En cyklist kör mot rött, men fyra bilar…

| 62 kommentarer

Jag tänkte dra det här med rödljuskörning ett varv till eftersom rödljuscyklande cyklister är något av det värsta som finns. Åtminstone om man ska tro sociala medier, tidningar och inte minst polisen. Med risk för att tjata var ju exemplet på hur extra usla trafikanter cyklisterna är, att cykelpolisen i Göteborg på en timme satt dit tio cyklister för rödljuskörning. Mer om det strax.

 

rodljuskarlek

Rödljuskörning är tabu om man kör bil. Det är en regel som få bilister ruckar på och de flesta bilister stannar lydigt för rött, även om korsningen för tillfället är tvär-tom. Det är faktiskt rätt sällan jag ser bilister som medvetet rullar upp till ett redan rött trafikljus och kör förbi. Även om det händer.

Däremot verkar tabut inte vara lika starkt att köra mot gult, eller att passera precis när det blir rött. Så länge man själv känner att man typ hann över stopplinjen. Trots att det i många fall är lika olagligt – som till exempel här vid Kungsträdgården:

Ett par gånger har jag hunnit en god bit ut på överfarten, bara för att få stanna när en bilist försöker pressa sig emellan för att slippa stå tvärs över. Många bilister tror att det är lagligt, det var ju inte rött när de passerade stopplinjen, men det är det inte, något vi skrivit om här.

Anyhoo.

Följer man sociala medier och lyssnar på vad cyklistpoliser i Göteborg säger så verkar det som att cyklister är betydligt sämre på att lyda trafikljus än bilister. Och det är ju unikt tokfarligt. Eller?

Låt mig här understryka att jag tycker att man ska stanna för rött. Cyklistbloggen stannar alltid för rött – även om vi är ensam stående på vägen en sen natt i hällregn. Vi väntar tills det blir grönt.

Vi har skrivit rätt mycket om att trafikljus är byggda främst för biltrafik, om trafikljus som inte känner av cyklister och därmed aldrig slår om, om knappar som är felplacerade så att de är svåra att nå och så vidare. Jag tänkte därför inte gå in på det här.

Men.

Många tror att trafikljus är till för att minska olycksrisken. Att det är en trafiksäkerhetslösning. Det trodde jag också när jag började skriva på den här bloggen. Men det är det inte, har jag fått reda på av oräkneliga trafikplanerare.

Trafikljusets uppgift är att reglera vem som får köra när.

I princip skulle man alltså ur trafiksäkerhetsynpunkt kunna ta bort alla trafikljus i Stockholm i morgon. Det som skulle hända är att övriga trafikregler skulle gälla – till exempel högerregeln – och i varje korsning skulle trafikanterna få fundera över i vilken ordning alla ska komma fram.

Det skulle innebära att alla skulle få köra långsammare och framkomligheten skulle minska. Färre antal bilar skulle passera varje given tidpunkt.

Med trafikljus behöver man inte fundera över sådant: Om det är grönt får du köra, om det är rött stannar du. Det betyder att allt kan gå lite fortare och framkomligheten ökar. Toppen.

Men det är ju inte bara rödljus som reglerar vem som får köra var och när. Och det är nu det börjar bli intressant.

Jag ser som sagt oerhört sällan bilister som medvetet kör mot rött. Jag ser en del som gasar på precis innan det slår om, och några av dem missar det gula, men sällan så som jag ser enskilda cyklister köra mot rött.

Nu dags för en film med en rödljuscyklande cyklist.

Det här är vid korsningen Götgatan/Hornsgatan, filmat i tisdags. Där pågår arbeten med Nya Slussen:

En cyklist körde mot rött som ni såg. Samtidigt kom det en massa korsande biltrafik från vänster. Inte mindre än fyra bilar passerade. Det syns inte riktigt, men den sista röda bilen höll dessutom på att krocka med den gula turistbussen som anas till höger i bild.

Grejen är att det är förbjudet. Så här ser korsningen ut en bit upp på vägen:

Bussfil

Som ni ser är vägen märkt som bussfil och den har bara busstrafiksignaler. Just nu står det ett vitt ”S”, för ”Stopp” (vid röda pilen på bilden). Trots det står där både en taxi och en lastbil och väntar.

