”Konst på cykelväg”

| 19 kommentarer

”Välkommen till en sex kilometer lång konstnärlig upplevelse längs Klarälven!” står det på skylten. Jag ser fram emot när den här utställningen vandrar vidare, det vore ju synd om bara cyklisterna får njuta av de fem konstverken. Särskilt det här, som ligger fint till precis vid en utfart.

De är i Karlstad, varför inte lägga dem på närliggande E18. Eller vänta, det går ju inte. Där går det ju trafik, hur skulle det se ut.

Se alla bilderna här.

Tipstack till Tony Nordin.

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: Det viktigaste med cykelvägar är… | Cyklistbloggen()

  • Styaffan Jonsson

    Jepp, kommer från Karlstad och har nog sett det här i typ två år. Mina föräldrar bor precis bredvid. Fick nästan en chock när jag såg det första gången… Mittlinjen i en GC-bana anses alltså så betydelselös att man kan göra vad som helst med den. Men det hade ju blivit en betydligt större och mer konstnärlig effekt om man hade gjort det på Sandbäcksgatan bredvid i stället.

  • Pingback: I Karlstad följer alla högerregeln | Cyklistbloggen()

  • Richard

    Eller så läser man in den tydligt inbäddade ironiska tonen.

  • Tiina

    Har Motormännen kapat bloggen eftersom det är ”synd om bara cyklister får se konsten” och ”den borde läggas på E18”??

    • Vi är ironiska. Den skulle aldrig läggas på E18, eftersom vägar är allvarliga saker. Cykelbanor däremot, dem kan man göra lite som med.

      Det hela är såklart ett jävla haveri. Man ska inte göra konst så här.

  • Marcus

    Utöver att alldeles för mycket pengar spenderas på vägkonst som måste repareras, bidrar det också att G-C banan blir otydligare. Vill man att trafikanter ska stirra ner i asfalten, barn ska springa längs med mittlinjen i cirklar, istället för att hålla ögonen på trafiken?

    Dessutom tror jag att den här typen av projekt bidrar till att cyklister, än mer, ses som låtsastrafikanter. Att cykelvägar inte behöver underhållas som bilvägar. Att vägarbeten på cykelvägar inte behöver märkas ut som på bilvägar. Har man riktigt otur går det då som det gjorde för den här 62-åriga cyklisten på en av Karlstads gator; http://nwt.se/karlstad/article1398626.ece Då var det NCC som grävt upp gatan men vad sänder Karlstad kommun för signaler?

  • Torbjörn Albért

    Konst på cykelbanor tål att diskuteras. Längs bilvägar finns en hel del konst, från rondeller med blomster- eller ljusarrangemang eller utsmyckning, till designade bullerväggar, planteringar längs bullerslänter osv. Men PÅ vägar är ovanligare. Farten är för hög, möjligen kan det finnas på gator med låg fart, t ex stensättningar, eller som ”farthinder”. För att inte tala om reklamskyltarna (ofta belysta) längs gator och vägar, ofta uppsatta nära korsningar. Tunnlar och broar brukar också designas.

    Cyklister kan idag passera designade tunnelentréer.

    Farten och det minimala slitaget möjliggör konst på cykelvägar.
    Konsten i Karlstad är på en gc-bana trafikerad av både fotgängare och cyklister. Är det så pass mycket trafik att man måste ha en heldragen linje är det bättre att helt separera de bägge trafikslagen. Men dit verkar det vara långt – i Sverige.

    När jag själv cyklade där 2013 blev jag förvånad, tyckte det var onödigt och ganska platt. Men jag tror att EN orsak till det är att jag helt enkelt är ovan vid att nån bryr sig om cyklister.

    Att måla konst på en gc-bana är att utsätta den för förslitning, även om cyklar och skor sliter betydligt mindre än bilar. Risk för förslumning, så att säga.
    Konsten som sådan kan man alltid ha åsikter om. Första gången man åker där är man naturligtvis uppmärksam och nyfiken. Läser man texten kanske man förstår konstnärens intentioner. Hur det är att ha konstverken på sin väg till jobbet dag efter dag vet jag inte.

    Att bara ha en cykelväg som transportsträcka mellan A och B är trist. Den ska vara en god upplevelse också, vilket innebär mer än att ha häck eller klippt gräsmatta längs sidan och slippa bullrande motortrafik. Själv kan jag inte ett dugg om konst, men genom att bara ägna fem minuter fick jag följande tankar:

    Visuella effekter enbart i en viss fart? 3D-målningar: a) stora stenar i vägen b) stora hål c) en bana som plötsligt tar slut d) Som slutar med en himmel e) med Grand Canyon? Myrstigar? Grodstigar? Spikar? En stiliserad flygbild liksom, av gator,bygata, skogsstig? Naturtrogen målning av gräsmatta? krattad grusgång? Nåt att öva balansen på vid sidan om? En guppig bana vid sidan om?

    Nja, skämt tröttnar man rätt snabbt på, men kan vara kul att visa besökande vänner.
    En guppig bana vid sidan om skulle kunna locka barn att cykla hela vägen till stan, det finns ju nåt skoj på den långa tråkigt raka vägen. Samtidigt hindrar det inte andra trafikanter (som inte har barnasinne varje dag) att passera riskfritt. 🙂

    Karlstad har kostat på en gc-bana. Erfarenheterna därifrån kan förhoppningsvis innebära en utveckling.

    • Jag har inga bekymmer med att man smyckar vägarna med konst. Problemet uppstår när man gör vägen i sig till konst – till exempel genom att göra mittlinjen till en tokrolig slinga som varierar i bredd och storlek och också passerar korsningar och utfarter. Det gör vägen farlig, det är därför vi aldrig kommer få se filerna på E18 slingra sig som ormar över vägbanan. Men med cykelvägar går det av någon anledning.

  • Pingback: Skattekonst | Johnny Rönnberg()

  • Peter Holmberg

    Samma sak finns längs med en ny cykelbana i Skärholmen. Förstår idén men tycker det är lite märkligt att börja leka konst med vägmärken.

  • E

    Kul med lite färg. Det enda som jag tycker var värt några tusen och inte skulle ha något emot att uppleva var den färglagda sträckan. Resten var simpelt och närmare billig formgivning än konst. Staden borde reklamera för fel i vara. Jag håller nog med den som la upp bilderna på imgur (Tony Nordin?). Vem vill ha sånt kladd när man annars har så fin natur och ren & slät asfalt. Hade varit ok i någon vecka sen blir man ju bara trött på kluddet.

    En miljon och (antagligen) avtal om reparationskostnad under 5 år! Låter mer som någon i staden blev kompis och ordnade ett års leverne till 5 ”konstnärer” och betald hyra i fem år.

  • Gunnar G

    Det var ju mest konstigt…