VARIFRÅN KOMMER ALLA FYRTORN??!

| 47 kommentarer

För någon vecka sedan hade ett möte med en cyklist med pannlampa vid en, tackochlov, bevakad cykelöverfart. Vi möttes ju såklart, eftersom överfarter har en förmåga att vara smala och eftersom jag kom rakt emot honom så riktades hans blick mot mig. Och därmed också hans vrålstarka pannlampa. Och jag såg precis ingenting av den högersvängande biltrafiken.

GAH!

Funderade därför på att blogga om att lys-hetsen i media och hos polisen varje höst, där cyklister ideligen uppmanas att ha lampor i höstmörkret, fått cyklister att gå från att vara helt kolsvarta till att bli fyrtorn. ALLA har vrålstarka blinkande lampor både fram och bak och numera också på huvudet.

Möte med fyrtorn 2013

Men som den noggranne bloggare jag är gjorde jag min research ordentligt.

Jag räknade helt enkelt. Och jag insåg att det jag upplevde som ”VARFÖR HAR ALLA EXTREMLAMPOR!” visade sig vara tre cyklister på en vecka. Visst, det är en varannan dag, men på totalt fem timmars cykeltid är det ändå inte särskilt många.


Insåg att jag här fungerar lite som bilister som ser en rödljuskörande cyklist och tycker alla cyklister kör som tokar. Självinsikt, den bästa insikten.

Läs också: ”Sluta blända, köp starkare lampa

 

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: Volvo tar fram ”Life Paint”, sprayfärg som gör cyklister självlysande | Cyklistbloggen()

  • Håkan

    De bästa cykellamporna är de som är godkända enl tyska StVZO-reglerna
    http://fahrradbeleuchtung-info.de/vorschriften-fuer-fahrradbeleuchtung-durch-die-stvzo

    Men även de lamporna måste riktas rätt för att inte blända, läs mer här
    http://fahrradbeleuchtung-info.de/fahrradscheinwerfer-richtig-einstellen

    Nu när Philips-lampan har slutat att tillverkas får man leta andra alternativ
    (även om ngt restlager fortarande säljs hos tex Rosebikes.se)

    En billigare, men då också rejält svagare, StVZO-godkänd lampa är Sigma Lightster, den har de senaste åren vunnit tester i både Råd&Rön
    http://www.radron.se/tester/bil-fritid–familj/cyklar-och-tillbehor/cykellampor

    och Testfakta
    http://www.testfakta.se/tester/sport-och-fritid/b%C3%A4sta-lampan-till-cykelf%C3%A4rden

    Sigma Lightster kostar under 250:- i butik och under 200:- på nätetRosebikes.se.

    Kolla också Plus test av cykellampor, från i går (20/11)
    http://www.svt.se/plus/billigaste-cykellyset-bast

    På nätet finns det redan de som ha rekommenderat en annan Biltema-lampa istf den som var Bäst i Test hos Plus
    http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Belysning-och-reflexer/Framlykta-271791/
    Men även 85:- är ju billigt.

    Personligen har jag inte använt vare sig Sigma Lightster

    eller ngn av Biltema-lamporna, men eftersom jag är van vid Philipslampan skulle jag troligen bli besviken, det går snabbt att vänja sig vid att ha det bra 🙂

    • Linn_AS

      Skulle personligen avråda från Sigma Lighster. Förstår inte hur den har kunnat bli testvinnare, för den ger dåligt lyse och tål inte särskilt mycket.
      Köpte ett exemplar som gick sönder första vintern. Tänkte att det var ett måndagsexemplar (var ju testvinnare) och köpte en till – som gick sönder lika fort.

      Sedan köpte jag en Philips Saferide som har hållit utmärkt för både stötar och väte. OCH ger bra ljus. Enda nackdelen är att fästet är rätt svagt och klarar inte alltid av att hålla lyset i rätt position när vägen är ojämn. Jag löste problemet med lite dubbelhäftad monteringstejp, men det kan vara en god idé att köpa ett gen1-fäste samtidigt, eftersom det lär vara mycket bättre.

