Klart jouren ska ha en cykel

| 21 kommentarer

Mot bakgrund av det vi skrev igår, om att:

Stockholms stad måste utbilda sina entreprenörer och trafikplanerare i vad det innebär att cykla. Vilka krav som måste ställas. Helst genom att få dem att själva cykla och testa infrastrukturen. Ofta. Regelbundet. För det är först då man får en situation där någon av dem som målar linjer i Farsta plockar upp mobiltelefonen och slår en signal: Har ni verkligen tänkt att de här stolparna ska stå mitt i vägen?

Så är det förstås synd att den nu startade cykeljouren tar sig fram i… bil.

Foto: Sven Lindwall (CC BY 3.0)

Foto: Sven Lindwall (CC BY 3.0)

Visserligen i elbilar, men i en elbil lär man inte lära sig hur meckigt det är att cykla på en gamla stolpfot, eller för all del bland dåligt dränerade cykelbanor efter ett redig sommarregn.

1391630_10151888481394214_1751386450 mindre

Mindre problem för bil än för cykel

Vi förstår såklart att om man ska ha med sig spadar, hjärtstartare, punkalagningsgrejor för att inte tala om lite plats att forsla bort bortstädade höstlov på, så räcker inte en vanlig Monark.

1259815938_4486dc8314_z

Inget för jouren. Foto: Megan Ann, ”live free or die” /Flickr (CC BY-NC-SA 2.0)

Men vi säger som Bikesnob:

cargo

Foto: ykanazawa1999 ”Cargo Bike BULLITT in CMWC 2009”/Flickr (CC BY-NC-SA 2.0)

Klart jouren ska ha en lastcykel! Lastcyklar transporterar gods, förmodligen går det att hitta en som lastar nästan lika mycket som elbilen. Och vi fattar att det kan chocka kroppen att helt plötsligt gå från motorframdrift till benframdrift, så ge jouren elassisterade lastcyklar.

Behåll gärna elbilarna, men komplettera med en lasthoj. Så man kan vänja sig. Förutom att cykeljouren då får erfarenheter hur det är att ta sig fram på cykel och dessutom valmöjligheten att stänga av eldriften och få gratis motion, så kommer dessutom stockholmarna för första gången se kommunal yrkestrafik på cykel. Det tror jag skulle göra massor för cykelförståelsen i stan.

Men kanske har de redan tänkt på det här. Kanske tänkte de ”Cykla? Aldrig i livet. Då måste vi ju börja köra mot rött. För det gör de ju, cyklisterna.”. Eller så är det cykelbanorna som avskräcker: ”Det går ju inte att ta sig fram på cykel, det begriper ni väl. Det är ju stolpar överallt!”.

Kanske ska man se det som ett underbetyg för just cykelvägarna i Stockholm – att inte ens kommunens egen cykeljour vill cykla på dem.

Lite fattigt kan jag tycka att det är. Klart jouren ska ha en hoj.

 

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: Klart kommunen ska ha egna cyklar! | Cyklistbloggen()

  • Jon Jogensjö

    Nätverket Cykla med lastcykel har skickat förslag till Trafikkontoret om att använda lastcykel för uppdraget cykeljouren, och planerar att visa upp lastcykel för personalen på Peab. Potentialen är stor.
    Bättre framkomlighet med lastcykel. Det kan lokalt ibland finnas viss risk att en bil skapar köer. På vissa ställen kommer kanske en bil inte får plats även på cykelbanans båda färdriktningar.
    Med lastcykel får föraren en utökad upplevelse av hur det är att cykla på cykelstråket. Och kan då lämna felrapporter med utökad nyans.
    Lastcykel med el-assist är förhållandevis kostnadseffektivt i inköp och drift.
    Med lastcykel i cykeljouren kan Stockholms stad samtidigt visa att många serviceuppdrag är möjliga med lastcykel. Det blir en inspiration till fler att använda lastcykel i sin verksamhet.
    Lastcykel tar liten plats vid parkering på/bredvid cykelbanan vid insats.

    På sajten http://www.cyklamedlastcykel.se finns alla exempel där lastcykel används i kommunal verksamhet, samt i företagslösningar.

    http://www.cyklamedlastcykel.se/kommun-landsting/lastcykel-i-kommunal-verksamhet

    • Richard

      Tack för länken! Kände inte till den sidan 🙂

      Låt oss hoppas att Cykeljouren (om den nu existerar, den har ju inte funnits i ett år trots allt snack om att den finns) köper in flera varianter.

  • Ulla Hamilton låter via Twitter hälsa att hon inte är inblandad (annat än att hon valde att sitta i bilen och stå bakom pressmeddelandet https://www.youtube.com/watch?v=Z0XTcokNe3g): https://twitter.com/UllaHamilton/status/467046565379833856

  • Nisse

    Får man framföra sådana elbilar på cykelbanor?

    • Trehjulig moped klass II, får det om det är brett nog och ringa trafik.

      Men nej för denna, det verkar vara fyra hjul, är nog även registrerad som personbil/lastbil/moped klass I.

      • Hejjs

        Jag tror att just den klassas som väghållningsfordon och har samma tillträde som andra fordon som underhåller cykelbanorna.

  • da_hajhaj

    Man kan fundera på hur många miljarder av svenska skattepengar som slösas bort på onödiga bilresor: hemtjänst, parkförvaltningar, kommunala tjänstemän m m. Väldigt många av dessa transporter hade nog kunnat göras med cykel.

    • Anders Andersson

      Om du har din ena hemtjänstkund i Bromma och nästa i Farsta så hinner du inte cykla. Så blir det när man konkurrensutsätter och hemtjänst”kunderna” ska kunna välja mellan 225 olika hemtjänstföretag. Kommunen och skattebetalarna tjänar massor med pengar – förlorarna är hemtjänstfirmornas personal och alla medtrafikanter som får lida av att det körs omkring en massa i onödan.

      • Erik Johansson

        Har hört att åtminstone två kommunala hemtjänstsenheter vägrar att låta personalen cykla.

  • Richard

    Kan det vara så att facket är emot att sina medlemmar riskerar att ”slita ut sina kroppar i förtid” genom att cykla på arbetstid?

    Tror tvärtom att det finns en efterfrågan att få jobba på en cykelsadel som inte handlar om att frakta försändelser så fort som möjligt mellan två kontor.

  • Peter

    Exakt. Ge dem dessutom rätt att ”lappa” bilar som felparkerar i cykelbanan så kan det ju bli hur effektivt som helst. Typ självfinansierat. Kanske t o m lönsamt för Sthlms stad?

    • E

      Meah. Om de inte envisas med kappell. Bulliten har annars bättre sikt bakåt och är antagligen smidigare i trånga lägen. Inte kommer de behöva fler verktyg än vad de kan packa på en bullit och som en man i taget kan bruka för att göra mindre justeringar i cykelbanan. Jag uppfattar inte att denna minilastbil är dimensionerad för att plocka med sig felplacerade stolpar eller nedfallna träd, däremot för en eller ett par cyklar. Mao, ännu ett verktyg för att få bort cyklar från vägarna (förvisso och förhoppningsvis skrotcyklar som upptar plats i cykelparkeringar).
      Men som Peter säger, deras främsta vapen bör ligga i deras befogenheter, de ska inte vara renhållningsarbetare av ett annat slag.