Uppdaterat: Hjälp oss felanmäla!

| 56 kommentarer

EDIT: Det visar sig att man ska välja ”Klagomål” istället för ”Felanmälan” för att Stockholms Stad ska få dem rätt. Typiskt.

Istället för att bara gnälla, tänkte vi försöka vara lite konstruktiva istället. Visst, både Solnabron och Kanalvägen är bortom dumhet och ignorans dåligt utformade, men om man inte berättar det så sker ingen förändring.

Vi märkte ju till exempel att klagomålen på den usla omledningen på Skeppsbron fungerade. I natt lades istället cykelbanan mot husen:

Det funkar alltså att ge konstruktiv feedback. Därför:

Hjälp oss felanmäla!

(Det går att göra anonymt)

Vi har två nästan splitternya pendlingsstråk i Stockholm, det ena med stolpar i ena körfältet, det andra för smalt och med cykelstället placerat så att parkerade cyklar sträcker sig in i halva cykelbanan. Bägge två hade gott om plats för att göra riktiga pendlingsbanor.

Solnabron

Solnabrons pendlingsstråk. Foto: Sven-Åke Andersson

2014-10-13 Kanalvägen Stolpe

Kanalvägens pendlingsstråk. Stolpe mitt i. Dessutom utan reflexband på själva stolpen

 

Cyklistbloggen har ett par tusen läsare varje dag – om bara en del av alla er gör en felanmälan så tror vi det skulle kunna ha en positiv effekt för att visa kommunen att cyklister inte tycker det är okej.

Varje felanmälan blir som en hjärtkompression i HLR-räddningen av en döende cykeplan.

Så:

Gå hit: Felanmälan Stockholm. EDIT: Välj ”Klagomål”:

Screen Shot 10-15-14 at 02.24 PM

Välj därefter ”Cykelbanor”:

Screen Shot 10-15-14 at 07.31 AM 001

Tre

Skriv sedan vilken av de två det gäller:

Antingen Kanalvägen, Stockholm:
Screen Shot 10-15-14 at 07.33 AM
Fyll i att det gäller stolpar:
Screen Shot 10-15-14 at 07.34 AM

Eller för Solnabron:
Screen Shot 10-15-14 at 07.35 AM

Och felanmäl där att cykelbanan är för smal och att parkerade cyklar hamnar ut i cykelvägen.

Felanmälan finns också som app till din smarta mobil.
Hämta appen till Android här.
Hämta appen till IOS här.

Hjälp oss hjälpa Stockholms Stad att göra om och göra rätt! Och sprid gärna!

/Cyklistbloggen

 

Författare: Cyklistbloggen

Vi som bloggar här är Christian Gillinger och Jeroen Wolfers. Vi är två Stockholmscyklister som huvudsakligen använder cykeln för att komma till och från våra respektive jobb. Vi cyklar istället för att köra bil eller åka kommunalt och vi vill att cykling ska kännas lika säkert och få samma villkor som alla andra trafikslag. Vi hoppas att vi drar vårt strå till stacken för att se till att göra Stockholm till en vettig cykelstad. Kommentera gärna!

  • Anders Nilsson

    Det finns en stolpe mitt i cykelbanan, med en refug på ena sidan och buskar på andra går det inte att mötas. Man får plats med 1.5 cyklar i bredd vilket gör denna cykelbana livsfarlig då den ligger i en backe. Stolpen är mitt i vägen och kunde vara på ena eller andra sidan. Jag har bilder på: http://imgur.com/a/YNoNK

    Kommer någon ens fixa detta även om man klagar? Det är nämligen en skylt med köranvisningar som ser väldigt bastant ut, och den har funnits där under minst 2 år.

  • micke

    la in ett klagomål om munkbroleden på i stort sett. . . allt antar jag.
    Skarven i marken, vassa räcket, lämporna i huvudhöjd, osv.

    Fick som svar.

    Vi är medvetna om att det är trångt på platsen men vi har på kort
    sikt inga planer på några åtgärder. Att bredda cykelbanan längs Munkbron
    är komplicerat då Gamla stan är en känslig miljö och det är ont om
    utrymme. Räcket är speciellt formgivet för platsen och vi kommer inte
    att åtgärda det.”

