Se upp i Kungsträdgården!

| 4 kommentarer

Se upp om du cyklar över Arsenalsgatan förbi Kungsträdgårdens tunnelbanestation. Det pågår något slags bygge/renovering där just nu och man har valt att smälla upp ett plank kant-i-kant med cykelbanan. Det leder till att fotgängarna kliver rätt ut framför cyklarna på den rätt trafikerade passagen.

11822685_10153217495179125_2752225335291471473_n

Ingen skugga må falla över fotgängarna. Det finns i princip inget som tyder på att det här kommer cyklar i nerförsbacke i ibland rätt hög fart – Arsenalsgatan är en av Stockholms hemligaste banor. Vi har skrivit om det här: ”Trafikplanering 4 ”Snygga lösningar””.

Så hemlig faktiskt att den är markerad som ”cykelbana” i ena riktningen och ”kombinerad gång- och cykelbana” i andra riktningen.

IMG_5974 minskad

Cykelbanan åt ena hållet men…

IMG_5971 liten

… kombinerad gång- och cykelbana åt andra hållet. Samma väg dock.

Så, kör försiktigt tills någon skapar en trafiksäker lösning.

 

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • non

    Felanmälde det där första dagen då de lyfte av ställningarna med lastbilen som stod parkerad över hela cykelbanan. Chaffören sa att han saknade markeringsskyltar. Felanmälde sen igen när bygget kom upp och omärkta byggstängsel stod tvärs över cykelbanan.
    Felanmälde igen när plankväggen kom upp med hänvisning att man inte såg gående som kom från tunnelbanan.
    Felanmälde igen när bygget på andra sidan tog resten av gångvägen.

    Varje gång jag felanmäler något (inte bara här) så blir det sämre, jag tror faktiskt det är medvetet….

  • Magnus

    Temporärt kanske det kan vara bra att sätta upp ett staket som fotgängare måste gå runt. En person som står 1,5 m bortanför ett hörn, syns bättre än en som står bakom ett hörn. Lite skyltning och ett litet farthinder för cyklar vore inte heller fel.

    • non

      Eller vad sägs om att vänta med bygget på andra sidan. Flytta cykelbanan genom att lägga på lite tillfällig asfalts limpa på fyra meter och gör en gångbit på tunnelbanasidan bredvid stängslet istället. Kostar inte mycket stålars för att göra en av Stockholms mest trafikerade cykelbanor, med tillhörande tunnelbaneuppgång som för närvarande används för stockholms mest påkostade kulturevenemang, -säkert.

      Nä, tänkte inte på det, nä, vill inte erkänna att det blir fel, nä, kan inte fixa problemet.

      • Magnus

        Låter som en bra lösning. Kommunen borde krävt det från första början.