Cyklister ska dela väg med busstrafiken

| 32 kommentarer

Jag läser om att Trafikkontoret gör ett test med att låta citytrafikens minsta fordon, cykeln, dela plats med ett av citytrafikens största, bussen. Det är på Flemingatan mellan S.t Eriksgatan och Scheelegatan som man plockar bort det alldeles för smala cykelfältet och ersätter det med… en bussfil.

Det hela är ett experiment för att se om det går.

Min personliga uppfattning är att jag tror det kommer gå alldeles utmärkt för de cyklister som är vana att cykla i stan. Men jag tror inte det kommer locka nya cyklister. Jag tror helt ovetenskapligt att det stora hindret för att fler ska cykla är att folk tycker det är läskigt. Och har man testat att cykla i ”turistbusstunneln” förbi Slottet så vet man att det kan vara rätt otäckt att röra sig bland stora bussar.

cykelfalt_ingang_stor

Känslan att bli omkörd

Men jag fastnar för det här citatet i Stockholmdirekts artikel:

Screen Shot 06-16-15 at 10.49 AM

Vet vi inte? Jag vet det. Jag gör det i princip varje dag – blir omkörd av en buss alltså. Det räcker ju med att sätta sig på en hoj och köra genom city för att ha chansen att vara med om det.

Jag rekommenderar till exempel en överfart över Strömbron. Chansen att klara det utan att bli omkörd av minst en buss är rätt låg. Görs gärna på vintern när den halvdana plogningen gör att man känner att man närsomhelst riskerar att vingla ut till vänster.

Men frågan kvarstår: Hur kan trafikkontoret inte veta hur det är att bli omkörd som cyklist av en buss?

Jag hoppas det är en felcitering.

 

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Anders Andersson

    Innan ni skriker er blåa om hur fruktansvärt kränkta ni är och jämför med att bli klämd mellan turistbussarna vid slottet så kan ni ta och titta lite på verkligheten. Jag cyklar där 3-4 gånger i veckan sedan 20 år, så jag har en viss erfarenhet.

    Avståndet Scheelegatan- St Eriksgatan är 700 m, dvs en långsam cyklist cyklar sträckan på 3 min. 3 busslinjer går på sträckan. Ettan går var 7-8 minut, 53an var 30:e minut och 59:an går var 30:minut. I de flesta fallen kommer ingen buss alls medan man cyklar sträckan, emellanåt ettan och någon enstaka gång sammanfaller cyklingen med 2 bussar.

    När man blir omkörd idag så måste bussen korsa cykelfältet två gånger och cyklisten blir inklämd på ett smalt cykelfält mellan bussen och parkerade bilar – det är trångt. Nu ska man enligt tidningen ta bort de parkerade bilarna och göra ett extrabrett busskörfält som rymmer både buss och cykel – det är en klar förbättring!

    Enligt tidningen är det också första gången man testar ett sådant extrabrett körfält – det verkar då konstigt att alla ni kverulanter vet hur det känns att bli omkörd i ett sådant brett fält – Var har ni upplevt det?

    • Jag vet ju hur det är att bli omkörd av buss när jag har vitt streck – både heldraget och filmarkerat – mellan mig och bussen. Jag har lite svårt att se hur det skulle kunna kännas tryggare att göra exakt samma sak, fast utan strecket?

      Om det är så brett att det får plats både cyklist och buss i bredd borde det då inte också få plats cykelfält tänker jag?

      Jag är förövrigt inte särskilt kränkt. Jag cyklar bland bussar dagligen och så länge man cyklar defensivt så brukar det funka bra. Strömbron är läskig, särskilt när de kör om precis mot linjen och jag har ett par gånger hållt på att bli påkörd av högersvängnade bussar i korsningen Götgatan-Ringvägen – när de inte tar ut svängen ordentligt och jag står och väntar på grönt, men annars så handlar det mest om att hantera känslan att man är rätt liten och oskyddad när stort fordon passerar med stor hastighetsskillnad.

      Men jag tror, som jag skriver helt ovetenskapligt, inte det kommer bidra till fler cyklister, dvs konvertera personer som idag transporterar sig på annat sätt, till cyklande.

