Nu finns reflexvästar med axelskydd! Yaaay!

| 33 kommentarer

En TT-text som vad det verkar är tagen rätt ur en pressrelase från Folksam sprids just nu i gammelmedia. Den utgår, tror jag,  från den forskning som framförallt VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut  och MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap tagit fram och som vi skrivit om flera gånger. Statistiken visar att cyklister skadar sig betydligt mer än vad man tidigare trott, och att orsaken i huvudsak hittas i dåligt utformad och underhållen cykelinfrastruktur.

Plats för klassisk bild på cykelinfrastruktur:

Farsta fail. Foto: Krister Isaksson

Farsta fail. Foto: Krister Isaksson

Anyhoo, det Folksam gjort är att ha fortsatt sitt korståg för att förse cyklister med mer utrustning. De har därför tagit fram reflexvästar med inbyggda axelskydd som man ska ha på sig när man cyklar.

Att Folksam gör det här är inget konstigt. De försäkrar cyklister och när cyklister skadar sig kostar det pengar:

– Att fler cyklar är positivt av många skäl, men vi behöver lägga ett större engagemang på att förhindra de svåra skador som våra kunder och andra cyklister får (…)

som de säger när de presenterar skydden.

Så, i ena handen två fristående myndigheters forskning som faktiskt visar på varför cyklister skadar sig, i ena handen ett vinstdrivande försäkringsbolags försök att spara lite pengar.

Vad får då TT ihop när de ska koka ner det här till en text?

Ungefär samma sak som de alltid får. En kort rad om att cykling är en trend och att många skadar sig. Ytterligare en kort rad om vad det beror på, dåligt utformad och underhållen infrastruktur, och sedan ”men”:et. ”Men”:et syftar till att slippa skriva mer om tråkiga saker som ”infrastruktur” och ”underhåll” och ”trafikplanering” och skriva om mer konkreta saker som är lätta att begripa. Som att det är cyklisternas eget fel och att det nu finns en cool väst man kan ha på sig.

Plats för obligatoriskt foto på underhållen cykelbana:

Foto: Anna Mogren Östlund

Foto: Anna Mogren Östlund

In alltså med svepande uttalande från random enskild polisman som utifrån eget huvud vet att berätta att ”cyklister”, allihop, är trafikmarodörer:

– Folk cyklar för fort och struntar i trafikreglerna när de sätter sig på cykeln, säger Thomas Åsenlöf, som är cykelpolis i Göteborg och har bötfällt många cyklister som kör mot rött.

Han har, kors i taket, bötfällt många cyklister som kör mot rött. Jag kan tänka mig att han är ensam om det på stationen, eftersom de andra poliserna inte är cykelpoliser utan ägnar sig åt riktig trafik. Där kör ingen mot rött och alla håller hastighetsbegränsningarna.

Till Sveriges Radio väljer han att att vara ännu tydligare:

 ”– Det är lite laglöst land och så känner folk som cyklar frihet, men tyvärr visar sig den friheten i olycksstatistiken, säger Thomas Åsenlöf som är cykelpolis.”

Det här alltså ”friheten” som orsakar skador, inte usel infrastruktur.

Presto: Cyklister är tokar. Det är därför de skadar sig. Problem solved.

Vi säger inte att alla cyklister kör som änglar, eller att det inte är viktigt att anpassa sin cykling till underlag och förhållanden i trafiken. Men vi menar att cyklisters vägar är så oerhört eftersatta att det kommer ta år innan vi är ens i närheten av den välplanering som råder för biltrafiken. Och det visar sig i olyckstatistiken.

Jag minns vad VTI forskaren Anna Niska svarade när jag frågade henne om det här för något år sedan:

Jag tycker att det är olyckligt om man har ett för stort fokus på cykling som ett trafiksäkerhetsproblem. Visst sker många olyckor och vi måste göra allt för att förhindra dem, men det finns forskningsstudier som visar att hälsonyttan med cykling vida överstiger ”kostnaden” i cykelolyckorna. Dessutom finns så många andra fördelar med ett ökat cyklande att det är olyckligt om en fokusering på cyklisters säkerhet motverkar främjandet av en ökad cykling.

Men det är svårt att få fram i en medialogik som hellre gör en snabb telefonare med en polis och sedan skriver om coola västar och dumma cyklister, än om tråkig forskning som tar tid att läsa och är jobbig att formulera om journalistiskt.

EDIT: På onsdagskvällen hoppade biltidningen Teknikens Värld på tåget med den här helt oladdade och öppna frågeställningen:

 

Läs också redaktionellt utvalt på samma tema:

Föremål på cykelbanan vanlig orsak till skador

När ledarskribenter upptäcker cykling

Motormännen: Utbilda bort rödljuskörarna

Cyklister är trafikens lagbrytare

Hur prioriterar man för att göra det säkert för cyklister?

