Cyklar är hårdvaluta

| 22 kommentarer

Jag har länge haft intrycket att cyklar behandlas lite som trafikens katter: de springer omkring lite vind för våg överallt och borde de inte registreras – för sin egen säkerhets skull? Så att någon bryr sig om dem?

Skeppshult

Trotjänare under sin glansdagar.

 

Så när jag nu håller på och flyttstädar och inser att jag måste göra mig av med min gamla trotjänare, min Skeppshult, så har min tanke hela tiden varit att köra den till grovsopen. Men jag tänkte att jag ger det en sista frest, kanske kan den användas till något vettigt? Kanske kan den gå till forskning – något cykelkök som behöver material till undervisning?

Så jag postade en förfrågan i Cykla i Stockholm på Facebook. Förslagen haglade in och bara några timmar senare stod Frej Connolly utanför min port.

Han behövde en extracykel och ingen blir gladare än jag att den används. Så efter att ha grävt upp den ur förrådet, snabbt tur till cykelpumpen vid cykelaffären och letande efter gamla nycklar så hämtades den lite senare på kvällen.

 

Hejdå skeppshult 1

Ny ägare!

Dessutom verkar det som att Frej får nya däck också

Screen Shot 01-19-15 at 11.04 AMSå, cyklar är hårdvaluta och det går blixtsnabbt att fixa nytt hem och användning även för en sliten hoj. FTW.

Hejdå skeppshult 2

På nya äventyr

 

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Anders Andersson
  • Anders Norén

    Intressant liknelse med katter. Som (f.d.) kattägare så tycker jag att det finns likheter i diskussionen: kattägarorganisationerna vill ha registreringstvång för katter och att katter slutar betraktas som en slit- och slängprodukt, men alla sådana idéer bromsas av de som tycker att ”det är ju inte så noga” och att det ”inte ligger i kattens natur”, dvs. de som vill att katten ska fortsätta vara en slit- och slängprodukt.
    Cyklistorganisationer och debattörer inom vardagscykling vill att det ska vara ordning och reda på cykelinfrastrukturen och att cykling slutar betraktas som en fritidssyssla för barn och hemmafruar, men alla sådana idéer bromsas av de som tycker att ”det är ju inte så noga” och att det ”inte ligger i cyklingens natur”, dvs. de som vill att cyklingen fortfarande ska vara bara en fritidssyssla för barn och hemmafruar.

    • Richard

      Cyklar, katter och fritidsbåtar är väl nästan det enda som fortfarande är oregistrerat och därmed obeskattat. Den gemensamma nämnaren är så klart frihetskänslan.

      • Anders Andersson

        Tack Richard! Kunde inte sagt det bättre själv.

        • Richard

          Hahaha!

      • Nils

        Ett antal år från 80- till 90-talet fanns faktiskt ett obligatoriskt register för fritidsbåtar. Man betalade en avgift och fick sätta ett registreringsnummer på båten. Jag tror båtar med motorstyrka under 10 hk var befriade.

        Och fram till mitten av 90-talet var hundar registrerade och man betalade hundskatt.

        Så cyklarna kanske inte slipper undan för all framtid. (Men katter kommer aldrig låta sig beskattas.)

        • Richard

          Jo, jag minns det misslyckade båtregistret som sedan lades ner. Hade inte också cyklar registreringsskyltar för läänge sedan? Att hundregistret och därmed hundskatten har försvunnit glömde jag bort. Synd, för nu pajade min frihetsteori 🙂

          • Anders Andersson

            Låt oss gemensamt stå på barrikaderna för att försvara de sista oaserna av frihet.

          • Vafalls?

            Så låt oss bränna lagboken, regeringen, trafikreglerna, myndigheter, kommunalråd, mfl och införa allmän anarki? Ingen som hindrar oss att slänga kattungar i soporna; segla på fyllan; cykla när, där och hur vi vill; eller köra över cyklister – eller som underhåller cykelväger (som ju i och för sig är av ondo och tvingar oss att cykla vissa vägar) och lappar ihop oss när vis tår på öronen eller blir på-/överkörda.

            • Richard

              Är du på riktigt eller bara ett nättroll?

              Att segla eller cykla är att tyst ta sig fram och vara oberoende av drivmedel. Man kan planera att ta sig mellan två punkter men tjusningen är att följa vindarna och lägga till på nya platser. Cykeln är det mest lättparkerade fordonet och eftersom man ser så bra från cykel (man sitter ju så högt) är det ännu lättare att stanna och beöka nya butiker, utsällningar, stanna och prata med gamla vänner man ser på trottoaren etc.

              En hund kräver så mycket mer än en hund. Katter sköter sig själva och är renligare.

              Dessa tre saker är symboler för frihet. Försök inte få detta till frihet att göra vad man vill. Jag har seglat sedan barnsben utan att ”segla på fyllan”, jag har min fjärde katt (de andra dog av ålder och var inga sommarkatter som åkte i soptunnan) och jag stannar vid rödljus när jag cyklar.

