Det är aldrig för smalt för att få plats med en stolpe i cykelvägen

| 10 kommentarer

Jag tänkte att 2015 skulle vara året då man började plocka bort stolpar ur cykelbanorna, istället för att som hittills sätta dit dem. Kanske närde jag en förhoppning att det äntligen skulle sjunka in att plötsliga hinder i vägbanan inte bara är farlig för motorfordonsförare, utan att samma princip, kors i taket, gäller också för de fordonsförare som ofta kallas ”oskyddade trafikanter”. Alltså cyklister.

Men det verkar inte så. I veckan upptäckte jag via Facebookgruppen Cykla i Stockholm att kommunen i sin vishet valt att placera ytterligare en stolpe mitt i körfältet på en dubbelriktad, rätt hårt trafikerad, cykelbana:

EDIT: Nepp, den stolpen har stått där åtminstone sedan 2009. Det nya är att någon på kommunen faktiskt insett att det är en rätt dålig idé att ställa stolpar i körbanor. Och tyckt att en toppenlösning inte är att fixa så att stolpen inte står i körbanan längre, utan att man istället kan nöja sig med att rita en ring runt. Och en pil.

2015-06-05 15.50.36

Det handlar alltså om att enkelrikta vägen ner mot Ringvägen (fortsätter man rakt fram så hamnar man på vänster sida ner mot Södermalm). Cyklister som kommer från det här hållet får inte fortsätta rakt fram, utan måste göra en U-sväng ner för en backe vidare mot, tja andra resmål. Det är alltså det de två pilarna visar.

Tittar man från andra hållet ser det ut så här:

2015-06-04 17.34.27

Där visar skylten istället att vägen blir en dubbelriktad kombinerad gång- och cykelbana. Som ni ser är den placerad mitt i vänstra körfältet, som enligt vägmarkeringen går rakt fram.

Skyltplaceringen är såklart inte planerad så. Den är helt enkelt bara ställd där eftersom man kände att man behövde den och inte orkade hitta på en bättre lösning. Ingen cykelbana är för smal för att inte få plats med en skylt. Och för att komma runt att man av någon anledning inte får ställa skyltar mitt i körbanor så har man målat en vit ruta runt den. Presto, ingen körbana.

Jag är ingen stor konstnär, till skillnad från dem som efter eget huvud totade ihop den här väglösningen, men för att ni som inte cyklar där ska förstå exakt ur usel den  här trafikplatsen är, så har jag ritat lite på frihand. Om skylten inte hade stått där hade man kört, och promenerat, så här:

Med indikatorer

Grönt i alla nyanser är cyklister, rött är cyklister som gör U-sväng, pga enkelriktat och blått är fotgängare i bägge riktningar. Ni ser ju vilken gröt det är. Men nu har de ju alltså dessutom ställt en stolpe mitt i ena cykelkörfältet. Resultatet? Tja, man liksom tränger ihop alla precis där det är som allra smalast:

Med indikatorer runt stolpe

Igen, blått är fotgängare i bägge riktningar, grönt är cyklister och rött är cyklister som ska göra U-sväng. Precis där ställer man alltså en stolpe.

Det här är inte en liten bi-väg. Det här är pendlingsvägen för tusentals cyklister från Söderort. Den har till och med ett eget namn, ”Arenaleden”. Det här vet kommunen – det är därför de häromåret byggde om och breddade vägen över bron – alltså precis innan det här härket till trafiklösning:

Screen Shot 06-06-15 at 04.25 PM

Precis innan skylten finns det gott om utrymme

Men sen när alla kommer där i klunga så ska fotgängare och cyklister i nästan precis alla riktningar alltså plötsligt tryckas ihop på en plats med någon meters bredd.

Jag trodde att det 2015 i princip bara var Exploateringskontoret, eller fulparkerande yrkesförare som hade inställningen att det här med grejor mitt i körbanorna främst var ett handhavandeproblem.

Styret

Att det kanske började sjunka in vad alla de där cykelolycksundersökningarna visar: att cyklister skadar sig, allvarligt, när vägarna är farligt byggda. Nollvision och allt det där. Men nej. Ingen cykelbana i Stockholm är för smal för att inte rymma några trafikskyltar till.

Och då känner jag, att eftersom jag är med och betalar skatt till alla vägar- och det ju uppenbart är helt rimligt att välja den här billigare lösningen, att bara ställa stolparna mitt i vägen lite sådär, så förväntar jag mig att det ska tillämpas genomgående. Sluta slösa på våra skattemedel i onödan, som görs överallt i trafiken förutom när det gäller cykelvägar.

