Poll: hur mycket grus är det kvar i din cykelväg?

| 11 kommentarer


grus_i_tallis_500

Traditionsenligt tänkte vi fråga om hur det ser ut med dödsgruset på din färdväg?

Jag cyklar från Tallkrogen strax söder om Stockholm till centrala Södermalm och tack vare sopsaltaren så har det varit helt fritt från grus på större delen av min färdväg hela vintern.

Enligt Direktpress ska staden sopa undan gruset tidigare i år. I går kväll såg jag en sopbil köra omkring på gång/cykelvägarna i mitt närområde, men på Lingvägen – genomfartsleden – var det fortfarande osopat imorse.

Men jag cyklar ju bara min vanliga färdväg, så jag frågar helt sonika er läsare:

Har kommunen sopat bort gruset längs din färdväg?

  • Nej, mycket grus kvar (mindre än 50% av vägen sopad) (59%, 131 Votes)
  • Nja, det ligger kvar här och där (mellan 50 och 90% sopat) (32%, 70 Votes)
  • Jajamen, inte ett gruskorn (mer än 90% sopat) (9%, 20 Votes)

Antal röster: 221

Hur länge får vi dras med gruset då?
Det här gäller: Kommunernas entreprenörer har till den 1 maj på sig att sopa bort allt grus, och i utanför stan gäller den 15 maj, allt i mån av väderlek.

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

  • Pingback: På väg mot sopning i världsklass | Cyklistbloggen()

  • Fredrik Jönsson

    Det mesta som är kvar på min väg nu är områden runt Hammarbyslussen och Hammarby allé.

  • Johan

    Cyklar från Enskede till Flemingsberg dagligen. Stockholms kommun generellt dåligt sopat medan Huddinge i år har utmärkt sig. Redan för två veckor sedan började de sopa och nu är stora delar av min cykelväg (på Huddingesidan) grusfri.

  • AndreasD

    Inget gjort inne i Bromma men från Alvik har sopsaltaren varit igång i vinter så där är faktiskt rätt bra. Dock med betoning på ”rätt bra” för nu har de på sina platser varit och micklat runt lite i rabatterna (Rålambshov exempelvis) och strött ut grus och sten på banan utan att sopa upp. Så från ett sopningsperspektiv så är det sämre nu än det var i vintras. Och naturligtvis… i kurvor finns det på sina platser en hel del grus. Jag ser kanske inte att man måste få bort allt grus omedelbart, men det är bristen på koordination mellan olika insatser som stör mig mest.

  • Erik Johansson

    Man sopar små vägar först och stora stråk sist, ungefär som snöröjning. Finns det en plan, och jag vill upprepa Hannas poäng kurvorna ÄR viktiga. Att sopa allt utom kurvorna som det görs nu, ger visserligen mycket snabbare cykling och bättre framkomlighet men man glömmer bort att gruset finns och iaf börjar cykla för snabbt för att hantera alla situationer som kan uppstå med grus i kurvor.

  • Henrik

    Vad skulle hända om man slutade grusa cykelbanor? Har man bara dubbdäck borde det väl gå bra?

    • Pessimisten

      En del cykelbanor är cykel- och GÅNGbanor: inte alltid man har dubbade skor eller broddar. Å andra siad, om man kan hålla det isfritt, kan man hålla det sand & grusfritt.

      Dessutom sopas det sand och grus från gångbanor och vägbanor upp på cykelbanor … (som t.ex. i kurvan nedanför min arbetsplats: var inte grusfritt ö h t förra året)

      Och varför klarar man inte av att sopa där det svänger eller där man kan behöva bromsa? Grusfritt rakt fram men grusigt i svängfesten runt busskuren, t.ex.

  • Hanna

    Nacka meddelar att det ska vara sopat till 25 april i år, men jag får glädja mig åt att de 3,5 km som är cykelväg till mitt jobb ligger i början av deras planering iaf 🙂
    Jag förstår att de inte hoppar från lokalgata till lokalgata och sopar, men ett cykelnät ska/bör vara sammanhängande och stora stråk kan man väl utan att hänvisa till typ ‘slöseri av resurser’ sopa från början till slut. De borde definitivt börja sopa så fort det är ”vår”! Att de sen inte tar några felanmälningar förrän allt är sopat tycker jag också är en märklig inställning. Man ser ju vart de har varit, och om de missat… typ alla kurvor 🙂

  • Jocke von Scheele

    Ett stort problem just nu är att det är sopat längs de flesta cykelvägar, men det är inte så noggrant gjort. Dels var det ganska mycket grus, som sopmaskinen har svårt att få upp på en vända. Dels sprider sopmaskinen ut det grus, som tidigare låg i drivor längs kanten, över hela körbanan. Totalmängden är mindre, men mer utspridd. Och det mest irriterande problemet är att man slarvar på de punkter där det är som allra viktigast. Typiskt i hörnen vid korsningar, i innerkurvor och liknande ställen. Dvs just där man vill cykla och behöver extra bra grepp ligger det kvar grus.

  • felix reychman

    I Farsta har de sopat seriöst, och det syns nästan en ny cykelbana ren och fin om dagen där jag rör mig. Föredömligt. Men att man missat den stora sträckan längs nynäsvägen i höjd med tallkrogen är ju lite sorligt.

  • Peter Holmberg

    Hägerstensvägen från Aspudden till Liljeholmen-ish är ett grusigt som bara fan. Man skulle ju gärna efterfråga lite mer dynamik i kraven från kommunerna. När det blir tidig vår så måste man ju kunna skjuta tillbaka sista datumet. Att vi ska dras med gruset i nästan två månader till är helt oacceptabelt. Har redan två tubpunkor pga grus och skit i cykelbanan.

    Kanske ska ändra sista datumet för grusfritt till en månad efter meterologisk vår kanske?