Cyklism skapar jobb

| 9 kommentarer

I dagens Dagens Industri skriver PM Nilsson en intressant ledare under rubriken ”Varför cykelboomen är bra för ekonomin”.

Jag blev faktiskt lite förvånad, Dagens Industri är inte direkt något jag omedelbart förknippar med cykelpositivism eller ens cykelintresse.

PM Nilsson skriver om hur arbetet med cykelinfrastrukturen släpar efter:

Trots lovord till cykeln från regeringen och kommunledningar fortsätter underfinansieringen. Sverige ska satsa 522 miljarder kronor på transportinfrastruktur fram till 2025. Mindre än 10 promille har avsatts till cykel, vilket gör att problemen för cykeln inte kommer att byggas bort.

Han för ett intressant resonemang om att det är bra med täta städer:

Städer och stadsdelar med hög tillväxt och innovativ ekonomi är ofta täta, med småskaliga butiker och restauranger, små företag och korta avstånd mellan arbete och hem.

Men det är svårt att bygga täta städer om man samtidigt måste göra det möjligt för alla att ha bil:

Bilen tar stor plats i städer. Om man bygger en stad för bil asfalteras över 60 procent för väg och parkeringsplatser, ytor som kunde användas för mer bebyggelse. Det är omöjligt att bygga täta och levande städer där alla hushåll förväntas ha bil.

Illustration: Karl Jilg. Publicerad med tillstånd från Vägverket

Illustration: Karl Jilg. Publicerad med tillstånd från Vägverket/Trafikverket

Det är alltså ett skäl till att cykling är bra för ekonomin: Cykling möjliggör byggandet av tätare städer där man inte behöver planera för att varje hushåll ska ha bil. Han tar också upp samhällsperspektivet att motion skapar friskare medborgare, men när det gäller miljöskälen kunde han också ha tillagt att täta städer är miljövänliga städer.

När man bygger städer ”med hjälp av bil” så innebär de att staden sprids ut. Avstånden kan helt enkelt vara större, stadsdelarna blir förorter istället och därmed bygger man in ett beroende av bilen, eller välutbyggd kommunaltrafik, för att ta sig mellan arbete och bostad och till och från affärer och nöjesliv. Vilket självklart är sämre för miljön.

Täta städer gör att folk kan gå eller cykla lättare helt enkelt och det glöms gärna bort.

Läs PM Nilssons ledare här och tipstack till David Elmfeldt.

Läs också Cyklistbloggens bidrag till Framtidskommissionens Framtidstafett: Cyklismen tar tillbaks den mänskliga närvaron i staden, där vi bland annat skrev att:

Som cyklist bidrar du till att tempot i trafiken sänks och olyckorför alla, även fotgängare, minskar. När du cyklar passerar du inte bara, du är en del av omgivningen du rör dig i. Du upplever mer och är betydligt mer närvarande än man är när man sitter instängd i ett plåtskal. Nästa gång du är ute, kolla på cyklister omkring dig. De är inte hängiga, trötta, de är inte i paus. De är syresatta och väckta.

Varje cyklist innebär också potentiellt en färre bil i storstaden och frigör därför ytor, snarare än korkar igen dem. När bilvägar blir cykel- och gångvägar så återvänder den mänskliga närvaron.

och inlägget: Mer pendling än semester för Stockholmarna:

I en rapport från Stockholms Handelskammare konstateras att den genomsnittlige Stockholmaren pendlar i snitt 6,4 arbetsveckor om året. Det är sammanlagt längre tid än de flesta har semester.

EDIT: När jag läser uttalandet från Stockholms Handelskammare i Jeroens text ovan, inser jag det intressanta i skillnaden av analys mellan Dagens Industris ledare och Stockholms Handelskammare. Det finns någon intressant i skillnaden på fokus, DI’s på cykeln och Stockholms Handelskammare på tunnelbana. Det finns säkert anledning att återkomma till det.

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Richard

    Bra skrivet PM Nilsson!

    Jag upptäckte Dagens industri för 15 år sedan när jag jobbade på Bonniers Då kunde jag plocka ett ex i receptionen och läsa på rummet.

    DI skriver bara bra artiklar. Förhoppningsvis händer något nu – tunga makthavare läser ju den här tidningen.

  • Erik Johansson

    Di länkar även till artikeln om att det registrerades 16% fler bilar i år.

  • da_hajhaj

    Själv sparar jag 25000 per år med min cykel jämfört med vad mitt bilåkande kostade mig. Det är pengar som jag till största delen gör av med i handeln: ny tv, restaurangbesök, spel m m. Om varannan svensk gjort detsamma hade man tillfört 125 miljarder årligen till det svenska näringslivet, och det utan att staten behövt skuldsätta sig. Då har jag inte heller räknat med att kostnaderna för sjukvården minskar och att jag ej belastar miljön.

    Det är paradoxalt att de partier som ofta säger sig värna om landets ekonomi och att folket ska ha pengar kvar i plånboken, d v s högern, i så hög utsträckning är emot cykling när en sådan politik i själva verket skulle förverkliga mycket av det de säger sig stå för.

    • eriksandblom

      Precis. När folk lägger pengar på bil hamnar pengarna hos anonyma oljebolag och biltillverkare långt bort. När de går på restaurang och frisör så cirkulerar pengarna i den egna staden. Det kanske påverkar skattekraften?