Volvo tar fram ”Life Paint”, sprayfärg som gör cyklister självlysande

| 71 kommentarer

Biltillverkaren Volvo, som var först med att använda trepunktsbälte som standard,  har tagit fram en sprayfärg som enligt uppgift ska göra cyklister nästan självlysande i mörker och som de har lyckats att göra lanseringen viral. Den dyker upp precis överallt i sociala medier och Volvo höstar såklart in en massa cred för att satsa på cyklistsäkerhet.

Och det är ju såklart bra att cyklister blir synliga! Men. Vi är kluvna ändå.

Så här säger en av rösterna i den Youtubefilm som släppts:

– Putting something on that will scream out to drivers like me is a fantastic thing.

Och det är det väl. Men. Titta på cyklisterna ovan. Fundera över citatet. Vi har alltså accepterat en trafikmiljö där det anses helt rimligt att det krävs att andra trafikanter inte bara syns utan, ”skriker” för att de ska uppfattas? Titta på bilden. En cyklist som har den här färgen på sig lyser som en fyrbåk. Hur uselt utformad är en förarmiljö där det krävs att andra trafikanter ser ut som tända tomtebloss för att minska risken att bli påkörd? Varför är det okej?

Jag kan förstå det på en mörk landsväg med 80-hastighet i, säg, de småländska skogarna i början på en snöfri december. Att se en ensam cykel när man legat i 80 någon timme kan säkert vara svårt. Där skulle säkert en självlysande cyklist göra underverk.

Men i stadsmiljö?

Titta på videon ovan. Volvo har botaniserat bland de många Youtubefilmer som cyklister tagit för att dokumentera sin cykelvardag. Det är alltså den typ av olyckor Volvo tror färgen kan förhindra.

Samtliga exempel är stadsmiljöer som är mer än välupplysta. Cyklisterna syns utan problem. Ingenstans är det särskilt mörkt.

Hur skulle till exempel självlysande färg hindrat den här bilisten att helt sonika svänga in i cykelfältet och tvärnita framför cyklisten? (0:39 in i videon)

Screen Shot 03-30-15 at 08.35 PM

Det är gott om ljus, kunde lika gärna ha varit på dagen. Det handlar ju inte om synlighet. Det handlar om respekt, om förmågan att tänka sig in i andra trafikanters situation, om att anstränga sig för att anpassa sin körning efter omgivande trafik. Eller, skiter man i andra och bara gasar på, hjälper ingen färg i världen

Inga av Volvofilmens exempel, hävdar jag, handlar om synlighet.

Så jag är skeptisk. Jag tippar min hatt för att Volvo lyckats med ett bra PR-stunt, de har fått otrolig spridning på sitt varumärke, men färgen är inte ny (för dig som bor i Stockholm säljer tex Wirströms på Folkungagatan samma typ av färg.) och jag tvivlar på att den kommer göra någon skillnad i stadsmiljöer.

Det enda den bidrar med är att lägga på ytterligare en pryl cyklister kan anses behöva för att få vistas i trafiken. När jag började pendla 2004 fanns det inte en reflexväst så långt ögat nådde, vintern 2015 hade säkert minst var tredje cyklist det (och inte ens i beckmörker är det säkert att de hjälper). Folk nöjer sig inte längre med vanliga lampor, utan det blinkar som julgranar på gatorna. Men inte har Stockholmstrafiken blivit särskilt mycket mer hänsynsfull för det.

Så, lagstadgade lampor, reflexer fram, bak, åt sidan, reflexväst, blinkande lampor, extra starka lampor, och nu reflexfärg över hela cykeln, över hela cyklisten. Och varför inte kroppspansar?

Blir det säkert då? Eller kommer nivån bara höjas ytterligare lite när vi vant oss?

Och hur kommer det påverka viljan att cykla i städer?

EDIT: GLÖMDE den självklara länken till Volvos förra satsning på cykelsäkerhet, ”Cykelvarningshjälmen”.

Läs också: Reflexvästar gör inte osynliga cyklister synliga

Reflexvästar ger falsk trygghet i mörker

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Lars L

    Vi cyklister är också fordonsförare och då skall vi respektera de regler som gäller för framförande av ett fordon. Att bete sig som en höna eller kanske som en tupp i trafiken går bara ut över oss själva. Det är vi som är de oskyddade fordonsförarna. I väntan på bra cykelleder får vi se upp och inse att vi inte är ensamma på landsvägen eller gatan, här finns både gående och bilister.
    Ta’t lugnt i trafiken och tro inte att alla ser dig!

  • Pingback: Bike Snob: ”De vill göra oss till bilar” | Cyklistbloggen()

  • Peter

    Men herregud… Mätt?? Nej. Jag sitter inte och mäter vilka som begår fel i trafiken. Men jag tycker bara att många cyklister har ett nonchalant beteende. Många som väljer cykeln har gjort det på en ideologisk grund och hatar bilar och ”då skall minsann bilarna stanna för mig och visa mig hänsyn!” Det cyklister inte verkar anse är att dom skall behöva följa är trafikregler vilket är nonchalant mot andra trafikanter och även mot sig själva, för vem ”vinner” i en krock? Jo, bilen. Den på cykel och hamnar i gipsvagga. Om cyklisten har tur. Cyklisten äger inte gatan även om många cyklister verkar tro det. Enkelriktat gäller även för cyklar och man har inte företräde för att man kommer ner med full fart från en backe bara för att det är jobbigt att bygga upp fart igen om man bromsar. Snart blir det flytt från en storstad för att slippa trängselskatt och annat trams. Sista inlägget för mig för att spara energi, ni cyklister borde spara energin till er cykeltur.

    • knight22

      Du menar till skillnad från de 20 000 bilförare som kör alkoholpåverkade varje dag?

    • Richard

      ”Men jag tycker bara att många cyklister har ett nonchalant beteende.”
      Jasså, du ”tycker” det är ”många”? Jag föredrar liiite mer kött på benen än magkänsla och luddig statistik. Hur många är ”många”? Hur långt är ett snöre?

      ”Många som väljer cykeln har gjort det på en ideologisk grund och hatar bilar.” Vad vet du om detta Peter? Du bara tror, antar och tycker. Själv gissar jag att många bilister tar bilen av samma anledningar som många cyklister tar cykeln: det är smidigt ur sitt eget perspektiv. Eller är det så att många bilister tar bilen av ideologiska skäl och hatar cyklister? Vad tror du Peter?