      • Håkan

        Jag vet inte om ngn läser en så pass här gammal tråd, men jag gör ett försök

        Jag har nu blivit tipsad om ett billigt men ljusstarkt alternativ till Philipslampan:
        Biltemas Led framlykta för 85:-
        http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Belysning-och-reflexer/Framlykta-271791/
        Den skall även säljas under annat namn i Tyskland som StVZO-godkänd med 20 Lux. Jag har ingen aning om hur vattentät, eller inte, den är.

        • 85 spänn? Shit, vilket genombrott i så fall. Tack för tipset!

        • E

          Intressant. Men biltema är så långt borta! Vill man göra den vattentätt eller åtminstone regntätt så kan man ju vira in den i vulktejp eller bara placera silikon, fet eller annat tätningsmedel/tejp i alla sömmar.

          • Richard

            ”Långt ifrån”? Har man cykel ligger väl inget långt ifrån 🙂

            85kr låter nästan för billigt för att vara sant. Om ingen hör av sig hoppas jag att du köper den och återkommer med två recensioner.

            1. när du har cyklat med den i snöstorm ett par gånger

            2. när du har cyklat i regn i vår

            • E

              I det här vädret känns det sannerligen långt bort. Det blir ju ingen joyride direkt.

        • Erik Johansson

          Jag gillar 4st AA batterier det bådar gott för batteri tid/ljustyrka även med uppladdningsbara batterier.

        • Håkan

          Nu har Biltema höjt priset på lampan till 100SEK

          men jag har blivit tipsad om bra laddningsbara batterier + laddare hos Ikea;

          ”Ladda”
          http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00240585/
          och
          http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80241307/
          148:- tillsammans och individuella laddkanaler.

          • Tack Håkan, kanontips på laddare och batterier! (Fast jag tror du fick med ett mellanslag i laddar-länken). Den inbyggda laddaren i Philipslampan lämnar rätt mycket övrigt …

  • Tony Nordin

    Hmm… Verkar vara nåt fel med hur WordPress räknar antalet kommentarer?

    http://i.imgur.com/EZKyMLT.png

  • Uffe N

    För egen del har jag inte hittills hittat en cykellampa som jag tycker är stark nog. Ingen av de monster som de klagas på här är nog för mig. Men jag inser också att min situation är ”något” annorlunda än de flesta storstadscyklisternas: jag har en mil på helt oupplyst landsväg mellan arbetet och hemmet. På den vägen möter jag ofta lastbilar/bussar/bilar med helljus och extraljus. När det händer ser jag verkligen ingenting framåt, annat än kritvitt sken. Uppenbarligen syns jag inte för dem heller, då ingen hittills bländat av.

    Min lösning hittills har varit att använda en handhållen ficklampa för att kunna blinka åt dem, men det är smått opraktiskt att behöva hålla den hela vägen från jobbet till jag är hemma. Idealiskt skulle jag haft en fast monterad lampa över vardera framhjul (trehjulig liggcykel) och manöverknappar på styret, så jag kan skifta mellan av-halvljus-helljus utan att släppa styret. Genom att ha två framlampor hoppas jag att mötande fordon uppfattar mig som bil, och bländar av innan jag behöver göra något.

  • Arne B

    Är det inte lite överdrivet med pekpinnar kring cykelbelysningens riktning, styrka och eventuell blinkning? Hur många möten görs egentligen? Jag som rullar mellan Stockholms city och söderort har inga dubbelriktade cykelfält innanför tullarna. Skeppsbron, Götgatan, Skanstullsbron och Hornsgatan är cykelfält med trafik åt ett håll. Cykelpendlingen upplever jag att den följer mönstret för andra trafikslag, In till city på morgonen och tvärtom på eftermiddagen. Bländning av mötande cyklister kan omöjligt vara ett stort problem. Men jag kan naturligtvis ha fel, hur många möter du?

    För egen del tittar jag inte i ljuskäglan. Den som är känslig kan blunda med ena ögat. Då behåller man mörkerseendet.

