Stockholm vill ha hjälp att få folk att ställa bilen

| 35 kommentarer

Vi fick ett mail från Jonas Ericsson på Miljöförvaltningen i Stockholm. Han letar idéer inför ett EU-projekt där nya lösningar för trafik och energianvändning ska testas i Årsta och vill ha er hjälp.

Kanske göra en staty av avgasrör? Foto: David Jones /Flickr CC-BY 2.0

Kanske göra en staty av avgasrör? Foto: David Jones /Flickr CC-BY 2.0

Så här skriver han:

Jag letar nu efter innovativa idéer framför allt för transporter och tänkte ta hjälp av Cyklistbloggens läsare med idéer – kanske främst på cykelområdet.

Kriterier för idéerna:

  • De ska spara energi och/eller klimatutsläpp – för cyklingens del innebär det mestadels att hitta sätt att få folk att byta från bil till cykel.

Då ska man veta att jobbresorna bara utgör 1/4 av bilresorna i hela länet – och betydligt mindre i Stockholms stad, och att dessa resor är någorlunda lätta att ersätta med kollektivtrafik. Den stora mängden bilresor handlar istället om shopping och fritidsresor, och i viss mån om att lämna barnen på skolan innan man själv tar T-banan till jobbet. Detta är resor som är betydligt svårare att ersätta med kollektivtrafik eftersom människor vill åka på olika tider och har så vitt skilda resmål och dessutom ofta stor packning.

  • De ska vara så nära marknadslansering att det företag som använder Årsta som utvecklingslaboratorium därefter ska ha en färdig produkt att sälja.

Idéerna ska alltså ligga i framkant av vad som är möjligt idag, men ändå ha en rimlig chans att bli lönsamma inom några år.

  • De ska vara nya = inte ha införts någon annanstans (eller möjligen i någon icke-tillräckligt utvecklad form någon annanstans)
  • Ny informationsteknik, uppkoppling överallt och big data kan ge nya möjligheter

I detta fall handlar det alltså INTE om den ordinarie infrastrukturen och huruvida denna är eftersatt eller ej – det är en helt annan fråga som sköts av mina kolleger på Trafikkontoret. Jag är i detta fall ute efter spetsidéerna och skulle vilja ha ett antal att välja emellan. Detta utgör inget löfte om att förslagen kommer att införas i närtid – det hänger både på EU, övriga städer och framför allt på att det finns företag som är villiga att genomföra – men bra idéer har en egen växtkraft och kommer med all sannolikhet att genomföras förr eller senare. Det jag vill göra är att skynda på den utvecklingen.

Intressanta idéer kan ni maila till Jonas.Ericson@stockholm.se, men en idédiskussion här på forumet kan generera nya tankar – fler hjärnor ger fler infallsvinklar och oftast bättre lösningar.

Vad säger ni kära Cyklistbloggläsare, vad har ni för idéer att hjälpa Jonas med?

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

35 Kommentarer på "Stockholm vill ha hjälp att få folk att ställa bilen"

Avisera mig när
avatar
Dorene Zeller
Gäst

My name is Dorene Zeller, I am from United State. Have you been looking for a loan?Do you need an urgent personal or business loan?contact Dennis Hopkins Finance Home he help me with a loan of $300.000 some days ago after been scammed of $2500 from a woman claiming to been a loan lender but i thank God today that i got my loan worth $300.000.Feel free to contact the company for a genuine financial service.Email:dennishopkins_financehome@ live.com or dennishopkins69@ yahoo.com or Tel: USA +12404374240 Skype ID:roger.n.william .He is a trust worthy man.

morgan debra
Gäst

Hej Am fru, Morgan debra Am en legitim och tillförlitlig lån långivare ger ut lån

på ett tydligt och begripligt villkor på 2% ränta. från

$ 12.000 till $ 7.000.000 USD och Euro bara. Jag ger ut Business lån,

Personliga lån, studielån, billån och lån för att betala räkningar. om du

behöver ett lån vad du behöver göra är att du kontaktar mig direkt

på: morgandebra1986@gmail.com

Gud Välsigne Dig.

