Reflexväst ger falsk trygghet i mörker

| 33 kommentarer

Ett forskningsprojekt i Skövde, Urbanist 2, har tittat på hur reflexer hjälper bilister att inte köra på cyklister. Och deras slutsats är att det är farligt att förlita sig på reflexvästar.

0001

– Det vi har sett i vår forskning är till exempel att reflexvästen ger en falsk säkerhet nattetid, då den inte på något sätt hjälper bilisten att tolka cyklistens rörelseinformation, säger Paul Hemeren, doktor i kognitionsvetenskap vid Högskolan i Skövde.

Deras slutsatser utifrån projektet är att det viktigaste är var på kroppen reflexerna sitter – de ska sitta på huvud, armar, fötter, alltså kroppsdelar som man som cyklist rör på när man cyklar.

Resultaten av forskningen är väldigt tydliga. Om reflexerna är placerade så att de förstärker cyklistens omedvetna rörelsemönster gör det att testpersonerna kan göra korrekta bedömningar av cyklistens avsikter i upp till 97 procent av fallen– även nattetid. Helt utan reflexer ligger testpersonernas träffsäkerhet strax över 70 procent.

De reflexvästar som idag säljs till cyklister är inte på något sätt utformade för just cyklister – till skillnad från fotgängare rör sig cyklisten fortare och oftare tillsammans med andra fordon och till skillnad från till exempel motorcykelförare så har cyklister inte blinkers och bromsljus.

För omgivningen gäller det alltså att reflexerna gör det lättare att tolka cyklistens avsikter och där fungerar reflexvästarna inte alls.

3886810790_92427815be_z

Traditionell reflexvästbärare. Foto: Daniel Silliman/Flickr ”What makes good neighbors” CC BY-NC-ND 2.0

Forskarnas råd är därför:

1. Använd reflex!
2. Det är bra med fler än en reflex och placera dem på leder som rör sig
3. Har du även reflex på hjälmen så hjälper det massor

Som vanligt ska man vara försiktig att dra för mycket slutsatser utifrån en enda forskningsrapport, men det är bra att cykling äntligen tas på allvar i forskarvärlden. Det har forskats på bilistsäkerhet i årtionden, samtidigt som säkerhetsarbetet för cyklister har eftersatts. Cyklister är en helt egen trafikanttyp med unika förutsättningar och det kan bli direkt farligt om slutsatser från till exempel bil- eller mc-världen bara flyttas över till cykling (som till exempel på Nya Zeeland, eller som Kalmar kommun som rekommenderar reflexväst när man cyklar).

Det är helt enkelt viktigt att alla insatser och rekommendationer som görs bygger på kunskap och fakta och inte på löst tyckande.

Jag hoppas det är här ett kliv på vägen.

Vill du hjälpa forskarna i arbetet, kan du göra det här testet.

Läs också: Cyclists cannot stop drivers overtaking dangerously, research suggests

EDIT: Och idag skriver också SvD.se

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pieter Kuiper

    Skövde var det (inte vi på LNU i Växjö).

  • Pingback: Försäkringsbolag och modebranschen samarbetar för att ta fram reflexkläder | Cyklistbloggen()

  • Racern

    Jag har och har haft dubbla blinkade vitljus framåt och dubbla blinkande bakåt samt lite reflexer på skoöverdragen. Det har funkat i 15 år i Sthlmstrafiken. Reflexväst går bort, den tar bara massa vind vilket verkar menligt på farten.

    • Trafikant

      Racern, byt ut dina blinkande ljus framåt mot fasta så kör du lagligt och orsakar inte heller att epileptiker får anfall av dem.
      För övrigt: Reflexer är bra oavsett om de sitter horisontellt eller vertikalt. Att de behöver sitta på ett visst sätt för att andra trafikanter ska kunna gissa vart du ska, det är ett behov som uppstått av att så många inte visar det genom att räcka ut armen. Varför inte det görs längre kan man väl också forska om (liksom bristen att använda körriktningsvisare på bilar).

  • Ms_Xx

    Alltså, jag kan inte förstå hur man av det experimentet kan dra slutsatsen att reflexvästar ger en falsk trygghet. Den cyklist som bara har lyse syns ju nästan inte alls. De cyklister som har reflexväst på sig SYNS ju i alla fall. Vilket väl ändå måste vara det viktigaste?

