Skärgårdscykling ftw

| 19 kommentarer

På 40-talet kunde man ta med sig cykeln till och från skärgården, titta på övre däck på den här Waxholmsbåten:

Nybroviken, 40-talet Foto: Petersens, Lennart af (1913-2004) CC-BY-NC-SA

Nybroviken, 40-talet Foto: Lennart af Petersens  CC-BY-NC-SA

Det var bättre förr eller? Nepp, man får fortfarande ha med sig cykeln på Waxholmsbåten:

Kan jag ta med mig cykel på båten?
Ja, men i mån av plats. Det kostar 35 kronor extra att ta med cykeln i skärgårdstrafiken. Resenär med periodkort får fritt ta med cykel, dock ej under sommartidtabellen då cykel kostar 15 kronor. På Djurgårdsfärjan kostar det 40 kronor att ta med cykel.

Rätt självklart egentligen – cykeln är ett utmärkt fordon ute på skärgårdsöarna och det vore ju dumt om man inte använda den när man är inne i stan och handlar.

So, skärgårdscykling ftw! Och kollektivtrafikscykelmedtagning ftw också.

Och själv brukar jag ta med cykeln på Ressels färja till Allmänna gränd på sommaren. Jag är inte ensam, ställen brukar vara fulla.

Danvikstull

Färjan EMELIE får ta upp till 170 passagerare och är handikappanpassad. Det är lätt för en rullstolsburen att själv röra sig ombord. På färjan finns alltid en däcksman som hjälper till vid av- och påstigning. Det är dessutom gott om plats för barnvagnar och cyklar.

Cyklar på färd

 

Finns få saker som är så härliga som att börja en arbetsdag i solen på halvdäck, med en kopp kaffe under den 20-minuter långa resan.

Kaffe på färd

 

 

 

 

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

19 Kommentarer på "Skärgårdscykling ftw"

Avisera mig när
avatar
Per
Gäst

Passar på att flika in att det från och med 1 maj 2014 blir ”gratis att ta med cykel ombord i både skärgårds- och hamntrafiken”, dock fortfarande i mån av plats.

http://www.waxholmsbolaget.se/om-waxholmsbolaget/kundservice/vanliga-fragor/

Har börjat träna/motionera så senaste året, dvs cykla ut i skärgården och sedan ta båten hem, t.ex. från Staveström på Ljusterö. Där är det väldigt lite trafik i förhållande till fastlandet och kommer det bilar är det ofta stötvis i samband med färjan.

Ms_Xx
Gäst

Snyggare båtar var det förr i alla fall (tur att några finns kvar)!

Anders Andersson
Gäst

Fast i skärgården är väl båt det lika självklara transportmedlet som cykel är i stan…

Waxholmsbolagets båtar är ökända för sin hänsynslösa framfart – stora svall, hög fart, väjer aldrig och ger aldrig signal om vart de är på väg.

Richard
Gäst

Håller inte med dig Anders

Motorbåt = bil
Segelbåt = cykel

Waxholmsbåtar åker i farleder. Där har alla andra väjningsplikt. De ger signal att du ska flytta på dig, samt (ibland) när de angör eller lämnar trånga hamnar.

Farleder är utmärkta på sjökort och det gör öven bryggor. Även om du inte vet vilken Waxholmsbåt som kommer kan du göra en kvalificerad gissning vilken brygga den ska angöra och hur vilken väg den sedan tar. Du ser den på lång väg och har flera minuter på att väja. Klarar du inte av detta – håll dig på land.

Stora båtar ger stora svall. Så svårt är det inte att hålla koll på dem och parera svallvågor. Det klarade jag av redan som 10-åring på segeljolle och självklart som vuxen med segelbåt. Jag har även klarat av Viking Line svall med kanot. Tips: korsa snett över svallvågorna.

Nyttotrafiken har alltid gått först på sjön, inget konstigt med det.