      Just det, du slängde bara in lite smällare och sedan stack du från debatten när ingen håller med dig. Flytta du till landsbygden där det inte fick trängselskatt och ”annat trams”. Vad detta ”trams” är vet jag inte vad det är men gissar på feminism, mångfald, ekologisk mat, indiemusik och hipsterkultur. Men som sagt, jag bara gissar men jag är i alla fall ärlig att jag gissar.

  • Peter

    ”Det handlar ju inte om synlighet. Det handlar om respekt, om förmågan att tänka sig in i andra trafikanters situation, om att anstränga sig för att anpassa sin körning efter omgivande trafik. Eller, skiter man i andra och bara gasar på, hjälper ingen färg i världen”.

    Tycker att cyklister skall börja visa respekt genom att följs trafikregler!!! Fram för mer bilar på våra vägar. Hatar cyklister ich deras ”jag går först”-attityd. Som cyklist måste man lära sig att vara PRESTIGELÖS som man lär sig när man tar körkort. I trafiken måste man ge och ta, annars händer OLYCKOR. Och om en bilist och cyklist krockar, vem blir då mest skadad??? Vem förlorar mest på att inte varit prestigelös? Jo, den som satt i det mest oskyddade fordonet. Tänk efter först säger jag bara…

    • Richard

      Skönt att höra att ALLA bilister följer trafikreglerna HELA TIDEN på ett prestigelöst sätt. Tack för att du tog dig tid att säga sanningen. Nu har jag vaknat och ser ljuset! Ja, mer bilar på vägarna! Bort med alla cyklister! Halleluljah!

      • Tommy Johansson

        så bara för att många bilister inte följer trafikreglerna till punkt å pricka så är det ursäkt nog för att cyklisteer ska kunna bära sig idiotiskt åt i trafiken, fundera då på vem som förlorar i en ”fight” mellan en bilist som kör lite för fort och cyklisten som bestämmer sig för att cykla rakt över vägen på övergångstället utan att se sig för…

        • Richard

          Tommy – jag noterar ditt ställningstagande: bilister följer inte trafikreglerna ”till punkt och pricka” (det kan väl inte vara så jävla noga hela tiden) mot cyklister som bär sig ”idiotiskt åt i trafiken” (de skapar kaos och är farliga).
          Fundera själv på vilka som skapar mest skada för andra: bilister eller cyklister?
          Ju större och tyngre fordon som framförs i högre fart desto större ansvar har man. Således måste bilister sköta sig bättre än cyklister. Men det gullas med bilister från polisen, från allmänheten och från media.
          Personligen tycker jag ALLA ska visa hänsyn, hålla avstånd, hastighet och inte hävda sin rätt. Men bilister ska visa mer hänsyn. Men framför allt ska du och alla andra bilkramare sluta peka finger åt cyklister som grupp. Cyklister är inte galningar, enskilda cyklister är det. Män är inte djur, enskilda personer är det. Invandrare är inte kriminella, enskilda personer är det.

          • Tommy Johansson

            Jag kan notera att du lägger in åsikter som jag inte har, dvs det du lagt in i parentes… det är nåt jag definitivt inte står för så beskyll inte mig för nåt sånt… å vaddå ”Gullas med bilister” var har du fått det ifrån, cyklister kontrolleras näst intill aldrig angående fungerande belysning, bromsar och än mindre hur de beteer sig i tradfiken, det äer synnerligen sällsynt att en cyklist blir lagförd för ett trafikbrott…

            • Jocke.

              Har du någon statistik på hur ofta polisen gör kontroller vs antalet lagförda trafikbrott?
              Hur många blir lagförda per år, du som verkar veta?
              Själv har jag blivit åkt förbli ett flertal kontroller av lysen o rödljuskörning när jag cyklat till o från jobbet. Kan det vara så att det lanske inte handlar om större fara för allmänheten om en cykel saknar bromsar, tror inte att någon som inte vet hur man får stopp på en fixi ger sig ut frivilligt i trafik på en sådan. En bil däremot med dåliga bromsar är ett dödligt vapen.
              Tror allt bottnar i att trafikplanerare ser cyklism som ett söndagsnöje och planerar vägar efter detta samtidigt som man ser cyklar som livsfarliga vapen som när de saknar allt som inte bilen har är allmänfarlig. Själv åker jag ofta longboard eller inlines, helt utan lysen, ringklocka eller bromsar…

              • Tommy Johansson

                en cylklist utan bromsar riskerar ju kanske inte så många andras liv, däremot sitt eget och det är väl illa nog kan jag tycka… att du sen utsätter dig för fara med att åka inlines eller longboard utan bromsar talar ju bara för att du saknar viss mån av förstånd… precis samma brist som en cyklist utan bromsar eller lyse i mörker…

                • Jocke

                  Intressant att du som motorcyklist kan tala om avsaknad av förstånd, sett till antalet dödliga olyckor undrar jag vad om är farligast. Kanske drar jag dig som mc-åkare som livsfarliga lagbrytare på samma sätt som du drar cyklister som ständiga lagbrytare. Men du kör säkert helt enligt rådande hastighetsbestämmelser?
                  Jag tycker själv det är jätte skönt att ta bilen, men tyvärr är det inte en hållbar utveckling om alla i städerna kör bil.
                  Problemet är att infrastrukturen för cyklism är så eftersatt o dålig att man som cyklist upplevs som galen om man försöker hålla ett högre tempo.
                  Har själv upplevt många gånger hur bilar tutat på mig, gjort en idiotomkörning för fort trots att jag legat runt 30km/h på vägar med den hastigheten och jag cyklat ikapp och om bara 50 m senare.

                  • Tommy Johansson

                    Det har ingen som helst betydelse om du eller jag kör helt efter trafikreglerna, det räcker att någon annan gör en tabbe så spelar det ju fan ingen roll du som cyklist ligger sämst till i en trafikolycka… Om du då tycker dig ha all rätt i världen bara för att trafikreglerna säger så så är det ju skitsamma när räddningstjänsten skrapar bort dig från underredet på en lastbil, men ok du hade ju företräde…
                    Du vill dessutom att ingen ska kunna köra bil i tätorten, men hur i helvete tycker du att jag ska göra om jag nu skulle behöva göra en del inköp i i en större tätort ?… ska jag jag cykla 2,5 mil enkel resa och sen cykla hem med min nyinköpta 50″ TV, eller du kanske ser helst att alla ska flytta in till tätorten…
                    Sen undrar jag lite vad du menar med att det är ”intressant att du som motorcyklist kan tala om avsaknad av förstånd” skulle jag inte kunna göra det bara för att jag kör MC ?…
                    Du påstår också att jag menar att alla cyklister är lagbrytare, det gör jag inte – bara dom som faktiskt gör sig skyldiga till trafikbrott, tyvärr så är det allt för få cyklister som faktiskt känner till alla trafikregler…

                    • Richard

                      Jag tror få cyklister vågar hävda sin rätt mot en lastbil. Tyvärr gäller ”störst går först” i alla fall i Stockholm där lastbilar anser är vara högst upp i näringskedjan som ibland ”missar” väjningsplikt eftersom det är jäkligt tryggt uppe i hytten.

