Stockholm tar siktet på övergivna cyklar

| 8 kommentarer

När Trafikkontoret såg över hur många cykelparkeringsplatser som behövs i Stockholm kom de inte bara fram till att man kunde låta tio cyklar parkera på en plats som tidigare bara rymde en enstaka bil. Man kom också fram till att det är ett problem att övergivna cyklar tar upp plats. 

Stockholmscyklister är vana vid att ställen är fyllda av gamla vrak, cyklar utan fungerande delar, förstörda av rost och klart och tydligt obrukbara. Därför skriver Trafikkontoret:

I samband med utökningen av antalet parkeringsplatser för cyklar bör en översyn av hanteringen av felparkerade cyklar och skrotcyklar göras. Det kan behövas en ny funktion likt den hantering som finns för motorfordon.

Nu är det inte tvärnytt i Stockholm att plocka bort skrothojar. Några av er kanske minns att Södermalms stadsdelsförvaltning rensade för några år sedan.

Lappade cyklar

Lappade cyklar

De gjorde helt enkelt så att de satte en gul lapp med ett datum på cyklar som såg ägarövergivna ut. När datumet passerades forslades cykeln bort.

2012-08-30 08.07.52

 

Skrotscyklar tar inte bara plats och ser fula ut, de kan också göra det svårare att snöröja. Förmodligen är det dessutom sånt som får cyklisthatare att gå och muttra om att alla cyklister slänger sina cyklar överallt.

Går det att få en systematik i arbetet med att hålla undan efter folk som inte har vett att förstå att man inte ska skräpa ner, så är det alldeles lysande.

Läs mer i Trafiknämndens protokoll.

Och där kan man också läsa om arbetet med att få fram fler parkeringsplatser.

 

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Kalmar kommun märker regelbundet cyklarna i stan, jag tror en eller två gånger per år och forslar bort de som inte har hämtats under en viss tid.

  • Pär N.
  • Eftersom man endast får parkera i max 24 timmar på en vardag, som inte är dag före helgdag. Så borde man kunna rensa en gång i veckan, exempelvis varje onsdag, där alla cyklar som har stått mer än tre dygn flyttas till uppställningsplats. (Men jag hoppas verkligen att kommunen i så fall, sätter upp en del cykelställ där de tillåter att parkerar några dygn, exempelvis vid tågstationer).

    Bestämmer de sig för att vara lite slappare så kan man väl säga någon gång i månaden.

  • Peter Holmberg

    ”För några år sen”

    Det kan de ju skruva upp till att rensa en gång i månaden

  • Jocke

    Hörde om ett projekt i tyskland där man lät ungdomar ta hand om skrotcyklarna så de fick en vettig kvällshobby istället för att bara hänga på stan o hitta på bus. Få ner ungdomskriminaliteten samtidigt som man gör staden finare och även bra för miljön, något kanske Stockholm skulle satsa på.

  • felix reychman

    Här är dessutom ett fantastiskt tillfälle att lägga ut kommunala ärenden på entreprenad.
    Om ett företag gavs rätten att utföra tjänsten på ett säkert sätt, skulle också företaget kunna få ta hand om de övergivna cyklarna. Gör kommunen det, kommer allt att skrotas, men om ett lämpligt företag får tillstånd att samla in övergivna cyklar, kan de sedan plockas ihop och säljas. Det är oerhört miljövänligt, och ökar raskt tillgången på billiga, begagnade cyklar i en ganska klen marknad.

    Dessutom lär det ge några arbetstillfällen, och kommunen slipper betala egna anställda lön för att göra jobbet.