Hälsningar,

Morgan debra

E-post: morgandebra1986@gmail.com

Obs: Alla svar måste skickas till: morgandebra1986@gmail.com

Morris Dav
Gäst

Är du ute efter finansiellt stöd, Är du i desperat behov av ekonomisk hjälp? (Morrisdavloan@gmail.com) är här för att ge dig din begärda lånebeloppet förutsatt. så
allt du behöver göra är att fylla i formuläret nedan och komma tillbaka
till oss omedelbart, ger vi dig 100% garanti för att ditt lån är väl
säkrad i detta bolag okej, vi ger ut lån i en takt av 2% ränta så fyller
gratis, kommer du att kunna betala tillbaka lånet. Vi ger ut lån till ett minimum av $ 1.000 till $ 1.000.000 dollar i en takt av 2% ränta. också kontakta oss för någon form av lån. för mer information maila oss och ansöka om följande lån. via (morrisdavloan@gmail.com)

TYPER AV LÅNE Vi erbjuder

Personliga Lån
Lån
Billån
Hus Lån
Lån för att betala räkningar
Bolån
Studielån

För alla andra typer av lån, inte maila oss så snart som möjligt med
följande uppgifter som anger hur mycket du behöver som ett lån.

LÅN ANSÖKAN

Dina namn …………………………..
Sex ……………………………..
Din ålder ………………………….
Din adress …………………………
Ditt land ………………………….
Ditt faxnummer ……………….
Personlig antal …………………..
Kontorsnummer ……………………………
Ditt yrke ……………………..
Ditt civilstånd ………………….
Aktuell status på arbetsplatsen ………
Telefonnummer …………………………
Månadsinkomst ………………………….
Belopp som krävs ………………………
Loan varaktighet …………………………………
Lån Syfte …………………………..
Har du ansökt innan? ………………..

Med vänlig hälsning,

BARR.Morris Dav (VD)
P.Morris & SOLICITORS
Delägare

Anna
Gäst

Jag åkte bil (taxi) i rusningstrafik i Stockholm förra veckan för första gången på åratal. Vanligtvis cyklar jag överallt. Bilen stod still i kö. Det vill jag inte göra om. Att stå stilla får folk att ställa bilen och ta cykeln eller åka kommunalt. Vill man öka antalet privatbilister och bilförare så bygger man infrastruktur för dem. Vill man minska antalet så bygger man infrastruktur för andra trafikslag. Oavsett om det är i stan, förbi stan, bredvid stan eller whereever.

Richard
Gäst

Kan inte du börja jobba på TK Anna? Helst i hög chefsposition. Eller varför inte börja jobba politiskt? Du har redan en garanterad röst.

Moderaterna 1994: ”det är roligare att säga ja”

Ulla Hamilton 2014: ”vi har det utrymme vi har”

Världens kortaste tv-debatt
Ulla: No we can’t
Anna: Yes we can

Mer än så behöver vi inte veta.
Bevara eller förändra?

Hello Stockholm! May we have your votes please?

Ulrika ( en annan)
Gäst

Jag har också funderat på detta med cykelpool. Tänk om man kunde betala en fast summa varje månad och få tillgång till fungerande transport. Ta med barnen i en lastcykel till dagis, byt där till en smidigare cykel för transport till jobbet. Partnern cyklar till sitt jobb, sen byter till lastcykel vid dagis.
Problemet med att ha egna är att då måste man underhålla och förvara. Inte helt lätt om man bor i lägenhet.

Jonas Ericson
Gäst

STORT tack för många bra idéer!