                      Vi cyklister är mer som gångtrafikanter – vi måste ha koll annars blir vi överkörda. Men ska jag cykla igenom en vägkorsning är jag med i ”trafiken” och då gäller högerregeln. Är jag först i korsningen ska bilar på vänster sida ge mig företräde. Bromsar jag in av osäkerhet kan jag bli påkörd bakifrån.

                      Att cyklister inte kan alla trafikregler är en myt. Bara för att man en gång kunde teoriprovet i sin ungdom betyder inte att man kan samspela i trafiken eller komma ihåg alla skyltar hela livet. Majoriteten av bilister använder inte blinkers vid filbyte på motorvägen. Dessa mobilpratande bilister finns i ett större antal och skapar mer olyckor i trafiken än cyklister som du anser hävdar sin rätt mot lastbilar i korsningar.

                      Jesus sa – den som är fri från skuld skall kasta den första stenen. Är du fri från skuld i trafiken? Själv gör jag misstag ibland av ouppmärksamhet, ibland rent medvetet (cykla mot rött) men bara om det inte finns fotgängare eller bilar i närheten. Men som bilist skulle jag aldrig köra mot rött även i en folktom korsning. Betyder detta att jag har sämre moral på en cykelsadel? Nix, men jag vet att straffet blir så mycket högre med bil och att skadan blir så mycket större om någon kommer farande på cykel när jag kör bil mot rött. Sikten fårn en cykelsadel är också mycket bättre än från en bil.

                      Summa summarum: det är värre när bilister bryter mot trafikregler än cyklister eftersom skadorna blir så mycket större. Statistiken visar också att bilister skadar andra medan cykister skadar sig själva. Ändå är det vi cyklister som får skit år ut och år in. Bland annat av sådana som dig Tommy. Så tröttsamt.

                    • Tommy Johansson

                      Jag har aldrig försvarat bilisters dåliga uppträdande i trafiken, om du uppfattat det så får det isåfall stå för dig… Angåede ditt påstående ”vi cyklister får ta skit” kan jag ju berätta om en händelse i Växjö för ett antal år sen, en cyklist blev påkörd av en buss i linjetrafik på en cykelöverfart, det blev ett helvetes liv i kommentarsfältet i lokaltidningens webbbsida om olyckan… Nästan alla spydde galla och skällde på busschauffören och i bara farten så hanns det med att påtala hur illa alla bilsiter och chaufförer kör… senare vid närmare granskning om hur olyckan gått till så visade det sig att till att börja med så hade cyklisten väjningsplikt, cyklisten hade dessutom inte uppmärksammat någon försiktighet då hon även korsade en gångbana och dessutom dök upp bakom en intilliggande byggnad som skymde sikten för busschauffören… då detta nämdes som en kommentar bland de övriga så ändrades tonen ganska ordentligt gentemot den stackars busschauffören, men då hette det istället ”en olycka händer så lätt”… så när en cyklist gör fel i trafiken så är det ”ojsan så det kan gå”, men gör en bilist fel då är det lynchmobben som går på korståg…
                      Det är möjligt att du har andra erfarenheter i trafiken som cyklist än vad jag har som iofs cyklar väldigt sällan, men som bilist ser jag tyvärr alltför ofta cyklister som gör lite chansartade manövrar i trafiken… Jag kan hålla med om att många bilister kör som om dom vore både blinda och döva, framförallt när jag kör MC då verkar jag inte alls synas många gånger… Tro mig jag är väldigt ödmjuk när jag kör hoj och lämnar hellre företräde en gång för mycket även om bilisten skulle ha väjningsplikt…

                    • Richard

                      Om du formulerar dig att bilister ”missar”, ”gör en tabbe”, inte följer trafikregler till ”punkt och pricka” eller kör ”lite” för fort medans cyklister ”inte ser sig om”, cyklar ”rakt ut” eller ”hävdar sin rätt” så tar du ett tydligt ställningstagande.

                      Bilister är mer oskyldiga i trafiken eftersom de gör omedvetna fel medan cyklister är mer skyldiga eftersom de gör medvetna fel.

                      Du kan inte bara skylla på att jag uppfattar dig fel när du gång på gång formulerar dig så här.

                      Om jag står på trottoaren och ser en person kommer mot mig med en barnvagn och två matkassar så flyttar jag på mig istället för att hävda min rätt att jag var där först. Det är enklare för mig att ta ett steg åt sidan än att hen ska vrida på den tunga barnvagnen.

                      I trafiken bör vi ha samma samspel. De som har det lättare att lätta på gasen och som är mer skyddade bör visa mer hänsyn till oskyddade trafikanter som gångtrafikanter eller cyklister.

                      Min bild av Stockholmsbilister är att de ser oskyddade trafikanter som ett hinder i deras väg. Särskilt cyklister är jobbiga då de är ”överallt”, gångtrafikanter korsar bara gatan, de går ju (oftast) inte längs med den.

                      Det finns flera olika lösningar. Ett är att separera cyklister med bilister och bygga mer cykelbanor. Ett annat sätt är att bilister börjar samspela mer. Detta är en mental grej men underlättas med bättre infrastruktur. Att däremot reflexspraya cyklar är fel väg.

                    • Tommy Johansson

                      jag tror iofs inte heller att reflexsprayen funkar så bra, reflexvästen är enligt min åsikt absolut det bästa för den skiljer sig ut från all annan belysning och reflexer. tänk bara på hur mycket det blinkar å lyser från alla möjliga håll i en vanlig trafikkorsning från bilar, vägskyltar, reflektion från våt vägbana och trafikljus… mitt i allt detta ska man skilja ut en cykelbelysning samtidigt som man ska hålla koll på övrig trafik och fotgängarre. en cykel sprayad med dylik färg skulle bara försvinna i mängden… så i min värld är reflexvästen en utmärkt sak att använda när det blir mörkt både på cyklister, fotgängare och hundar… å kanske till å med på hästar…

                    • Det trodde vi också, vi gjorde bland annat en film där vi lyfte fram reflexvästar 2011, men senare undersökningar har visat att de standardvästar som används inte fungerar särskilt bra. Tex:

                      http://www.cyklistbloggen.se/2014/03/reflexvast-ger-falsk-trygghet-i-morker/

                    • Richard

                      Om alla har reflexvästar kommer dessa västar troligtvis bli osynliga de också eftersom de inte längre sticker ut.

