Skyltkaos på Runda vägen i Alvik

| 53 kommentarer

Bilder som den här har dykt upp ett par gånger i sociala medier:

Foto: Jon Jogensjö

Foto: Jon Jogensjö

Skyltningen till vänster säger alltså att man som cyklist ska fortsätta rakt fram. Men där är det enkelriktat och alltså förbjudet att cykla. Lite klassisk Stockholmsskyltning alltså. What gives?

Jo, tydligen är det en del i skyltandet av ett nytt viktigt cykelstråk. Så här skriver kommunen:

Mellan Stora Essingen och Alvik går ett regionalt cykelstråk som bland annat länkar ihop söderort och västerort. På sträckan mellan Terrassvägen och Alviksvägen saknas en länk som bland annat beror på att gatan idag är enkelriktad.

Åtgärden innebär att sträckan mellan Terrassvägen och Väktarstigen regleras med motortrafik förbjuden eftersom sikten på sträckan är god. Mellan Väktarstigen och Ekstigen målas en motriktad cykelbana i gatan.
Syftet med åtgärden är att underlätta för cyklisterna samt göra Runda vägen till ett fullvärdigt cykelstråk.

De har alltså skyltat klart fram till vägen, men ännu inte fixat det enkelriktade. Det ska de göra framöver. För hey, varför vänta med att skylta till allt är klart liksom? Fatta vad hilarious det kan vara med alla cyklister som står där som fågelholkar och undrar på morgnarna. Hahahhahahaha *host*. Men ärligt, vi ska fixa det eller hur?

Jag kollar med kommunen:

Projektet på Runda vägen var planerat att byggas i förra veckan, men eftersom det inkommit flertalet protester mot förslaget från boende valde vår nämnd att inte gå vidare med projektet förrän i höst. Vi kommer då att ordna ett möte/samråd på plats med boende för att svara på frågor och diskutera åtgärden. Om du är intresserad av att vara med kan jag återkomma med tidpunkt.

Jag ska se över skyltningen eftersom den nu är missvisande.

So, basically tror de boende längs den korta vägen att om man släpper in cyklister på den så blir det trafikkaos. Och har förmedlat det med sådant emfas till kommunen att de tvärnitar nerplockandet av de där två skyltarna. Jag vet inte om kommunen brytt sig att bjuda in några cyklister till mötet, men av någon anledning tvivlar jag.

Och nu ska de alltså skicka ut någon stackare att plocka ner de där cykelskyltarna igen. Väl spenderade skattepengar, no doubt.

De av er som vill testhoja sträckan helt lagligt framför skärmen, kan göra det med hjälp av Google:


Visa större karta

Läs också om skyltkaos i Västerort.

 

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

53 Kommentarer på "Skyltkaos på Runda vägen i Alvik"

Avisera mig när
avatar
trackback

[…] Förra våren började de skylta för nytt cykelstråk längs Runda vägen i Alvik. Men av någon anledning var det fortfarande enkelriktat: […]

Per
Gäst

Skönt att veta att det inte bara är jag som är dum i huvudet när jag försöker hitta hur jag ska cykla där nere. Situationen görs inte bättre av att det längs Alviksvägen på vägen tillbaka inte finns några skyltar för hur man kommer tillbaka till bron till Stora Essingen, så man får snällt cykla runt tills man hittar. Att man skall svänga in på Ekstigen är inte helt lätt att veta eftersom cykelbanan inte ens ger en någon möjlighet att svänga av där!

Jag reagerade på exakt samma skylt också och tog en bild, men det blev aldrig av att skicka detta till staden.

JosephTR
Gäst

Ändra enkelriktningen åt motsatt håll. Problemet löst. Eller det kanske
är för betungande för bilisters gaspedalsfot och handledsväxling att
köra en omväg… bättre att låta cyklisterna göra det, för halleda, tänk
om kommunen hade uppmuntrat cyklismen med bekväma vägar. Det hade ju
blivit kaos…

Pendlade det hållet för ett par år sedan och
jag erkänner villigt att jag struntade högaktningsfullt i
enkelriktningen. Helt absurt att bygga en fin cykelbro och sedan glömma
bort att ansluta den till stamnätet av cykelvägar i området.

Richard
Gäst

Om Ulla anser att cykelhandboken bara är rekommendationer och inte ett regelverk ska vi cyklister kanske tolka trafikskyltning som just rekommendationer.

Anders Andersson
Gäst

Som Jonas Berg visar här nedan – man har inte glömt att ansluta – man har helt enkelt inte kunnat komma vidare. Det ska till ett väldigt stort allmänintresse för att köra över en minoritet – i synnerhet en välartikulerad sådan (och i synnerhet om den tillhör de egna väljarna).