    De flesta cyklister som använder blinkande ljus gör det för att det uppmärksammas lättare och signalerar dessutom att det är en cykel. Det är onödigt mycket kritik mot de som kör med blinkljus.

    Det överlägset bästa sättet att synas i mörker är reflexer, det gäller både fotgängare, hundar, cyklister och trafikhinder.

    Tagga ner lite i det höga tonläget och inse att ingen har lyse för att blända andra. Var glad att så många ändå kör med någon form av belysning, ninjor i mörkret är betydligt värre.

    • Richard

      Allt beror nog var man cyklar. Cyklar du från Bromma via Norrmälarstrand till Slussen (och varför inte vidare till Danvikstull via Fotografiska och ut i spenaten igen) så har du dubbelriktad cykelväg all the way.

      Vid den smala passagen i Gamla Stan vid adelshuset är det extra besvärligt. Röda baklyktor som blinkar kan vara nog så irriterande när man ligger bakom.

      Visst, svarta ninjor är otäcka men dem ser jag tack vare min belysning. Blir jag tillfälligt bländad kan jag cykla in i Gud vet vad.

  • Ja, det är väldigt nyttigt att tvinga sig själv att göra en efter bästa förmåga neutral mätning istället för en riggad vad-var-det-jag-sa-mätning. Men sen kan det vara svårt att göra sig förstådd bland dem som för sitt liv inte vill testa sina egna fördomar på ett ärligt sätt.

  • Sara

    De kanske har det som jag i Gbg som jobbat inne i centrala stan men bor på vischan tre mil utanför stan. Så fort jag kommer ut en bit så finns inga gatljus så där är det ett måste att ha en stark lampa för att se ngt alls. Dock hade jag alltid på lägsta läget inne i stan och vinklade ner lampan nästan helt, drog på starkaste läget och rätt vinkel igen när jag kom ut på mörka vägar. Och efter att jag blivit blinkad på några ggr av mötande bilister så har jag börjat kupa handen över lampan vid möte när den lyser som starkast. Lyckligtvis cyklar jag inte på de mest trafikerade vägarna 🙂

  • Tommy Leandersson

    Spännande hur olika det kan vara. På min väg till och från Hässelby till centrala Stockholm så möter jag dagligen ”UFO”-spanare… De där som har starka lampor som pekar helt åt skogen och som bländar. Här snackar vi inte 3st i min upplevelse i veckan… utan långt fler. Jag brukar snarare skrika åt minst 3st per tur (17km) att blända av eller rikta ner lamporna. Om det är samma på väg till jobbet och hem, kan jag dock inte svara på.

    Själv har jag en idiotlampa som jag fått modifiera för att kunna använda utan att störa andra och jag ser att det är många fler än jag som har Magishine MJ808. MJ808 måste vara riktad på framhjulet för att inte blända, så bred spridning har den. Det finns spridningslins för att göra den lite snällare, den funkar inte i att minska bländningen av mötande. Man måste vara hårdare än så…På med en strut så den kan lysa 1m framför cykeln och inte direkt på hjulet.

    Lagen säger att man ska synas på x antal meter… men inte att man ska se. Det tror jag är det största problemet med folket, att man ska se 300m och därför väljer man att peka lampan fel. 😉

    Jag vill uppmana alla som läser detta att tänd lamporna på cyklarna, ställ dig några meter framför cykeln… Blir du bländad, rikta ner lamporna. Lyser det inte där du vill ha ljuset så har du köpt fel lampa.

  • Jocke von Scheele

    Jag möter ibland också cyklister med ovanligt starka cykellysen, vilket jag reagerar på. ”Jisses jävlar vilken stark cykellampa, ska det verkligen vara nödvändigt?!” tänker jag reflexmässigt. Så en dag visade det sig att den starka lampan satt på en moped. ”Jaha, det förstås”, tänkte jag och så upplevde jag den plötsligt inte som lika stark längre – det var ju en helt normal mopedlampa. Sen började jag jämföra med bilarnas halvljus och insåg att det är _väldigt_ ovanligt att ett cykellyse (inkl. pannlampa) är lika starkt, eller bländar lika mycket, som sådana lampor. Ändå reagerade jag inte likadant på dem.
    Uppenbarligen spelar det större roll för hur vi upplever lampans styrka vad vi jämför med, vad vi förväntar oss osv, än hur stark och bländande lampan faktiskt är.

