När poliser har fördomar om cyklister

| 38 kommentarer

Jag tänkte försöka sammanfatta den räcka poster vi skrivit om poliser som vi menar har fördomar mot cyklister – vi tycker som vi skrivit att det regelbundet dyker upp påståenden från enstaka poliser och från polismyndigheter som får oss att fundera.

Polisen informerar cyklister i korsningen Kvarnbacksvägen/Ulvsundavägen.

En typisk cyklist

Men låt mig först återigen understryka att vi inte har något emot polisen, eller polisens närvaro i cykelfälten. Tvärtom – vi ser gärna fler cyklande poliser och de poliser vi träffat och pratat med har i de flesta fall varit trevliga och om inte cykelpositiva så åtminstone neutrala.

Men de får inte alltid samma uppmärksamhet i media.

Häromdagen skrev vi om Trafikpolischefen i Skåne Erling Andersson, som kläckte ur sig att:

– Cyklister är ett problem i trafiken

Vi har vid flera tillfällen skrivit om Göteborgspolisen Thomas Åsenlöf som sagt:

– Folk cyklar för fort och struntar i trafikreglerna när de sätter sig på cykeln, säger Thomas Åsenlöf, som är cykelpolis i Göteborg och har bötfällt många cyklister som kör mot rött.

och alldeles nyss om Bengt Svensson, som är trafikansvarig på Rikspolisstyrelsen och på ett trafiksäkerhetsseminarium lyckades slå fast att cyklister är värre i trafiken än bilister.

Tittar man sedan på hur polisen väljer att skriva om bilister respektive cyklister så är det också stor skillnad.

Låt mig exemplifiera: I samband med skolstarten så hade polisen i hela landet extra koll framför skolor och på lågfartsområden. Skälet är att många föräldrar (och skolpersonal tydligen) kör för fort när de hämtar och lämnar barn och det är såklart farligt.

Så här skriver polisen på Facebook (och ber oss att dela vidare, vilket vi såklart gärna gör.):Screen Shot 09-13-14 at 06.15 PM

5000 bilister körde för fort utanför skolor och på andra ”lågfartsområden”. 228 så fort att de förlorade körkortet.

Polisen skriver också i sin Facebookpost:

”Samtidigt vill vi rikta ett stort tack till er som följer trafikreglerna och skapar en säkrare trafik. Ni tillhör lyckligtvis den överväldigande majoriteten.”

Det är jättebra att de anstränger sig att inte peka ut alla bilister som trafikdårar och lyfter fram den överväldigande majoriteten som inte bryter mot lagen (samtidigt som den nationella hastighetsmätningen förra året visade att nästan hälften kör för fort på 40 km/h-vägar).

Så ska det vara. Man ska inte dra en hel trafikantgrupp över en kam. Det är fördomsfullt.Screen Shot 09-20-14 at 01.44 PM

Men vi minns också polisens ”Är du en säker cyklist” från i april i år. Från den texten:

”Många cyklister slarvar dessutom med trafikreglerna. De struntar i rödljus, stopplikter och väjningsplikter.”

”Många cyklister”.

Där var viljan att inte peka ut betydligt svagare. Ingen ”Samtidigt vill vi rikta ett stort tack till… den överväldigande majoriteten.” fick plats.

Inlägget som alltså riktas till cyklister avslutades med uppmaningen att ”Ta hand om varandra i trafiken”. Det låter väldigt bra. Det är klart vi ska ta hand om varandra i trafiken!

Men sen följs det av en lista på bötesbelopp:
Screen Shot 09-13-14 at 06.20 PM”I värsta fall kan det kosta dig – eller någon annan – livet”.

Det är alltså ingen lek det här med cykling- det är allvar. Skärp dig eller så kommer du ta livet av någon. Och det kan dessutom kosta massa pengar.

Hela inlägget har en rätt hård och oresonlig ton mot ”cyklister”. Tycker vi.

Ta hand om varandra i trafiken. Du kan döda någon.

Det här var som sagt i april i år.

Ungefär samtidigt, i april, gjorde polisen en uppmaning inför påsk: Tänk på hastigheten i påsktrafiken. Påsktrafiken är tillsammans med midsommar, jul och nyår en period då extra många trafikolyckor sker. Ofta med dödlig eller allvarlig utgång.