Så, under de där 32 sekunderna film från tisdagens morgonrusning så körde en cyklist mot rött och fyra bilar körde där de överhuvudtaget inte får köra. Vad händer om någon av de fyra kör över någon i korsningen?

Under tiden jag tog bilden ovan, det tog en och en halv minut, passerade fyra bilar och ingen buss. Varje bilpassage innebär att cyklisternas, och fotgängarnas, framkomlighet försämras. Passagen är nämligen byggd utifrån att det bara kör bussar där (läs mer: Smittrafik ett problem på Hornsgatan)

På vägen hem igår stannade jag också till vid Rutger Fuchsgatan/Bohusgatan. Jag stod där i fem minuter. Den första bilden i den här serien togs 17.24.26 i går. Den sista togs 17.29.26, alltså exakt fem minuter senare.

2014-09-24 17.24.26

Å ett

2014-09-24 17.24.38

Å två

2014-09-24 17.26.34

Å tre

2014-09-24 17.27.25

Å fyra

2014-09-24 17.29.26

Å fem

Det blir rätt exakt en i minuten. Nu tror jag inte att det hade fortsatt i det här tempot i en timme, men man vet ju inte under rusningstrafik. I så fall hade det blivit sextio bilar som passerat.

Skylten till höger betyder att ingen motortrafik är tillåten, bara kollektivtrafiksbussar. Precis som ett rödljus betyder den alltså att ingen av de fem bilarna får passera. Tänk om Göteborgs cykelpolis hade stått här istället!

Den där är en jävligt läskig passage. Cykelfältet går på höger sida, sedan ska man som cyklist över till vänster sida och upp på cykelbanan till vänster i bild, och fortsätta i vänstertrafik. När det kommer ”bussar i linjetrafik” bakom en är de lätta att uppfatta när man gör vänstersvängen. Små personbilar som precis kommer runt hörnet, inte sällan i hög fart för att smitpassagen ska gå fortare, mycket, mycket svårare.

So, ibland är det viktigt att inte köra där man inte får: när det är rött. Ibland är det inte lika viktigt: busspassager och förbud för motortrafik.

Min poäng är inte att försöka utmåla någon trafikant som värre än den andra. 

Eller ursäkta ett dåligt trafikbeteende med ett annat.

Min poäng är att visa att det finns trafikanter som bryter mot lagen. Som väljer att utifrån eget huvud göra en bedömning om att det funkar ändå, väga konsekvens mot vinst och sedan fatta ett beslut.

Jag tror att det handlar om hur trafikmiljön är utformad. Trafikanter lyder om det känns rimligt och om det inte finns starka andra skäl, till exempel att slippa ta en tidsödande omväg.

Det var också min poäng när jag för någon vecka sedan fotade alla trafikljus jag fastnade vid.

Gemensamt för samtliga rödljus var att de kändes rätt rimliga. Det här rödljuset till exempel har nästan alltid en strid ström fotgängare som korsar. Då stannar man helst:

2014-09-16 08.54.58

Sedan finns det trafikljus som känns mindre rimliga. Där sikten är god, för en cyklist, eller som på Kanalvägen, där det är rött fastän det inte finns någon trafik alls:

Vill man kan man alltså ställa sig vid ett sådant och få massor av cyklister som kör mot rött. Lite som jag gjorde vid Rutger Fuchsgatan/Bohusgatan och Slussen. Bägge platserna känns nog rätt bekväma att passera som bilist på väg till eller från jobbet. Och vad spelar det för roll om jag skiter i att det är förbjudet? Det är ju ingen som märker. Och jag kommer fram lite fortare.

Problemet är ju att med hundratusentals trafikanter på vägarna i city så kommer några fatta fel beslut, göra fel bedömning och i bästa fall bara göra det meckigare för andra. I värsta fall innebära en livsfara för omgivningen.

Det finns cyklister som kör mot rött. Det finns bilister som kör på bussvägar och där motortrafik är förbjuden. Det finns bilister som försöker pressa sig igenom övergångsställen och cykelöverfarter för att slippa bli stående.