    De slutsatser jag gör efter att ha gjort testet är att man syns skitdåligt utan reflexer, även om man har lyse. Om det ska gå att förutsäga åt vilket håll man är på väg måste man ha reflexer på huvudet, annars är det nästan omöjligt.

    • Oskar Wielin

      Det kan jag inte heller förstå att man av det experimentet drar direkt slutsatsen av att reflexvästar ger en falsk trygghet. Som du skrev så måste huvudsaken vara att cyklisten syns med reflexer. Jag drar samma slutsatser som du, när jag såg cyklisten utan reflexer nattetid så var det svårt att se cyklisten. Reflexer borde vara obligatoriskt att ha nattetid för oskyddade trafikanter för kör bilisten med halvljus så kan bilisten se den oskyddade trafikanten från ett längsta avstånd på 125 meter, och med helljus 300 meter. Annars räcker det vid vanliga vägförhållanden bara med ljusa kläder, då kan bilisten med halvljus se den oskyddade trafikanten inom ett avstånd på 60 meter och det räcker vid en hastighet av 50 kilometer i timmen, under vintern har bilen dock en längre stoppsträcka och då behövs det som sagt reflexer. Och reflexer på huvudet bör man också ha som cyklist, det håller jag med dig om.

    • Jag tror att de menar att reflexvästen har fått bättre rykte än den förtjänar. Som att den är en lösning som räcker. Och jag blev faktiskt överraskad hur dåligt den fungerar i testet. Man syns, visst, men det är också allt.

      • Ms_Xx

        Problemet med den reflexväst de låter representera ”reflexvästar” i experimentet är att den bara har horisontella band, vilket innebär att det inte syns när man vrider på kroppen (banden bara roterar runt kroppen).
        Nu är ju inte alla reflexvästar av den modellen, så slutsatsen att reflexvästar per se inte funkar är rakt av fel. Den jag använder funkar t.ex mkt mer likt cyklisten med reflexband på jackan.
        Men visst, andra placeringar av reflexerna än i ett band runt magen som i de vanligaste reflexvästarna verkar mycket bättre. Bra att det kommer fram. Synd bara att slutsatsen av experimentet formuleras på ett sätt som gör att anti-säkerhetsutrustningslobbyn kan använda det som argument mot att använda reflexer när man cyklar…

        • Själv har jag tre-fyra reflexvästar, alla med bara horisontella band – och det är ju svårt att få reflexer på armarna när det handlar om en *väst*.

          Jag hoppas effekten efter rapporten, om den står sig vetenskapligt, snarare blir att det börjar säljas reflexplagg som fungerar optimalt för just cyklister. Jag skulle köpa dem med en gång.

          • Ms_Xx

            Sant. Fördelen med en ”väst” är att man snabbt och lätt kan få på sig reflexer på spridda delar av kroppen, men det gäller ju att de är fördelade på ett smart sätt. Armarna blir svårt, men strecket längs ryggraden tyckte jag visade rörelser i sidled rätt tydligt. Man får väl komplettera med en armbindel (skulle räcka med en på vänster arm).

            Det vore en bra konsekvens ja! Eller att vi som cyklar väljer att köpa de få andra modeller osm redan finns och som funkar bättre (riktade till löpare mest) i stället.

  • Frej

    Intressant studie! Jag gjorde testet och jag upplevde en enorm skillnad. Även i dagsljus.

    Det vi har sett i vår forskning är till exempel att reflexvästen ger en falsk säkerhet nattetid, då den inte på något sätt hjälper bilisten att tolka cyklistens rörelseinformation, säger Paul Hemeren, doktor i kognitionsvetenskap vid Högskolan i Skövde. Sätter man däremot en reflexrand bak på hjälmen, som fortsätter i ett lodrätt streck ner på ryggen, skapar man en linje som bryts av när cyklisten vrider på huvudet. Detta visar att cyklisten med stor sannolikhet ska svänga. Förstärker man dessutom kroppens andra leder med reflexer når man ett ännu bättre resultat. Med vår forskning kan vi påvisa hur man som cyklist kan synas ännu bättre i trafiken. Detta har ingen kartlagt tidigare.