Vi ska under nästa vecka börja få ihop alla våra idéer vi samlat på oss till ett enda koncept, gemensamt för flera städer. Som sagt ovan kan jag inte lova att just de här idéerna i slutänden passar in och genomförs i just i detta EU-projekt, eftersom det är väldigt många nationella och internationella flaskhalsar som ska passeras innan man landar nån gång 2016. Men bra idéer har också en egen växtkraft och kommer förr eller senare att genomföras. Ju mer man sprider idéerna dess större chans att någon sätter igång.
Så återigen: Stort tack!
/Jonas Ericson

Bike sporter
Gäst
Hade jag bott i en storstad så hade jag förmodligen inte funderat på att skaffa mig en elbil annat än om jag skulle vilja resa långt utanför staden. Jag bodde i en storstad förr och hade täta buss- och spårvagnsturer, ändå hade vi en bensinbil. I storstaden där jag föddes brukar man organisera något som på engelska heter ”Critical Mass”, det är ett gäng cyklister som kör ut på vägar i storstäder och hindrar biltrafiken från att köra om dem genom att cykla så många i bredd. Den första så kallade ”Critical Mass” som organiserades var i San Francisco i USA år 1992. Sen i Polen var det en man som hette Marek Woś, han sa att ”Warszawa inte är en by som är till för att cykla i”. Som svar på det körde cyklister massivt ut på gator och hindrade bilister från att köra fortare än dem där i ett tiotal timmar. Sedan dess organiseras det fler sådana cykeldemonstrationer i flera polska städer, men att bruka göra det blev så omfattande att det spred sig in i vissa mindre städer så det sker inte bara i storstäder nu. Annars anser jag att man inte borde leva med bilar i… Läs mer »
Ulrika
Gäst

Även utveckling av den svenska elcykelmarknaden som ligger långt efter tex den tyska. När jag i en cykelaffär frågade var de hade sitt elcykelsortiment blev svaret:
– Den enda vi har står bakom trappan, vi säljer inte så många sånna. (Nej, tror jag det, när de knappt syns) Har även många gånger fått kommentaren: – Elcykel, är inte det fusk? (Tänk, jag visste inte att det var en tävling…) Förbättra attityden och kunskapen om elcyklar så vinner vi många, framförallt i kuperade städer som Stockholm.

Ulrika
Gäst

Jag tror att många väljer bort cykel för att de inte vill frysa eller få jobbkläder förstörda av smutsigt vatten som skvätter upp från vägen mm. Alltså tror jag några människor skulle kunna omvändas om det togs fram några smarta skyddskläder (overall?) som är funkar att cykla i, som är lätta att ta på och av, som väger lite och är lätta att stuva undan när man kommer fram. Det är ju inte alla som kan/vill duscha och byta alla kläder på plats. Vidare tror jag bättre och smidigare reflexkläder än reflexvästen, som både är osnygg och inte andas.

OnePlanetPR
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Stockholm vill ha hjälp att få folk att ställa bilen http://t.co/B3tBUeqyH5 #cykla

WikiPlace
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Stockholm vill ha hjälp att få folk att ställa bilen http://t.co/B3tBUeqyH5 #cykla

Fredrik Jönsson
Gäst
Tror också på att locka bilpooler ha lastcyklar. Problemet är möjligen att hitta de ekonomiska incitamenten, eftersom man vet att det i princip inte kostar någonting att cykla någonstans är det inte säkert att det är lätt att ta betalt för att låna en lastcykel. Dessutom slåss bilpoolerna med platsproblem i Stockholm, men cyklar kan ställas på platser där bilar inte går att få in, så det kan finnas möjlighet. Att cykel är så billigt gör det svårare att hitta incitamenten för företagen. De stora kostnaderna för bilar gör folk avtrubbade och det är relativt lätt att få in lite vinstmarginal att försörja sig på. De små driftkostnaderna för cykel är det svårt att profitera på. Det är också svårt att blunda för att om man vill få folk att välja cykel framför bil är infrastrukturfrågan fundamental. Jobba med distributionsföretagen för att få till en hemleverans som är mer anpassad till privatpersoner. En del företag vill inte ens säga om de kommer en för- eller eftermiddag och det blir orimligt om jag ska sitta hemma ifrån arbetet och vänta en hel dag. Det blir inte bättre av att leveransen redan är betald och vald av leverantören, hade det varit jag… Läs mer »
StockholmsStad
Gäst

@Cyklistbloggen Tack för tipset!

