UPPDATERAT: 177 trafikbrott rapporterade idag

| 21 kommentarer

Apropå att rikspoliskommissarien Bengt Svensson berättade att tio rapporterade cyklister som körde mot rött på en timme som ett exempel på att cyklister respekterar trafikregler sämre än bilister, så har polisen idag på fem och en halv timme rapporterat 177 hastighetsöverträdelser och dragit in 33 körkort vid en enda kontrollplats. Och de är inte klara än.

Screen Shot 09-18-14 at 05.19 PM

med en toppnotering på 125 km/h där 70 är gällande hastighet.

Har inte orkat räkna ut vad det blir per timme, men det är ju såklart färre än tio cyklister.

Läs mer om polisens specialinsats mot bilister här (Facebooklänk).

UPPDATERAT: Här är polisens slutrapport efter den här kontrollen:

Screen Shot 09-19-14 at 01.18 PM

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Jonas

    Det lustiga med denna trafikkontroll är att polisen gick ut helt öppet med var och när de skulle genomföra den och ändå tar de fast såpass många…

    • Olof E

      Polisen tycks mena att det inte påverkar så mycket. Folk kör för för fort även om de vet att det är kontroll. Det låter lite märkligt men vi människor är inte så rationella som vi vill tro. Några av de som åkte fast kände till kontrollen men körde av vanans makt likadant i alla fall.

  • Oskar Wielin

    125 kilometer i timmen i toppnotering!?! Det är ju högre än den högsta tillåtna hastigheten i svenska trafiken i allmänhet. Jag tänkte en gång i tiden på en motorväg som löper mellan Varberg och Laholm i Halland, där har man ju en hastighetsgräns på 120 kilometer i timmen, och då frågade jag några lärare i min skola om det finns vägar i Sverige där man får köra fortare. NEJ, sa de, och då är det ju olagligt att köra i minst 121 kilometer i timmen överallt i Sverige i trafiken. Vill man köra så fort utan att det är olagligt får man i så fall söka sig utomlands. Tyskland har ju överhuvudtaget ingen hastighetsgräns på motorvägarna (bara i några enstaka fall finns det hastighetsgränser, kanske när motorvägen löper genom en stad, annars inga alls). I Polen hade en sådan hastighet på motorvägen utanför staden varit laglig annars, för står det inget trafikmärke så är det upp till 130 kilometer i timmen som man får köra där, det kan även förekomma några 140-sträckor där också.

  • Ms_Xx

    Men att köra för fort när man kör bil är ju inget RIKTIGT trafikbrott. Lite busigt, bara. Eller nåt.
    Till skillnad från att cykla mot rött ljus i trafiktomma korsningar. Riktigt ligistbeteende.

  • Åsa Svensson

    Jag är inte heller nöjd med uttalandet som Bengt Svensson gör i filmen i inlägget ni hänvisar tillbaka till här, men att göra honom till cyklisternas fiende nr 1 baserat på det uttalandet är ett precis lika dåligt exempel på anekdotisk bevisföring som Svenssons uttalande om cyklister är.

    Det råkar vara så att jag både är ivrigt trampande cyklist som har cyklat i Stockholm så gott som dagligen de senaste 15 åren, och dotter till nämnda Bengt Svensson. Jag tar såklart tillfället i akt att försöka bedriva viss lobbyism vid köksbordet, och det vi oftast diskuterar är den bristfälliga infrastrukturen. Då och då skickar jag honom länkar till inlägg här, eftersom jag tycker Cyklistbloggen gör ett förträffligt jobb.
    Han har bättre koll på cyklisternas problem än vad det där klippet gör gällande. Så fort han kommer hem från semestern ska jag avkräva honom en förklaring till det där uttalandet.

    • Jag/vi tycker verkligen inte att Bengt Svensson är cyklisternas fiende nummer ett – men om man som trafikansvarig hos polisen väljer att på ett seminarium som har rubriken ”Ny strategi för säker cykling” använda anekdoter för att påstå att cyklister är sämre på att följa trafikregler än bilister, så får man nog vara beredd på kritik för det.

      Det är toppen att du som cykelerfaren påpekar när det blir galet och ingen skulle bli gladare än vi om bilden började nyanseras.

      Personligen tror jag, (och jag understryker ”tror”) och det är något jag hoppas få tid att utveckla i ett längre blogginlägg, att det beror på ett historiskt ointresse hos hela polisen för cyklism i allmänhet – det är också något Bengt säger tidigare i seminariet som klippet är ur – att polisen inte riktigt tagit det på allvar. Jag tror helt enkelt det där är ett exempel på gammalt ryggradstänk från den tid då cyklism var något marginellt och bilismen var allenarådande.

      Och tack för berömmet!

      /C

  • Tony Nordin

    Ja, vad ska man säga? Få trafikanter är så hatade som bilister…. 🙂

  • knight22

    Av detta kan man dra slutsatsen att förkunskapskraven i matematik måste höjas något vid intagningen till polishögskolan

  • Emil Vikström

    Det är 32 hastighetsöverträdelser och 6 indragna körkort i timmen.