      Jag tror vi börjar närma oss ”peak-cykel” i Stockholm – dvs en nivå där det kommer plana ut eftersom alla som är tillräckligt motiverade redan cyklar. Och för att komma åt de som inte är entusiaster, så tror jag det krävs en betydligt tryggare cykelinfrastruktur.

      Men det är jag det.

      Det jag vände mig mot här var beskrivningen att ”vi” inte vet hur det är att bli omkörd av buss. Det hade ”vi” ju vetat antingen genom att testa själva, eller genom att fråga cyklister.

      Så stor skillnad tror jag det inte är när man tar bort strecken.

      • Anders Andersson

        Jag tror det är en enorm skillnad att bli omkörd som idag: på ett smalt cykelfält, av en buss som måste hålla sig i en smal bilfil för att inte komma in i mötande trafik, och där jag har en vägg av parkerade bilar till höger om mig
        och:
        att bli omkörd av en buss som har både en extrabred bussfil + en bilfil till vänster om sig och därför kan ta ut svängen lite extra, samtidigt som jag har en mer eller mindre tom trottoar bredvid mig. Tror du verkligen inte det är en skillnad?

        Och vad menar du är alternativet? – ett fortsatt smalt cykelfält mellan bilfilen och den nytillkommande bussfilen? Mer lär det inte finnas plats för.

        • Jag tänker att antingen finns det plats – och då finns det plats för ett cykelfält. Eller så finns det inte plats – och då finns det… inte plats.

          Jag är inte övertygad om att den där extra svängen in i bilfältet nödvändigtvis kommer ske. Så ser det ju tex ut på Strömbron – det finns massor av plats till vänster om bussarna. Ändå slickar blåbussarna min sida när jag kör om, med heldraget mellan mig och bussen.

          Jag är inte säker på att upplevelsen här kommer skilja sig så mycket från den. Trots avsaknad av vägmarkeringar.

        • Jag tänker att antingen finns det plats – och då finns det plats för ett cykelfält. Eller så finns det inte plats – och då finns det… inte plats.

          Jag är inte övertygad om att den där extra svängen in i bilfältet nödvändigtvis kommer ske. Jag cyklar tex i bussfilen på Ringvägen mot Götgatan. Där är visserligen heldraget mot bilvägen, men ytan finns där. Trots detta upplever jag att bussarna ligger extremt nära mig de få metrarna det tar innan jag kommer upp på cykelbanan brevid.

          https://www.google.se/maps/@59.308069,18.07866,3a,75y,272.2h,82.02t/data=!3m6!1e1!3m4!1sFee7Dy0cGfG6Wpcu2RGJlg!2e0!7i13312!8i6656

          Jag är inte säker på att upplevelsen här kommer skilja sig så mycket från den. Trots avsaknad av vägmarkeringar.

          Men vi får väl se. Det kanske blir jättebra. Min poäng var som sagt främst att jag tycker det är märkligt att Trafikkontoret inte ansträngt sig att göra en rimlig målgruppsanalys först.

          • Anders Andersson

            På Ringvägen har du ju en smal bussfil – nu skulle det ju bli en extrabred.

            Alternativet att ha ett för smalt cykelfält inklämt mellan en bilfil och en bussfil, känns betydligt värre. Då har jag visserligen en stor tom yta till höger, men måste hela tiden cykla alldeles intill en likaledes smal bilfil med en tät ström av bilar till vänster, som inte kan hålla ut från mig eftersom de då hamnar i mötande trafik, dessutom måste jag hålla stenkoll bakåt ifall det skulle komma en buss till höger om mig – istället för att ha en huvudsakligen tom bussfil mellan mig och bilarna där det dyker upp 0-1(-2) bussar under sträckan. Jag ser inte hur lösningen med det inklämda cykelfältet skulle kunna locka fler att cykla…

            Fokusgrupper i all ära – om man hade lyssnat på Stockholmarna innan man testade trängselskatten så hade vi fortfarande inte haft någon. För helt oprövade lösningar är det bättre att testa och se hur det funkar i praktiken och vara beredd att ändra om det inte blir bra. Till syvende og sidst är det ju bara en linje i gatan – det går ju att måla upp en linje till om så är.