Som av en slump uttalade sig faktiskt Bengt Svensson där också. Men här är det inte tal om att peka ut några bilister som farliga. Nu pekas istället vägarna ut:

Screen Shot 09-13-14 at 06.24 PM

Dödens väg-argumentet alltså.

Inte heller är det tal om att lyfta fram att man som bilförare kan döda någon, eller dö själv:

Screen Shot 09-13-14 at 06.27 PM

Bilisterna får till skillnad från cyklisterna konkreta tips på hur man kan köra säkrare. Inga listor på bötesbelopp här inte.

Screen Shot 09-13-14 at 06.28 PM

Bilister får tips, behandlas som individer och man lyfter fram att de flesta, ”överväldigande majoriteten” sköter sig. Det är jättefint.

Cyklister däremot: du kan döda någon, cyklister är ett problem i trafiken, här har ni böteslistan.

Det handlar, menar vi, om gamla tankemönster som lever kvar från en tid då bilister var allenarådande i trafiken. Det handlar om att se cyklister som något avvikande, något speciellt. Ryggradsreaktioner utan större eftertanke. Fördomar.

Vi vet ju att polisen jobbar med en gemensam värdegrund. Det borde gå att prata om hur man talar om och behandlar trafikantgrupper inom ramen för det.

För det är viktigt. Av flera skäl.

Man reagerar inte på det orimliga i det här påståendet:

– I området kring Götgatsbacken har tre personer blivit ihjälcyklade de senaste två åren och hundratals har skadats.

som polisen ”Mathias” sa till SvD. Ingen har blivit ihjälcyklad i Götgatsbacken och inte heller har ”hundratals” skadats. Men det känns rimligt om man redan bestämt sig för att cyklister är trafiktokar.

När Thomas Åsenlöf presenterar sig som ”Sveriges enda cykelpolis” så betyder det att han får plats i media. Han får en plattform och media älskar tydliga och tillgängliga experter. Hans ord når ut.

Och det påverkar såklart hur bilden av ”cyklister” blir: som en trafikant bland alla andra, eller som en bunt livsfarliga toktrafikanter.

Listor är tacksamma att dela och när polisen gör en snygg liten bötesbeloppslista som de twittrar ut så får den enorm spridning. Den klappar dem som har fördomar mot cyklisterna medhårs och sprider också den bilden av de tokiga cykeldårarna. Det sprider sig till media, eftersom listor fungerar oerhört bra i en medialogik.

Det leder till att tidningen Metro kan göra planka den rakt av under rubriken ”Så mycket kostar det – 15 lagbrott på cykel som kan stå dig dyrt”. Som sedan sprids.

Det hade såklart gått att göra en likadan för bilister. Men det är det bara talibancyklistbloggar som gör.

bilböter

Bilpriser

Cyklister skadas i trafiken. Vad det verkar just nu i betydligt större utsträckning än vad man tidigare vetat om och cyklister är den enda trafikantgruppen där olyckorna ökar. Det finns forskning som visar varför. Men när Rikspolisstyrelsens trafikansvarige slår fast att det beror på cykeldårar som bryter mot regler, eller när Trafikpolisen i Stockholm skriver på sin Facebooksida att:

Det är ett känt faktum att trafikolyckor där cyklister är inblandade ökar kraftigt i innerstaden. Det kan tyvärr konstateras att en stor orsak till detta är cyklisterna själva

så förflyttas fokus från vad som kan göras för att minska cykelolyckorna, till att handla om att sätta dit cyklister. Vilket på sikt innebär att olyckorna riskerar att fortsätta öka.

Och det är allvarligt.

Vi tror inte att alla poliser avskyr cyklister – dem vi träffat har som sagt varit positiva eller neutrala. Vi är heller inte emot att lagföra cyklister som bryter mot trafikregler. Vi tror heller inte att alla cyklister är änglar i trafiken. Vi har heller inget emot att polisen kontrollerar också cyklister – till exempel genom att som Thomas Åsenlöf vistas bland dem på cykel själv.

Tvärtom.

Det vi har något emot är slentrianmässiga fördomar. Vi tycker det är extra viktigt att centrala talespersoner från polisen uttrycker sig på ett fördomsfritt sätt.