StockholmsStad
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Stockholm vill ha hjälp att få folk att ställa bilen http://t.co/B3tBUeqyH5 #cykla

Magnus Persson
Gäst

App till iPhone/Android som kan spåra din framfart och användas för analys av framkomlighet/stoppande hinder för att följa upp och utvärdera var insatser behöver göras? Vore bra för input till TK.

Jocke von Scheele
Gäst

En sak som skulle göra att man kunde välja bort bilen för kollektivtrafiken i en massa fall är om det skulle vara lätt att ta med en kärra på t-banan. Då skulle man inte behöva ta bilen bara för att man skulle storhandla eller transportera nån halvstor grej. Man skulle kunna ha ett hyrkärresystem, liknande det man har för cyklar idag. Gärna i anslutning till t-banan.
Och när man gjort det möjligt att ta med en kärra vore det naturligt att även låta folk ta med cyklar…

tony karlström
Gäst

Använd vägtullarna och ha en ”unik cykeltransponder” som genererar pengar till konto som är kopplat till transponden. Pengar tas från ett högre pris på biltullen. Sammanfattning av detta blir dyrare med bil/ förtjänst att cykla, givetvis skattefritt.// tony

cyklailinkoping
Gäst

RT @auddenberg: @cyklailinkoping Detta vill ni nog följa. ”Kan @StockholmsStad retweeta det här? En fråga från Miljöförvaltningen:” http://…

auddenberg
Gäst

@cyklailinkoping Detta vill ni nog följa. ”Kan @StockholmsStad retweeta det här? En fråga från Miljöförvaltningen:” http://t.co/c4TZsbP7Vs

Cyklistbloggen
Gäst

Kan @StockholmsStad retweeta det här? En fråga från Miljöförvaltningen: http://t.co/g66HhlogiN

Cyklistbloggen
Gäst

Något för @Sunfleet ? http://t.co/g66HhlogiN

non
Gäst

Förstår jag det rätt om det alltså är ett företag i Årsta som har utvecklat någon form av produkt, helst IT, som snart ska släppas till marknaden som kan få folk att köra mindre bil som är det som efterfrågas?

Prokke
Gäst

RT @GabGjerswold: Hur få folk att ställa bilen? Stockholm behöver tips! @Cyklistbloggen http://t.co/1G4agPr63P

rolfkarlsson35
Gäst

@GabGjerswold @Cyklistbloggen +rinspeed for gods hantverkare myndigheter taxi m fl. vilken lugn e trevlig stad det skulle bli 690219

rolfkarlsson35
Gäst

@GabGjerswold @Cyklistbloggen ingen trängselskatt, gör iställe om bilvägar til gåcykelvägar + väg for små elbil twizy, kenguru ! + magpod 69

Cyklistbloggen
Gäst

RT @GabGjerswold: Hur få folk att ställa bilen? Stockholm behöver tips! @Cyklistbloggen http://t.co/1G4agPr63P

jwolfers
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Stockholm vill ha hjälp att få folk att ställa bilen http://t.co/B3tBUeqyH5 #cykla

GabGjerswold
Gäst

Hur få folk att ställa bilen? Stockholm behöver tips! @Cyklistbloggen http://t.co/1G4agPr63P

superpernilla
Gäst

RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: Stockholm vill ha hjälp att få folk att ställa bilen http://t.co/djYD4TWKST @Cyklistbloggen

cykelbloggar
Gäst

Cyklistbloggen: Stockholm vill ha hjälp att få folk att ställa bilen http://t.co/djYD4TWKST @Cyklistbloggen

wpDiscuz