Reflexmässiga reflexplaceringar

| 18 kommentarer

Vi älskar nya cykelbanan på Skanstullsbron, det har vi skrivit tidigare. Både idén och hur det ser ut hittills. Rejäl bredd, fin, jämn ny asfalt. Bra avgränsning mot biltrafiken. 

För er som inte minns, så har kommunen alltså tagit ett av bilkörfälten och gjort om det till en bred cykelbana. Så här ser det ut:

Bruce LF Persson Skanstull resized

Foto: Bruse LF Persson

Till vänster ser ni betongmuren som skiljer cykelvägen från bilvägen.

Det här med att hela filer försvinner är något helt nytt för Stockholmsbilister, och för att det ska gå lätt och enkelt att vänja sig vid allt det nya utan att råka ut för några obehagliga överraskningar, som till exempel plåtskador, så är det krockhinder av gamla bildäck och en magnifikt stor skylt, med blinkande pil, reflexer och lampor nog för att klara av en återfödelse av 70-talets discoera, placerad i början av bron.

Men för den bilist som trots det kanske glömmer bort sig under färden över bron, eller som kanske är van vid att kunna vingla ett par decimeter in i grannfilen, så har man gjort det extra säkert genom att ställa ut en miljon röda reflexskyltar. Man tog till och med lite av den nya cykelbanan för att få plats:

2014-07-30 14.02.13

Opp, opp, opp! Varning för nymodigheter!

 

Det är inte lätt att vara bilist och det gäller att inte framkomligheten blir lidande!

Men har de inte glömt något? säger ni nu. Jo, de har inte hunnit måla vita streck på cykelbanan heller. Eller sätta upp en reflex på den där mega-stora stolpen som står mitt i fricking vägen. Vi tittar igen:

Bruce LF Persson Skanstull resized

Bilvägen: En miljard reflexer och blinkande lampor, check. Cykelbanan: stolpe mitt i banan.

Det är väl så att entreprenören utgår från att bilister ju kör lite hur som helst, men cyklister är trafikens fullblodsproffs. Vi gör aldrig fel, tvärtom uppskattar vi lite utmaningar här och var för att inte cykelturen ska bli tråkig. Eller så var det så att entreprenören inte hann, det tog rejält med tid att placera ut de där plåtskadskydden.

Eller så är det inte så viktigt. Cyklister är ju ändå bara en form av lite snabbare fotgängare. De behöver inga reflexer.

Hursomhaver, efter lite hojt på Twitter så sattes det upp reflexer någon dag senare och på sikt, framöver, ska den där skyltbågen minskas så att den slutar vid betongmuren istället.

2014-07-30 14.04.54

Reflexstolpe

Det blir aldrig tråkigt som cyklist. Men vi är övertygade om att det kommer bli jättefint när allt är klart.

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Guest

    vad bra att ni ger lite utrymme till gående också. Cyklister börjar bli lite mänskligare! Bra jobbat !!!!

  • Fredrik Jönsson

    Det är en rätt rejäl asfaltskant i körbanan som jag tror att reglexskärmarna avser, de satt inte där de första dagarna de heller. Jag antar att man avser att asfaltera om resten av vägbanan också.

    Jag noterade också att den betongavskiljare som står under skyltbågen hade bultar för en stolpe så jag förstod att avsikten var att flytta den. När nu det sker.

  • Är det inte lite väl mycket yta som används till avgränsningen? Om cykelbanan blir 2.25m eller 2.85m bred gör stor skillnad, och det ser ju ut som att det är nästan 50cm asfalt utanför betongen som nu används för reflexerna… argh vad irriterande.

    Och när vi nu är på ämnet: det ser på bilderna ut som att det är rätt mycket vattenansamlingar på nya cykelbanan, är det ett nytt Lilla Västerbron på g?

    • Jag tror inte vatten kommer vara något problem. Jag cyklade efter ett av dagarnas megaregn och det var inga problem.

      Och ja, betongmuren med tillhörande reflexskärmar tar rätt stor plats.