Rikspolischef: ”Cyklister är sämre än bilister”

| 41 kommentarer

Det här är Bengt Svensson, chef på Rikspolisstyrelsen. Han pratade på en av Trafikverkets konferenser 9 april i år under rubriken ”Ny strategi för säker cykling

Det han säger i korthet är alltså att cyklister respekterar trafikregler sämre än bilister. Hans källor till det rätt långtgående påståendet? ”I alla fall minst hälften skulle säga ja på direkten”. Han menar dem som sitter i konferenssalen.

Polisen Täby Facebook

Han har en tung källa till, en onämnd polisman i Göteborg, som ”under en timme” fällde ”tio cyklister” för att de kört mot rött ljus. Tio, gubevars, då förstår man ju. Sånt händer inte i den riktiga trafiken.

Polisen Trafiken Söderort Facebook

Hans tyngsta argument kan alltså sammanfattas i ”det vet ju alla”. Och det vet ju alla vilket bra argument just det är.

Det Svensson gör är att använder något som brukar kallas ”anekdotisk bevisföring”. Det innebär att istället för att utgå från datasammanställning, faktainhämtning och forskning, så utgår man från slumpmässiga upplevelser, egnas eller andras.

Det är en metod som är ökänd för att den är fullständigt värdelös och oftast fungerar bäst för att bekräfta egna förutfattade meningar om ämnet.

Polisen Täby Facebook 2

Bara någon minut innan Svensson fick frågan, hade chefen för Transportstyrelsen,  Staffan Widlert, sagt att det inte går att säga bu eller bä om cyklisters beteende i trafiken. De har helt enkelt inget underlag att utgå ifrån.

Det hindrade inte Rikspolisstyrelsenchefen att svepande slå fast att ”majoriteten” av cyklister ”tänker annorlunda” när de cyklar än när de kör bil.

Polisen Skärholmen Facebook

När jag såg klippet igår gick jag in och kollade snabbt på ett par polisstationers Facebooksidor. Jag tittade på deras förstasidor, jag letade alltså inte runt, utan tog det som jag såg utan att behöva bläddra. Det är de inlägg ni ser i den här texten.

Det är exempel på anekdoter som skulle ha kunnat användas på samma sätt, för att ”bevisa” att ”bilister” har en slapp inställning till trafikregler. Det hade varit ungefär lika hederligt som det Svensson gjorde. Och lika värdelöst.

Men det skulle ingen komma på att göra. Bilister är inte cyklister ju.

Det kan vara, och är förmodligen, så att cyklisters beteenden är en viktig faktor i säkerhetsarbetet. Men hur stor är den? Vad är viktigast att börja med när samhället ska låta Nollvisionen omfatta även cyklister, att öka polisinsatserna eller att bygga bättre infrastruktur?

När man ska ta reda på det behövs inga egna åsikter eller fritt tyckande. Då behövs metodiskt framtagen fakta.

Jag roade mig med att kolla på Transportstyrelsens hemsida: ”Fortsatt minskat antal omkomna inom vägtrafiken”. Där resoneras kring vad som kan vara orsaken till att antalet döda i trafiken totalt sett minskar är:

– Det är ett långsiktigt och systematiskt arbete av många aktörer som lett till denna gynnsamma trafiksäkerhetsutveckling. Det innebär att etappmålet om högst 220 omkomna i trafiken år 2020 som Riksdagen beslutade om år 2009, sannolikt kommer att nås, säger Staffan Widlert, generaldirektör på Transportstyrelsen.

Jättebra. Långsiktigt. Systematiskt. Väldigt lite fritt tyckande eller egna upplevelser hos polischefer. Vad lyfter de fram som främsta åtgärder för att minska antalet dödade? Jo:

Bland de åtgärder som kan förklara minskningen är den kontinuerliga utbyggnaden av mötesfria vägar, säkrare fordon, sänkta hastigheter och kommunernas arbete med att förbättra trafikmiljön i tätorterna.

