Ännu ett supercykelgarage till Malmö

| 69 kommentarer

För två och ett halvt år sedan skrev vi om Malmös första stora cykelgarage, det i Hyllie. Vi var grymt avundsjuka på lounge, duschar, VIP-förvaring och förvaringsboxar. Nu är det dags igen när Malmö i veckan öppnar ”Bike & Ride Malmö Central” vid, tja, Malmö Central.

50B1802

Foto: (c) Richard Jack/Rundtramp.se

Det är såklart ingen slump att parkeringen är vid Centralen – där tågen går vidare till stora delar av Skåne och till Danmark. Så här säger Jennie Fasth, som arbetar med Bike & Ride:

Cykeln står inomhus, det är kamerabevakat område, finns en cykelhandlare i närheten och en lounge att pusta ut i. Vi tror och hoppas att vi kan inspirera fler städer att satsa på anläggningar som Bike & Ride.
Så här ser det ut:
Lounge! Foto: (c) Richard Jack/Rundtramp.se

Lounge! Foto: (c) Richard Jack/Rundtramp.se

När vi skrev om garaget i Hyllie blev vi imponerade över att det fanns en lounge, men det är ju grymt med en cykelhandlare för att kunna få service också.
Här kommer det finnas cykelmek. Foto: (c) Richard Jack/Rundtramp.se

Här kommer det finnas cykelmek. Foto: (c) Richard Jack/Rundtramp.se

Det ser snyggt ut, ljust och luftigt och de har dessutom ansträngt sig när det gäller dekorationer och utsmyckning. Här till exempel, med kakelmosaik för att visa vägen:

Foto: (c) Richard Jack/Rundtramp.se

Foto: (c) Richard Jack/Rundtramp.se

Vänthallarna är såklart uppvärmda och har informationstavlor för tågen. Ytterligare en detalj som vi är grymt imponerade över är att det också finns speciella ställ för lastcyklar:

Foto: (c) Richard Jack/Rundtramp.se

Foto: (c) Richard Jack/Rundtramp.se

I Stockholm är lastcyklar en rätt okänd företeelse, inte minst eftersom våra cykelfält oftast inte är breda nog för att cykla lastcykel i, men i utvecklade cykelstäder kommer lastcyklarna som ett brev på posten.

De är praktiska eftersom man kan använda dem till mer än att ta sig från punkt a till punkt b: man kan storhandla, hämta på dagis, köra till stranden och de funkar också utmärkt att handla på IKEA med (läs till exempel hos VLT om IKEA i Västerås och hos Momentummag om IKEA i Uppsala).

Förekomsten av lastcyklar är helt enkelt en markör på att en cykelstad är på rätt väg.

Men en lastcykel kostar en del och då vill man såklart gärna kunna låsa fast den ordentligt. Många lastcyklar är också bredare än vanliga cyklar och då behövs lite utrymme. Och nu kan man alltså det vid Malmö Central.

Bike & Ride Malmö C invigs på torsdag nästa vecka och kommer vara öppen dygnet runt.

Och här är huvudstadens variant, ”Järnvägsparken” vid Stockholms Central: 2014-01-14 09.28.49   Läs mer och se fler bilder hos Richard Jack på Rundtramp.se

UPPDATERAT 13 februari: Nu också med video:

Läs mer hos Sydsvenskan.

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: Så här ska cykelstället se ut! | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Polisen: Parkera inte vid tågstationer | Cyklistbloggen()

  • Så här såg det ut 2012. Rätt likt Järnvägsparken:

    https://twitter.com/malmostad/status/433517509611094016

  • Ulrika

    I Älvsjö byggdes det ett cykelgarage förra året. Det var säkert inte gratis och invigdes av en stolt Hamilton. Men som ni kanske har läst i Krister Isakssons blogg så blev det i princip oanvändbart.
    http://www.kadens.se/blogs/kristerisaksson/moderat-cykelpolitik-del-4.html
    Så har de mage att kalla det resecentrum!
    Heja Malmö!

  • Anders Andersson

    Fast handen på hjärtat – hur många är beredda att betala kostnaden för detta?

