FLASH: Nu dras cyklister in för rätta!

| 27 kommentarer

Det har varit rödljuskontroll i Skellefteå och nu har det blivit domstolssak. Ingressen hos Västerbottennytt får det att låta som cyklistmassor:

Efter att Skellefteåpolisen hållit ett vakande öga cyklisternas beteende i trafiken under två veckor dras nu cyklister in i rättsalen.

”Cyklister”. De var två. Anyhoo…

 

rodljuskarlek

Sedan dras åter den felaktiga kopplingen mellan rödljuskörning och de ökande antal olyckor MSB och VTI:s undersökningar visat:

Polisens insats beror på att antalet cykelolyckor ökat i kommunen.

Men cyklister som struntar i trafikregler skapar ett behov för att säkra tryggheten i trafiken, menar han.
– Behovet finns överrallt i länet, och förmodligen i hela landet. Var vi än tittar i länet är cykelolyckor ett växande problem.

Snälla. Kan vi inte en gång för alla försöka komma ihåg vad det handlar om?

Vi håller med, det är dumt att köra mot rött. Vi gör det inte. Men ökningen av cykelolyckor handlar om singelolyckor. Som enligt samma forskare framförallt handlar om dåligt utformad och underhållen infrastruktur. Det handlar inte om rödljuskörning överhuvudtaget.

Det finns ingen koppling mellan rödljuskörande och de ökande olyckorna. Sluta hitta på den kopplingen. Den stämmer inte. Den är falsk. Det är hittepå.

 

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Arvid

    Kan man inte anmäla alla för förtal, de som påstår att cyklister bryter mot trafikreglerna och därför bidrar till en ökande olycksstatistik. Eller något annat brott? Det behöver inte leda till någon fällande dom, bara det får uppmärksamhet och får folk att förstå verkligheten.

    • Richard

      Det skulle vara intressant och veta!

      Byt bara ut cyklist mot invandrare / homosexuell / jude så ser man tydligt hur vidrigt dessa svepande uttalande är!

      Nättroll är svåra att ändra beteende på men journalister och poliser borde inte få gå fria med dessa uttalanden gång på gång på gång.

    • Erik Johansson

      Nej. Förtalslagar är förövrigt godtyckliga och gynnar inte precis den med lite resurser.

  • Olof E

    Konkurrenten Norran har också skrivit ett antal artiklar om cykel och säkerhet.
    http://norran.se/nyheter/karta-har-ar-det-farligast-att-cykla-282365

  • Richard

    Om fler cyklar och det blir ”fler” olyckor kan olycksstatistiken ändå sjunka. Det är ju ren matematik.

    Ökar den svenska befolkningen ökar antalet vad-som-helst utan att det säger någonting.

    Bra reklam för Skellefteå.

  • Fredrik Jönsson

    Angående ökningen. Show me the numbers. Det enda jag har hört någon forskare tala om är en ökning av antal rapporterade fall. Vilket inte är samma sak.

    • Fredrik Jönsson

      Alltså, att det är fler olyckor än man tidigare har trott att det är. Men eftersom man inte visste hur många det var tidigare vet man inte heller att det har varit en ökning. Men man får gärna rätta mig om det är fel.

      • Nej, jag måste gå tillbaka till undersökningarna och dubbelkolla. Börjar misstänka att det handlar om att man sa att olyckorna var fler än man tidigare trott. Men det är ju inte samma sak som en ökning.

    • Ur dagens DN:

      • Fredrik Jönsson

        Jag vet att det är storyn i media. Jag vill åt de fakta som påståendet baseras på.

        • Christer Holmström

          Trafikanalys – http://www.trafa.se – har statistik, som baseras på sjukvårdsrapporterade vägtrafikskador (STRADA). 2011 skadades 6891 cyklister (5498 singel, 766 vid kollision med bil/buss/lastbil), 2012 skadades 8993 cyklister (7125 singel, 1039 vid kollision med bil/buss/lastbil), 2013 skadades 10785 cyklister (8642 singel, 1173 vid kollision med bil/buss/lastbil). Så nog är det en ökning alltid.
          Singelolyckorna är alltså ca 80 % av alla skadade. Men, det som är intressant med den här statistiken är att cyklisternas andel av alla skadade är runt 25 % alla de här åren och att fler såväl fotgängare som bilister skadades. Så att majoriteten som skadas skulle vara cyklister är alltså ren bullshit!

          • Fredrik Jönsson

            Problemet med TRAFA är väl att inrapporteringen dit fortfarande ökar, det finns fortfarande sjukhus som ansluter sig om jag inte har missförstått det. Hur ser det ut om man tittar specifikt på t.ex Stockholm där sjukhusen har varit med en längre tid?

            Det är inget tvivel om att de inrapporterade fallen ökar. Frågan är om det motsvarar en faktiskt ökning av antalet olyckor eller inte? Eller om det är just inrapporteringen som ökar.

            • Christer Holmström

              Det finns naturligtvis brister i den här statistiken. I dagsläget är det dock bara ett akutsjukhus som inte är anslutet, vilket också lär ha varit förhållandet förra året. Man ska också ha i minnet att statistiken bara omfattar sådana som har behandlats på akutsjukhus. En cyklist som har fått lite skrubbsår efter en vurpa och får behandling på vårdcentralen finns alltså inte med i statistiken, medan den som får det på akutsjukhuset kan finnas med.
              Men det finns självfallet också andra mörkertal beroende på sjukhuspersonalens tid/intresse att rapportera in skador.
              När det gäller länsvis statistik så finns ingen sådan, men Transportstyrelsen kan ta fram den om man kontaktar dem.
              När det sen gäller den synbarligt kraftiga ökningen mellan 2011 och 2013, så är den generell och är väl sannolikt en följd av en bättre rapportering.

        • Du missförstår. DN artikeln håller ju med. Samtidigt som olyckorna ev ökar, ökar också cyklisterna. Det kan alltså vara så att ökningen bara följer cyklistantalet. Vilket betyder att det inte är någon ökning.

  • Tony Nordin

    Det är billigare för kommuner att skylla på rödljuskörning än att åtgärda cykelbanorna.

    • Erik Johansson

      Nu är ju inte Polisen en del av kommunen, men jag håller med om att det är lite unket att skylla på ett beteende och sedan inte göra något åt de problem som finns inom kommunen.

      Jag undrar varför helt nya cykelbanor ser ut som nedan, Stadelsnämnden Hägersten-Liljeholmens verkar aktivt för att detta ska vara den enda vägen för cyklister, samma sak händer i alla nybyggen t.o.m. i stadsdelar som ska räknas som innerstad!

      http://www.bicycling.se/cldocpart/12882.jpg

      • Richard

        Vad är det för fel på denna cykelbana?

        • Den är för smalt utförd, ligger för nära stolparna och utgången från fastigheterna gör att folk kliver ut i cykelbanan. Den ska vad jag förstår göras om alt. tas bort helt.

        • Erik Johansson

          Skulle nästan kalla den för smal för att vara trottoar. Har faktiskt aldrig passerat här utan att möta en barnfamilj.