    Röstar för en bojkott av cykelbanan och att man cyklar i vägbanan istället, då kanske det händer något.

  • Frej

    Tack! Lättförståelig och bra guide. Finns det intresse att utvidga till hur man bäst felanmäler för resten av kommunerna jag kan tänka mig att många här cyklar i/genom?

    T.ex. Solna, Nacka, Danderyd, Lidingö, Järfälla, Sollentuna, Täby, Tyresö, Haninge, Huddinge, Botkyrka, Ekerö.

  • Pingback: Perfekt placerade stolpar och en omledning | Cyklistbloggen()

  • Ms_Xx

    Sådär. Nu har jag felanmält den totala bristen på belysning av gång/cykelbana i mötespunkten mellan cyklister mellan City/Slussen och fotgängare mellan Gamla Stan/Slussen vid Kornhamnstorg/ Munkbroleden. Livsfarligt, fotgängarna blir som mörka skuggor bara (och lyselösa cyklister). Uppmanar fler av er som cyklar där att göra detsamma.

  • Clara

    Fick svar ang SolnabronHej Clara!

    Tack för din synpunkt.

    När cykelbanan planerades och ritades gjordes den efter stadens gamla handbok där bredden skulle vara 1,5 meter. Då det här är ett stort projekt har det inte varit möjligt att ändra detta och därför är cykelbanan smalare än den standard som vi numera har i vår cykelplan.

    Vi är medvetna om problemet med att vissa parkerar sina cyklar lite slarvigt så att de sticker ut i cykelbanan och vi ser över vad vi kan göra.

    Med vänlig hälsning
    Elisabet

    Elisabet Andersson
    Kommunikatör
    elisabet.k.andersson@stockholm.se

  • Hanna

    Fått viss återkoppling idag på ”solnabron”

    Svart på mitt klagomål på Solnabron

    Tack för din synpunkt.

    När cykelbanan planerades och ritades gjordes den efter stadens gamla handbok där bredden skulle vara 1,5 meter. Då det här är ett stort projekt har det inte varit möjligt att ändra detta och därför är cykelbanan smalare än den standard som vi numera har i vår cykelplan.

    Vi är medvetna om problemet med att vissa parkerar sina cyklar lite slarvigt så att de sticker ut i cykelbanan och vi ser över vad vi kan göra.

    Med vänlig hälsning
    Elisabet Andersson
    Kommunikatör
    elisabet.k.andersson@stockholm.se

    • ”har det inte varit möjligt” = ”vi har inte orkat”

      Och fantastiskt hur hon lägger skulden på cyklister som ”parkerar lite slarvigt”. Allt för att inte ta ansvar!

  • Anna

    Done! Åtminstone Solnabron där jag passerar dagligen.

  • Hans Bjerhag

    ”Uppkopplingsproblem. Servern returnerade felkod 500”. Är månne ‘Tyck till’-appen överbelastad av alla klagomålande?

  • Pingback: Den bästa lösningen blev tokig | Cyklistbloggen()

  • Gjort och gjort och även gjort för idiotin på Skeppsbron.

    Bra idé det här, det kan vinnas en idé med att organisera liknande ”letter writing campaigns” i framtiden. Då kanske med hjälp av att skicka e-post direkt till trafikkontorets e-postadress (det hamnar på samma ställe till slut som Klagomålen).

    Om vi gör det lätt för folk att vara med och klaga, kan man nog få till rätt bra kampanjer.

  • Jocke von Scheele

    Har nu anmält de två felen ännu en gång, denna gång som ”klagomål”. Det skulle vara intressant om någon kunde reda ut när man ska använda vilken ”typ av synpunkt”.

    Jag har tidigare i veckan felanmält ett par andra saker, en gatubrunn som aldrig rensas så det alltid blir översvämning samt en grop i asfalten, men jag tror jag använde ”felanmälan” även då. Jag får väl göra om dessa som ”klagomål”, men det skulle vara intressant att veta var de olika typerna betyder, gärna med lite exempel. Kanske ett ämne för kommande blogginlägg? 😉

    • Låter utmärkt med blogginlägg om detta!