    Ska bli kul att se om det dyker upp nya reflexvästar och hjälmar på marknaden med t.ex. en lodrät linje i mitten på ryggen. Även om man kan fixa det här själv så tror jag det behöver finnas färdiga produkter som gör det enkelt att smidigt kunna ta på och av över sina vanliga kläder för att det många ska börja använda det.

    • Gjorde precis testet jag med och jag håller med. Det var extremt stor skillnad.

    • non

      Jag förstår inte.
      Man såg ju tydligt en cyklist i varenda video. Däremot såg man inte alltid om cyklisten vred på huvudet eller inte. Vad är det ni tycker gör så stor skillnad? Mängden ljus som reflekteras?

      I enbart en video visade cyklisten handsignal att svänga. Inget annat tydde igentligen på att cyklisten skulle svänga.

      • Frej

        Jag tycker det var mycket enklare att se om en cyklist kanske kommer att svänga när man ser att den inte trampar längre, cyklar något in i vägen, vrider kroppen och tittar bakåt. För mig signalerar det att cyklisten tänker göra något och att jag borde vara uppmärksam.

  • Frej

    Intressant studie! Jag gjorde testet och jag upplevde en enorm skillnad. Även i dagsljus.

    Det vi har sett i vår forskning är till exempel att reflexvästen ger en falsk säkerhet nattetid, då den inte på något sätt hjälper bilisten att tolka cyklistens rörelseinformation, säger Paul Hemeren, doktor i kognitionsvetenskap vid Högskolan i Skövde. Sätter man däremot en reflexrand bak på hjälmen, som fortsätter i ett lodrätt streck ner på ryggen, skapar man en linje som bryts av när cyklisten vrider på huvudet. Detta visar att cyklisten med stor sannolikhet ska svänga. Förstärker man dessutom kroppens andra leder med reflexer når man ett ännu bättre resultat. Med vår forskning kan vi påvisa hur man som cyklist kan synas ännu bättre i trafiken. Detta har ingen kartlagt tidigare.

    Ska bli kul att se om det dyker upp nya reflexvästar och hjälmar på marknaden med t.ex. en lodrät linje i mitten på ryggen. Även om man kan fixa det här själv så tror jag det behöver finnas färdiga produkter som gör det enkelt att smidigt kunna ta på och av över sina vanliga kläder för att det många ska börja använda det.

  • Frej

    Intressant studie! Jag gjorde testet och jag upplevde en enorm skillnad. Även i dagsljus.

    Det vi har sett i vår forskning är till exempel att reflexvästen ger en falsk säkerhet nattetid, då den inte på något sätt hjälper bilisten att tolka cyklistens rörelseinformation, säger Paul Hemeren, doktor i kognitionsvetenskap vid Högskolan i Skövde. Sätter man däremot en reflexrand bak på hjälmen, som fortsätter i ett lodrätt streck ner på ryggen, skapar man en linje som bryts av när cyklisten vrider på huvudet. Detta visar att cyklisten med stor sannolikhet ska svänga. Förstärker man dessutom kroppens andra leder med reflexer når man ett ännu bättre resultat. Med vår forskning kan vi påvisa hur man som cyklist kan synas ännu bättre i trafiken. Detta har ingen kartlagt tidigare.

    Ska bli kul att se om det dyker upp nya reflexvästar och hjälmar på marknaden med t.ex. en lodrät linje i mitten på ryggen. Även om man kan fixa det här själv så tror jag det behöver finnas färdiga produkter som gör det enkelt att smidigt kunna ta på och av över sina vanliga kläder för att det många ska börja använda det.

  • Ulrika

    Jag har ett regnskydd på hjälmen i reflexmaterial. Bästa investeringen, fast det ser lite muppigt ut 😉 Inget extra moment att klä på sig och syns bra. Och tydligen bättre alternativ än reflexväst enligt undersökningen.

    • Zäta

      Äsch, hellre se muppig ut och komma hem i ett stycke. Kyrkogården är full av folk som såg coola ut 😉

    • Ms_Xx

      Jag har reflextejpsremsor på min hjälm, ton i ton, syns bara när de behövs. Bara lite halvmuppigt 😉