För att lösa det måste man titta på hela bilden och sedan utforma trafikmiljön utifrån det: kanske behöver man göra smitpassagen på Slussen svårare att köra förbi för privatbilar. Kanske behöver man anpassa rödljusen efter cyklisters egna förutsättningar. Kanske är korsningen vid Kungsträdgården dåligt utformad eftersom bilister regelbundet hamnar i en situation där de måste preja sig genom fotgängare och cyklister som har grönt.

Men, och nu kommer min högst personliga åsikt som förmodligen färgad av att jag för det mesta cyklar: av någon anledning tycks det ändå alltid bara handla om rödljuscyklande cyklister. Som pekas ut som sämre på att följa trafikregler än andra trafikanter – till exempel av trafikansvarig kommisarie på trafiksäkerhetsseminarium i Tylösand.

Och jag tycker det är käpprätt fel.

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: MSB håller med Cyklistbloggen | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Jösses. Rödljuskörande cyklister engagerar | Cyklistbloggen()

  • OD

    Taxi får köra i bussfilen. Så där kan du inte klaga. Det borde förstås finnas ett stoppljus för dem, inte bara buss-ljuset. Men det är ju inte taxis fel.

  • Bilister…inte bilar.

  • Jag kollade alla mina passager senaste veckan och det kom bilar varenda gång. Nästan löjligt.

    http://youtu.be/_RHJdnxc2DY

  • Nick_Names

    Ms-Xx och RoadRage: Det ni som ger cyklister dåligt rykte med era rödljuskörningar.
    I övrigt håller jag med om att trafikljusen är bilprioriterade och att det borda ändras.

    • Erik Johansson

      Det är helt onödigt att nämna två personer av alla trafikanter som gör det. Det är väl därför Cyklistbloggen väljer att sudda ut registreringsskyltar, på de bilister som riskerar 3000kr i böter.

      Jag tror att det finns en grupp som trottoarcyklar och rödljuskör, dvs de som mest är gångtrafikanter. Om man inte ser sig själv som ett fordon så är det inte uppenbart att man ska stanna för rött i dagens Sverige. När man cyklar i Stockholm så känner man sig absolut inte behandlad som ett fordon, så jag förstår den ambivalens folk känner. Om vi då anpassar alla ljus till cyklister så kommer det ändå finnas rödljus körare, och trafiken mår ju bättre av att folk bryter mot lagen utan risk (enligt polisen iaf).

      • Nick_Names

        Det är ändå en viss skillnad i utpekande på ett nickname i ett kommentarsfält och ett registreingsnummer.

        Jag cyklar mycket i Stockholm, från norra Stor-Stockholm till Söder, och tycker faktiskt att man blir behandlad som ett fordon om man beter sig som ett fordon. Att sen väldigt många lösningar för cyklar är dåliga eller konstiga är en annan sak.

    • Ms_Xx

      Mycket möjligt. Men jag tror att de som cyklar rakt ut i fyrvägskorsningar utan att se sig för ger cyklister bra mycket värre rykte än vi som gör det där det inte skapar någon ökad fara för någon alls. Eller de som cyklar alldeles för fort på GC-vägar och skrämmer upp fotgängare. Eller de som far fram som jehun utan lysen.
      Men det är ju jag det (som tycker att det är mycket, mycket viktigare att vara riskmedveten, tänka efter i alla givna situationer och alltid ALLTID visa hänsyn mot sina medtrafikanter än att vara paragrafryttare).

      • Nick_Names

        Håller inte med, de som kör rakt ut i fyrvägskorsningar är trots allt relativt få.
        Det som jag tror många stör sig på är överraskningen och att eventuellt bli skrämda av rödljuscyklare och de som kör fort på CG-vägar när de inte räknat med cyklister. Även om man cyklar sakta så är det relativt en gående ganska fort och man närmar sig mer eller mindre ljudlöst och då är det lätt att som gående bli överraskad/skrämd.
        Gående är dessutom väldigt oförutsägbara, de byter ofta kurs helt utan att se sig om, bilarna följer (oftast) de regler som finns.
        Däremot håller jag med om att hänsyn är alldeles för underskattat idag.

