Men här är en bra omledning för vägarbete

| 7 kommentarer

Men det är inte bara dåliga omledningar när det är vägarbete. Just nu pågår till exempel ett sådant på Strandvägen. Som cyklist får man betongsuggor som avgränsning mot biltrafiken och rejält med yta. Det enda de glömde var skyltar så att man hittar.

När man kommer nerifrån Djurgårdshållet får man cykla off-road över gräsmatteplantering och trottoarkant. Om man inte tidigare på vägen gissat att man skulle svänga ner på vägen:

Offroad

När jag sedan försökte ta mig hem så upptäckte jag att cykelvägen rakt fram var avstängd med betongmur. Så tillsammans med en annan cyklist fortsatte jag samma väg som jag kört på morgonen. Men där tog det slut:

Stopp

Tittar man i efterhand så ser man att en cyklist i blått vet om att det finns en lucka i den där betongmuren (vid 1:56 i klippet), men den gick inte att se från trafikljuset. Jag missade det, det såg helt ut som att betongmuren spärrade vägen ner till Strandvägen.

Men nu vet jag ju. Så nästa gång kan jag cykla först och visa alla andra hur man ska köra. Oh, och de får gärna göra asfaltsramper nerför trottoarkanten också.

Som en kollega skrev när hon passerat platsen:

VARFÖR ska man som cyklist tvingas ägna så sjukt mycket tankeverksamhet åt frågan ”Var har de tänkt att jag ska cykla nu” hela tiden? Slapp man det skulle man kunna ägna mer uppmärksamhet åt sina medtrafikanter och därmed skulle hela trafiksituationen bli betydligt säkrare.

Upp med några skyltar bara så blir det jättebra.

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

7 Kommentarer på "Men här är en bra omledning för vägarbete"

Avisera mig när
avatar
trackback

[…] var ju lite kritiska till en omledning på Strandvägen tidigare i höstas. Nu Anna Palmér från entreprenören, Skanska Spårväg, hört av sig till […]

sven
Gäst

fast nu är det ändrat och det går inte alls att köra så som du visar, snabbt går det i alla fall inte, speciellt om man är på väg mot radiohuset.

Dmitri Fedortchenko
Gäst

Är du ironisk nu? Cykla över gräs; inga ramper; inga relfexer eller skyltning… Låter uselt i mina ögon.

Christian Gillinger
Gäst

Faktiskt var jag inte ironisk. Min poäng var att omledningen som sådan var rätt bra, men eftersom de glömt att skylta fick man leta sig fram och därför blev det problem med terrängcykling. Annars hade det varit cykling på en bred avgränsad bilyta. Enda negativa var att det inte fanns någon asfaltsramp ner till vägbanan.

Men de verkar ha byggt om igen – jag har inte cyklat på ett par dagar pga förkylning så jag har inte kunnat kolla.

Aliide
Gäst

Bästa omledningen jag upplevt var vid vägarbetet Magelugngsvägen, där de grävde upp hela c-banan, avgränsade med betongsuggor (höga rätt smala saker) mot trafiken såväl som mot själva arbetet, bra mjuk asfaltramp utan onödiga skarpa kanter ner liksom upp igen, pilar i marken liksom skyltar. Och det handlade inte ens om en särskilt lång sträcka. Eloge till de som tänkte till!

knight22
Gäst

Verkar som att kommunen utgår ifrån att alla cyklister kör mountainbike, det verkar vara en förutsättning för att ta sig fram

cykelbloggar
Gäst

Cyklistbloggen: Men här är en bra omledning för vägarbete http://t.co/Z7ll0rCDWw @Cyklistbloggen

wpDiscuz