Ett stulet framhjul senare

| 18 kommentarer

Jag hade lämnat barnen på skolan och hade bestämt att jag skulle åka T-bana till jobbet för att försöka bli av med min långdragna förkylning genom fysisk vila. Jag brukar alltid ha två lås till cykeln, ett Abus Granit Futura och ett Abus Steel-O-Flex. Inalles cirka 2,5 kilo lås att släpa på. Just denna dag låg dock det stora låset kvar i cykelgaraget på jobbet.

Kedjan på cykelstolpen räckte inte till bägge hjulen, varför jag låste fast bakhjul och ram i cykelstället. Jag har gjort så några gånger förut, men just denna dag gick det mindre bra.

stulet framhjul

Fredagskvällen kryddades alltså av ett stulet framhjul med tillhörande Revolight.

Tur i oturen var att min cykelhandlare hade ett lätt begagnat likadant hjul hemma, så för blott (?) 1200 kr kan jag sätta mig på cykeln imorgon igen.

Nytt hjuö

Så lärdomar från i fredags: Ta alltid med dina lås. Låst fast allt. Slappna inte av. Som vi brukar säga

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

  • E

    Hur lång tid stod cykeln ute? Vid vilken t-bana? I vilken typ av miljö stod den (utanför butik/cafe eller i ödslig cykelparkering)? Hade det hunnit bli mörkt? Jag vill ha mer detaljer. Jag låser aldrig fast framhjulet trots snabbkoppling, men lämnar aldrig heller cykeln ute i mer än 1-2 timmar. Parkerar helst på platser med mycket folk. Jag har hittills endast* blivit bestulen på en baklampa, fäst med kardborreband, en sen mörk kväll (efter 23) utanför Åhlens Ringen.

  • Henke

    Pitlocks FTW, låser aldrig hjulen och de är alltid kvar. 🙂

  • Frej

    Himla tråkigt att höra om stölden. Hjul är dyrt. 🙁

    Det bästa hittills tycker jag är att använda ramlås på både fram- och bakhjul och sedan ett bra externt lås (t.ex. bygellås eller kedjelås) för att låsa fast ramen i cykelstället. Moderna ramlås är lätta och sparar tid när man ska låsa/låsa upp. Jag är förvånad över att jag inte ser fler på stan använda dem.

    Jag skulle gärna se att fler cykeltillverkarna började satsa på att ha inbyggda smarta låssystem för ramen och båda hjulen. Cykellås är ett område där jag tycker det finns mycket kvar att uppfinna!

    • Ja, håller med. Det finns mer att göra på låsfronten, helt klart. Såg att Abus hade några lås som man kunde beställa med en och samma nyckel. En liten men vettig förbättring. Ramlås: ja, kanske det. Ett bra tips det med!

  • Richard

    Jag undrar just hur mycket kriminalitet ”smittar”. Någon snor ett framhjul. Offret snor en annans framhjul etc.

    Dessutom: ju lättare och dyrare cykel du köper desto fler och tyngre lås måste du ha = totalvikten är (nästan) konstant.

    Köp ett liten kryptonite för framhjulet.

  • Nils Calmsund

    Visst är det trist att man inte måste låsa fast ALLT för att det inte ska försvinna? Men med ett par http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;menu=1000,4,171;product=22888 tar det iaf lite längre tid för tjuven…

    • Bra tips, tack!

      • Anders Norén

        Öppningsbara endast med sexkantnyckel? Låter ju så där stöldsäkert.

        • Christer Holmström

          Verkligen inte stöldsäkert! Blev av med sadelstolpe med sadel i somras. Sadelstolpsbulten var just för sexkantsnyckel, ett rätt vanligt verktyg.

          Föreslår i stället Pitlock
          http://www.pitlock.com/to-the-shop/index.php
          med individuella nycklar
          eller Trans X
          http://www.tranzx.com/product/7quick/060_3.html
          som använder en femkantsnyckel (inte alls lika vanlig).
          Sistnämnda finns på Biltema för 75 kr. Pitlock är betydligt dyrare.

  • 1200kr för ett beggat framhjul? Eh… det låter fett dyrt för en pendlingshoj som du lämnar på gatan med snabbkoppling 😉

    • Verkligen! Dyrköpt erfarenhet kan man säga. Jag hade ingen aning om att det var så pass kostsamt. Har aldrig köpt ett hjul förut. Ska fundera över att köpa en ny Revolight också. Gillar dem skarpt.

      • Björn

        Ett helt hjulpar en bit över medelkvalitén för medföljande originalhjul kostar 750-1500kr hos exempelvis Rose. Från Shimano WH-R501 till WH-RS31 beroende på spendervilja.

        För 1200kr begagnat måste det vara ett riktigt finhjul.

        Det är ju för sent nu, men till nästa gång du behöver hjul… De slits ju ut förr eller senare.

        • Moulton TSR

          Beror på pendlingshoj 🙂 nytt framhjul (20-tums) med slang och däck går för min del på cirkus 2500 SEK. Inget överdrivet exotiskt.

          (Cyclocross-hoj? Tittade på ett par bra cyclocrosshjul i våras: låg på minst en fem sex tusen för ett par – utan däck och kassett (ett par tusen till).)

        • Det är något av ett finhjul, absolut. Men för att förtydliga: hjulet fick jag för 700, sedan däck och slang till: 1125:- alltsomallt.