Volvohjälm varnar Volvoförare för cyklister (som bär Volvohjälmen)

| 20 kommentarer

På CES i Las Vegas presenterade Volvo i veckan sin nya cykelhjälm. Det kan verka märkligt att en biltillverkare släpper en cykelhjälm, och det är det. Men idén med cykelhjälmen som tagits fram i samarbete med hjälmtillverkaren POC, är att den tillsammans med en mobilapp ska varna Volvoförare och cyklister när de kommer för nära varandra.

Tanken är att hjälmen ”pratar” med bilen och berättar när cyklister är i närheten. Cyklisterna får i sin tur en varning att en bil finns i närheten genom att en lampa blinkar framtill på hjälmen.

Hjälmen ska till och med kunna få bilen att tvärstanna om risken för krock blir för stor. Det känns ju instinktivt rätt bra?

Tidningen Veckans affärer skriver:

Det innovativa konceptet är resultatet av ett helsvenskt samarbete mellan Volvo Cars, POC, tillverkare av skyddsutrustning för cyklister och skid- och snowboardåkare, samt Ericsson. Det innovativa, molnbaserade säkerhetskonceptet rymmer spännande utvecklingsmöjligheter och kommer att rädda liv bland alla oskyddade trafikanter, uppger Volvo Cars.

Förutom det frekventa användandet av ordet ”innovativa” och det faktum att vi ger oss in i getingboet ”Cyklisthjälm eller inte”, så ställer sig Cyklistbloggen tre frågor:

  1. Om den bara varnar Volvoförare är den väl rätt meningslös?
  2. Om alla cyklister har hjälmen, vad händer när man cyklar i stadsmiljö med hundratals, kanske tusentals cyklister och bilar samtidigt? Det lär ju bli ett fasligt blinkande och varnande.
  3. Varför bygga in den i en hjälm istället för som en tillsats till cykeln?

Det kanske klarnar framöver, vi får se.

För den som vill fördjupa sig finns en video också ftw:

Tipstack till Mikael Ordenius/Twitter

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: Bike Snob: ”De vill göra oss till bilar” | Cyklistbloggen()

  • Jocke von Scheele

    Jag förstår inte riktigt hur någon kan tro att det där skulle funka. Uppenbarligen tänker man sig att positionsbestämningen ska ske med hjälp av telefonens GPS. Då kan man, i bästa fall, få en precision på något tiotal meter. I stadsmiljö ofta sämre än så. För att man ska få en rimlig chans att reagera krävs det då att varningen kommer redan när man är några tiotals meter från varandra, med tanke på att man har samma låga precision i både bilen och på cykeln. Förmodligen mer. Lägg därtiIl tidsfördröjningen i och med att enheterna kommunicerar via molnet. I praktiken kommer man bli varnad så fort en cykel och en bil befinner sig inom ett kvarter ifrån varandra och vad skulle en sådan varning ha för värde?

    Det är ju uppenbart att den tekniska lösningen inte håller måttet, alldeles bortsett från andra aspekter, som att det skulle behöva vara ett obligatoriskt system för att det skulle göra någon vidare nytta. Eller att det inte är avståndet som innebär risk, utan om t.ex. bilen avser att göra en sväng och cykeln är skymd av en parkerad bil eller liknande. Eller att man behöver en indikation på i vilken riktning det andra fordonet befinner sig, inte bara ett blink att ”någonstans håller någon på att krocka med dig”.

  • Richard

    Jag köper denna hjälm om alla taxibilar tvingas montera in den teknken sina taxibilar. Helst ska den tekniken även signalera som ett billarm om däcker nuddar ett cykelfält längre än 5 sek.

    Annan framtida teknik som jag har på listan: det ska inte gå att vrida ordentligt på ratten om man inte först sätter på blinkers.

    Annars är min teknikönskan att nån sätter upp trafikljuset innan korsningen vid Slussen som har försvunnit. Varje gång jag cyklar hem (söderut) ser jag bilar som passerar grönt ljus vid Hilton. Sedan bromsar de in för de blir osäkra över alla rödljus (det är för cyklar och gåbgtraikanter som finns kvar). När det blir grönt för oss kör bilarna och boom det blir kaos – varje gång.

    Är det bara jag som ser detta? Snacka om att skapa en nonstop trafikkonflikt dygnet runt.

  • Tony Nordin

    Det bäste vore väl om Volvo (Volvo Lastvagnar) tog och gjorde något åt den dödsfälla som ”döda vinkeln” innebär för oss cyklister?

    http://www.gp.se/motor/1.924977-doda-vinkeln-livsfarlig-for-cyklister

  • Arne B

    Vore det inte bättre om skåbilar – och andra – gav fasen i att parkera i korsningar?

  • Kristofer

    Jag är skeptisk!

    Kommer det leda till att volvoförare får en falsk trygghet och kommer köra mindre säkert och observant? Vad händer då när de träffar på en cyklist utan en sådan hjälm? Eller en fotgängare/skateboard-åkare/något annat.

    Kommer cyklister med hjälmen få en falsk trygghet? Vad händer när de träffar på en bilist i något som inte är en (ny) volvo?

    Konstant mobiluppkopplad hjälm känns som en batterislukare – vad händer när batteriet tar slut eller mobilnätets täckning upphör?

    Hur kommer folk lura systemet? Kommer ungdomar roa sig med att sätta hjul på hjälmen och rulla ut den nära bilar för att tvinga fram en tvärnit.

    Ärligt talar verkar det här skapa långt fler problem än det löser.

    • Jag tror man som cyklist rätt snart kommer tycka det är jobbigt med en lampa som blinkar en i ögonen konstant när man cyklar i stan (kolla på videon!)

    • Anders Andersson

      För att inte tala om integritetsproblemet. Är det helt OK att vem som helst kan få veta exakt på metern var du är och har varit hela tiden? Är det inte tillräckligt illa att teleoperatörerna har koll på vilken basstation du är närmast?