                      Enda gången jag skulle ta på mig en reglexväst är om jag bor på landet och tvingas cykla på landsväg utan vägbelysning när det är mörkt.

                      I Stockholms innerstad (där jag bor) är problemet med bilar som svänger höger i korsning framför mig utan att se i döda vinkeln eller använda blinkers. Då hjälper inte en reflexväst.

                      Det finns hastighetskameror på landsvägar. Varför inte blinkerskameror i varje korsning, rondeller och vid på- och avfart vid motorvägar?

                      Sätt även upp kameror nära taxistolpar där taxibilar gör u-svängar över dubbel linje.

                      Polisen får gärna bötfälla alla cyklister som cyklar utan lyse.

                      Alla dessa böterspengar kan inte bara bekosta alla kostnader för kameror – det kommer finnas pengar över för att bygga bättre infrastruktur för cyklister.

                      Under tiden sjunker antalet olyckor och skuldfrågan blir extremt tydlig då alla trafikolyckor i korsningar och rondeller finns på film.

                      Om alla vet att deras körstil filmas kommer alla att vara mer uppmärksamma. Då behövs inte reflexvästar eller reflexspray.

                    • Jocke

                      Hört talas om hemkörning? Men det är klart alla de gånger du åker in o köper dina 50 tums tvapparater så måste man väl ha bilen.
                      Jag säger inte att man inte ska kunna ha bil, har själv bårde bil o mc- kort men har valt att inte äga bil för att man tenderar att bli alldeles för lat om man väl har den. Till vardags fungerar det utmärkt att storhandla etc med min lådcykel, enda problemet är med bilister som dig som tycker sig ha rätten till vägarna( fast no har väl så brottom för att inte komma hem försent med teven).
                      Det var du som tog upp i en tidigare kommentar att jag skulle lida av avsaknad av förstånd eftersom jag kör longbord utan bromsar, vad jag vet har jag inte sett en enda dödsolyka på sådan medans man dagligen läser om omkomna motorcyklister.
                      Dina argument haltar o blir tyvärr bara värre ju fler svar du försöker ge.

                    • Tommy Johansson

                      jaha bilister som mig, vad är jag för en bilist menar du ?… tänk dig för noga nu innan du svarar då du inte vet vem jag är eller hur jag kör bil för du vill väl inte beskylla mig för att vara nåt jag inte är… angående din dödsstatisitk MC/longboard haltar väl en smula då det troligtvis är väldigt många fler motorcyklar i trafiken och de kan köras i högre hastighet än en bräda med hjul, men om vi räknar dig som brädåkare å mig som MC-åkare så ligger vi lika i dödsstatistiken… jag har aldrig kört ihjäl mig å inte du heller… men om du fortfarande tycker att det är förståndigt att ge sig ut i trafiken på en longboard (utan bromsar) så får det stå för dig, då har vi nog skilda uppfattningar om det, jag kör hellre MC med bromsar om jag ska ut i trafiken…

                    • Jocke

                      Det kanske är det därför det inte behövs göras kontroller av cyklar eftersom de inte kommer upp i de hastigheter som dödar. En fixi utan bromsar kan effektivt bromsas om man vet hur. Det blir bara stelt o dumt om man börjar tillämpa regler som gäller bilar på ett ton och som kör helt andra hastigheter på cyklar. Men uppenbarligen är det det många bilister stör sig på.

            • Richard

              Om alla bilister håller laglig hastighet, håller avstånd, använder blinkers, tittar i sidospeglar och döda vinkeln samt slutar att öka hadtigheten när det slår om till gult skulle många trafikolyckor minska. För att inte tala om all miljöförstöring.

              Men du Tommy anser att cyklister bär sig idiotiskt åt när de hävdar sin rätt i situationer där bilister inte följer alla trafikregler till punkt och pricka. Du har skrivit detta själv.

              Du skriver inte att bilister bör sig idiotiskt åt, utan det är cyklisterna som gör det. Att använda formuleringen ”till punkt och pricka” är att argumentera på ett dolt sätt att det är ok att inte följa alla trafikregler. För vem vill vara en sådan trist typ?

              Ja du Tommy. Longboards har inga bromsar. Det har inte segelbåtar heller! Rullstolar har inga bromsar! Skidor!

              Självklart ska ingen bryta mot trafikregler och alla bör visa hänsyn. Men ett halvt ton plåt är farligare än 15 kg stål – ändå är det vi cyklister som är livsfarliga i trafiken trots att all statistik visar det motsatta.

              • Tommy Johansson

                visst ta du å hävda din rätt till företräde om en lastbilschaufför missat sin plikt att lämna företräde så får vi se vem som är mest korkad…

                • Richard

                  Enligt dig Tommy bär sig cyklister idiotiskt åt i trafiken som inte ser sig om. Bilister däremot är bara inte uppmärksamma eller följer inte trafikregler till punkt och pricka. Lastbilschaufförer missar ibland väjningsplikt.

                  Märker du inte själv att du formulerar dig så att ju tyngre fordon man har desto mindre ansvar har man i skuldfrågan. Cyklister skapar trafiksituationer eftersom de medvetet tar ett beslut. Bilister föröker bara vara smidiga i trafiken och lastbilschaufförer följer tydligen alltid alla trafikregler, de bara missar att vara uppmärksamma ibland. Blir någon påkörd eller mosad är det cyklistens fel eftersom de hävdade sin rätt.

                  Jag uppskattar inte din passiva aggressivitet när du kallar mig korkad och dum. Låt oss hoppass att du kör din MC på ett mjukare och vänligare sätt än du skriver. Låt oss också hoppas att du inte är en lastbilschaufför som då och då missar väjningsplikt.

    • Jag håller med dig om att trafikanter ska visa varandra respekt. Det gäller inte bara cyklister.

      Är det din spaning att majoriteten av cyklisterna struntar i trafikregler medan de andra trafikantgrupperna inte gör det?