        • Ms_Xx

          Men du blandar fortfarande ihop mig med de som cyklar hänsynslöst. Hela ditt mittenstycke är ju precis det jag skrev, utom då att jag tror att det finns olika grader av rödljuscykling. Om ingen riskerar att krocka med en när man cyklar mot rött är det naturligtvis inte lika skrämmande som de som gör det på ett till synes riskabelt sätt.
          Världen har en så härlig gråskala, den är inte alls svart-vit, älskar det.

  • Aliide

    Håller med om olika moral för olika trafikanter. Som gående är det inte alls tabu att gå mot röd gubbe. Till och med jag gör det ibland fast det är fel (stod två mindre barn vid övergångsstället och sa till alla som gick mot rött och sa atr de var keso) Sedan dess trycker jag alltid på knappen! Som cyklist endast rödljus när jag väntat en evighet och gatan är tom.

    Sedan förundras jag över en passage, där stannar man för rött, det blir orange och man gör sig redo för att dra över, så blir det rött igen och så håller det på tills dess det äntligen blir grönt. Pendelstråk in my ass!

    Förövrigt så undrar jag varför jag envisas med att stanna och trycka på knappen, de har gjort om så det är släckt tills man trycker. Släckt ljus existerar ju inte, är ju inte rött (förrän man tryckt alltså) Tyvärr ganska trafikerad väg med hög hastighet, svängande som inte uppfattar ett skit, så man trycker och får oftast vänta en evighet. Men nästa gång ska jag bannemig ta en svartkörning. Ingen ska sätta dit mig för rödljuskörning. Denna passage ingår även den i pendelstråk och totalt anpassad för biltrafik.

    Samtliga trafikplanerare bör uppdatera sig om Cykelplanen en gång i månaden så de inte gör så extremt många dumheter!

    • Härligt med ungarna som ropade keso! Hoppas de förstod att de faktiskt kunde få folk att tänka till lite. Det var de värda.

      Är trafikljusen släckta så gäller de inte. Då behöver man bara trycka på knappen om man har svårt att komma över annars.

  • Ms_Xx

    Jag cyklar mot rött. Men aldrig i fyrvägskorsningar med trafik. Allra oftast vid tomma övergångsställ där nån tryckt på knappen, fått en lucka i trafiken och gått över innan det hinner slå om.

    Mitt rödljuscyklande är både ett ställningstagande, en prioritering av min tid och en vägran att inrätta mig efter ett system som är helt anpassat efter att en annan trafikantgrupp ska kunna ta sig fram säkert i så hög hastighet som möjligt.

    Jag vägrar helt enkelt att lyda ett system som inte ALLS finns där för andra än de som kör motorfordon. Jag kan inte acceptera att ett helt samhälle ska stå på tå och vid varje vägkorsning vänta, vänta, vänta, bara för att de som kör fordon med fyra hjul och motor ska kunna hålla en så hög hastighet att det krävs trafiksignaler för att det ska fungera. Nej. Jag har gjort det tillräckligt många timmar av mitt liv.

    Till den dag då trafikljussystemet tar lika stor hänsyn till fotgängare och cyklisters framkomlighet som till motorfordonsförares kommer jag att fortsätta att cykla och gå mot rött, när det är säkert för mig och mina medtrafikanter att jag gör det.

    I de fall där trafikljusen hjälper alla respekterar jag dem såklart.

    Sen får cyklisthatare hata hur mycket de vill, och de som tror/tycker att trafiksystemen ska vara som de är tills vi som cyklar lyder alla regler får bli förbannade på att jag inte är lika tålmodig som de, men jag har ingen lust att vänta på nåt jag inte tror kommer att hända så länge som systemet verkar fungera för de som systemet är uppbyggt efter.

    Jag tror helt enkelt att det inte kommer att bli någon förändring förrän det blir uppenbart att systemet är skevt även för de trafikanter som inte cyklar. Och om vi alla lyder det kommer det aldrig bli uppenbart för dem.