Alltså, bättre fordon, bättre vägar och bättre trafikmiljö. Egentligen ingenting om beteenden, om man inte tolkar ”sänkta hastigheter” som en beteendefråga och inte en skyltningsfråga. Men nu gäller det ju i huvudsak motortrafik gubevars. De sköter sig ju, så varför skulle man behöva prata om beteenden varje gång trafikolyckor nämns?

Det här är en viktig fråga för cyklister. När Trafikverket har en konferenspunkt som heter ”Ny strategi för säker cykling” och det står klart att cyklister skadar sig i större omfattning i trafiken än andra trafikanter, så är det viktigt att arbetet bedrivs professionellt.

För målet är att färre ska skada sig. Det är ett oerhört viktigt mål och lägger ett stort ansvar på de inblandade, inklusive polisen.

Vi säger inte att man inte ska påverka trafikanters beteende, tvärtom. Alla trafikanter behöver förstå och känna till hur man tar sig fram i trafiken på ett säkert och tryggt sätt.

Men det ska utgå från kunskap. Inte löst tyckande. Och vi tycker det är oehört allvarligt och beklämmande att en så hög chef inom en myndighet på en konferens avsedd att handla om strategiskt trafiksäkerhetsarbete, har så slapp inställning till det ansvaret.

 

Se hela klippet här (strömmande länk, kan vara lite knepig att få igång)

Läs också redaktionellt utvalt:

FLASH: Vissa cyklister bryter mot lagen. Precis som alla andra.

Svensk polis: Hälften av alla som skadas i trafiken skadas av cyklister

Polisjakt minskar inte olyckorna

 

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: Cyklister kör mot rött för att inte bli påkörda | Cyklistbloggen()

  • Stephan

    Det är alltså inte rikspolischefen Bengt Svenson i videon (bildgoogla gärna). Personen i videon heter Bengt Svensson och är kommissarie. Om man nu ska hålla sig till fakta.

    • Nej, och vi skriver inte att han är chef för Rikspolisen, utan Rikspolischef resp. chef på Rikspolisstyrelsen, vilket var vad han presenterades som på seminariet.

  • Pingback: En cyklist kör mot rött, men fyra bilar… | Cyklistbloggen()

  • Pingback: När poliser har fördomar om cyklister | Cyklistbloggen()

  • Pingback: 177 trafikbrott rapporterade idag | Cyklistbloggen()

  • Pingback: ”Cyklister är ett problem i trafiken” | Cyklistbloggen()

  • Mattias Widman

    Det ironiska är att man direkt kan dra slutsatsen att bilister faktiskt inte klarar av att sköta sig i trafiken. Men istället för att komma med pekpinnar om bilisters beteenden så har man genom ”utbyggnaden av mötesfria vägar, säkrare fordon, sänkta hastigheter” kommit till bukt med de värsta olyckorna.

    Är det inte dags att sluta dalta med bilisterna och kräva det ansvar som egentligen borde vara självklart för en körtkortsinnehavare?

    Klart vi ska eftersträva att folk inte skadas eller dör i trafiken men när bilisterna hela tiden invaggas i mer och mer säkerhet genom både infrastruktur och skyddsmekanismer får detta ovillkorligt konsekvenser. Konsekvenser som går ut över oskyddade trafikanter där (ve och fasa) bilisterna faktiskt måste samsas om gatuutrymmet med fotgängare och cyklister.

  • Torbjörn Albért

    Det måste vara tjugo år sedan Vägverket började skilja mötande trafik med vajer mellan Gävle och Axmarskylten. Än idag är det fullt acceptabelt att bygga dubbelriktade cykelbanor. För att separera cyklister och fotgängare har man idag kommit så långt att man målar heldragen linje.
    Torbjörn Albért

  • Jonas

    Om jag skulle stå en timme i svängen Liljeholmsbron/Hornsgatan i Stockholm skulle jag lätt kunna plocka fler bilister som kör mot rött än 10 stycken 🙂

  • Uffe N

    Jag minns inte var jag läste det, men någon akademiker hade undersökt cyklister i Stockholm (eller annan stor stad i Sverige) och kommit fram till att ett stort antal hade cyklat mot rött, men få av dessa hade skadats. Ingen hade dött. Samma undersökning hade också granskat en del ”dödsolyckor” med cyklister inblandade. En del av dem hade dött _just för att de hade stannat_ vid röda trafikljus: de stannade och väntade på grönt ljus. Medan de väntade körde en lastbil upp bredvid dem, och svängde höger när ljuset blev grönt. Då uppstår det en fråga i mitt huvud: vilket är mest säkert??

