”It’s as easy as riding a bike”

| 7 kommentarer

Det finns ett engelskt talesätt, ”It’s as easy as riding a bike”. Det betyder ungefär att det är skitenkelt – precis lika lätt som att cykla. När man lärt sig i varje fall. Men att cykla kan uppfattas enkelt -men i själva verket krävs det rätt mycket för att trampa framåt.

Det var något Youtubefilmaren SmarterEveryDay märkte, när han under 8-månader o-lärde sig hur man gör för att cykla. Han lyckades till slut uppnå att inte längre kunna cykla. Åtminstone inte som vanligt. Kolla filmen:

 

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: Easy as riding a bike | Daniel Åberg – Författande, bokbransch, teknik och småbarnsliv()

  • Joakim Fors

    Dagens OCD: Höj sadeln för böveln! Både på tvärtemotcykeln och på barncykeln.

    • Erik Johansson

      hög sadel, hårt fall.

  • Nobelpristagaren Daniel Kahneman skrev boken ”Tänka, snabbt och långsamt” om hjärnans två helt skilda arbetssätt:

    1: Snabbt, automatiskt, omedvetet, kan enkelt göra flera saker samtidigt, baserat på igenkänning av mönster, t.ex. hur man håller balansen.

    2: Långsamt, en sak i taget, kräver stor ansträngning, resonerande i flera steg.

    Så länge medvetandet styr pianospelet, bilkörningen, cyklandet eller whatever, går det långsamt och knaggligt och är ansträngande. När autopiloten har fattat går det lätt som en plätt. Men automatiken är helt beroende av inlärda mönster, annars kan det gå åt skogen.

    Vi tror att vi har medveten koll och förstår inte hur beroende vi är av våra automatiska, omedvetna processer. Se t.ex. http://trafikistan.se/kraften-i-det-omedvetna/

  • ekern

    Fin video!

    En off-topic fråga som jag funderat på ett tag: Vet någon bakgrunden till lagstiftningen om att skjutsa på cykel? Hur gammal är den? Har den ändrats över tid? Vad var motiveringarna bakom reglerna?

    http://www.ntf.se/konsument/default.asp?fragor_RecID=922&katID=

    ”I Trafikförfattningens 6 kap. 3 § finns bestämmelser för skjutsning på cykel eller moped:
    3 § På en cykel eller en moped får inte samtidigt färdas flera personer än
    cykeln eller mopeden är byggd för.
    När en cykel eller moped klass II har lämpliga säten och effektivt skydd mot
    hjulekrarna får dock på fordonet färdas ytterligare
    1. ett barn under tio år, om den som styr fordonet har fyllt femton år, eller
    2. två barn under sex år, om den som styr fordonet har fyllt arton år.”

    Finns verkligen någon forskningsstöd för den del av regeln som innebär att en vuxen inte får skjutsa en annan vuxen på cykel, även när det görs på ett lugnt vis? Visst kan en fot fastna i ekrarna men är det verkligen så farligt att det bör vara rakt av förbjudet för två vuxna personer? Förresten när jag läser regeln en gång till så är det förbjudet för två vuxna *även* om det finns skydd mot hjulekrarna (antar det menas ettt sånt där plastnät framför sidorna av hjulen), vilket verkar än svårare att motivera.

  • Thomas Egrelius

    Har också testat en sådan cykel en gång i tiden. Med ganska precis samma resultat som för Richard. 🙂 Men intressant och fascinerande hur vår hjärna fungerar!

  • Richard

    Jag har försökt cykla på en sån där cykel! Den fanns att prova på Vattenfestivalen i Stockholm på 90-talet. Helt omöjlig att cykla på 🙂

    Kroppen reagerade automatiskt att justera minsta lilla styrrörelse hur mycket jag än försökte att intala mig innan att göra tvärtom.