      Är du säker på att du lägger märke till alla som sköter sig, eller drar kanske syndarna till sig din uppmärksamhet så att du inte märker alla andra? Begränsar du dig till brott som du räknar med att bara cyklister begår och struntar i sådant som är mer vanligt i andra trafikantslag?

      De gånger jag har mätt har gående trotsat rött mycket mer än cyklister och gått på cykelbanan mycket mer än cyklister har cyklat på gångbanan. Trottoarcyklare märks, men 97% cyklade på rätt plats i gatan där jag mätt vid flera tillfällen. Jag blev själv förvånad över resultatet. Därför är det så viktigt att tvinga sig mäta förutsättningslöst. Cyklister har trotsat rött något mer än bilister, men bilisternas rödljuskörning har i mycket högre grad blockerat annan trafik. Det brott jag sett störst andel cyklister begå är att inte lämna gående företräde på övergångsställen.

      Det finns risk för att din spaning lider av konfirmeringsbias.

    • Jag har cyklat dagligen året runt i Stockholm i över tio år och följer alltid trafikreglerna. Min subjektiva uppfattning är att det gäller de flesta i trafiken runt mig, oavsett trafikslag. Jag har ingen ”jag går först”-attityd, jag cyklar som jag kör bil, defensivt.
      Så jag vet inte riktigt vilken dörr det är du försöker sparka in här, annat än att den känns rätt så vidöppen?

    • Anna

      Har du ALLTID stannat vid gult-ljus? 

      Har du ALLTID stannat på övergångsstället?

      Har du ALLTID använt blinkers innan du svänger?
      
Har du ALLTID parkerat bilen så att andra också får plats?

      Har du ALLTID hållit dig till den tillåtna hastigheten på vägarna?



      Om du svarar NEJ på en, flera av frågorna, har du ingen moraliskt eller praktiskt rätt att läxa upp andra.

  • Martin Jacobsson

    Hur tänker ni egentligen. Varför skulle Volvo spraya sina bilar i Life Paint. Det är ju vi som cyklister som som inte syns !!!! Sedan tycker jag att de flesta cyklister vars kommentarer jag läst , tänker helt bakvänt. Som cyklist syns jag sämre, är rörligare och framför allt oändligt mycket ömtåligare ! Varför då skylla allt på bilisterna? Hur många gånger har jag när jag kört bil varit nära att köra på en cyklist pga av cyklistens ouppmärksamhet eller tanklöshet och likadant har jag sett många situationer där cyklister likväl som bilister skapat farliga situationer genom omdömeslöst agerande. Sluta skylla allt på bilisterna eller cyklisterna. Det är du som skall ta ansvar för din säkerhet genom ditt agerande i trafiken. Vi kan som cyklister aldrig lita på att de andra inte gör fel och eftersom vi när vi cyklar är så sårbara är ju realiteten att om jag som cyklist gör fel så skadas jag och om någon annan gör fel så skadas jag. Ta konsekvenserna av din sårbarhet som cyklist och se till att hålla ett öga på alla andra trafikanter och ha goda marginaler vad du än gör. Allt annat är snudd på självmord. Har du inte självbevarelsedriften och det sunda förnuftet att cykla så att du inte utsätter dig för några risker så håll dig på cykelbanan eller ta bussen.

  • Martin Jacobsson

    Visst kan reflexvästar mm ge en falsk säkerhet MEN som både bilist och cyklist tycker jag att du har helt fel i att tex en självlysande inte skulle påverka en cyklists säkerhet. Jag har många gånger varit i situationer där en farlig situation kunde ha undvikits om cyklisten hade haft lyse och eller reflexer som gjort honom synligare.

    • Tittar man på de undersökningar som gjorts så ger high-viz, dvs varselkläder och reflexvästar inte nödvändigtvis någon säkerhetsvinst när belysningen är rimlig. De få undersökningar som gjorts i ”riktigt” mörker så är placeringen av reflexerna oerhört viktiga för att få någon effekt och där fungerar egentligen inte de reflexvästar som är vanliga idag.

      Samtidigt visar flera undersökningar att det stora problemet är att bilförare har sin huvudsakliga uppmärksamhet riktad mot andra motorfordon. När tex försäkringsbolaget IF undersökte korsningsolyckor visade det sig att cyklisterna var en ”blind fläck”.

      Och tittar man i videon som Volvo använder så är inga av situationerna sådana där extra reflexer skulle ha hjälpt – det var det jag försökte exemplifiera med bilisten som prejade cyklisten i cykelfältet.

      Däremot kan ökade krav på utrustning göra att färre väljer att cykla – eftersom det verkar så otäckt. Och det är inte särskilt bra, vare sig ur folkhälso, miljö eller trafikperspektiv.

      Här är länkarna från inlägget igen:

      http://www.cyklistbloggen.se/2014/03/reflexvast-ger-falsk-trygghet-i-morker/

      http://www.cyklistbloggen.se/2015/02/reflexvastar-gor-inte-inte-osynliga-cyklister-synliga/

      http://www.cyklistbloggen.se/2014/06/bilister-ser-bara-bilister/

  • Richard

    Jag har också skrivit på!

  • eriksandblom

    Sprejfärgen är naturligtvis så bra att Volvo bums borde spreja alla sina bilar med den! Här finns ett upprop. Jag har redan skrivit på: https://www.change.org/p/volvo-european-commission-volvo-should-retrofit-all-their-cars-and-trucks-with-their-life-paint

  • Maria
    • Yes, det är det vi rapporterade om i länken i texten! Maria Kraffts idé.

      • Maria

        Ah, jag klickade aldrig på länken, hade sett det på annat håll.

    • Hjälm, reflexväst, blinkande lampor, sprayfärg och nu även speciella axelskydd. Är det någon som på allvar kan med att föreslå att varje cykelfärd ska börja med att man sätter allt detta på plats, sluta med att man plockar av sig det igen och sedan drar runt på det under dagen?

      Till dem som vill föreslå det säger jag bara: Snacka inte så mycket, sätt er på cykeln och visa istället. Föregå med gott exempel. Inte en gång utan bevisa att det fungerar som vardagsrutin dag ut och dag in.