    Kan tillägga att den sista droppen var när trafikljuset vid Stadshuset (för fotgängare/cyklister), som fungerade bra förut, ställdes om inför renoveringen av bron som är alldeles bredvid, från att slå om rel. fort till grönt när man tryckte på knappen till att man står och dumglor på en tom väg till döddagar innan det slår om. Tänkte att de skulle ändra tillbaka när bron var klar, det hände inte, jag felanmälde trafikljuset ett antal gånger, ingenting hände, jag fick nog.

    Innan det började jag cykla mot rött i korsningen Ringvägen/Götgatan efter att ha varit nära att bli nedmejad av bilar och bussar flera gånger, kom på att det blev säkrare för alla om jag cyklade iväg innan ”mitt” trafikljus slog om till grönt, så att jag syntes för motorfordonsförare med tung gasfot innan de höll på att köra över mig.

    Det är alltför uppenbart att cyklister och fotgängares framkomlighet och säkerhet inte är prioriterad för att jag ska respektera och lyda systemet. Även utifrån synkningen av trafikljuset i korsningen Hornsgatan/Götgatan.

    • Vilse i Västerort

      Ett populärt trick för att förvirra cyklister är att ta bort trafiksignalen för cyklister och ibland (men inte alltid) sätta dit en tilläggsskylt att gåendesignalen även gäller för cyklister. För cykelöverfart (inte renodlat övergångsställe). Om det inte finns någon tilläggsskylt, cyklar man mot rött om man cyklar mot rödgubbe när det inte finns någon trafiksignal för cyklister vid cykelöverfarten? Dock, det ställe på min pendlingsväg där man gjort så, om man cyklar mot röd gubbe hinner man bli överkörd av ett halvdussin bilister innan man kommit halvvägs över vägen (i rusningstid är det stötfångare mot stötfångare som gäller). Dessutom är just nu alltihop vägarbeteskaos med flyttade övergångsställen (och ingen cykelöverfart över huvud taget).

    • Erik Johansson

      Håller med om så mycket! MEN… Jag tror man måste skilja på korsningar där man har förstått precis vad som gäller, och sådana som man inte har koll på..

      Ta Slussen situationen just nu, det är väldigt osynkade trafikljus, men när man svänger höger på bilvägen mot Gamla Stan från Götgatan så finns det ett trafikljus som ger Bussar företräde, det är inte helt lätt att se när bussarna är på väg ut där. Så med hänsyn till kollektivtrafiken så brukar jag stanna här även om det är fri sikt och jag inte ser några bussar.

      (det blå spåret är hur jag cyklar, och ”stanna” markering är där bussar kommer)
      http://share.mapbbcode.org/npsho

      • Ms_Xx

        Absolut, instämmer. Där jag inte har koll eller mycket bra sikt följer jag rödljusen. Känns väldigt dumt att chansa.

    • Richard

      Man lär sig snabbt hur stora korsningar fungerar och jag sticker också alltid iväg innan det blir grönt för mig (när det är rött för alla) för att inte bli trängd / mosad av Suvar eller större fordon.

  • RoadRage

    Kan erkänna att jag är en rödljuscyklande cyklist, jag skulle aldrig få för mig att stå och glo på en tom väg mitt i natten med god sikt i båda riktningar, eller i andra helt riskfria situationer där jag är obevakad. Inne i stan är jag mer av en ögontjänare, kan ibland vänta vid en irriterande tom korsning för att ge oss som kollektiv en smula bättre rykte.

    Jag funderar ofta på hur ljusen styrs, hur deras programmering prioriterar, och om det inte finns hur mycket som helt att göra där, med lite smartare informationssystem. Det måste ju vara tekniskt möjligt att minimera tiden så det är rött helt utan synbar orsak..? Nedräkning skulle otåliga individer som jag själv ha nytta av ibland, sett i Frankrike t.ex.

    Och återigen, evidensbaserade bötesnivåer skulle framstå som mer trovärdiga i min värld – ju större risk för skada eller trafikkaos, desto högre summa.

