London får över 200 Trixiespeglar för säkrare högersvängar

| 8 kommentarer

Transport for London, som jag tror ungefär motsvaras av Trafikkontoret i Stockholm twittrade precis:

Vi har skrivit om dem tidigare, de kallas ”Trixiespeglar”. Det vore intressant att se dem testas här också.

(via Dominic Mitchell)

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

8 Kommentarer på "London får över 200 Trixiespeglar för säkrare högersvängar"

Avisera mig när
avatar
Even
Gäst

Jag har också svårt att tro att dessa skulle hjälpa speciellt mycket. De ser ut att vara monterade och användbara bara vid för en viss höjd. Det blir bara på 200 hörn av ofantligt många. Var är informationen om och hur de ska användas? När de ändå blir så sällsynta är det väl ingen som kommer bry sig om ens att se sig för att nyttja dem!

Det är fö inte staden som ska betala! Det är de som låter undermåligt utrustade fordon rulla på gatan som ska ta kostnaden. Bättre reglera krav på fordonsutrustning istället! Då får man en anpassad lösning för alla fordon som finns med i alla hörn och kanske också förståelse för att och hur det ska användas. Då blir det böter eller körförbud direkt om utrustning saknas (böter kan kanske minskas om utrustning installeras) och ingen kan dra till med ursäkter och slippa undan ansvar för att de inte såg eller skylla på att stadens speglar inte fanns eller fungerade i just det hörnet. Jag förstår inte problemet. Har man råd med en lastbil har man råd med fler speglar och en videolösning om man vill vara bekväm.

Micke
Gäst

Kul att se att det iaf går att testa andra lösningar än varningsklistermärken och hjälm- och körkortskrav för cyklisterna för att öka säkerheten…

JennieVictoria
Gäst

RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: London får över 200 Trixiespeglar för säkrare högersvängar http://t.co/qgJUjURVk1 @Cyklistbloggen

cykelbloggar
Gäst

Cyklistbloggen: London får över 200 Trixiespeglar för säkrare högersvängar http://t.co/qgJUjURVk1 @Cyklistbloggen

KristerIsaksson
Gäst

@Cyklistbloggen Amsterdam, blackspotmirror. Tyvärr liten effekt visar studier…
#cykla http://t.co/K3sGLtsMcn

Krister Isaksson
Gäst

Forskning och studier i Holland visar tyvärr liten effekt av dessa speglar. Ska försöka hitta rapporterna/länkarna. Återkommer.

Christian Gillinger
Gäst

Det skulle framförallt vara intressant att se en analys av varför de i så fall inte fungerar. Blir cyklisterna inte synliga? Tittar förarna inte?

Det är ju oerhört relevant för framtida planering. Om det tex visar sig att ingen använder dem, så bör det ju betyda att man måste ha större fokus på tekniska automat-lösningar – sådana som inte inkluderar den mänskliga faktorn. Spelar ju ingen roll om man har speglar och kameror överallt om ingen tittar i dem.

Krister Isaksson
Gäst

De bästa åtgärderna har ni berört flera gånger:
– Separera cyklister-motorfordon i tid och rum
– Ställ krav på utformningen av tunga fordon som färdas i stadstrafik så sikten förbättras för förarna samt de får stöd av tekniska hjälpmedel

wpDiscuz