      • Martin Jacobsson

        Tycker ditt resonemang är lite bakvänt. Titta på hur verkligheten ser ut. Vill du utsätta dig för fara? Vill du bli skadad ? Om du svarar nej på båda frågorna så agera därefter . Skyll inte på bilisterna. Använd dig av de skydd som du anser att du behöver och sluta gnälla. Vill du som cyklist inte skydda dig så håll dig borta från gatan. När vi cyklar och hamnar i en olycka så hjälper det inte att säga han gjorde fel. Det är möjligt att han gjorde fel men om du blev skadad så har du inte varit tillräckligt uppmärksam och förutseende !!! Om du tycker det är jobbigt att ta på dig skydd varje dag året runt fundera på hur jobbigt det vore om du tex blev av med ett ben. Är du för lat för att skydda dig så ge dig inte ut i trafiken. Jag lever som jag lär och har hittills inte blivit skadad.

        • Erik Johansson

          Även med lampor och reflexer är bilister blinda för de delar av infrastrukturen där cyklister rör sig. Extra reflexer och lampor hjälper mycket när man har en raksträcka på en 90-väg, i stadstrafik handlar det snarare om att bilisterna ska lära sig att att titta och stanna. Något de inte gör.

          Jag lever som jag lär och har inte heller blivit skadad, bevisar det något?

        • Richard

          Det är väl ingen på Cyklistbloggen som hävdar att det finns cyklister som beter sig illa i trafiken, medvetet eller omedvetet.

          Jag vågar däremot påstå att de tre vanligaste cykelolyckor beror på 1) rullgrus, 2) hinder i cykelbana 3) högersvängande motorfordon.

          Alla dessa tre varianter beror på bristande underhåll, nonchalant trafikplanering och trafikmaktordningen.

          Yepp, kvinnor och barn får hålla sig undan när pappa ska svänga. Korsas ett cykelfält? Använda blinkers? Titta i sidospegel och döda vinkeln? Äsch, störst går först!

          Den gemensamma nämnaren för de tre största orsakerna till cykelolyckor är att de INTE kommer att minska pga Volvos sprayfärg.

          Cykelolyckor kommer bara att minska om det sker en attitydförändring – hos politiker, tjänstemän, utförare och bilister.

          Cyklistbloggen gör ett utmärkt jobb i detta genom att långsiktigt försöka uppmärksamma de brister som en trafikgrupp har som en annan trafikgrupp inte har.

          Och som någon annan skrev, om sprayfärgen är så jäkla bra borde Volvo börja med att spraya sina egna bilar. Bilar krockar ju med varandra. Då måste ju bilkrockar minskas om de bara ser varandras bilar!

          Hey! Det händer att bilar kör in i träd, att lastbilar kör in i bropelare eller att gångtrafikanter blir påkörda. Jag har läst att bilar ibland kör in i hus och till och med in i butiker. Jag vet, vi sprayar hela världen med Volvos sprayfärg. Då syns ju allt och då kommer inga fler olyckor att ske!

          Detta måste vara den enklaste lösningen eller hur? Jag menar, varför tvinga pappa att vara uppmärksam när han ska svänga höger?

          • Richard

            Det är väl ingen på Cyklistbloggen som hävdar att det INTE finns cyklister som beter sig illa i trafiken, medvetet eller omedvetet.

          • Räddningsfordonschaufför

            Du är så DUM så klockorna stannat för länge sedan !
            ALLT är ANDRAS fel är din enkla filosofi. Fullblodsegoist.
            Du är en samhällsparasit av absolut värsta sort ! Min tröst är att sådana som du, när jag hjälper er då ni stjälpt er själva, är att ni samtliga har ett h-vete i era simpla liv !
            Jag tycker dock OERHÖRT synd om dina barn !

            • Det jag gillar i ditt inlägg är budskapet att alla har ett ansvar och att vi inte får försöka skylla allting på de andra.

              Det jag inte gillar är alla adjektiv och antaganden om andra skribenter. Övertygelse genom förolämpning fungerar sällan. Det kan ibland få motsatt effekt.

            • Richard

              Jag vet inte vad som är värst – att du är ett nättroll eller att du har så mycket inbyggd ilska i dig. Läste du ens vad jag skrev? Har jag skrivit att cyklister är ofelbara i trafiken? Alla trafikgrupper gör misstag, medvetet eller omedvetet. Om du verkligen är en räddningsfordonschaufför så tycks du har väldigt lite empati för en viss trafikgrupp.

              Allt jag försöker skriva, gång på gång i Cyklistbloggen, är att infrastrukturen för cyklism måste bli bättre. 80% av alla cykelolyckor är singelolyckor. Dessa olyckor skulle kunna minskas om underhållet förbättrades (grus sopas bort, blöta löv, sprickor i marken, vattensamlingar) eller att man inte bygger livsfarliga cykelvägar (90-graderssvängar, bommar, stolpar, stenblock etc. – hinder som inte finns för bilar.

              På vilket sätt är jag fullblodsegoist när jag anser att man bör satsa på orsakerna till 80% av alla cykelolyckor? Ja, det finns cyklister som cyklar mot rött, precis som det finns bilister eller gående som gör det. Vem påstår något annat? Däremot anser jag att en cykelspray inte löser det strukturella problemet att det finns en trafikmaktordning där cyklism alltid hamnar sist, på undantag och när man gör något blir det ändå fel (t.ex. cykelbanan till Stockholms universitet som fick stolpar i ena cykelfilen med jämna mellanrum).

              Om du orkar söka efter mitt namn så kommer du att se att jag har bråkat med många här om att man bör stanna för rött och visa gående mer hänsyn. Med det sagt säger jag inte att jag är ofelbar. Jag gör misstag som cyklist, som bilist och som gående. Den perfekta trafikanten som aldrig har skapat problem för andra finns inte. Men jag försöker visa hänsyn varje gång jag rör mig i trafiken – på en cykel eller bakom en ratt.

              Att du drar in mina barn i detta är så lågt. Det borde till och med du inse.

        • Ja, jag tittar på hur verkligheten ser ut och jag agerar efter min bedömning av vad som krävs.

          Mina lampor lyser med fast sken, jag har ingen reflexväst, ingen spray och inga axelskydd. Min hjälm hänger jag på styret medan jag handlar. Mer rädd om den än så är jag inte, men den har hittills aldrig blivit stulen.

          Framförallt bedömer jag att jag behöver ha stor uppmärksamhet och att jag aldrig kan ta för givet att andra ser mig och tänker släppa mig före. Jag försöker agera tydligt i trafiken och söker kontakt med dem jag ska samspela med.

          Men jag vill att fler ställer bilen och börjar cykla istället för att framställa cykling som ett självmordsföretag. Jag tror på safety in numbers och vill uppmuntra stadens utveckling mot mer cyklande och mer anpassning till cykel. Säkerhet är bara ett av alla skälen till det.