Polisen är en myndighet och folk litar på det poliser säger.

Så. Snälla ni som arbetar inom polisen och ska prata om cyklister och cykling och som arbetar med trafiksäkerhet – fundera ett varv till. Kolla fakta.

Och välkomna ut i cykelfälten – jag är övertygad om att ni kommer förstå cykling bättre då.

Det vinner vi alla på, oavsett om vi kör bil, cykel eller går.

Dela!Share on Facebook128Tweet about this on TwitterShare on Google+0Email this to someone
christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • RoadRage

    Vi kan väl enas om att förtroendet för polisen fått sig ett par smällar. Det kanske är dags för dem att försöka få till en lite bättre relation med såväl allmänhet i allmänhet, som med oss cyklister?

    För min del skulle evidensbaserade trafikregler göra en rätt stor del av jobbet. Alltså, högst böter på sånt som faktiskt är farligt. Det vill säga kommunen skulle få böta för dåligt underhållna cykelbanor, medan den som ser sig för & därefter cyklar mot rött på en helt tom väg skulle komma betydligt lindigare undan…

    Jag bor i Göteborg, och skulle verkligen uppskatta om cykelpolisen hjälpte till att hålla cykelbanorna utanför våra sportarenor farbara före & efter matcher. Det skulle öka min respekt för dem & deras arbete i trafikanternas tjänst rejält.

    • Dina synpunkter förekommer också i min artikel ”Alla behöver samspela” ( http://trafikistan.se/alla-behover-samspela/ ) som jag refererade ovan:

      – Jag tar upp diskussionen om rödljus i en tom korsning. Där sticker jag ut hakan och säger att lagarna kan hjälpa oss att fatta snabbare och mer förutsägbara beslut i alla samspelen, men det är själva samspelen som är det viktiga. När vårt beteende inte påverkar andra är lagarna irrelevanta.

      – Frågan om polisen kunde hjälpa till att hålla cykelbanorna farbara utanför våra sportarenor före och efter matcher kommer upp i en kommentar. Där svarar jag att jag väldigt gärna skulle vilja höra polisen själv förklara sitt ställningstagande.

  • Pingback: Böter | Anmaja()

  • I min artikel om att alla behöver samspela – och då menar jag både utformare, lagråd, ordningsmakt och trafikanter – noterar jag att cykelpolisen i Göteborg säger att deras uppdrag …

    ”går i första hand ut på att bötfälla cyklister som bryter mot trafikreglerna. Under sina tio år på Göteborgs gator har de två cykelpoliserna bötfällt 10 000 cyklister” (tidningen Motor nr 3:2012).

    Om man ska se trafikproblemen som samarbetsproblem, ifrågasätter jag starkt en sådan ensidig uppdragsformulering. Det är som en match mellan IFK Göteborg och AIK där domarens uppdrag i första hand går ut på att sätta dit AIK:are.

    Se vidare http://trafikistan.se/alla-behover-samspela/ . Där länkar jag till artikeln i Motor, men de har strax efter min publicering plockat bort artikeln från sin webbplats! Papperstidningen har de dock svårare att plocka bort. Än så länge finns deras artikel i Google cache.

    • JosephTR

      Fantastiska citat ur Motor:

      Cyklister som susar fram i höga farter har ökat snabbt. Inte minst i storstäderna. De flesta bilister i Stockholm, Göteborg och Malmö kan vittna om hur de nästan har krockat med en framfusig cyklist.

      En orsak är att antalet cyklister har ökat, en annan att många cyklister tar lätt på trafikreglerna.