Så vill du visa att det finns ett stort allmänintresse för att ta bort enkelriktningen, så börja cykla den vägen igen.

JosephTR
Gäst

Det är åtminstone 14 år sedan bron öppnades för trafik. Hur har då kommunen under 14 år inte lyckats skapa en cykelbana som förbinder två viktiga stamnät för cyklar på den tiden?

Kommunens egen cykelkarta blir bara en patetisk påminnelse hur låg kompetens det finns för att skapa ett fungerande cykelnät.

Tur att cyklister är intelligentare än övriga demokratiska intressenter i vårt samhälle. För det behövs om man skall kunna navigera enligt kommunens cykelkartor.

Med tanke på allasaknade sträckor som fnns överallt måste idén vara att cykister skall stiga av sin cykel regelbundet och leda den fram istället?

Det är detta som måste vara definitionen på Ullas ”visa hänsyn i trafiken”. För inte kan det vara att hon och hennes allians egentligen är helt ointresserade i frågan?

Anders Andersson
Gäst

Jag tror bilisterna frågar detsamma – hur kan det vara att det efter 50 år efter beslutet fortfarande inte finns en ringled runt staden?

Men du väljer själv om du vill påverka – genom att cykla där och visa att vägen behövs – eller om du vill sitta och skriva inlägg på en blogg…

Richard
Gäst

Jag tror blogginlägg skyndar på utvecklingen mer än att cyklisterna ökar på Runda vägen. Det senare leder bara till poliskontroll och böter till alla som cyklar mot enkeltiktat.

JosephTR
Gäst

Du förtar verkligen nöjet med att diskutera saker runt cyklism. Använda Österleden som exempel är verligen relevant.

Mats
Gäst

Tur att det finns en CYKELMILJARD så det finns pengar att spendera på att sätta upp och ta ned skyltar.

mikaelordenius
Gäst

@Cyklistbloggen rör inte gatuparkeringar i Bromma!

E
Gäst

Om jag var van med att parkera min bil gratis på statlig mark istället för att den tar upp plats i mitt garage hade nog jag också protesterat.

E
Gäst

Eller äger husen vägen eller är detta boendeparkering?

Anders
Gäst

Fri parkering på gatan.

Som gammal boende i området så kan jag berätta att villägarna tycker sig äga rätten till vägen och parkeringarna där. Har blivit tillsagt att ställa min bil på annan plats. Det är också någon som satt lappar på bilar och hävdar ”privat” mark. Hänvisade dem till Bromma stadsdelsförvaltning och vet att parkeringsvakterna upplyst en del villägar att de inte kan diktera vad som gäller på gatan.

Jag ser logiken att lägga en cykelbana över Runda vägen då det underlättar och gör det hela smidigare för de som ska ned mot Alvik/vidare ut mot Västerort. Det är inte mycket trafik på gatan, men kommer det bilar, och det samtidigt är parkerade bilar får man inte plats med mycket mer.
Skulle vara klart orolig för någon i området som vill visa sitt missnöje och sätta cyklister på plats bara för att om det nu blir realitet.

heasm66
Gäst

Ulrika By i DN skrev en text om en ”charmig” villaägare i Äppelviken för några dagar sedan (http://blogg.dn.se/sthlmimitthjarta/2014/05/20/appelviken-kl-17-07).
Kan kanske vara relevant för sammanhanget.

Richard
Gäst

Jag tror alla villaägare anser att gatan utanför sin tomt är deras personliga parkeringsplats.

Min svåger bor i ett villaområde nära tunnelbanan strax utanför tullarna. Varje morgon kommer det folk från ytterförorterna, parkerar upp minsta lilla lucka och tar tunnelbanan in till stan.

En del villaägare (inte min svåger) är helt skogstokiga över att detta är lagligt och ställer ut soptunnor, konor eller annat utanför sin tomt.

Jag kan ha en viss förståelse för den irritationen men här handlar det om att skapa en smidigare cykelväg för många.

Anders Andersson
Gäst

Problemet för de boende är väl att det inte finns garage över huvud taget, utan som de flesta som bor i hyreshus är de hänvisade till att parkera på gatan. Här är kanske ett ställe där man faktiskt skulle ha krävt lite högre parkeringstal när man delade ut byggrätterna…

Richard
Gäst

Förnekar du att det finns villor som har eget garage i huset? Om de väljer att inreda dessa som pingisrum / gästrum / skrotupplag och ställer bilen på gatan så kan de inte räkna med att få gehör för sitt gnäll.