            • Erik Johansson

              Det är dessutom en duktig nedförsbacke från St Eriksgatan, så situationen är intressant. Vi vet för lite om testet, vad mäter de och vad som räknas som en framgång i testet. Om frågan som ska besvaras är; hur mycket snabbare kan bussar köra när de delar fil med cyklister så är det lite tokigt.

              • Anders Andersson

                Om jag fattar rätt så är frågan hur mycket snabbare bussar kan köra när de får ett eget fält och slipper trängas med bilarna.

                • E

                  Vad hände med cyklarna i det påståendet – de som skulle få dela fältet?
                  Jag har inget emot att dela fil med buss eller bil. Men jag är lagom luttrad och kan trampa på till nästa ljus eller station för att känna att jag inte är i vägen (no pun intended). Underbart när parkerade bilar försvinner! Man behöver inte hålla ut extra och stadsbilden blir så mycket renare.
                  Det enda jag undrar är hur kommunikationen mellan cyklister och bakomvarande busschaufför kommer gå, när vägen inte föreslår var i fältet endera ska befinna sig. På vilken sida ska bussen köra om i ett extrabrett delat fält? Ska cykel och buss byta plats under sträckan vid varje station – är det inte smartare att de behåller sina platser – att bussen kör längs med den kant den ändå med jämna mellanrum måste in till? Man skulle nästan kunna ge dem varsitt fält!? Jag är nöjd sålänge jag får se texten buss och en cykelsymbol i ett och samma fält så alla fattar att det är på lika villkor.

                • Ms_Xx

                  Det blir väl inte mindre läskigt när bussen kör om en i hög hastighet… lite märkligt om syftet med att blanda cyklar och bussar är att bussarna ska kunna köra fortare.
                  Tycker att det är väldigt skönt att ha ett eget körfält som är ”fredat”, även om det inte gör vägen bredare. Då har fordonsförare utan omdöme i alla fall något konkret att förhålla sig till…

            • Hade vi frågat fokusgrupper om de ville ha trängselskatter så hade det säkert blivit så. Men man kan ju tänka sig fokusgrupper som får berätta hur de upplever själva passagen förbi trängselspärrarna: Är den smidig? Läskig? Snabb? Rimlig? Hur lätt är det att betala? Vad tycker du är en rimlig avgift?osv.

              Här handlar det ju inte om att göra fokusgrupper som ska ta ställning till om det ska vara ett brett bussfält eller vara kvar som det är nu, utan fokusgrupper som får berätta hur de upplever att cykla bland bussar.

              Man hade ju inte ens behövt berätta varför man frågar. ”Hur upplever du att bli omkörd av en buss?” ”Vilka av följande åtgärder ökar mest din upplevda trygghet av att cykla bland busstrafik: Avskiljande linje, breda fält, hastighetssäkring, hastighetbegränsning, fysisk avskilnad”. Det går ju att ställa frågorna på miljoner sätt och det finns folk som är utbildade på det.

              Alternativet att göra om hela gatan, flytta träden, ändra på trottoarens sträckning, lägga cykelbanan innanför träden etc finns ju också. Det är en monetär fråga. Men det är att sätta ribban rätt lågt att bara begränsa sig till ”uselt” eller ”lite mindre uselt”.

              Tycker jag.

              • Anders Andersson

                Varför vill du fråga om hur det känns att cykla bland bussar?

                Det är ju för det första inte relevant här eftersom det under mer än hälften av tiden handlar om att cykla i ett extrabrett fält UTAN bussar, ibland med 1 buss på hela sträckan och någon enstaka gång med två bussar. Eftersom det dessutom är ett extrabrett fält som ingen har någon som helst erfarenhet av, så finns det heller ingen att fråga. Testa först och fråga därefter – när det finns folk som de facto har lite erfarenhet – annars får man bara gissningar och fördomar till svar.

                Göra om hela gatan kan man säkert göra – men gatan blir inte bredare, så det finns fortfarande inte plats för bilfil, bussfil, bred cykelbana och trottoar. Och i valet mellan att dela en extrabred fil med 0-1 buss eller att ständigt stångas med X antal fotgängare som inte respekterar cykelbanor ens om man sätter upp ett staket emellan (tänk Strandvägen) så föredrar jag den extrabreda bussfilen. Hälften av gångerna kommer vi cyklister att ha den för oss själva.