    • Nick_Names

      ”Sen började jag jämföra med bilarnas halvljus och insåg att det är
      _väldigt_ ovanligt att ett cykellyse (inkl. pannlampa) är lika starkt,
      eller bländar lika mycket, som sådana lampor.”
      Min erfarenhet är tvärtom, det är sällan bilister bländar och andelen cyklister som bländar är stor och de bländar betydlig mer/starkare än bilisterna

      • Jag testade min gamla Magicshine-lampa mot en Philips Saferide. Slutsatsen: Tänk om ALLA lampor kunde vara STVZO-klassade!
        http://youtu.be/bc9WkHlGX1A
        Läs gärna mer på http://www.cyklistbloggen.se/2013/12/recension-philips-saferide-80-owleye-highlux-30-cykellampor-som-inte-blandar/

        • Arne B

          Med all respekt Jeroen, det filmen visar är att MJ808:an syns bättre. Tittar man inte rakt in i ljuskäglan blir man inte bländad.

          • Ah, tycker du? Det kanske är svårt att få fram effekten på film. När man möter en Magicshine-cyklist på stan (de är lätta att känna igen med den stora lysande dioden på baksidan) tycker jag de bländar rätt friskt, trots att jag tittar bort. Jag gillar ju MJ808:an, men den fungerar nog allra bäst i skogen.

        • Jocke von Scheele

          Det är naturligtvis jättesvårt att se hur mycket lampan bländar i verkligheten, hur bra den syns osv, utifrån en videosnutt, där allting passerat genom diverse omvandlingar innan man ser det. Men jag tycker att i den första rundan, med den starkare lampan, är du mycket synligare än i den andra. Samtidigt som ljuset inte alls bländar – det går att se din svarta jacka tydligt, trots att den är mörk och alldeles intill ljuskällan.
          Men som sagt, en videosnutt återger antagligen inte ljusförhållandena helt verklighetstroget.

          • E

            Klart det starka ljuset syns. Men anledningen till att vi ser Jeroen (bakom lamporna) är pga att gatan reflekterar gatubelysningen och denna kontrasterar mot hans mörka siluett. Hade det varit sämre upplyst eller filmat från en annan vinkel hade vi antagligen för Magicshine bara sett ett starkt sken med mörker bakom och därmed inte kunnat bedöma varken form, storlek, avstånd eller hastighet på objektet som lampan var fäst på. Med Samsung hade vi eventuellt sett mer av ekipaget och därmed lättare kunna förhålla oss till det. Så inte nog med att andra trafikanter får sitt mörkerseende förstört – var det är i rummet och vad som gömmer sig bakom går inte att avgöra med säkerhet. Varför tajta möten med dessa pajsare är så otrevligt (ex på Munkbroleden). Man kan fundera på om det inte vore klokare att lysa upp ekipaget istället för att bara addera ännu en ljuspunkt i gatubilden.

            • Jocke von Scheele

              Njaej, håller faktiskt inte med. Man ser tydligt själva jackan, med blixtlås och övriga detaljer – det handlar inte bara om att man ser en silhuett. Jag har inga som helst problem med att se detaljer på ekipaget.
              För övrigt är det naturligtvis bättre ju mer man ser av fordonet ifråga, men det absolut och i särklass viktigaste är att medtrafikanterna får syn på en överhuvudtaget. Har de bara gjort det är risken att de kör på en liten. Därför är det högprio på att ha en lampa som syns, snarare än att lysa upp ekipaget, i mina ögon.

      • Jocke von Scheele

        Det skulle vara intressant att nån dag faktiskt mäta ljusstyrkan från ett bilhalvljus och jämföra med en stark cykellampa. Då skulle man ju få ett otvetydigt mått på hur starkt lampan lyser en i ögonen, och hur bländad man följaktligen faktiskt blir. Just för att det är så subjektivt vad man upplever, av olika skäl, skulle det vara intressant att faktiskt kolla.