Tipstack till Richard Högström.

 

Dela!Share on Facebook108Tweet about this on TwitterShare on Google+0Email this to someone
christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: Fler cyklister skadas än bilar… Ny undersökning från Trafikverket | Cyklistbloggen()

  • Pingback: När poliser har fördomar om cyklister | Cyklistbloggen()

  • Kolle

    Som vanligt har media missat att skilja på förebyggande åtgärder och skademinskande åtgärder. Det bästa är åtgärder som ser till att olyckan aldrig händer (bra infra), det näst bästa är åtgärder som ser till att minska skadeverkningarna av de olyckor som trots allt inträffar (trafikbarriärer, hjälm). De hänger samman, men det ena utesluter inte det andra.

  • eriksandblom

    I SVT påstår Folksam att cyklar är instabila, men det stämmer inte riktigt. Framhjulet är monterat i en vinkel som gör att cykeln hela tiden rättar upp sig, se film. På min blogg har jag samlat några länkar på det, samt statistik som visar att cykling inte är farligare än att gå: http://eriksandblom.blogspot.se/2014/09/folksam-ger-trygghetsnarkomanin-ett.html

  • Olof E

    Jag tycker inte att det är så konstigt att Folksam är med, de är en samarbetspartner i strategin för säkrare cykling tillsammans med bla VTI och Trafikverket. I strategin ingår bland annat att ta fram nya skydd som skulle kunna minska antalet skadade. Cykelpolisen från Göteborg ingår inte. Däremot är medias vinkling av ”nyheten” mindre lyckad då de fokuserar på nya skydd och blandar ihop strategin med cykelpolisens åsikter. För att citera Per Öhgren, Transportstyrelsen så ”finns det inget underlag för att cyklisters dåliga regelefterlevnad orsakar olyckorna”.

  • Richard

    Jag gillar särskilt denna formulering:

    ”Vanligaste åkomman vid olyckor med cyklister är axelskador. Cyklisterna hinner inte ta emot med händer utan landar ofta på axeln. Som komplement till hjälmen diskuterar experterna därför om axelskydd till cyklister.”

    Så att ta emot med händerna är alltså att föredra? Brutna handleder och uppskrapade handflator är bättre än axelskador (eftersom axelskador tydligen ”aldrig läker”)..

    Hur har man försökt öka tryggheten för kvinnor i parker när det mörknar? Ko, bättre infrastruktur med fler lampor och att man klipper ner / tar bort stora buskage. Man ger dem inte reflexvästar med insydda kyskhetsbälten.

    Jag röstar för bättre infrastruktur och bättre underhåll även för oss cyklister.

  • Pingback: ”Vad anser du om cyklisterna i trafiken?” | Cyklistbloggen()

  • Mårten W

    Thomas åsenlöf är ofta citerad. Googla så får ni se. Tyvärr kommer han ofta med siffror tagna helt ur luften, och med allmänt svepande omdömen om cyklister.

  • sadeln

    Härlig text, sätter ord på min frustration från när jag såg tv-inslaget. Finns det några fall där cyklister som drabbats av olyckor har dragit kommunen inför domstol på grund av dåligt underhåll eller osäker utformning av cykelinfrastrukturen? Det kanske är först när det börjar svida ekonomiskt som förändringen kommer.

  • Vilse i Västerort

    Såväl ABC som Rapport tog upp idiotin. Var det inte t o m någon från Cykelfrämjandet som deltog?

    Att man inte tar till storsläggan och rekommenderar komplett skyddsutrustning för downhillcyklister – och antingen en heldämpad XC MTB (så man klarar alla lagningar, tjälskott, osv) eller trehjuling (i form av en låg tadpole trike så att risken att köra omkull blir i stort sett obefintlig). (OBS! Sarkasm.)

    Man kanske skulle rekommendera alla att cykla lågräser: nära till marken och ingen risk att flyga över styret 😉

    Förresten: Vilka är de som cyklar för fort? Det verkar vara alla som cyklar mer än 20 (eller 15) km/h, har en dyr landsvägsracer eller är klädd i lycra …

  • AndreasD

    Bra Christian!

  • Tänk vad antalet skadade/dödade bilister skulle minska om de kunde ta sitt ansvar och använda korrekt skyddsutrustning. Helt otroligt att de inte värderar sitt liv mer än vad de gör. Att man har rätten på sin sida är en klen tröst då man ligger på sjukhuset som en grönsak.