Cyklister inte välkomna på Ölandsbron

| 22 kommentarer

Jag snubblade över ett tweet från infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M):

som fick mig att minnas ett av Cyklistbloggens allra första inlägg, där jag försökte hitta politisk aktivitet hos det då rätt dammiga Cykelfrämjandet.

Cykelfrämjandet överklagar också ett beslut om förbud mot cykeldemonstration på Ölandsbron

Det är ju lite… ironiskt att infrastrukturministern i sitt tweet samtidigt sätter fokus på värdet av en cykelled och cyklister för jobbskapande och tillväxt, samtidigt som det vad jag mindes var förbjudet att cykla till ön.

Olandsbron_vagbana

Ingen plats för cyklister. Foto: Tallium/Wikimedia Commons GNU Free Documentation License

 

Det ledde till några snabba googlingar.

När Ölandsbron invigdes 1972 fick man faktiskt både cykla och gå över den, men det ändrades 1995. Då ville man öka trafikmängden över bron, målade bort de breda vägrenarna och gjorde bron fyrfilig. Sajten Automotorsport ser tillbaks:

Eftersom trafikmängden redan från början översteg prognosen rådde näst intill trafikkaos vid bron varje sommar fram till 1995. Då slopade Vägverket cykelbanorna och lät bron bli fyrfilig. Det förbättrade framkomligheten radikalt.

Sedan 1995 råder alltså cyklingsförbud över bron. Framkomligheten ökade såklart, men inte för cyklisterna. De fick istället hålla till godo med en särskild buss. Jag vet inte vad det kostade att ta med cykeln på den, men efter ett par år drogs den in och ersattes 2012 med färja:

– Det var få resande med bussen under höst och vår, samtidigt som färjan gick bra. Då tyckte Trafikverket att det var viktigare att satsa på färjan, säger Bengt Johansson.

Till skillnad från att ta bilen över bron så kostar färjan 90 spänn tur och retur. Och kör bara under vår och sommar, så vintercyklister får helt enkelt hitta andra sätt att ta sig mellan ön och fastlandet. En kritiker var Thorsten Jansson:

– Nu straffar man cyklisterna en gång till, men det var väl ganska väntat. Man ska gynna cyklismen; det gör man inte genom att passa tider och avgiftsbelägga, säger Thorsten Jansson.

I googlandet dök också en artikel från 2010 upp och det tog mig några minuter att inse bakgrunden. 2010 skrev Barometern om att man skulle göra cykelvägar på Ölandsbron genom att hänga en cykelbro på den befintliga. Det lät helt rimligt tills jag kom till meningen:

– Det är en lösning som vi sett i franska alperna. Där har man på vissa ställen hängt en cykelbro utanför den vanliga bron över dalgångarna. Som en jättestor balkonglåda, kan man säga. Vi chansar på att Ölandsbrons räcke håller för den belastningen, nu efter renoveringen.

Artikeln publicerades alltså första april och cykelbron var ett skämt. Men det som i Sverige är ett aprilskämt, är verklighet i Nederländerna, där de redan 2004 invigde en påhängd cykelbro i Nijmegen.

Hur är det, har vi någon Ölands- eller Kalmarcyklist som kan berätta hur det fungerar med cykelpendling mellan Öland och fastlandet?

UPPDATERAT:

Vi har snabba läsare! Så här tycker en som mailade till cyklist@cyklistbloggen.se:

Jag cyklar numera i Stockholm men jag är från Småland och tillbringade alla mina somrar på Öland när jag växte upp. 1994 köpte min familj en sommarstuga precis vid brofästet (innan dess hade vi varit säsongare på en camping i närheten). Detta innebar att vi regelbundet använde den sk Cykelbussen som var helt gratis att använda då. Din biljett var att du tog med en cykel. Dvs det gick inte att åka bussen utan cykel. Den gick bara precis över bron och därför fick man då cykla den lilla biten in till Kalmar om det var dit man skulle, och det var detta sättet vi använde den på.

Att bussen kom istället för att man fick cykla över var en stor förbättring enligt min familj då bussen gick varje timme och sista bussen gick vid 19-20 tiden från Kalmar. Då var reglerna också så att när bussen inte gick så var det tillåtet att cykla över bron, men mellan de tider bussen gick så var man hänvisad till den. Detta togs dock också bort ganska snart.

Vad jag kommer ihåg så var bussen väldigt populär (under sommartid) men sedan efter att de bytt ut den gamla bussen (en gammal röd brittisk två-våningsbuss där man satt på övervåningen och cyklarna färdades där nere) till en buss med cykelsläp så använde vi den lite mer sällan. För där någon gång så lade de på en avgift på att ta den. Jag kommer inte ihåg exakt vad det kostade, men det var nog ungefär om inte samma pris som den vanliga kollektivtrafiken kostade då. Detta gav inte något incitament alls att fortsätta ta den då den vanliga bussen gick hela vägen till centrum.

Sedan färjan ersatt bussen så har jag faktiskt inte tagit den alls utan istället valt den vanliga kollektivtrafiken (då den också är billigare än färjan).

En annan bro dök också upp i sökandet: Visste ni att Danmark var helt inställda på att Öresundsbron skulle ha cykelvägar?

Cykla så som man kan på Golden gatebron i San Franscico. Det hade kunnat bli tidernas turistmagnet. Danskarna låg på, men svenska ämbetsmän sa nej.

Det låter som en självklarhet, för danskarna, men Sverige tyckte tydligen det var en ointressant idé. Vem vill cykla liksom?