          Jag visar var jag står genom mitt cyklande. De som förordar cykling med en hel arsenal av extraskydd kan visa upp sin ståndpunkt genom att använda det själva. För det är väl inte bilkramare som försöker skrämma bort cyklisterna för att få ha vägarna för sig själva och slippa riskera att bli vållande till lemlästade cyklister?

          • Räddningsfordonschaufför

            Hela grunden i ditt ruttna resonemang är att du anser att alla andra skall betala för och vika sig för dina behov och åsikter !
            VEM f-n tror du betalat för dina j-vla cykelbanor du inte ens använder, cykelställ dito utan ställer utanför Ica så tanterna ramlar och du kan inte ens inse att INGEN bilförare vill köra på dig.
            Det MINSTA man begära är att du syns, din egoistiska DRUMMEL !

            • Anders Andersson

              Cykelbanor, trottoarer OCH bilvägarna i stan bekostas av kommunalskatten. Cyklister är i högre grad medel- och höginkomsttagare än bilister.

              VEM är det alltså som betalar DINA vägar???? VEM är det alltså som kör sin bil på nåder??? Bete dig därefter!

  • Reflexvästar, blinkande lampor och sprayfärg – den som skriker högst hindrar andra från att märkas. Du tar fokus på dina medcyklisters bekostnad.

    Alla bör ha ljus och sidoreflex på cykeln. Men där går gränsen. Sen får vi väl lära oss att det är så cyklister ser ut. Det måste vara lätt och naturligt att välja cykeln istället för att ta bilen. En cykeltur ska inte behandlas som en rymdexpedition.

    • Richard

      Jag håller med. Jag cyklar med fram- och bakljus (som inte blinkar!) även på dagtid. That´s it. Om jag blir påkörd beror det inte på att jag inte syns utanför att bilisten inte tittar åt mitt håll – oftast döda vinkeln vid högersväng för att parkera (bilist) eller för att släppa av kund (taxi) eller för att svänga höger i korsning utan att blinka och de har precis kört om mig (alla typer av bil / taxi / bud).

      Förbjudna u-svängar är också en klassiker där bilister tittar åt fel håll (där bilarna kommer ifrån, hinner hen över?) utan att tänka på cyklist i cykelfält på andra sidan gatan.

      Volvo borde gå ut med en blink-kampanj istället. I stadstrafik bör alla motorfordon blinka-i-god-tid för att visa cyklister sina avsikter. Senast idag höll jag på att bli nermejad av en långfärdsbuss vid Kungsträdgårdsgatan söderut som FÖRST svänger höger (mot Operan) och SEDAN sätter på blinkers!

      Vad är nästa steg? Alla tjejer ska spraya sina kläder med osynlig färg och om de blir antastade / våldtagna så har färgen fastnat på förövaren?

      Alla måste ta det lugnare i trafiken och visa mer hänsyn till varandra. En bra dag i trafiken är när ingen blir skadad.

      • Erik Johansson

        Illegala U-svängar är läskiga jag blev helt ställd när bilen kom tillbaks som en boomerang, blev krock även fast jag körde i max 16km/h.

    • Franz

      ”Sen får vi väl lära oss att det är så cyklister ser ut.”

      Det här tror jag är en rätt viktig sak. Att snabbt kunna identifiera ”saken” man upptäcker som en cykel. Då kan man också förhålla sig till det. Som det är nu i trafiken finns det ingen riktig ordning på det där och en cykel de facto kan se ut lite hur som helst.

      Reflexvästar som ser ut som ett helt vägarbete, blinkande lampor som försvinner helt varannan sekund, röda lampor framåt, pannlampor som fladdrar runt åt alla håll, lampor som lyser så svagt att man ser cyklisten långt innan man upptäcker lampan.

      Den gamla klassiska pedalreflexen är en sån grej som är mycket identifierbar. Två orange reflexsken som rör sig vertikalt – Cykel framifrån eller bakifrån. Tyvärr saknas de på många pedaler.
      Däckreflexer: Två runda ringar – Cykel från sidan.

  • Ingrid

    Jag skulle vilja ha den där sprejen att spreja svartklädda joggare/löpare med – fast även de har jobbat på synligheten.
    Problem uppstår även i tätbebyggda områden, kan bero på bländning och fel i ”belysningsinfrastrukturen”, väldigt mycket av belysningen är koncentrerad till körbanorna, bilarnas egna strålkastare och den fast monterade. Så länge de som cyklar och går delar väg med bilisterna och INTE är utträngda på mörka kanter så syns de, men ofta kommer de ut ur skuggorna, i korsningar körbana – cykelbana/gc, eller när de svänger över körbanan.

    • Räddningsfordonschaufför

      Du har SÅ rätt. Att synas är grundförutsättningen för att inte bli påkörd !
      Jag stoppade och påtalade för en kvinna som t.om hade svart toppluva till sin svarta påsprayade löpardräkt med svarta (!) hörlurar i bägge öronen joggande på fel sida att hon inte syntes och svaret blev:
      ”Än se´n då, du får ändå inte köra på mig…!”

      GRATTIS !

  • Hans

    Bara det att det är ett bilmärke som står bakom det här jippot… Riktig trafiksäkerhet för cyklister handlar till största del om cykelinfrastruktur och underhåll. Men det ligger inte i bilvärldens intresse, och då kommer de med en sprayflaska med reflekterande färg istället. Ska man skratta eller gråta?

    Samtidigt har man i Holland tagit i bruk ytterligare en ny och helt fantastisk cykelbro, läster jag på nätet.

    • Räddningsfordonschaufför

      Det ABSOLUT bästa vore att trafikförsäkringsbelägga cyklisterna !
      J-KLIGT trött på er skattesmitare !

      • Anders Andersson

        Hur menar du nu? Alla vägar som cyklisterna använder betalas av kommunalskatten – och cyklister betalar mer i kommunalskatt än Räddningsfordonschaufförer. Bilisterna betalar heller inte för de 5000 dödsfall de orsakar genom luftföroreningar varje år.

        VEM är det som är skattesmitare?

  • Peter Holmberg

    Kommenterade på något liknande för något år sedan om reflexvästar. Det kan _aldrig_ vara cylistens ansvar om hen blir påkörd av en bil. Det är exakt samma retorik som att tjejer inte ska klä sig ”utmanande” på krogen.

    Att man inte ”såg” cyklisten är bilförarens ansvar. Har man framfört sin bil på sådant sätt så man inte ser medtrafikanter är det vårdslöshet i trafiken punkt slut!