    • Krister Isaksson

      Det var kanske jag, nu finns inte debattartikeln kvar på Newsmill men här finns en som bygger på samma resonemang: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/motormannen-inte-imponerad.htm

    • Richard

      När jag står vid rödljus på Sveavägen söderut precis vid rondellen sticker jag alltid iväg innan det blir grönt och med tydlig arm signalerar jag att jag ska in i rondellen (båda filerna får svänga höger vilket är helt sjukt riskabelt för en cyklist). Visst, jag cyklar mot rött som en tjuvstartare – men risken minskas rejält att bli prejad eller klämd.

      • M

        Där finns det väl cykelbox? – d.v.s. är fullt möjligt att ställa sig framför vänsterfilen…

        • Richard

          Jo, jag har gjort det och varanann gång blir bilisten provocerad. Värst var det när en stor lastbil kröp sakta mot mig och varvade fast det fortfarande var rött. Till slut var det bara 10 cm till mitt bakdäck.

          Sedan dess håller jag mig längst till höger och när det blivit röd gubbe sticker jag iväg innan bilsrna får grönt.

    • Står lite om det sist i det här inlägget från 2011: http://www.cyklistbloggen.se/2011/10/lastbilar-som-svanger-hoger-dodar-cyklister/

  • Jag tror att konfirmeringsbias-stärkande mätningar med förkärlek görs på platser där gående får grönt men cyklister får fortsatt rött. Där tänker nog många cyklister spontant att eftersom de gående får grönt måste korsande trafik vara hejdad, och då måste väl även jag kunna köra. Det är väl bara något fel på ljuset, eller så är just cykelregleringen lite trög. Jag får i alla fall leda cykeln nu, och vad är då skillnaden om jag sitter på sadeln och rullar istället?

    I min artikel ”Grön gubbe, rött för cykel” på http://trafikistan.se/gron-gubbe-rott-for-cykel/ beskriver jag dels hur jag tror att vi reagerar omedvetet på ”klumpiga maskiner” som försöker styra oss. Jag går också igenom fem orsaker till att cyklister får rött trots att gående får grönt. Enligt min mening är långt ifrån alla orsakerna acceptabla som skäl.

    Fundera t.ex. på den väldigt förrädiska orsak nr 4. Jag rekommenderar anticyklister att uppsöka just sådana mätställen för att riktigt få sina fördomar bekräftade.

  • Waldemar

    Bra skrivet!
    Hur kan en person som hittar på grejer kan vara chef på Rikspolisstyrelsen?
    Känns inte bara oproffsigt men även ganska skrämmande.
    Eller säger han bara vilken attityd till cyklister har polisen internt (generalisering)?
    Vore ännu mer skrämmande…

    • Maria Larsson

      Han är ju varken den första polisen eller den första i maktposition som hittar på saker…

  • Jag tror att Rikspolisstyrelsen kvickt som attan sopat bort alla spår av videon. Försöker man köra klippet här, uppmanas man av en text att se det på YouTube, eftersom webbklippets ägare har inaktiverat det på andra webbplatser.

    Och söker man efter ”Ny strategi för säker cykling” eller efter Bengt Svensson + Trafikverket, så blånekar YouTube.

    Vågar man tolka det som att Rikspolisstyrelsen kommit på bättre tankar? Hedervärt att våga ändra sig i så fall!

  • Krister Isaksson

    Skrev en debattartikeln i Expressen för ett tag sedan angående polisens trafiksäkerhetsarbete och cykel, det arbetet har väldigt lite stöd i trafiksäkerhetsforskningen…
    http://www.expressen.se/debatt/stoppa-rikspolisens-haxjakt-pa-cyklister/