Stolparna i Farsta försvinner ikväll

| 16 kommentarer

Enligt borgarådet Per Ankersjö. Heja.

Läs om bakgrunden här.

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: Varför blir det alltid fel? | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Stolpar i nybyggt pendlingsstråk | Cyklistbloggen()

  • E

    Om inte ord fungerar så ger man böter. Om inte små böter fungerar, så ger man höga böter. Om inte höga böter fungerar, ger man jobbet till någon annan. Man kan inte köra med sämst möjligast duger när det handlar om folks liv (och man antagligen tar betalt för något bättre). Ut med skiten!

  • Krister Isaksson

    Här kan ni se hur det blev när stolparna plockades bort, det blev värre…:

    http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/varldskass-inte-varldsklass.htm

  • Anders Ryman

    Förhoppningsvis tas stolparna bort ordentligt och inte bara sågas av någon halv centimeter över marken så att det lämnas kvar en stump med vassa kanter, så som skedde på Stadsgårdsleden i svängen förbi byggarbetsplatsen.

    • Richard

      Det får vi verkligen hoppas annars kan det ske en mycket obehaglig olycka (cyklist välter ut mot gatan och blir mosad av högersvängande lastbil).

      Istället för brandkårsuttryckning med vinkelslip bör stolparna tas bort tillsammans med asfaltspersonal som täcker för på en gång.

      Hoppas någon i morgon kan ta foto (gärna närbild) och visa resultatet.

        • Richard

          Suck! Man reparerar inte en tidigare skada genom att skapa en ny som är värre. Idioter från början till slut.

          Är det bara begåvningsreserven som jobbar i trafik- och vägbranschen? Kan de inte ta in Janne Carlzon som får lära ut hur man tar egna (rimliga) beslut och inte bara (blint) följa en otydlig ordergivningen (kapa stolpen fort som fan innan din arbetsdag är slut) när det borde vara tydligare i alla led (ta bort hindret helt och hållet för att undvika trafikolyckor)

          Tumregel för alla icke-cyklister som jobbar inom bygg- bud- frakt- eller taxisvängen:

          ”det som du inte vill ha i vägbanan när du kör ska inte heller finnas i cykelbanan”

          Frågor på det?

          • Anders Andersson

            De som sågar kan troligen inte svenska och fattar inte dessa konstiga svenskar som cyklar – fast de har råd att köra bil.

            • Richard

              Du har onekligen en förenklad världsbild.

              Schablonbilden på 80-talet var att invandrarna tog våra jobb och våra tjejer. 30 år senare tar de istället våra skattepengar och våldtar våra tjejer.

              Och nu detta – det är invandrarna som (när de väl får jobb) så gör de jobbet dåligt eftersom de inte kan svenska och inte fattar den svenska (cykel)kulturen.

              Jag vågar påstå att det finns jäkligt många i det här landet med släkt i flera generationer tillbaka i Sverige som inte fattar varför vuxna cyklar istället för att köra bil ”som normalt folk” och som därför inte bryr sig att utforma en god infrastruktur för cyklister, trots att de har betalt för detta.

              Stolpar i cykelbanor och sedan dåligt nersågade stolpar i cykelbanor är inte ett invandrarproblem. Det är ett strukturellt problem.

              • Anders Andersson

                Jag vet inte vad du går på som direkt tolkar mitt inlägg som om jag lyfte ett invandringsproblem, men något skevt verkar det vara i din förförståelse och alldeles för mycket adrenalin verkar det finnas i ådrorna dina…

                15 års äktenskap med en polska har givit mig insikten att det svenska förhållningssättet att cykla, fast man har råd att köra bil, har så gott som noll chans att bli förstått i länder som äntligen får köpa denna frihetssymbol utan att behöva köa 15 år och muta 30 politruker.

                Det har också givit mig en insikt om att det vanliga förhållningssättet till överordnade i de länder där överordnade hör till ockupationsmakten är att göra exakt det man blir tillsagd om – ingenting annat. ”Överheten vill bara jäklas med oss – vi jäklas tillbaks”.

                Sverige har också varit där – för inte alls länge sedan – men lyckades genom folkhemstanken skapa en samhällelig solidaritet: Jag gör ett bra jobb för att min granne kommer att behöva detta – och gör jag ett dåligt jobb kommer min granne att tala om det för mig.

                Hela detta samhällsbygge har våra regeringar lyckats rasera i sin jakt på effektivitet – där det lägsta priset alltid fått råda. Yrkesstolthet och och yrkesheder är lyx man inte har råd med om man hela
                tiden måste jaga lägsta pris och genom att anställa folk genom bemanningsföretag får vi arbetare som inte ska bo kvar och ta konsekvenserna av sitt arbete, vare sig det är bra eller dåligt utfört – dvs man tar bort alla incitament för att göra ett gott jobb. Till detta kommer då också ovanstående kulturkrockar och språkproblem.

  • felix reychman

    Kan vi kanske be Pelle se över rutinerna, så att de inte kommer upp igen? Någonstans går det direktiv, uppifrån och ner, så att det faktiskt är Pers ansvar att se till att det inte händer. Är det svårt för att människor under honom är dumma? Nå, men vem har anställt dem då?

    Men det var ju skönt att någon hade vett att skämmas tillräckligt för att de ska försvinna. Det inger hopp.

    • eriksandblom

      Det är trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) som har ansvaret, inte Per Ankersjö (C). Han är miljöborgarråd.

      • Stadsmiljöborgarråd väl?

        • jupp. Och egentligen så är ju cykeltrafik en viktig stadsmiljöfråga. Cyklar är bra för stadsmiljön. Bilar är dåliga. Därför är frågan viktig för stadsmiljöborgarrådet. Men jag tror nog mest att Per sitter på fel post 😉