    • Joel Efternamn

      Den generaliseringen betackar jag mig för. Jag vill påstå att jag inte sitter på sadeln och ”jämför med” andra lampor!

      Om jag anser en lampa bländar betyder det att jag har besvär eller svårigheter att se eventuella hinder närmast min planerade färdväg. (Billyktor kan ofta hjälpa mig se att cykelbanan är fri, medan jag inte bryr mig så mycket om vägen ”bakom” bilen som bländas bort)

      Men jag håller med om att man nog reagerar olika beroende på vad som bländar. T.ex. vid en nedsänkt cykelväg med mötande bilar i närmsta filen irriterar jag mig inte på bilförarna och deras lampor (det finns goda skäl att de lyser upp väggrenen), men däremot på trafikplaneringen som inte sätter upp något avskärmande. I kontrast till cykelförare, där jag resonerar att de bländar av noncharlans eller okunskap.

      Om mopeder kan jag inte uttala mig, har nog mött för få. Den senaste bländade rejält men jag tror det berodde på det krön jag befann mig på.

  • Richard

    När jag kör bil i mörker och möter en bil som inte bländar sv räcker det med att slå på helljus för att påminna dem.

    Funderar starkt på att köpa hjälm enbart för att ha en avstängd fet lampa påsatt på hjälmen.

    När jag sedan möter en pannlampscyklist slår jag på mitt hjälmlampa så de själva tappar synen.

    Pannlampor ska enbart användas i skogen. För övrigt anser jag att polisen börjar bötfälla alla blinkande flipperspel som rullar på våra gator.

    • RoadRage

      Blinkande lampor distraherar mig nåt enormt, men det kanske jag är rätt så ensam om, med tanke på hur populärt det verkar vara. Jag tappar fokus på situationen. Böter skulle kunna vara aktuellt, om det objektivt kan bevisas att blinkande lampor ökar olycksrisken (lobbar återigen för evidensbaserade trafikregler). Men framför allt borde försäljningen regleras i så fall.

      Det värsta problemet med cykelbelysning är att den blir stulen stup i kvarten, om man som jag glömmer att ta den med sig.

      • Hasse

        Stöld är bara ett problem med löstagbar batteribelysning. Man kan ju välja fastmonterad belysning som i princip aldrig blir stulen.

    • Jocke von Scheele

      Jag tycker pannlampa är jättebra, av två skäl: dels glömmer jag den inte på cykeln, men framförallt har man möjlighet att ”sikta” på bilar (eller fotgängare) som kommer från sidan, kanske från en utfart, kanske från vänster i en korsning, och som förmodligen inte sett en. Det är väldigt vanligt att jag lyckas fånga uppmärksamheten hos bilister, som annars inte sett mig, på detta sätt. Man ser ofta tydligt på bilens ”kroppsspråk” att föraren just, förvånat, fick syn på en.
      Och vad gäller blinkande lampor är det också bra, eftersom sådana lampor aktiverar ögats periferiseende, som är gjort för att upptäcka rörelse och förändring, på ett helt annat sätt än ett fast ljus. Och det är när man är i bilistens periferiseende man är utsatt för störst risker.
      På vilket sätt menar du förresten att en pannlampa bländar mer än en fast monterad? Det är väl ljusstyrkan, och riktningen på den, som avgör?

      • Joel Efternamn

        Jag tycker att pannlampor är otyg i cykeltrafiken. Visst, fortsätt inbilla dig att de som använder dem har koll på när ljuskäglan bländar.

        Monteringen är också problematisk högt upp; en pannlampa med ljuskonens övre sida vågrätt(eller nära nog) bländar mötande, medans en lampa monterad ovanför cykelhjulet inte gör det.

        Även om pannlampan vinklas ned skarpare (vilket få gör, för de vill väl se gropar, mm. lika tidigt som andra) så är ljuskonen i ögonhöjd vid mötesögonblicket.

        Är det inte trafiksäkrare att kunna titta i vilken riktning som helst utan att blända mötande?