  • POVelo

    Älskar den här bloggen!
    Kan bara instämma och på den dagliga cykelturen på ca 30 min ser jag precis samma sak, cyklister som kör mot rött MEN även bilister, samt mot ENKELRIKTAT/CYKELBANA (smitväg). Typ varje dag, i varje riktning. Bilister (tydligen även poliser) befinner sig i en fullständig förnekelsefas. Förra veckan såg jag en polis som körde just mot enkelriktat(smitväg), tänkte nu kanske dem skall ha en kontroll, men icke, polisen skulle också helt enkelt ta en smitväg. Stoppade faktiskt 2 bilister igår för att påpeka att det var enkelriktat/cykelväg för att se vad som hände. En ”såg inte” den andre tyckte det var ”jobbigt” att ta den lagliga vägen. Förutom det olagliga är skillnad i energimassa och potentiell skaderisk. Mitt fordon väger totalt ca 100kg i ca 20km/h, jmfrt med fordon på 1000 kg upptill lastbil/buss 30 000 kg i samma fart. Dvs krockar jag med gångtrafikant sker det en obehaglig olycka med oviss utgång som jag vill till varje pris undvika men kör en lastbil på en gångtrafikant blir det väldigt mycket mer obehagligt.

  • I filmen från korsningen Götgatan/Hornsgatan ser jag även fyra fotgängare varav tre skuldmedvetet hastar över mot röd gubbe och bara en väntar på grönt. Det kunde också ingå i analysen av hur selektivt vi jagar syndare. Valde du att utlämna dem eller var det för ”naturligt” för att du skulle lägga märke till det?

    • Faktum var att jag hade med ett rätt stort stycke om fotgängare och röd gubbe också, men då blev hela inlägget så fruktansvärt långt att jag tog bort det och fokuserade uteslutande på fordon.

    • Ms_Xx

      Fotgängare FÅR ju gå mot rött. Så de gör faktiskt inte fel, om de går när det är säkert alltså.

      • Egentligen får de inte det. De kan till och med fällas om de orsakar en olycka. Däremot finns inget straff för att gå mot rött. Om jag minns rätt.

        • Så är det. Vi har inte bestämda bötesbelopp för varenda paragraf. Det betyder ju inte att de paragraferna inte gäller, men det har ändå betydelse för hur mycket folk tar dem på allvar.

          Jag kan tycka att det skapar dålig samarbetsanda att ha bötesbelopp för cyklister mot rött men inte gående, och böter för cyklister på gångbana men inte gående på cykelbana. Det är som om bara cyklisterna ska samspela.

        • Ms_Xx

          Där ser man!

  • Björn

    En rödljuskörning är att passera stopplinjen vid rött, även om man inte kör ut i själva korsningen. Exempelvis när man kör över stopplinjen och ställer sig i cykelboxen.

    Sådana rödljuskörningar ser jag minst lika ofta som jag ser rödljuskörande cyklister.

    Extra anmärkningsvärt är att dessa förare inte ens har cyklisternas ursäkter – trafikljus som inte fungerar eller korsningar som blir farliga när det slår om till grönt – eller vinner något som helst på sitt både olagliga och farliga betéende. De är bara rövhål som går igång på att tränga och skuffa bort cyklister, rent allmänt.

    Jag tänker på en norsk film i snabbköpsmiljö varje gång jag ser det.

  • Richard

    Götgatan mellan Högbergsgatan och Hornsgatan visas tydligt hur olika trafikanter gör fel (medvetet eller omedvetet) pga felkonstruerad infrastruktur.

    Gågatan: cyklister cyklar för fort (inte alla men tillräckligt många för att skapa en viss oro och irritation bland de som går). Så länge det inte blir förbjudet att cykla på gågatan och asfalten målas inte röd med en skylt att man ska cykla Repslagargatan kommer i princip alla att fortsätta cykla rakt fram mellan Högbergsgatan och St Paulsgatan.

    Backen: gående från gågatan eller Slussen går helt obekymrat på gatan istället för de smala trottoarerna redan är överfyllda med personer. Ibland är trottoarerna tomma och alla går på gatan. Vaddå – det här är väl en gågata? Cyklister får åka slalom och cykelhatet ökar.