                Dessutom fattade jag att det var ett test för att se hur mycket bättre det blir för bussarna när de får en egen fil. Det vore slöseri med mina skattepengar att bygga om hela gatan innan man vet om bussfilen gör någon nytta.

                • Det är klart att det är relevant. Annars hade TK inte varit intresserade av svaret – vilket de är eftersom de lyfter fram just det. Det spelar ingen roll om det kommer en buss på hela sträckan om det upplevs som en otrygg miljö (och på min video ovan kom bara en buss. Men det var otäckt ändå).

                  Men vi får väl se om det leder till fler cyklister på sträckan. Det kanske blir en lysande skillnad och nästa gång kanske TK vet svaret på frågan innan.

  • Åsa

    Rent ”trafikrytmmässigt” kan det också vara en dålig idé att blanda cyklar och bussar. Cykeln och bussen håller kanske ofta ungefär samma medelhastighet i stadsmiljö, men cykeln håller en ganska jämn hastighet, medan bussen gasar, bromsar in och stannar, gasar, bromsar in och stannar och så vidare.

    När bussen stannar vid en hållplats kommer cykeln ikapp och kanske kan gingla (jingla?) sig förbi. När bussen startar kommer den komma ikapp och vill köra om cykeln. Om det inte blir farligt riskerar det i alla fall att bli frustrerande och ineffektivt för båda parter.

    Bloggen As easy as riding a bike har en läsvärd post om det här med en illustrativ video av hur en cykel och en buss skulle ha hindrat varann – om dom inte haft egna separata filer:
    https://aseasyasridingabike.wordpress.com/2014/04/30/the-benefits-of-keeping-buses-and-bikes-apart/

    • Ms_Xx

      Japp. Händer mig typ varje gång jag cyklar upp- eller ner Fleminggatan. Leker kull med bussen (man hindrar den trots cykelfält eftersom cykelfältet försvinner in i busshållsplatsrutorna). Samma blåbussar som ska köra St Eriksgatan (kanske dock med ett annat bussnummer i fönstret).

  • Krister Isaksson

    Här kan ni se några illustrativa bilder samt en video på hur samvaron med bussar kan vara för de som cyklar. Det är från Långholmsgatan i Stockholm. http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/nya-slussen-en-plats-for-alla.htm

    • Andante

      Det mest fantastiska med Långholmsgatan är att precis innan Liljeholmsbron kan bussar (som ska svänga vänster) och cyklister (som ska svänga höger på samma ställe) ibland få grönt samtidigt.
      Vana cyklister på den sträckan kontrollerar det innan de börjar cykla, men för de som är nya där kan det säkert bli en överraskning… Är detta också ett experiment från Trafikkontorets sida, månne?

  • Ms_Xx

    Sorgligt.
    Innan man tar den sortens beslut kanske det kan vara en bra idé att prova att t.ex. cykla bredvid bussar, om man nu inte vet hur det känns. Gissar att de flesta på Trafikkontoret i alla fall KAN cykla. Då borde det gå rätt lätt att provcykla valfri bussgata.

  • Richard

    Som van cyklist har jag inga problem att cykla i cykelfält eller i blandtrafik men svängfesten vid Vasagatan är obehaglig. Tidigare i veckan tittade jag bakåt, höll ut rak arm och det var tydligt avstånd till bilen bakom som inte ville sakta in och och om jag hade hållit mig mitt i cykelfältet hade hen kört in i mig eftersom bilisten fortsatte att köra med högerdäcken i cykeltfältet. Sedan saktar bilisten in utan att bromsa eller användra blinkers för att ta av till höger så jag var tvungen att bromsa för att inte bli sidoprejad.

    Man kan ju tycka att sådana galningar är svåra att trafikplanera bort men jag menar att otydlig infrastruktur för cyklism är livsfarlig. Att ”testa” på Flemminggatan hur det går låter onekligen livsfarligt. Vad hände med forskning, utredning och studiebesök i andra länder?

    Trafikkontoret kan ju ”testa” att göra Sveavägen till gågata och sedan räkna om det har blivit färre eller fler bilister. TK = Testkontoret

  • knight22

    Det kan väl inte komma som en överraskning? om Trafikkontorets egen personal cyklat hade nog mycket sett väldigt annorlunda ut.