Så här berättar Sveriges Radios reporter Gösta Lempert (Klippet syns inte alltid i läsplattor och mobiler. Följ då istället den här länken för att lyssna):

So, broar. Kan både förena och hålla isär. I varje fall för cyklister.

1024px-Resundsbron_2009-09-17,_Johannes_Jansson

En hägring för hugade cyklister. Foto: Johannes Jansson/Wikimedia Commons CC BY 2.5 Denmark

Researchtack till Dmitri Fedortchenko, Kalle Hederos, Per Eriksson, Johannes Westlund och Johan Tornesel.

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Christer Holmström

    Den här frågan var uppe i en riksdagsmotion för några år sedan,
    2011/12:T275. Riksdagen (utskottsbetänkande 2011/12:TU14) tyckte dock att det
    räckte med att man fick ta med cykeln gratis på färjan. Att cyklisten själv
    fick betala var helt i sin ordning. Motionen avslogs alltså. F.ö. innehåller
    betänkandet en hel del andra intressanta motioner, som dock avslogs och
    stoppades in i Cykelutredningen.

    • Christer Holmström

      Upptäckte att det fanns en senare, likalydande riksdagsmotion, 2012/13:T324. Den rönte samma trista öde som den föregående. Enligt motionen var det 20000-30000 cyklister som använde sig av gratisbussen. När transporten avgiftsbelades sjönk antalet till strax under 6000. Kanske var en stor del av bortfallet cykelpendlare, som då fick en dagskostnad som var dubbelt så stor som trängselskatten i Stockholm.

  • Hans Gustafsson

    Hade jag nu behövt cykla till Öland så hade jag gjort det. 8 km har jag för mig. Borde gå på tjugo minuter. Om polisen inte prioriterar lagbrottet högre än ett bankrån borde man hinna över. Men i sak är det ju vansinne. Och antagligen blir man medelst signalhorn påmind av rättrådiga bilriddare att man är en syndfull krake.

    • eriksandblom

      Jag funderade på det. Kanske togs cykelbanan bort för att klara topparna i trafiken på sommaren? Jag kan tänka mig att det periodvis är ganska lugn trafik på bron.

      • Anders Norén

        Jag har ett vagt minne av att när bron målades fyrfilig (1995?) så infördes cykelförbud (+ gratis cykelbuss) sommartid, men att cykling skulle vara tillåten resten av året. För mig lät det som en rimlig kompromiss. Men jag kan förstås ha missförstått det.

        • Ja, som det står i inlägget @eriksandblom:disqus och @andersnorn:disqus:

          ” men det ändrades 1995. Då ville man öka trafikmängden över bron, målade bort de breda vägrenarna och gjorde bron fyrfilig. ”

          ”Eftersom trafikmängden redan från början översteg prognosen rådde näst intill trafikkaos vid bron varje sommar fram till 1995. Då slopade Vägverket cykelbanorna och lät bron bli fyrfilig. Det förbättrade framkomligheten radikalt.”

          • Anders Norén

            Mmm, fast själva poängen i min vaga minnesbild är ju cykelförbudet _sommartid_.

            Observera att kapaciteten över bron inte kan ha påverkats särskilt mycket av fyrfiligheten. Begränsningen torde ligga i anslutningarna. Redan i första trafikplatsen i Färjestaden ser det till exempel ut som att det kan köra ihop sig i högtrafiktid med tanke på att flödet till och från Färjestaden är nästan lika stort som flödet framåt, och lägg därtill 2000 bilar (14 km vid stillastående!) från Ölands djurpark som försöker köra ut samtidigt vid stängningsdags. Vad som antagligen hände när bron blev fyrfilig var att hela bron kom att fungera som som magasin för den stillastående trafiken. Om kön tidigare var 2 kilometer lång blev den alltså nu bara 1 km lång, fast det var förstås lika många bilar i den och det gick inte fortare att komma fram.

            Nu har jag inte tillgång till någon vägkarta över Öland från början av 1990-talet, men jag antar att trafikplatserna i Färjestaden har byggts om sedan dess och det har nog haft större betydelse för kapaciteten över bron än fyrfiligheten.

  • Richard

    Det suger rejält att bo i Sverige som alltid ska vara så förbannat ”modärnt” och bilistvänligt.

    För övrigt anser jag att ministerns jobbekvation är matematiskt felaktig. Så här ska det vara så klart 🙂

    Cykeled+turism=jobb

    Eller så slutar hon använde bindestreck som bara barnböcker använder och lär sig vad foge-s är för något.

    Men framför allt borde hon se över den obefintliga infrastrukturen för cyklismen. Kalla mig gammalmodig men kan politikerna börja jobba istället för alla hurtiga tweets.

  • HåkanZ

    Jag har cyklat över Ölandsbron!
    Men det var förra året på Kalmar IronMan och på ett avstängt körfält. Anmälan till tävlingen kostar ca 4 300 och kräver att man simmar 3,86km i Kalmarsund först så färjan låter enklare 🙂

  • Fredrik G

    Sverige är ett U-land.

    • Christer Holmström

      Håller med om att Sverige är ett U-land vad gäller förutsättningar för cykel. T.o.m. i Finland kan man ta med cykeln på tåget och även i Metron (tunnelbanan) i Helsingfors. På pendeltåg är begränsningarna samma som i Stockholm.

  • Jonas

    Jag kan inte se vad Gösta Lempert berättar. Det syns inte i min padda. Snälla berätta!