Apropå hörlurar på cyklister…

| 7 kommentarer

Sajten Treehugger skriver om fenomenet och illustrerar:

Illustration:

Illustration: Lloyd Alter

Vi tycker det var rätt kul.

Läs mer hos Treehugger: On distracted driving, headphones, helmets and blaming the victim

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Mixha

    Ganska skev jämförelse, som att säga att en cykel med 27 växlar är farligare än en utan för att man blir mera distraherad av växlandet.

    Sitter man och tittar på mätarna hela tiden ska man inte ha körkort, man kastar ett öga någon gång då och då när det är ”lugnt” runtomkring. Hålla hastigheten och ha koll på varvtal funkar hörseln alldeles utmärkt till. Jag hävdar fortfarande att hörseln är viktig när man vistas i trafiken – oavsett vilken trafikantgrupp man tillhör.

  • felix reychman

    Problemet är inte hörlurarna. Problemet är attityden, nochalansen och oförmågan att förstå i vilket sammanhang man vistas. Den som är ouppmärksam och inte begriper att han går i gatan ligger ungefär lika risigt till alldeles oavsett om hen har lurar i öronen eller inte. Ingen skulle någonsin få för sig att ifrågasätta musik eller radio i en bil. För det är inte det som är problemet.

    Precis detsamma gäller cyklister. Den som är uppmärksam och tar trafiken på allvar, behöver inte höra särskilt mycket. Hela trafiksystemet är uppbyggt på visuell information. Den som inte har koll får ingen information via hörseln som ger dem koll, så lurarna spelar ingen roll där.

    Det är inte lurarna som är problemet.

    • Nick_Names

      Nej, problemet är det som finns mellan lurarna.

    • Undrande?

      I princip, men … om man t.ex. vill ta sig förbi de som cyklar i bredd och inte lämnar tillräckligt mycket utrymme för detta (typisk underdimensionerad gc-väg): ringklocka? helljusblink? hoppas att man har en mtb och kan ta till gräset? En vanlig pling-moj (av det slaget som ger ifrån ett och endast en ”pling”) är rätt tyst – inte minst i jämförelse med en bils signalhorn.

      • felix reychman

        Min erfarenhet är att vanliga ringklockor är helt försumbara i det vanliga trafikbruset, och den jättetuta jag själv släpar runt på låter mer som ett tjuvlarm än en ringklocka, så folk fattar inte varifrån det kommer, om det inte är mötande, som tittar upp från sina skor av ljudet. Folk som cyklar i bredd är i allmänet betydligt mer intresserade av varandra än omvärdlen, så även där är lurarna försumbara.

  • Lasse

    Även fotgängare lever farligt med musik i öronen. I alla fall om man går mot rött och därför inte uppmärksammar att det kom en spårvagn till, förutom den som man väntar ut. En man dog väl vid Årstaberg för några år sedan av den orsaken!

  • Richard

    Att prata med andra personer i bilen, plocka upp nappar från golvet, ta av sig jackan på ”säkra” raksträckor eller dricka morgonkaffe är inte heller att tappa fokus från bilkörningen 😉