    Övergångsstället: Ingen röd färg på asfalten här heller vilket gör att gående av misstag hamnar i cykelöverfarter (eller cykelpassagen som det nu heter). Men framför allt så åker det MÅNGA bilar från Hornsgatan vilket är olagligt men framför allt farligt. Jag har varit med många gånger att de till slut kör när gående och cyklister har grönt (det blir ju aldrig grönt för bilisterna). Visst, en del kan vara förvirrade och stressade turister men alla taxichaufförer vet att de inte får köra här.

    Gratis förslag: alla cykelhatare skärper sig och inser att ALLA trafikanter är lika goda eler dåliga och att allt handlar om dålig infrastruktur.

    Dyrare förslag: politiker och tjänstemän skärper till sig och bygger bättre infrastruktur. Om jag hade makten skulle jag in ovannämnda fall måla asfalten röd från Skanstull till Norrtull och skylta att man ska cykla Repslagargatan. Jag skulle måla GÅGATA SLUT med feta bokstäver i backen, bredda trottoarer och förbjuda all biltrafik att stanna i backen. Sist skulle jag gräva upp Hornsgatan så bara bussar kan köra från Hornsgatan. Utryckningsfordon får ta en annan väg så länge Slusseneländet pågår. Jag skulle dessutom sätta upp kameror på alla kända smitvägar i Stockholm. Bötesinkomster skulle självfinansiera kamerainköp och sedan när antal böter blir färre självfinansieras drift och underhåll.

    Exakt hur jävla svårt kan det vara?

    • Ms_Xx

      Den roligaste jag sett i korsningen Hornsgatan/Götgatan var i förra veckan när en bil (en stor SUV, vilket gjorde det ännu roligare) försökte svänga in på Götgatan från Slussenhållet och fastnade mellan hushörnet, övergångsstället och cykelöverfarten. Inte lätt att backa tillbaka ut i trafiken där med fullt av fotgängare och cyklister kring sig när man inser att den tänkta smitvägen inte gick att ta sig igenom. Moaha. Som tur var lite efter rusningstrafiktid, så folk fick plats.

    • Erik Johansson

      Kameror fungerar inte med dagens lagstiftning, kommer inte finnas någon vilja att ändra det till något effektivt.

      Kalla mig arrogant men jag tycker Götgatsbacken fungerar rätt bra, inte lika konflikt fri som söderledstunneln, men den är trevlig. Fast visst det vore nice med en cykelfil i söderledtunneln (rösta!) http://i.imgur.com/cyv8YZn.jpg

      • Ms_Xx

        Fattar tanken med att kunna cykla torrt och gent, men jag skulle verkligen inte vilja bli hänvisad ner i tunnlar på cykel. Skulle kännas hemskt att behöva andas in alla avgaser som ansamlas där (för det gör det, även om det är ventilerat).
        Kanske om de bygger in cykeldelen i ett eget luftrum, man kunde ju faktiskt bygga en vägg mellan biltrafiken och cykelbanan.

        • Erik Johansson

          Om alternativet fanns så måste det vara trevligt och ha ett positivt lufttryck jämfört med det som bilarna drar upp i tunneln. Då är det nog inte så problematiskt

          Götgatsbacken måste man väl få cykla på ändå, det är inte bara från Medis och Slussen man kommer upp på den.

          • Ms_Xx

            Hur menar du med lufttrycket? Skulle det alltså innebära att avgaserna inte påverkar luften i tunneln? Har svårt att tro det. Har blivit skjutsad m bil genom tunnlar av en bilägare som vevade ner fönstren när vi åkte in i dem, inte alls kul att andas i tunneln och håret luktade avgaser en lång stund efteråt. Kan inte vara bra.

            Tror också att man skulle få fortsätta att cykla på Götgatan, men det skulle säkert bildas en ännu starkare opinion mot cyklister som väljer att ta den vägen om det gick att cykla i en tunnel där man är helt ur fotgängarnas väg. Cyklister är ju redan hatade där.

            Fram för bra cykellösningar i gatuplan så får bilisterna trängas i underjorden i stället!