    Bilgaragen i centrala staden tar 10 kr/8min elller 320-375 kr/dag. Enligt Linda Kummel i tidigare tråd kostar en garageplats 300-500 000 kr att bygga. Cyklar tar iofs mindre plats så kostnaden per plats blir mindre, (men Malmögaraget verkar rätt luftigt), å andra sidan torde uppvärmning, lounge och kamerabevakning höja driftskostnaden, så man behöver nog dra in en hel del tusenlappar per år för att gå runt.

    Vad är ni beredda att betala per timme?

    • Det beror ju alldeles på hur man ser på det. Ser man det som en del av pendlingen, dvs ett bra sätt att få folk att använda kommunaltrafiken/Uppsalapendeln istället för att bilpendla så kan man lägga in det i systemet för pendlarkort/SL-kort.

      Ser man det som en omställning för att minska pendlingsbilismen och uppställning av bilar i city (dvs folk som tar bilen till centralen och sedan tåg) kan man låta det subventioneras av kommunalskatten.

      Det verkar ju fungera i Malmö, som nu har två garage av samma standard. Bike&Ride Hyllie och Bike&Ride Malmö C.

      De har säkert lägre markhyra, men avgifterna för uppvärmning och kameraövervakning bör ju vara ungefär samma i Malmö.

      Och vad kostar det att parkera i cykelgaraget i Älvsjö?

      • Anders Andersson

        Bra ställe … men där ska de väl bygga hus, som överallt annars…

        Enligt Malmö stads hemsida är det gratis att parkera i Bike&Ride Centralen = skattefinansierat. Det torde knappast vara aktuellt i Stockholm – Stockholm har mycket högre byggkostnader, högre markvärde och framför allt en ideologi att skattebetalarna själva – inte kommunen – ska bestämma vad intjänade pengar ska användas till (jfr kommunalskatten i de bägge städerna…).

        Så det blir nog till att betala vad det kostar. Frågan är hur många som är intresserade i så fall. Vissa, utan tvekan, men fyller vi ett helt garage med 1000-1700 platser?

        • knight22

          Den olåsta delen av parkeringen är gratis, men det finns även en låst del som det kostar pengar att parkera i.

          Det finns flera kommuner i stor-Stockholm som har högre kommunalskatt än vad Malmö har, dessutom har man i Stockholm fört en trafikpolitik som lett till att ni har trängselskatt, något som inte behövs i Malmö, så man kan ifrågasätta om det totala skattetrycket egentligen är högre.

        • Tja, man kan ju såklart spekulera i vad politikerna tycker det är värt. Det finns ju en del skäl till att vilja ordna skattefinansierad pendlarparkering för cyklister. Ett är att cyklar inte bara tar mindre plats än motsvarande bilparkering, de tar otroligt mycket mindre plats.

          Ser man det som en omställning för att minska pendlingsbilismen (dvs de som inte alls åker kollektivt när de pendlar) och uppställning av bilar i city (dvs folk som tar bilen till centralen och sedan tåg) så finns det vinster med att skattefinansiera.

          Tex Trafikverket kom ju fram till att bristen på säkra cykelparkeringar är ett starkt skäl till att folk ställer cykeln (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5104129).

          Det skulle dessutom gå hand i hand med syftet med trängselskatten – att minska bilismen till och från innerstan.

          Vill man minska risken att andra än pendlingstrafikanter använder den, så kan man ju se det som en del av pendlingen och lägga in det i systemet för pendlarkort/SL-kort.

          • Anders Andersson

            Jag stöder dig i ambitionen – men vi får fila mer på argumentationen. Pendlingsbilismen in och ut från stan är mycket liten – 80 % åker kollektivt, en hel del går och några cyklar (RVU återigen….). De envetna få som verkligen åker bil till eller från stan använder antingen bilen i tjänsten under dagen, har garage på jobbet eller är helt enkelt mer eller mindre obotliga bilister. Inga cykelgarage kommer att få dem att ändra sig.

            Så ett cykelgarage är nog egentligen mest en kostnad för politikerna. Vinsterna tar andra hem i form av bättre ekonomi och färre cykelstölder.

            • Då kan vi avveckla trängselskatten alltså?