Josefin
Gäst

Jag undrar vilket skydd man har om en olycka skulle vara framme i ett sådant här fall. Säg att du cyklar mot enkelriktat, trots hänvisning dit, och krockar med en bilist och blir skadad – vems är felet och vilket ansvar har jag? Jag litar inte helt på att jag som cyklist skulle anses oskyldig på grund av enkelriktatskylten, något som till exempel påverkar försäkringsfrågan. Det ser jag som ett problem.

Richard
Gäst

En annan sak man kan undra är varför cykelskylten är placerad på VÄNSTER sida? Just där man kommer ifrån är en dubbelriktad gata vilket betyder att cyklisterna cyklar på HÖGER sida på gata.

Skyltning ska alltid vara på höger sida eller på refug. Dubbelfel, som Bengt Grive skulle ha uttryckt sig.

Rolig detalj. Åk fram i korsningen, vänd och man ser en felpakerad bil på höger sida (parkeringsförbud). Åk bakåt och både bil och cykelskylt försvinner. Frågan är alltså – är skylten kvar eller inte?

Dan Snis
Gäst

Skylten var där imorse (3/6) iaf.
Varför den är placerad på vänster sida vägen… ja, kanske för att skyltstolpen på höger sida vägen, med handikapparkering är överväxt av sly. Alltså enklare att placera skylten på den vegitationsfria sidan av körbanan….

Richard
Gäst

Att man ”bygger” cykelbanor och cykelfält efteråt på platser som ”blivit över” kände vi till sedan länge. Men att man även hellre använder befintliga stolpar (som är felplacerade med den nya skyltens funktion) än att röja undan och placera en ny stolpe på rätt plats är illa – riktigt illa.

zeraien
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Stockholm sätter upp och plockar ner skyltar på Runda vägen i Alvik: http://t.co/u5OlLUAxBD #cykla

Joakim Fors
Gäst

Det där är väl standardförfarande när det gäller skyltning av cykelvägar. Små skyltar på konstiga ställen som visar åt fel håll.

I övrigt tycker jag det krupit in lite väl mycket svengelska i inlägget. Språkvård! *hytter med käppen* 😉

Jonas Berg
Gäst

Detta är andra gången som detta stoppas. Åtgärden fanns med redan
i Cykelplan 2005 för ytterstaden men stoppades även då av politiken efter valet
2006, även då efter protester från boende. Här kan alltså ett fåtal boende
utmed sträckan, med helt ovidkommande argument och påståenden ännu en gång sätta stopp för en åtgärd som är till för att få ett fungerande cykelvägnät i denna
del av västerort. En åtgärd som det upprepade gånger fattats politiska beslut
om skall genomföras. Vad är detta för demokrati?

Anders Andersson
Gäst

Det är just detta som är demokrati.

En intressegrupp som inte behöver ta de negativa konsekvenserna av beslutet ska inte kunna köra över de boende utan vidare – det SKA ta tid och utredas in i minsta detalj, alla alternativ ska synas och gås igenom innan man genomför ett sådant beslut. Det kallas skydd av minoriteter och är en grundbult i all demokrati.

Men det kommer med tiden säkert att visa sig att detta är bästa alternativet – så med tiden blir det säkert genomfört.

Anders Andersson
Gäst
Tagga ner lite! Jag antar att kommunen fått blåslampa i häcken av den här bloggen och försökte spara pengar genom att skylta så att det skulle vara klart samtidigt som vägen öppnades – så gnäll inte på dem för att de försökte spara tid och pengar. Om den stackars kommunen hade väntat med skyltningen tills efter att vägen var öppnad så hade det blivit gnäll på det istället. Du måste ge dem en chans och inte hugga på allt som rör sig. Spar krutet till de stora felgreppen! Och i samråd ska de boendes åsikter höras. Förbipasserande – vare sig de är cyklister eller bilister – har INTE talan vid samråd – och ska inte heller ha det. Lagen är mycket tydlig med detta: en grupp som inte behöver ta de negativa konsekvenserna av ett beslut ska inte kunna köra över dem som drabbas av beslutet. Framför allt behöver människor tid på sig att vänja sig vid att deras lugna, avskilda bakgata helt plötsligt ska förvandlas till ett genomfartsstråk. Få människor skulle INTE protestera mot en sådan förändring. Så spara din indignation! Demokrati tar tid – och SKA ta tid. Demokrati bygger på att man tar sig tid att reflektera… Läs mer »
Erik Johansson
Gäst

Tar hellre Tranebergsbron om jag ska till Alvik, jag stör mig på detta och hela lösningen runt Alviksbron varje gång jag cyklar förbi här. Nu har det gått mer än 15 år sedan första planen för detta lades, jag tror att man kunde ha fått människor att vänja sig vid tanken lite snabbare.