Screen Shot 06-06-15 at 06.03 PM

Här en stolpe med betydligt mer plats

Sluta bygg påkostade buffertzoner och göra breda ordentliga vägar. Ställ stolparna mitt i vägen, ge fan i att sätta ut reflexer och varningar. Man kan börja på den här platsen. Här är mitt förslag till ny sträckning för cykelbanan:

Ny skylt2

Mellan de gröna strecken är nya cykelbanan. Mellan de röda kan man dra bilfilen. Visst, det blir en stolpe mitt i vägen för motortrafiken, men det har vi ju kommit fram till är helt ok.

Det finns ju ratt. Det är bara att sätta igång. Det finns säkert miljoner att spara.

 

 

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Krister Isaksson

    Se på sista bilden i inlägget. Strax norr om stolpen med enkelriktatskylten (som stått där i över 20 år) finns en stolpe jag tycker är mycket värre. Det är en stor jävla bropelare från Johanneshovsbron som ställts rätt ner i cykelbanan. Där kan vi snacka stolpe och inskränkning i cykelbanan…
    Annan brokonstruktion kunde självklart ha gjorts för att slippa detta, ansågs för dyrt. Bättre ställa pelaren i cykelbanan.

    • Det är helt otroligt att den fått stå där så länge utan att någon sagt något. Skylten alltså. Bropelaren står ju också värdelöst.

      Jag undrar fortfarande om det verkligen behövs en avfart till Nynäsvägen från Skanstullsbron, när det finns en redan via Johanneshovsbron. Borde inte Arenaleden vara viktigare – det är ju huvudförbindelsen för cyklister i norr-södergående riktning.

  • Varför inte flytta den till en stolpe som redan står två meter bort?

  • Anders Norén

    Fast den där stolpen har väl stått där åtskilliga år? Den finns med i Googles gatubilder. Det som är nytt är linjerna och den blåvita varningstejpen.

    • Ja jäklar. Jag utgick ifrån att den var ny, jag trodde faktiskt inte någon kunde vara så cyniska att hen faktiskt förstår att det är farligt med stolpar i vägbanan och tycker att en rimlig lösning är att bara rita en vit ring runt. Men så är det alltså. Det är fan värre.

      • Anders Norén

        Frågan är om det inte skulle vara bättre och enklare att bara ta bort stolpen och börja enkelriktningen någonstans längre söderut. Kanske där Arenavägen korsar Nynäsvägen? Jag har aldrig cyklat där själv, jag bara funderar utifrån Google Earth.

        • Problemet är väl de som ska ner under bron, alltså ner för backen efter u-svängen. Det finns ju massor av bättre lösningar:

          1. Ställa stolpen på räcket mellan banorna.
          2. Göra en stolpe i båge över cykelbanan
          3. Bredda om sträckan och ta från motortrafiken (ja, det finns plats – även om jag inte menar riktigt lika drastiskt som på min bild i inlägget).
          4. Ta bort bilavfarten från Skanstullsbron till Nynäsvägen. Det går att välja att köra Johanneshovsbron istället. Då skulle plötsligt ”Arenaleden” kunna få sin fulla bredd nästan hela vägen bort till arenan.

          • Anders Norén

            Men blir det jättejobbigt för dem om de tvingas över på Nynäsvägens östra sida redan nere vid Arenavägen? Svängen mellan busstationen och Söderstadion är mycket snällare och öppnare än den där trånga nedfarten vid tunnelbanestationens norra ände.

      • Jocke von Scheele

        Det där med dåliga workarounds är inte nytt. I Solna placerade man en stolpe mitt i cykelbanan. Lösningen, när klagomålen började strömma in och man insåg att den faktiskt var trafikfarlig, blev inte att flytta stolpen, utan att ta bort cykelbanan och skylta om till gångbana. Den är, än idag, trots att den inte ”finns”, ett av de mest trafikerade cykelstråken i norra Stockholm.

    • Ettnamntill

      Ja, den har funnits där länge. För x antal år sen bodde jag söder om stan och cyklade för bi den där vägen många, många gånger. Det var innan man breddade den och då behövde man enkelrikta banan för den var knappt två cyklar bred och kom man och mötte nån blev det problem (om en/bägge cyklade snabbt). Om man har breddat banan är det inte riktigt lika nödvändigt att enkelrikta den och oavsett vilket är ju placeringen av själva skylten vettlös.