              Jag kan inte bli upprörd eftersom du bara försöker provocera. Ingen kan vara så dum som att påstå att avsaknaden av kattregister betyder att vi slänger katterna i soptunnan.

        • Anders Andersson

          Båtregistret gällde alla båtar över 5 meter och gällde 1988-1993. Officiella skälet till införande var att minska stölder och kanske även buskörning, men man tog med alla båtar – även segelbåtar och roddbåtar, så det handlade mer om allmän klåfingrighet på ett hittills oreglerat område och möjligen ett sätt att komma åt obeskattade förmögenheter – men hur mycket förmögenhet kan man stoppa i en 5 m båt?.

          Och, vem stjäl en 5 m segelbåt, seglar iväg med den och tror att han inte ska bli upphunnen? Och en mycket stor del av segelbåtsbeståndet var vid den tiden fortfarande träbåtar – var och en unik och lätt igenkännlig. Stöldrisken för dessa båtar får nog sägas vara obefintlig.

          Vem stjäl en 5 m roddbåt och ror iväg med den? Man kan förvisso stoppa den på en lastbil, men då går det också ju lätt att ta bort registreringsnumret.

          Båtregister och cykelregister är fortfarande mycket dåliga idéer som ger mycket mer skada än de tillför nytta.

          Varför hundar ska vara registrerade vet jag inte. Officiella motiveringen är att man ska minska problemet med aggressiva hundar – någon som förstår hur den logiken funkar? Det finns förslag om att registrera katter SOU 2011:75. En lika dålig idé det.

          Låt oss använda våra byråkraters energi till att fixa bra snöröjning och bra cykelvägar istället för att administrera register.

          • Anders Norén

            Äh, det är väl inte så noga. Grejen med cykling är ju friheten. Särskilda cykelvägar innebär bara att cyklingen ska pressas in i ett fyrkantigt regelsystem som inte är anpassat för cyklar. Låt cyklisterna åka fritt, det skadar ju ingen.

            • Anders Andersson

              ??

              Frihet är det utan någon som helst jämförelse absolut viktigaste här i världen.
              ”Frihet är det bästa ting, som sökas kan all jorden kring”
              Redan Biskop Thomas visste detta.

              • Anders Andersson

                Ska man citera, ska man citera rätt:
                ”Frihet är det bästa ting som sökas kan all världen kring”

                • Anders Norén

                  Och ändå skapar vi människor lagar och regler i syfte att begränsa vår frihet.

                  • Anders Andersson

                    Det är tyvärr alltför många som ser andras frihet som ett hot: Kim Jong-un, Thein Sein, Islam Karimov, Berdymuchamedov, Lukaschenko, IS, Putin, Xi Jinping, Boko haram … Listan är redan alltför lång och behöver istället kortas…

                    • Anders Norén

                      Jösses. Från att vara emot vanvård av katter var steget tydligen inte särskilt långt till att vara för diktatur och folkmord.

                      Om det omvända gäller så hoppas jag att du inte har husdjur.

                    • Anders Andersson

                      Det är ett sluttande plan, det går sällan att stanna där man vill. Det som sågs som otänkbart för bara 10 år sedan, reagerar ingen på idag. Nina Björk skrev en mycket bra krönika om detta i dagens DN.

                      Vad gäller vanvård av djur så är regler ett mycket dåligt substitut för ansvar. Man mäter det man kan mäta. T.ex. båslängd. 2 cm för kort bås räknas som vanvård, även om man handmjölkar och gullar med djuren varje dag och de får gå fritt ute vart de vill resten av tiden.

                      Har du 51 träd per hektar betesmark räknas den som skog och du tappar all hjälp att bevara den biologiska mångfalden på marken. Sågar du däremot ned det 51:a trädet – oavsett om det är en gammal ek med massor av sällsynta lavar och skalbaggar – så får du hjälp igen.

      • Anders Norén

        QED.

  • Frej

    Jag kommer att göra iordningen cykeln och sen låna ut den gratis till vänner och bekanta som är på besök i Stockholm. Jag skrev ett inlägg på Facebook idag och fick svar direkt från en som ville använda den! 🙂

    Om någon här behöver en cykel tillfälligt så kan ni höra av er till mig. Det är inga problem att ha den en vecka eller mer. Finns att hämta upp nära Medborgarplatsen på Södermalm.

  • Markus Johansson

    Vad var var det som var slitet på den? Om man är lite händig borde man väl kunna byta det som blivit slitet så länge ramen inte gått sönder.

    • Frej

      Mest slitdelar som växel- och bromsvajer, bromskloss, kedjan, rikta hjulen lite och byta ut några ekrar. Sedan behövs bak- och framlampa samt röd reflex bak. Kanske nya däck (32-622). Om någon vill skänka något så får de gärna maila mig, frej connolly se.