Anders Andersson
Gäst
Det verkar som om du inte varit ute i skärgården på rätt många år – det här är ett ständigt återkommande klagomål seglare emellan. Jag pratar inte om trånga farleder utan överallt annars. På fruktansvärt många ställen finns det 4-5 möjliga vägar för Waxholmsbåten, vissa är farled, andra är det inte och det är omöjligt att veta vilken av dessa vägar Waxholmsbåten tänker ta om inte skepparn signalerar på något sätt. Bryggor kan ligga långt utom synhåll – eller så finns det 5-6 st inom synhåll och det är omöjligt att veta vilken av dessa han tänker lägga till vid härnäst. Och nej – de syns inte förrän de dyker upp ur ett litet sund någonstans, då har man ca 30 sekunder på sig att väja. Ligger man då på en hård kryss så måste man veta åt vilket håll man ska slå undan. Är det svag vind så slår svallet vinden ur seglen och då har man inte en chans att flytta på sig. Och förtöjer man vid en undanskymd ö, långt från alla farleder, så nog kommer det en Waxholmsbåt fräsande tätt mellan öarna i 15 knop kl åtta på kvällen när allt annat är lugnt och stilla… Läs mer »
Richard
Gäst

Waxholmsbåtar = bussar

Jag anser att W-båtar är nyttotrafik på samma sätt som bussar på land, dvs yrkesmässig trafik.

Jag seglar en vecka varje år (senast 2013) och har inte haft problem med W-båtar vare sig på 70-talet som barn eller nu som vuxen. Du måste ha haft extremt otur eller så har du samma förhållningssätt till W-båtar som en del bilister har till cyklister: ”de dyker upp från ingenstans och det är omöjligt att veta hur de tänker färdas eftersom de inte signalerar”

Men visst, jag har inte heller problem med SL-bussar då jag tycker de är lätta att tolka hur de tänker köra. Linjetrafik har en viss förutsägbarhet.

Mitt problem som seglare är motorbåtar. På cykel är det taxibilar.

Som sagt, du måste ha haft extremt otur med W-båtar eller så seglar du inte aktivt. Hur som helst låter du lite bilistgnällig.

Anders Andersson
Gäst

Snarare lite cyklistgnällig 🙂

Just Waxholmsbåtarna är ofta oberäkneliga och framför allt hänsynslösa med noll intresse för vad deras svall ställer till med.

Sedan 70-talet seglar jag i princip varannan helg från maj till oktober med 3-4 veckors semestersegling i juli. Om det är aktivt seglande eller inte, överlåter jag till dig att avgöra… Det är ju lite märkligt att denna extrema otur hållt i sig så länge, att den endast gäller Waxholmsbåtarna – och att den också drabbar alla andra seglare jag mött under dessa år 🙂

Richard
Gäst

OK – jag vänder på det hela: jag har tydligen haft extremt tur 🙂

Erik Johansson
Gäst

Uppenbarligen så är det fullt möjligt att ha helt olika bilder av skärgården, på samma sätt som att Norrtälje, Västerås och Nynäshamn är helt olika städer.

Erik
Gäst

Jag vet att det här är en gammal tråd, men jag hamnade har m h a en googlesökning och det kan ju andra också göra.

Waxholmsbåtar har inte företräde för att de åker i en farled, det har ingen annan som åker i farleden heller (bortsett från vissa mindre undantag om manöverbarhet och trånghet). ”Nyttotrafik” har inte heller företräde. Det låter som om du behöver läsa på om sjövägsreglerna.

(Faktum är att ska man inte ska väja alls om man inte har väjningsplikt, man ska hålla sin kurs och hastighet. Det kan man ju tycka låter dumt ur en smidighetsaspekt, men om det blir så olyckligt att man av någon anledning hamnar i domstol bedöms man strikt enligt reglerna.)

jwolfers
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Skärgårdscykling ftw: http://t.co/B9ugxUTCX9 #cykla

CyklaiOrebro
Gäst

@Cyklistbloggen Vilken härlig bild!

cykelbloggar
Gäst

Cyklistbloggen: Skärgårdscykling ftw http://t.co/m1Nou7UefL @Cyklistbloggen

wpDiscuz