            Hälsar en som hellre vill ha luft och ljus än undvika att bli blöt.

        • Det är inte så komplicerat att sätta en vägg, kanske till och med av tjockt glas, och lite fläktar som ser till att luften rör på sig. Det finns flera ställen där cykelvägar går i tunnel bredvid biltrafiken. Open your mind.

          • Ms_Xx

            Som jag skrev ovanför ditt svar (du kanske inte såg/uppfattade det): om man bygger en vägg emellan skulle det kunna gå :-).
            Personligen kommer jag nog oftast att föredra att vara utomhus dock, men jag är lite friluftsmänniska.

      • Richard

        Då får vi väl ändra på lagstiftningen: finns det fartkameror borde det finnas smitkameror. Sätt gärna upp rödljuskameror också när vi ändå håller på. Jag är även för avståndskameror på vägarna samt filbytsblinkarkameror. Yepp – jag är för alla typer av kameror som finns för att motorfordonsförare åker lugnare och tydligare i trafiken.

        Ja, Götgatsbacken fungerar ”rätt bra” vilket är en rätt träffande formulering. Jag anser att huvudstråk ska ha högre standard än ”rätt bra”.

        Som bilist är min färdväg rätt lugn. Så länge jag håller rätt hastighet och håller avstånd finns det få hinder framför min bil. Det samma gäller när jag går. Håller jag rätt avstånd går jag inte in i ryggen på någon som plötsligt stannar för att läsa ett viktigt sms. Väntar jag bara på grön gubbe och tittar mig för blir jag inte påkörd.

        Men som cyklist upphör denna lugna förutsägbarhet. Folk sneddar cykelbanor och de anser att jag kör på dem. Bilister parkerar i cykelfält och anser att jag kan köra ut i trafiken ett tag. Tjänstemän bryr sig inte att min cykelväg är ett hopkok av cykelbanor som tar slut, höga trottoarkanter och obefintlig skyltning.

        Nä – ”rätt bra” duger inte för mig.

  • Fredrik Jönsson

    Jag har hävdat förut och gör det alltjämt, trafikmoralen för olika trafikslag är konstant, det är samma människor som är involverade tvärtemot vad många vill inbilla sig. Men det är olika trafikregler som det är rationellt att bryta mot för olika trafikanter. Att just cyklisters trafikbrott betraktas som mer aparta är bara ett resultat av att relativt få cyklar regelbundet. Det är fler som kör bil och alla går till fots åtminstone någon del av resan, vilket gör att kännedomen om de perspektiven är mer utbredd.

    En bil per minut i rusning är nog en ganska låg notering på Rutger Fuchs/Bohusgatan (vilken det nu är som anses fortsätta ner dit). Det bildas inte sällan regelrätta bilköer av fordon på väg åt fel håll där. Det förvärras ytterligare av att fordon som kommer uppifrån har företräde i den enkelspåriga delen så det brukar bli duktigt förvirrat om vem som ska väja för vem. Om det är de som kör där olagligt som borde väja för de som gör det lagligt som den moraliska ordningen brukar vara, men det förutsätter att de som kommer nedifrån faktiskt vet om att det är så, eller om det är de som kör lagligt som borde väja för de som kör där olagligt pga väjningsskyltningen.

    Jag har en gång mycket roat betraktat förvirringen som uppstod när det stod en MC-polis strategiskt ställt sig bredvid skylten och pekade på den varje gång det kom en bil. Plötsligt var planen som skymtar i höger bildkant framför huset där full av bilister som behövde åka dit, stuva om lite i bakluckan och köra därifrån åt andra hållet igen :D. En taxichaufför som envisades med att inte förstå och köra förbi polisen blev han tvungen att stoppa, men jag tror att inga böter delades ut, utan bara en tillsägelse.

    Andra populära smitvägar är Fjällgatan -> Katarinavägen och Södermannagatan över Katarina Bangata. Östgötagatan över Katarina Bangata är fysiskt avspärrad med stolpar annars hade den nog också varit populär att döma av alla MC som kan ta sig förbi på cykelbanan där.