Framkomliga vägar inget för cyklister

| 16 kommentarer

För snart ett år sedan uttalade sig Trafikverket om hur de gör det svårare att cykla när de bygger om vägar till 2+1 vägar (läs mer, Trafikverket: Vi är inte emot att bygga cykelvägar) När SVT frågade dem så svarade de att:

Så lite grand är det beroende av vilka som ropar först och högst?
– Ja, delvis naturligtvis, men även att man kan påvisa att här finns det faktiskt ett reellt behov.

Men vad händer när det finns ett behov? Inte så mycket, vilket är något innevånarna i Grängesberg och Silverhöjden i Dalarna fått lära sig. DT.se skriver:

Screen Shot 08-17-14 at 01.32 PM


De boende i Grängesberg är upprörda. Den tunga trafiken gör vägen omöjlig att cykla på.

– Om man vill cykla mellan orterna så är det omöjligt, lastbilarna snuddar vid oss, säger Helén Gabrielsson.

– Vi är många som reagerar på trafiken, och nu har det kommit upp ett staket vid vägkanten som gör det livsfarligt att försöka cykla, säger Helén Gabrielsson.

Här verkar det alltså finnas ett reellt behov, ett hyggligt högljutt sådant. Vad säger då Trafikverket?

– Det har beslutats om att prioritera andra vägar, det finns inte resurser att bygga om på alla ställen som det finns behov vid, säger Thomas Pihl.

Kan man alltså påvisa att det finns ett reellt behov, så spelar det… inte så stor roll.

Samtidigt i Skåne längs väg 9 vill Brösarps Byagille också ha cykelväg. Skånskan.se skriver:

Screen Shot 08-17-14 at 01.33 PM

Trots att det är farligt är det många som väljer att cykla där.
– Många ger sig ut här med livet som insats. Vägen består av skarpa tvära kurvor, ingen väggren och det är dålig sikt. Och det är mycket tung trafik som kör, säger Sven Hultman.

För er som inte är hemma i Skåne så är alltså Brösarps Backar inte bara ett populärt utflyktsmål. Det är också:

en del i av ett av södra Sveriges största naturreservat, Verkeåns naturreservat på 2 566 hektar.

Alltså framkomligast till med bil såklart.

Faktum är att Trafikverket sedan 2009 utreder möjlig cykelled i området. Men:

Screen Shot 08-17-14 at 01.51 PM

Och inget inlägg om Trafikverket och prioritering av vad som får kosta pengar är komplett utan en bild från presentationen av Norra Länken:

Screen Shot 08-12-14 at 10.26 PM

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: Riksdagen sa nej till en massa cykelgrejor i veckan | Cyklistbloggen()

  • kennethm

    På vajervägar utan vettiga alternativ skulle kanske någon företagsam bonde kunna ordna konvojkörning för långfärdscyklister, alltså med traktor + rejält gruslastat släp som följefordon. Varför inte i kombination med bread&breakfast och t o m lunchcatering efter vägen 🙂 Ett perfekt sätt att locka turister och stimulera den lokala ekonomin! Och, dessutom lär det inte dröja länge innan det anläggs parallella cykelvägar för att få bort alla megaköer efter vägen…

  • knight22

    Att inte politiker & co ser den stora ironin i att man anlägger stora naturreservat som endast kan nås med bil.

  • eriksandblom

    Vajervägar är Trafikverkets försök att kombinera tung och snabb trafik med hög säkerhet. Ekvationen skulle bli enklare om en del av den tunga och snabba trafiken fördes över till järnväg, sjöfart och flyg. Det är mer realistiskt än man kanske tror, för de flesta bor och verkar nära järnvägen och längs kusten. http://www.postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=852753

  • Richard

    Trafiksveket sviker som vanligt en trafikgrupp och går i brygga för att tillfredsställa en annan trafikgrupp.

    Byt namn till Motorverket eller börja fördela pengarna på ett mer rättvist sätt. Kan man ta bil till ett ställe ska man även kunna ta cykeln till samma ställe – på ett SÄKERT sätt.

    Exakt hur svårt kan det vara att fördela pengarna på detta sätt?