      – Över hälften har kört mot rött. När de fått betala 1 500 kronor i böter gör de inte om det. Det går inte att prata folk till rätta. Det behövs sanktioner, säger Thomas Åsenlöf.
      – Innan vi började med cykelpoliser för tio år sedan var det säkert 80–90 procent som körde mot rött. Det här visar att vårt arbete gett resultat.
      – De flesta cykelolyckor är singelolyckor där cyklisten vinglar till, halkar eller liknande. Men de gånger cyklisten krockar med en bil är det nästan alltid cyklistens fel.

      http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:https://www.motormannen.se/paverkan/cyklister_kor_mot-rott.html#sthash.dQjskiXy.dpuf

      • Ms_Xx

        Haha, så när jag blev påkörd av en taxi som plötsligt bestämde sig för att tvärbromsa och svänga in i en p-ficka utan att blinka (jag hann precis ikapp den på insidan) så var det antingen mitt fel, eller så var jag ett stort undantag.
        Skulle inte tro det.
        Nu var jag vältränad, hade bra balans och lyckades undvika att ramla, så jag rapporterade det aldrig (men vaknade rejält ledbruten dagen efter), och det kom aldrig in i statistiken. Men.
        Sen är det oerhört fascinerande att bilisters fortkörning (vilket orsakar x antal dödsfall/år) ses som ett icke-problem men cyklisters rödljuskörning (vilket inte orsakar några dödsfall alls) är ett jätteproblem.
        Men det är ju svårt att se skogen för all träd förstås…

  • da_hajhaj

    Helt rätt, men hela svenska polisen tycks även genomsyras av rasism, cykelhetsandet är inte deras största synd. Ett konkret exempel är dagens utredning om branden vid tältlägret i stockholm. I dagens sverige är polisen en del av problemet snarare än lösningen.

    • Richard

      Att hela svenska poliskåren skulle vara rasister är ett oerhört korkat uttalande. Och än så länge har i alla fall inte jag sett återkommande negativa uttalanden i media eller på polisens hemsida att romer är ett problem, att de bryter mot alla lagar och att de är en fara för sig själv och andra. Nej du, enskilda polisers ensidiga negativa syn på cyklister är större och mer utbredd än enskilda polismäns rasism.

      Enskilda människor är rasister, inte hela svenska folket. Enskilda poliser är radister, inte alla poliser. Enskilda män våldtar, inte alla män. Enskilda cyklister cyklar mot rött, inte alla cyklister.

      Den här bloggen startades bland annat för att försöka minska de fördomar som florerar där man helt felaktigt ser några göra fel på cykel och sedan lägger till alla cyklister som grupp till detta beteende. Jag tycker cyklistbloggen har varit väldigt tydlig med detta genom åren. Därför är det beklagligt om folk i kommentarfältet på Cyklistbloggen klumpar ihop andra grupper och spyr ut sina fördomar. Skärpning!

      • da_hajhaj

        Naturligtvis är inte en varenda en rasist, men polisen har de senaste åren bl a utmärkt sig för att kalla ungdomar i rosengård för apor, använt namnet Negersson på sina internkurser, fört register över spädbarn som varit romer, misshandlat tjejer med invandrarbakgrund i malmö och senast igår avfärdat det som uppenbart var en mordbrand i tältlägret. Det är i mitt tycke inte enstaka incidenter utan snarare ett brett mönster

        • Någon annan

          Ungdomar i Tensta, Rinkeby, mfl förorter skulle utan tvekan hålla med. T.ex., om du lagt dina hederligt intjänade pengar på en ”dyr” bil lär du bli stoppad av polisen betydligt oftare om du inte ser ut som en ”etnisk svensk”. Och tältlägerbranden verkar kunna bli pinsam för polisen: man verkar ha utgått fr att det var självförvållat och inte ställt andra frågor – trots en hotbild.

          Förutom att det kan sitta i väggarna, om de i stort sett enda invandrare man träffar är knarklangare, rånare, inbrottstjuvar, mördare, och andra kriminella är det ju inte osannolikt att det skeva urvalet ger en skev verklighetsuppfattning.

          • Richard

            Jag skulle också stoppa ungdomar i bilar (dyra eller inte) för då är man högst 17 år.

            Jag vet inte hur vanligt det är att 18-åringar (då är man vuxen) har dyra bilar i förorterna och jag har ingen aning om de stoppas oftare. Men du verkar bara spekulera.

            Jag anar att det alltid finns en risk i alla yrken att man kan bli cynisk (lärare som tröttnar på att elever är ”sjuka” när det är prov, kassörskor som tröttnar på kunder som ”glömde” ta en påse för att få slippa betala, parkeringsvakter som varje dag får se butiksägare springa ut och snabbt flytta sin bil när hen syns utanför etc.)