  • Uffe

    Att bli omkörd av en buss på landets näst smalaste cykelbana är en skräckupplevelse. Så de flesta cyklar i gångbanan istället http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/landets-smalaste-cykelbana.htm

  • AndreasD

    Alla cykelbanainfraförändringar och nybyggnationer bör åtföljas av frågan: Vill jag att mitt 7:årige barn cyklar här själv? Är svaret Nej så är det ju endast ett slösande av skattepengar. I synnerhet kan ju Trafikkontorets personals barn välkomnas till deras cykelsatsningar…

  • Fan den där omkörningen på ditt videoklipp var inte fin. Direkt innan refugen, snabbt och dessutom med dig i körfältet. Fy fan alltså. 🙁

    Stockholm har bara tagit kliv bakåt sen maktskiftet, trots alla fina ord. Med alliansen (och Per Ankersjö i spetsen) kändes iaf som att det gick fram. Pilotplats cykel, dubbelriktningar för cykel, massa cykelparkering… Nu får vi gågator och borttagna cykelfält. Det är en tvärtom värld vi lever i när MP har ordförandeskapet i Trafiknämnden men att det blir så fel för cykel… Dags för Helldén att fixa sig en Cycle Czar som Boris gjorde i London.

    • Ja, den var redigt otäck. Det var slirigt, cykelfältet (som är en vägren) var full med snö och den där heldragna linjen var som gummilinjerna är, glashal.

      • På vintern finner du mig i hjulspåren där, eller mitt i vägen, beroende på väglaget. Cyklar inte i cykelfältet.

        Egentligen försöker undvika fältet även på sommaren då det är så guppigt…

    • Simon

      på den sträckan cyklar jag i mitten av bussfilen, tillåter inget fordon bredare än 50 cm köra om mig där. jag vill inte att busschaufför skall ha ett mord på sitt samvete.

  • Waldemar

    Jag vet också hur det är att bli omkörd av en buss. Vissa chaufförer, absolut INTE alla, bruka ”köra om mig” precis innan korsningar för att sedan göra en högersväng precis framför mig. De klämmer mig mellan vägkanten och bussen och man får tvärnita för klara sig med liv.
    Så, nu vet Trafikkontoret hur det är att bli omkörd av en buss.
    Glad midsommar!

    • Ms_Xx

      Precis det där (same same but different) ledde fram till att jag började cykla mot rött: för att hinna före bussen som skulle stanna på en hållplats precis efter rödljuskorsningen, och alltid verkade ha väldigt bråttom.
      När den hade varit centimeter från att mosa upp mig mot trottoarkanten ett antal gånger (riktigt otäckt) bestämde jag mig för att det var bättre för alla om jag cyklade iväg tio sekunder innan det slog om till grönt.
      Om nån undrar vad som får cyklister till att vara sämre på att respektera rödljus än bilister…

      • Jens

        Ibland önskar jag mig ”Wolverinehandskar” med rejält vassa klor på för att repa de som kommer för nära.

        Lämpligen sätts varningsskylt ”Varning för vasst hörn” bak på cykeln.

        • Ms_Xx

          Den taxichaffis som först tutade och sen gjorde ett utfall med full gas mot mig (de på trottoaren skrek rakt ut) i lördags för att jag bromsade hans framfart en sekund när jag släppte över en fotgängare över ett övergångsställe hade jag gärna haft en granatkastare mot. Personligen.

          Hade jag bara haft piggar på cykeln hade han haft fina repor nu dock, för han var nån centimeter från att köra på mig. Taxi 020 om nån undrar.
          Ska nog ta och montera piggar alltså…

  • Krister Isaksson

    Det är självklart så att majoriteten av personalen på Trafikkontoret inte har en aning om hur det är att cykla i staden. De är en spegling av övriga transportsystemet där vi har en cykelandel på ca 10-12 procent i Stockholm. Samma vad gäller någon teoretisk utbildning/kompetens då den lyser med sin frånvaro på landets tekniska högskolar.

    • Den snälla tolkningen är att de egentligen menar att ”Vi vet ju inte hur andra cyklister upplever att bli omkörda av bussar”.

      Men cynikern i mig tror ju att de menade just precis det som står.