1000 poster och nu är cykellobbyn verklighet

| 14 kommentarer

Det började med en lunch 2010. Christian och jag känner varandra sedan skoltiden och återknöt kontakten knappt 20 år senare. Vi kom på att båda cyklade till jobbet året runt och genast kom frågorna. ”Varför ser det ut sådär?”, ”Vad är det som gäller här” och ”Vem för egentligen vardagscyklisternas talan?”. Ingen, blev svaret.

Mitt webhotell hade någon gratisdrive på domännamn, jag reggade Cyklistbloggen.se och frågade om inte Christian hade något att lägga upp. OM han hade.

Så har vi fortsatt och i går, fem år senare, postades inlägg nummer 1 000 på Cyklistbloggen. Hurra!

Framtiden, som en bred och solig cykelbana?

Framtiden, som en bred och solig cykelbana?

Som av en lycklig slump fick vi samma dag pressutskicket om Nya Svensk Cykling, den nya alliansen för cykelfrågor bestående av Cykelfrämjandet, Svensk Cykling, Naturskyddsföreningen, Svenska Cykelförbundet, Vätterntundan och Turistcykellederna.

Ordförande i Nya Svensk Cykling är Lars Strömgren, även ordförande i Cykelfrämjandet.
Så här säger han i en intervju med Bicycling:

– Utvecklingen går för långsamt. Det krävs ett samlat krafttag för att öka cyklandet. Det behövs också en omfattande samsyn kring behovet av politiska insatser för att ge fler möjligheten att välja cykeln.

Word!

VD i organisationen blir Svensk Cyclings Klas Elm. Han säger i samma intervju:

– Förhoppningen är att fler politiker, både på riksplanet och i Sveriges kommuner och regioner i ännu högre utsträckning förstår värdet av ökad cykling – för miljö, folkhälsa och städernas framkomlighet. Det är en global trend att satsa på cykling, över hela världen är cykeln på framfart, men hänger Sverige med?

Vi gillar det vi hör!

Organisationens hemsida är inte uppdaterad ännu, men de går att följa på twitter under namnet @svenskcykling

Det här är utmärkt för att sätta mer tryck på politiker och trafikplanerare, med hårt jobb så kan detta bli precis hur bra som helst. Det här kommer vi att följa oerhört noggrannt.

Vi på Cyklistbloggen ska fortsätta dra vårt strå till stacken för bättre cykling. Nu kör vi mot 1000 poster till.

Tusen tack för att du är med!

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

  • sofia

    tack för allt jobb ni gör! ser fram emot kommande 1000 poster!

  • Anders Andersson

    Grattis. Bra att ni finns!

  • Linda L

    Tack för allt jobb som ni har gjort och tack på förhand för det ni kommer att göra framöver.

    Jag var tidigare rädd för att cykla i Stockholms innerstad för alla skräckhistorier som florerade om hur ”farligt” det var men eftersom min cykel är mitt lyckopiller så läste jag på och vågade mig ut. Eran blogg var en stor anledning till att jag tog mod till mig (då ni skriver med insikt och nyanserat) och idag cyklar jag i innerstaden med ett leende på läpparna.

    • Richard

      Kul att du vågar dig ut i innerstanstrafiken! Den upplevs nog mer farlig från trottoaren än från cykelsadeln, vilket är synd. Att rulla nerför Slussen är underbart och jag stannar gärna vid rödljuset ovanför Djurgårdsfärjan så jag får en minut att njuta av utsikten. Läskigaste cykelfärden jag har gjort var till Dalarö, en smal vältrafikerad väg men ingen plats för cyklister. Bilarna körde NÄRA när de körde om kan jag säga.

      • Linda L

        Tack!
        Visst är det så att föreställningar om hur det är ställer hinder i vägen (käppar i hjulet) men ju mer erfarenhet man får av olika trafikslag så inser man hur de var just vanföreställningar.
        Det enda kravet jag ställde på mig själv och som jag fortfarande cyklar efter är att jag ska ha roligt och inte känna mig stressad när jag ger mig ut och eftersom det alltid går fortare att cykla så vinner man mer tid = behöver inte stressa och får tid, som du skriver, till att stanna och njuta av staden och färden.
        Den enda incidenten jag har råkat ut för är att jag höll på att bli prejad av en man i en stor, svart bil när han gled förbi och kollade in de snygga tjejerna vid Stureplan. Den snygga tjejen till höger om honom på cykel såg han däremot inte 🙂
        (Blev ett långt svar men känner mig fortfarande nyfrälst.)

  • Lars K

    Tack för allt arbete ni lägger ned. Välskrivna, underhållande och framför allt konstruktiva poster.

  • Arne B

    Ni gör skillnad. Fortsätt med det! Två tummar upp!

  • Jocke von Scheele

    Rolig läsning och bra jobbat! Keep up the good work! =)

    En liten detalj: twitterkontot heter @svenskcykling Med k.

    • Tack! Twitterkontot var rättlänkat men felstavat. Ordnat nu!

  • JakobStar

    Grattis.

    Appropå lobbying, om man vill gå med i någon orginasation för påverka för ett bättre cykelsverige (förutom att like:a er hemsida) är det cykelfrämjandet som gäller?

    • Tack! I dagsläget tror jag att Cykelfrämjandet är det som gäller – vet inte ännu ifall det kommer att gå att ”bli medlem” i Nya Svensk Cykling. Återkommer!

  • felix reychman

    HURRA!!!!!!!!!
    Fem år och tusen poster av att hjälpa alla oss andra som vill cykla!

    TACK!

  • Richard

    Grattis på 1000-postdagen! Ni är så jäkla bra!