            Men poliser måste ju även träffa invandrare varje dag som offer, eller i affärer, i sitt kvarter etc. som inte är kriminella.

            Jag tror (vet kan jag ju inte göra) att poliser med tiden lär sig se hur misstänkta kan se ut, röra sig eller hur de talar (om de låter stressade, påverkade etc) precis som tulltjänstemän lär sig se vilka som kan smuggla in saker genom tullen.

            Men visst är det ett problem när en rasist är polis.

            • Någon annan

              Du har nog en liten annan definition av ungdom än övriga (”ungdomsarbetslöshet”? ”Motorburen ungdom” – raggare mfl …): skit samma, byt ungdom mot ”yngre man” (över 18 under 30). Västerortspolisen stoppar dessa regelmässig (invandrare i ny bil: måste vara nåt kriminellt, typ stulen bil). Detta är inte frågan om ogrundade spekulationer från min sida: följ med i nyhetsbevakningen. Fast det som inte passar i din världsbild går ju alltid att bortförklara som ”spekulationer”.

              Du tror uppenbarligen väldigt mycket om polisen och polisarbete, men vet lika uppenbart inte mycket (om något) om detta. Du anklagade andra kommentatorer för grundlösa generaliseringar: vad ska man kalla dina generaliseringar från fromma förhoppningar?

              • Richard

                Jag har hellre fromma förhoppningar än automatiskt polisförakt. Ja, jag antar att polisen stoppar fler BMW i västerort än på Östermalm. Kanske är detta tecken på rasism (din tolkning) kanske är detta tecken på ett sätt att hitta droger eller vapen (min tolkning). Så klart att inte alla som åker BMW i västerort är kriminella men tydligen tillräckligt många för att polisen anser att detta är en av alla metoder för att störa kriminell verksamhet.

                Jag ”gissar” att polisen inte har tid eller lust att stoppa BMW i västerort bara för att jävlas med invandrare.

                Min världsbild är enkel: enskilda människor utför onda handlingar – inte grupper.

                Alla invandrare är inte kriminella.
                Alla poliser är inte rasister.
                Alla tyskar är inte nazister.
                Alla muslimer är inte terrorister.
                Alla män förtrycker inte kvinnor.
                Alla cyklister cyklar inte mot rött.

                Listan kan göras hur lång som helst. Sorry – orkar inte längre diskutera detta självklara.

        • Vivia

          Då har inte mycket förändrats sen tidig 90-tal; min bror berättade vad hans kompisar blev kallade av polisen och det här var ändå småkillar i åldern 14-16. Då bodde vi i Husby, en vanlig förort då, inte som vår tids Husby. Varje gång när jag ser något om rasism inom polisen blir jag inte alls förvånad. Nu har jag själv alltid blivit mött med respekt av polisen, riktigt trevliga typer men det finns en liten gnagande känsla, vad tycker dom egentligen om oss. 🙂
          Senast var det en viss attityd kring polisens syn på våldtäkter på Facebook som folk kommenterade om, man blir undrande.
          (Jag följer Polis Söder, Farsta och Vantör och djurenheten på FB, kan verkligen rekommendera deras sidor, faktiskt bland de enda sidor värda att följa på social media i mitt tycke.)

    • Polis? Aldrig i livet

      Farsan var polis så jag träffade en hel del poliser när jag växte upp: alla utan undantag fällde rasistiska uttalanden och uttryckte rasistiska åsikter. De kanske inte var representativa, och saker och ting har kanske blivit bättre sedan dess, men jag skulle inte satsa nån större summa pengar på det.

      • Richard

        Likasinnade tycker om att umgås i grupp. Du kan därför inte generalisera efter att ha träffat en grupp.

        Polis är ett yrke och är ingen grupp i sig. Däremot finns det grupper inom polisen, som i alla andra yrken och sammanhang.

        Jag skulle lätt kunna sätta en stor summa pengar att polisen, liksom alla andra yrkesgrupper har en bättre syn på invandrare, kvinnor, barn, handikappade, homosexuella och psykiskt sjuka.

        Hela vårt samhälle blir humanare med tiden men att polisen skulle vara helt opåverkbar finner jag högst osannolikt.

  • Richard

    Bra sammanfattning som visar hur illa media och enskilda poliser fortsätter att göda fördomar.