    • Räddningsfordonschaufför

      Du är inte klok som den parasit du är !
      Lever du i tron att en konfrontation med mig i en 3 ton räddningsbil skulle var mitt ansvar om jag inte getts möjlighet att se dig kan du börja be. Det är DITT ansvar om jag inte kan se dig ! Att jag ens skulle umgås med tanken att inte se till att du ser mig finns inte,

      • För mer sansad trafik

        Det förefaller som att cykelförspråkarna är de som konverserar med lugn medan billisten (läs räddningsfordonschaufför) har problem med det verbala och skriker i allt han skriver. Vad sägs om att vara konstruktiv i det ditt argumenterande (kör du lika aggressivt som du formulerar)? Självklart är det ett delat ansvar i trafiken men det är ett jätteproblem med nonchalanta bilister som ser sin rätt för alla andras, struntar i att använda blinkers, hålla avstånd eller hålla hastighet.

        • Tommy Johansson

          Men cyklister utan belysning eller reflex är inte nåt större problem tycker du ?…

    • Tommy Johansson

      Hur kan du påstå att det är bilistens ansvar att du inte syns i trafiken ?… Vet du inte heller om att det faktiskt är lag på att cykeln ska vara utrustad med lyse och reflex ?…

      • Richard

        Peter Holmberg skriver inte att cyklister kan strunta att följa lagen om cykellyse, ringklocka, broms eller reflexer. Han skriver att det är fel med ytterligare synlighetsprylar som reflexväst eller reflexspray.

        Om en bilist inte ser en cyklist i fullt dagsljus eller i mörker med lampor på är det bilisten som kört för fort eller varit ouppmärksam.

        Han gör sedan den utmärkta jämförelsen att man skuldbelägger cyklister (för att de inte syns) med hur man skuldbelägger kvinnor i våldtäktsfall (benen syns).

        Religiösa fundalisters lösning på våldtäkter är att skyla hela kvinnan.

        Motorburna fundalisters lösning på cykelolyckor är att cyklister ska ha reflexspray, speciella skyddskläder, reflexväst, hjälm och en app som skickar ut en signal till bilister att det finns en cyklist i närheten.

        Helst ska kvinnor inte lämna hemmet och helst ska cyklister ta bilen som normalt folk.

        Det är så texten ska läsas. Textanalys handlar om vad kombinationen vad du ser (ord) och vad som står mellan raderna.

        • Tommy Johansson

          din ”textanalys” kanske skulle förbättras något då jag ser att du drar slutsatser av vad jag skriver inte stämmar överens med det jag anser…
          Jag kan visst skuldbelägga en cyklist som inte ser till att dom syns i trafiken, det borde ju vara ren självbevaresedrift att se till att synas i trafiken då det faktiskt kan vara farligt att befinna sig där…

          En cyklist eller fotgängare som färdas på en obelyst landsväg i mörker, får du dessutom möte samtidigt och blir bländad av mötande bil kan de vara nästan omöjliga att se om lyse, eller reflexer saknas men du menar alltså att om jag kör med min bil med fullgod belysning i tillåten hastighet så är det mitt fel om jag inte ser en cyklist utan belysning och kanske rent av klädd i mörka kläder ?…

          • Frank

            ”tillåten hastighet” är inte den skyltade hastigheten, det kan mycket väl vara så att du borde ha kört 10-20km/h lägre. Jag tycker att det bara är _ditt_ fel om _du_ kör på någon i väggrenen, det betyder inte att jag argumenterar emot belysning eller reflexer på en cykel. Utan bara ett svar på att du väljer extremer i din argumentation.

            • Tommy Johansson

              en cyklist kan göra ett val innan dom ger sig ut i trafiken i mörker å det är att exempelvis ta på sig en reflexväst och se till att belysningen på cykeln fungerar, det kan aldrig vara bilistens fel om cyklisten väljer att inte synas i mörkret så bilisten inte ges möjlighet att se honom/henne i god tid… till skillnad från Peter Holmberg som tydligen anser att det är bilistens fel om han /hon inte ser cyklisten… som någon annan påpekat i nåt inlägg så handlar det om att samarbeta i trafiken för att olyckor ska kunna undvikas…

              • Att man ska samarbeta i trafiken tycker jag är a och o. Att cyklisten ska ha lyse finns en social överenskommelse om som är formulerad i trafikförordningen.

                Men vill du utöver det säga att det åligger cyklisten ”att exempelvis ta på sig en reflexväst” och att bilister därmed undgår ansvar vid olyckor med cyklister som inte har reflexväst, Volvospray eller liknande arrangemang utöver vad lagen stadgar?

                Kan man alltså som bilist räkna med att man får köra som om alla cyklister hade det?

                • Tommy Johansson

                  å du och Peter Holmberg tycker tydligen att cyklister inte har något som helst eget ansvar för att underlätta att dom syns i mörker…

                  • Om jag uttryckte mig på det sättet så ber jag om ursäkt. Vad jag egentligen menade var att cyklister måste ha lyse just för att underlätta att dom syns i mörker. Så säger också lagen. Något avsteg från det försvarar jag inte.

              • Frank

                Folk lever sina liv längs med vägar, det kommer alltid att röra sig folk på läns- och riksvägar utan blåljus på huvudet. Det går inte att skylla på folk för att de lever sitt liv.

          • Richard

            Du borde kanske förbättra din förmåga att skriva om du inte anser det du skriver. Det finns ingen neutral text, hur man formulerar sig har betydelse för hur texten ska läsas och tolkas.

            Om du vill att någon annan ska gå ut med soporna är det en stor skillnad på ”gå ut med soporna” (låter som en order) och ”har du lust att gå ut med soporna?” (låter vänligare trots att mottagaren vet att detta inte är en fråga som hen kan svara nej på).

            Intressant att du däremot hittar på att jag skulle anse att det är ok att cykla utan lyse och reflexer i mörker på landsväg.

            Jag tycker alla cyklister ska ha reflexer och lysen. Orkar du scrolla har jag tidigare i denna tråd skrivit att jag cyklar med lysen även dagtid (som en bilist). Eftersom jag även kör bil vet jag att bilister tittar efter ljus. Släckta lampor är parkerade bilar.

            Jag ska inte behöva ha vita kläder för att slippa bli påkörd bakifrån. Kör du på en cyklist bakifrån som har lampa och reflex har DU kört för fort, för nära vägrenen och varit ouppmärksam.