      Min uppfattning är att Felanmälan skickas automatiskt till Trafik Stockholm, och därifrån vidare till ansvarig entreprenör för området.
      Rapporterna hamnar aldrig hos trafikkontoret i detta fall.

      Om det är t.ex en trasig brunn så kan Felanmälan vara rätt. Om det däremot är en brunn som har varit trasig i flera år, då är Klagomål ett bättre alternativ eftersom det kan bero på strukturella fel som behöver åtgärdas genom t.ex omasfaltering eller större arbeten.

      Jag brukar tänka att om det krävs en grävmaskin så är det klagomål som gäller, men är det sopborste som gäller så räcker Felanmälan…

      Men det vore kul om någon verkligen redde ut härvan once and for all!

      • Jocke von Scheele

        Det låter ju precis tvärtom mot vad jag skulle gissat – ett ”klagomål” innebär för mig att någon sopat dåligt eller slarvat. En ”felanmälan” är när något är seriöst fel och där man måste fixa nåt strukturellt. Det bästa är kanske att fortsätta anmäla på båda sätten, kanske med en notering ”Jag har även anmält detta som ett Klagomål/Felanmälan, eftersom det inte framgår vilket som är rätt i detta fall.” 🙂

  • ARGH!!!!! Hur många gånger måste man säga det?

    Man kan inte välja Felanmälan, då hamnar era rapporter i papperskorgen direkt!
    Felanmälan går till Trafik Stockholm, inte till Trafikkontoret. Trafik Stockholm bygger inte om cykelbanor: de lagar potthål, städar och flyttar på hinder.

    Det är Trafikkontoret som har ansvaret för att bygga om eller bygga upp saker. Alla strukturella fel ska skickas som Klagomål, inte som Felanmälan.

    Felanmälningar hamnar aldrig på Trafikkontoret (som är den myndighet som faktiskt har ansvaret för dessa vägar) och därmed blir det en slöseri med allas tid.

    Rätta till era instruktioner tack.

    Välj Klagomål, inte Felanmälan.

    • Fixat. Men tycker det är värdelöst att de byggt systemet så.

      • Håller helt med dig, det är väldigt störigt och jag undrar hur många ”klagomål” har felaktigt hamnat hos ”felanmälan”.

        Ursäkta tonen, har vaknat på fel sida idag.

        • Richard

          Om jag vill felanmäla appen att den är otydlig vad skillnaden är mellan felanmäla och klagomål – hur gör man då?

  • sarastro72

    Fixat.

  • Linda Kummel

    Felanmäl också Hornsbergs strand där de felvända ”gångväntöronen” fortfarande inte vänts rätt dvs. ut i gatan istf in i cykelbanan.

    • Thomas Egrelius

      Jag tog upp min diskussion med TK (som pågått sedan november förra året) om just detta igen. Inget svar ännu, några dagar senare.

  • NC

    Klart!

  • Zäta

    Två hjärtkompressioner inskickade!
    🙂

  • Hanna
  • haatee

    Är det någon som använder Cykelrapport appen? Hjälper det att anmäla där?

    • Vet inte. Den är inte sanktionerad av kommunen om jag förstått rätt. Tycktill är ju kommunens egen och en del av deras ärendehanteringssystem.

    • Lars

      Det beror lite på vilken kommun det gäller. Stockholms stad är bra och agerar iaf ibland på felanmälningar från Cykelrapporten. Men det verkar inte som att återkopplingen fungerar riktigt, man får inget meddelande när problemet är fixat. Det är synd.

      Nacka kommun har sagt att de helst inte vill ha in felanmälningar den vägen.

    • Jag använder den ibland och har fått saker åtgärdade vid ett par tillfällen.

  • svenand

    Jag brukar skicka ett mail till trafikkontoret@stockhol.se och bifoga fotot. Blir också registrerat som klagomål och jag får tillbaka ett ärendenummer. Lovas svar inom 3 eller 10 dagar vilket nästan aldrig händer.

    • Det är ett bra sätt att göra det på, går oftast snabbare än appen/hemsidan.

  • svenand

    Jag skulle vilja skicka med ett foto tillsammans med felanmälan. Verkar inte gå, varför?

  • Oskar Eriksson

    Done