Evenemangstips: Gå på cykelsamtal

| 11 kommentarer

CyCity är ett svenskt forskningsprogram med syfte att öka våra kunskaper om cykelplanering och cyklisters preferenser. De har också varit drivande bakom Pilotplats Cykel på Götgatan i Stockholm. Nu har de en serie cykelrelaterade samtal som äger rum på Café Blom i Arkitektur- och designcentrum på Skeppsholmen i Stockholm.

Christian och jag var på tisdagens samtal som handlade om vintercykling med betoning på infrastruktur och underhåll. I panelen fanns Anna Niska från VTI, Pye Seaton, Stockholms stad och Mats Freij, Stockholms stad.

Anna Niska, Mats Freij och Pye Seaton. Moderator var Pelle Envall, koordinator för CyCity

Anna Niska, Mats Freij och Pye Seaton. Moderator var Pelle Envall, koordinator för CyCity

Det var en mycket intressant frågestund om vintercyklingen och cyklisterna är tillsammans med fotgängarna nummer två i prioriteringsordningen för snöröjningen. Dock kommer kollektivtrafiken alltid att få första prioritet av den enkla anledningen att den skyfflar flest människor till och från sina jobb.

Här medgav Pye och Mats från kommunen också värt att tjänstemännen på kommunen och Trafikkontoret inser att cyklingen ska få högre prioritet, men att få ut detta till entreprenörerna tar tid.

Något TK och kommunen vill ha mer av är feedback från oss cyklister. De vill gärna att vi använder stadens Tyck till-app (för iOS och Android). Det är förstås också bra att skicka en felrapport med bild om möjligt. Appen är inte klockren, men en början. Du kan också felanmäla på webben.

Det var inte särskilt mycket åhörare på tisdagens samtal, vilket är synd. Så därför vill vi gärna tipsa om nästa samtal, tisdagen den 26 augusti klockan 17.30. Då handlar det om Götgatan och Pilotplats cykel. Medverkande är Camilla Byström, Trafikkontoret, Stockholms stad, Henrik Söderström, Trafikkontoret, Stockholms stad och Daniel Nordmark, Uppsala Universitet.

Ladda ned en PDF med mer information om samtalet.

Passa även på att följa @cycity_sweden på Twitter och glöm inte kolla på utställningen Cykel på Arkitektur- och designcentrum.

Ses vi där?

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

Leave a Reply

11 Kommentarer på "Evenemangstips: Gå på cykelsamtal"

Avisera mig när
avatar
trackback

[…] liten påminnelse om CyCitys ”Samtal om cykel” på Arkitektur- och designcentrum på Skeppsholmen i Stockholm. Det handlar om Pilotplats […]

Johan Vikman
Gäst

Min erfarenhet från Tyck till-appen är att det inte alltid har någon verkan. Jag har bland annat felanmält en byggsäck på östermalm som legat på en cykelbana i flera veckor, den har blivit flaggad som åtgärdad men den låg fortfarande över cykelbanan en vecka senare.

Andra gånger har en häck klippts exakt där felrapporten markerades, men 10 meter längre bort på samma gångväg finns en annan buske som gör att man får ta och cirkla ut i cykelbanan (eller tvärtom om man cyklar).

Förslag på ändring: inför möjlighet att betygsätta/återöppna åtgärdade problem när man får återkoppling. På så sätt får kommunen reda på om de entreprenörer de hyr in gör sitt jobb tillfredställande.

Kolle
Gäst

Är det hinder i vägbanan kan du också anmäla till polisen då det både är mer akut och även ett brott att blockera vägbanor. Det borde ge lite mer respons. Anmäl storsäck-tjänsten har jag haft bra erfarenhet av tidigare, men de kanske har slappnat av?

non
Gäst

Polisen gör bara något åt trafikfarliga hinder och där räknas inte hinder på cykelbana in eftersom man kan köra runt eller på bilvägen. Det var iaf det jag har fått som svar av polisen när jag försökt anmäla trafikfarliga parkeringar på cykelväg.

Kolle
Gäst

Skulle det inte vara trafikfarligt att ställa/parker saker på cykelvägen och få cyklister att väja ut i bilbana eller krocka med det outmärkta hindret, typ storsäck? Total feltolkning av lagen av någon som förmodligen inte orkade åka ut och göra något åt saken.

Kolle
Gäst

Trafikförordningen
2kap, 10 § Sådant som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken får inte kastas eller lämnas på en väg.

Den som förorsakat att något som kan medföra
fara eller olägenhet för trafiken finns på vägen skall omedelbart
avlägsna detta. Om det inte går skall han eller hon uppmärksamma andra
på förhållandet genom utmärkning eller dylikt tills han eller hon låtit
undanröja faran eller olägenheten.
14kap, 2 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot bestämmelserna […] i 2 kap. 10 § om hinder på väg döms till penningböter.

E
Gäst

Snarlik min uppfattning. Jag använder dock bara hemsidan. Jag är dessutom fortfarande osäker på om/när eventuella rapporter skickas vidare. Direkt eller efter x antal röster, och om det är olika för olika typer av rapporter(!?). Är det akut använder jag hellre Stockholms Stads synpunktsportal. Är det önskemål och förslag om ändring i infrastrukturen kan jag använda Tyck Till så andra kan se förslaget och möjligen förbättra det. Förövrigt tycker jag det är för jobbigt och klickigt att browsa andras rapporter – jag vet aldrig vad som är nytt och gammalt och redan läst – utan man får klicka på allt. en lista med nytt vore bra – men känns inte som någon mening att skicka in förslag då hela siten och användandet verkar ha stagnerat – trots sommar och många cyklister.

Johan Vikman
Gäst

Menar du Cykelrapporten? Eller kan man se andras rapporter i Tyck till?

E
Gäst

Ja, jag menade Cykelrapporten (med ”hemsidan” och ”Tyck Till”). Förlåt, jag rörde ihop dem. Jag antar då att jag skulle tycka lika bra om ”Tyck till” appen som jag gör Stockholms stads synpunktsportal, eftersom de är samma system(!?). Är det enkla saker som att täcka hål i vägen har det tagit allt från någon dag till 3 veckor. Men ibland händer förstås inget alls. Vid ett förslag bad de om bättre beskrivning av problemet och gav sedan svar på att förändring planeras men åtgärd lär dröja (gällde munkbroleden). Så jag är i genomsnitt ganska nöjd – det har hänt något med mer än 50% efter mina rapporter – men jag hade inte heller högt ställda förväntningar. Har aldrig fått notis om när något varit åtgärdat (vilket kanske var orsaken till att jag fick för mig du snacka om Cykelrapporten där jag faktiskt fått grön flagga ibland). Jag får väl testa appen.

Anmäla byggsäckar verkar alltid vara smått lönlöst. Finns ju tom en speciell sida/tjänst bara för detta. Gissar att fastighetsägaren (som jag antar får betala) avvaktar så långt det går.

Johan Vikman
Gäst

Ok, jag trodde jag hade missat något, jag är inte helt haj på alla olika appar.

Jag känner till storsäckstjänsten, jag gick in och kollade och de senaste tre månaderna finns massvis anmälda storsäckar, Inte en enda av dem har blivit borttagen, enligt sidan, och inte heller har några tillstånd givits. Det verkar konstigt, tror inte den uppdateras som den ska.

2012 slog man på stora trumman angående tjänsten, http://www.dn.se/sthlm/skrapiga-byggsackar-uppror-stockholmare/

cykelbloggar
Gäst

Cyklistbloggen: Evenemangstips: Gå på cykelsamtal http://t.co/M3igfmvAzu @Cyklistbloggen

wpDiscuz