Det ljusnar på Nynäsvägen

| 11 kommentarer

Förra årets nyanlagda cykelbanor längs Nynäsvägen/väg 73 var långt ifrån lyckade. Vi noterade stolpar som stod alldeles för nära cykelbanan, inga tydliga överfarter över korsande bilvägar, djupa brunnar och ett batteri ränndalar eom effektiva fartgupp. Läs recensionen här: Recension: cykelbanorna längs väg 73/Nynäsvägen.

Stolpe ska enligt stadens handbok stå 40 cm från cykelbanan. Hmm …

Stolpe ska enligt stadens handbok stå 40 cm från cykelbanan. Hmm …

 

 

nynäs_brunn_cb_2_500

Ser du brunnen? Den känns fint i ryggen när man råkar bonka ned i den.

Men nu håller de på och jobbar på cykelbanorna igen.
I går var ränndalsavsnittet uppgrävt. Så här såg det ut i förrgår:

Fartgupp, någon?

Fartgupp, någon?

Och imorse – tadaaa – inga ränndalar/fartgupp i cykelbanan längre! Krasst så kanske de inte är färdiga än, men just nu är det slätt och skönt. Så här ser det ut:

Ränndalsfritt och slätt!

Ränndalsfritt och slätt!

Vi hoppas att de fortsatta arbetena rättar till de värsta felaktigheterna. Någon av er läsare som vet vad de tänker hitta på här?

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

Leave a Reply

11 Kommentarer på "Det ljusnar på Nynäsvägen"

Avisera mig när
avatar
Fredrik
Gäst

Jag har för mig att jag gjorde en felanmälan till staden om felplacerade brunnar (typ två stycken) på den östra sidan innan den västra var färdigbyggd. Jag skrev då att de skulle se över hur brunnarna var placerade på den västra innan det blev klart. Ny som åkt där vet att det blev värre där, tror att det blev 6-7 brunnar ute i cykelbanan. Nu har de hyfsat till 4-5 stycken vilket ju är bra men det borde ha varit billigare att göra det rätt från början…

Jeroen Wolfers
Gäst

Precis. Det retar mig som tusan att man inte tänker efter från början. Eller bara kollar lite i sin handbok.

Eorlingur
Gäst

@Cyklistbloggen Man har inte åtgärdat dräneringen från husen, så det är nog temporärt.

felix reychman
Gäst

Då infinner sig frågan vad vi menar med ”entreprenören” för det är säkert någon annan underhuggare som ritat.

Ett annat problem är det säkert är olika budget för att laga och att nybygga, vilket innebär att de båda siffrorna aldrig ställs mot varandra. De olika entreprenörerna har säkert också avslutat sina projekt sedan länge, när den här rättningen sker, och får aldrig veta att det de gjorde var fel.

Lite tragiskt.

Ms_Xx
Gäst
Entreprenörer ritar aldrig såna här projekt själva. Beställaren (Stockholms Stad, Trafikkontoret?) anlitar först landskapsarkitekter och trafikingenjörer som bestämmer hur det ska byggas, i samråd med beställaren (ofta bestämmer beställaren att man ska köra på den billiga, lite sämre lösningen, så det behöver inte alltid vara den som ritats fel när det blir knas). Sen handlar man upp entreprenören. Driften, som tar hand om underhållet har på tok för lite pengar. Ett ständigt problem, de vill t.ex. att det ska vara asfalt överallt, det är nämligen motsvarande det de får pengar till att sköta. Om nån undrar varför man lappar och lagar med asfalt på torgytor av betongsten eller granit. Fattar inte varför det år efter år budgeteras så lite pengar till drift att stan förfaller helt i onödan. Hoppas att MP prioriterar annorlunda… Jag vill dock vidhålla att det inte är entreprenörens fel att det blir knas när de har byggt efter ritning, vilket de säkert har gjort här. Det är de som beställer som måste lära sig att se till att det blir rätt. Antingen genom att börja prioritera rätt, eller genom att granska det konsulterna ritar bättre. Säkert båda, det brister nog lite här och där. Ett ps:… Läs mer »
felix reychman
Gäst

Entreprenören kommer aldrig att lära sig. Däremot kanske staden kan lära entreprenören. Det vore också något riktigt innovativt.

Ge dem handboken, och viten om den inte följs. Då blir det plötsligt dyrt för vinstdrivande entreprenören…

Ms_Xx
Gäst

Gissar att entreprenören har byggt precis enligt ritningarna/beskrivningen, hoppas på att konsulten som ritat har lärt sig nåt, och beställaren (de som sitter och gör ekonomiska och praktiska avvägningar som leder fram till att man hellre ritar billiga och dåliga förslag än dyra och bra. Flytta brunnar är DYRT… men klart värt det ibland!).

felix reychman
Gäst

Ja, hur mycket EXTRA kostar det att göra fel först, och rätt sen? Det lär ju ha varit dyrare att göra det fel de gjorde från början, än att göra rätt från början, och sedan, ovanpå det, rätta felet.

Samtidigt är det något positivt att man åtminstone rättar felen i efterhand. Det i sig är ju något helt nytt, och en god trend.

Peter Holmberg
Gäst

Tänkte skriva något om skattemedel men jag orkar inte vara bitter längre. Bra att det åtgärdas och hoppas framförallt att entreprenörerna lär sig

cykelbloggar
Gäst

Cyklistbloggen: Det ljusnar på Nynäsvägen http://t.co/UUrYO3WNgf @Cyklistbloggen

jwolfers
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Det ljusnar på Nynäsvägen.
http://t.co/QWXiqTM6Gb #cykla #08pol

wpDiscuz