Dan Snis
Gäst

Det är med detta som med Slussen, vägen lär väl rasa innan det händer något, tyvärr är den i gott skick.

Detta har stötts och blötts sedan början av 2000-talet… alla hinder borde således vara behandlade. Antingen går det eller så går det inte!
Det enklaste hade väl varit att sätta en vänsterpil på skylten.

http://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=49679

Richard
Gäst

Jag kan förstå att viktiga beslut ska ta tid. Men nu handlar det inte om att ändra grundlagen och vi måste vänta två riksdagsval. Det handlar om något så enkelt att göra om en bit väg till cykelbana.

Villaägarna får väl parkera sina bilar i sina garage, på tomten eller hemska tanke – parkera längre bort och dessutom kanske även få betala!

Samhällsintresset går alltid över ett fåtal privata önskningar. Det borde väl även du hålla med om? Tvångsutköpa hus, riva dem och bygga en rak fin motorväg över den gamla tomten. Det blir skitmycket jord, sten och bråte som måste forslas bort med lastbil.

Anders Andersson
Gäst

Vilket är det största samhällsintresset? Att ett 30-tal cyklister om dagen slipper ta en omväg eller att minimera risken för olyckor. Det är en god nedförsbacke och helt skymd sikt, så hur man än gör så ökar olycksrisken om man tar bort enkelriktningen. Avvägningarna är inte helt givna. Och boendes synpunkter är viktigare än förbipasserandes, det är en princip man bör hålla på – oavsett bevekelsegrunderna hos de boende.

Man tvångsinlöser inte hus utan många, många års utredning. Norra länken planerades på 60-talet och är nu snart färdig, 50 år senare. Västra länken har precis påbörjats och Österleden är långt ifrån ens projekterad – så jo, det tar tid och SKA ta tid att köra över minoriteter, och man ska vara helt säker på att samhällsvinsten att köra över minoriteten många gånger överstiger förlusten för minoriteten.

Richard
Gäst

Har du stått och räknat antal cyklister? Imponerande. Oavsett antal idag kommer det att öka när man öppnar upp för cykling åt båda hållen. Cyklister är väl som bilister som vill ta samma väg till jobbet som från jobbet.

Skymda backar kan rensas upp – försök inte hitta på argument som inte finns.

För övrigt kostar det runt 800kr i månaden att boendeparkera i stan. Och då är man inte ens garanterad en plats utan måste åka runt och hitta en lucka.

Förortsmänniskor är bortskämda med gratisparkering.

Anders Andersson
Gäst

Nej jag har inte räknat – det var ett exempel Hegge. Ett exempel på vilka överväganden man kan behöva göra. Ett sätt att försöka få dig att förstå att hela världen inte snurrar runt just dig och dina behov.

Men jag cyklar den vägen några gånger i månaden och har aldrig någonsin sett mer än 3 cyklister vare sig på broarna eller vägslingan. Oftast är jag helt ensam. Det är nog snarare så att det är ganska få som behöver röra sig från Söderort till Bromma.

Och nej – det går inte att rensa upp den skymda sikten. Då måste du spränga bort både hus och berg. Du har uppebarligen aldrig varit på plats. Vänta med att uttala dig till dess.

Bortskämda förortsmänniskor – tja kanske det. Innerstadscyklister är väl de mest bortskämda i så fall, som parkerar gratis även i innerstan – i gatunivå och alldeles utanför dörren både utanför hemmet och vid alla andra destinationer.

Richard
Gäst

Så förortscyklisterna ställer inte sina cyklar utanför sina portar? Är det så du menar Adde?

Bygg en ny bilbro men se till att det är enkelriktat från ena hållet. Hur många bilister skulle ta den bron?

Återigen – människan är ett vanedjur. Vi sitter på samma stolar vid matbordet och vi tar samma väg till jobbet så från jobbet. Få cyklar i en sorts ring med olika vägar till eller från jobbet pga att en viktig förbindelselänk är enkelriktad.

Det är frustrerande att cyklism ständigt sätts på undantag och att det verkar vara praktikanter som sköter planering, genomförande och uppföljning.

jon
Medlem

Du har många bra poänger i din kommentar Anders, som jag inte hade tänkt på.

PutteB3
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Stockholm sätter upp och plockar ner skyltar på Runda vägen i Alvik: http://t.co/u5OlLUAxBD #cykla

KristerIsaksson
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Stockholm sätter upp och plockar ner skyltar på Runda vägen i Alvik: http://t.co/u5OlLUAxBD #cykla

wpDiscuz