              • Anders Andersson

                Trängselskatten ger intäkter och skalar bevisligen bort 20 % av dem som tidigare tog bilen. Kvarvarande bilister förefaller vara ganska prisokänsliga – (det får vi väl se om nu trängselskatten höjs…)

                Ett cykelgarage kostar en massa miljoner, tar plats, och ger bara eventuellt effekt på bilanvändandet – principen om avtagande nytta, du vet.

                Cykelgarage är fortfarande en bra idé för cyklister som ska ut och resa med tåget – men vi får hitta andra argument. Och det står ju inte 2000 cyklar och trängs utanför stationen som det gör i Lund och Malmö – så behovet är kanske inte fullt lika trängande.

                • Ett av skälen till det kan ju vara att Trafikverkets analys stämmer, att folk inte gärna tar cykeln om de inte kan parkera den säkert. Särskilt inte när det handlar om längre tids parkering (som i hela arbetsdagar).

                  Men när jag var nere och kollade på ”Järnvägsparken” så var det tjockt med cyklar hela vägen från Centralen ända fram till övergångsstället till ”parken”. Enda stället där det var tomt var just i den cykelparkering som anlagts. Folk tycks inte vilja parkera just där.

                  Sen, när ni filat klart på argumenten, så skriv gärna här.

                  • Anders Andersson

                    Det låter som om du inte vill fila själv. Då lär det nog inte bli något.

                    Själv är jag inte intresserad av ett dyrt garage – ser hellre att mina skattepengar går til att hjälpa utsatta rumäner. Cyklar varje dag, men de gånger jag ska till tåget finns det alltid plats för min cykel, så jag ser inget behov av att slänga pengar på ett lyxgarage. Om det betalar sig självt är det en annan sak – men då är vi tillbaks där detta började. Hur många är beredda att betala 10 kr/h för att parkera sin cykel där? Upp med en hand! 5 kr/h? Någon?.

                    • Ah, ursäkta när du skrev ”Vi” trodde jag att du menade att ni var flera. Jag filar på argument varje dag, det är ett av syftena med den här bloggen.

                      Synd att du inte skrev att du var ointresserad av att ha ett garage som i Malmö från början – det är alltid lättare att diskutera när folk skriver vad de menar direkt.

                    • Anders Andersson

                      Jag stöder din ambition att få fler att cykla.

                      Jag ser inget behov av ett cykelgarage för egen del och är helt övertygad om att det inte flyttar folk från bilen – det finns helt enkelt väldigt få bilister kvar som inte behöver bilen under dagen eller är tjurigt obenägna att ändra sig.

                      Dock har jag absolut inget emot ett cykelgarage om användarna betalar för det, eller om någon kan visa att just ett cykelgarage för en halv miljard skattepengar är det smartaste sättet att få bilister (hur många?) att ställa bilen, så där stöder jag dig gärna. Däremot höll inte just de argument du framförde. Ska du få fram ett skattefinansierat cykelgarage behöver du vassare argument, vilket jag i all vänlighet påpekade – vad mer önskar du att jag ska göra?

                    • Erik Johansson

                      Halv miljard, var får du dessa summor från? Sluta trolla.

                      Det är en intressant fråga vad folk kan tänka sig betala för en säker parkering, vi får väl se hur det går i Malmö.

                    • Anders Andersson

                      Uppgiften kommer från Linda Kummel i en tidigare tråd här på bloggen. Eftersom hon jobbade i Stockholms kommun med dessa frågor tror jag vi ska lita på siffran.

                    • Erik Johansson

                      det faller på orimlighet, för det första vet jag inte vad det är du menar ska kosta en halv miljard. För det andra har alla cykelgarage som varit på tapeten i Stockholm legat på 10-50 miljoner.

                    • Anders Andersson

                      Jag har ingen bättre källa än Linda Kummel – men om det går att bygga ett garage för 1500 cyklar till den summan så borde man nå break-even på 7-35 år enligt Christians beräkning om intäkter på 1,4 miljoner/år ovan (fast värmekostnader, bevakning och underhåll tillkommer ju förstås – men cykelmeken ska väl betala lite hyra också..).

                      Jag föreslår att du går till banken och visar dem kalkylerna, så kan du själv bygga ett garage och överbevisa tvivlarna. (Det är lätt att ropa halleluja – men lite svårare att göra det…)

                    • Anders Andersson

                      En ännu bättre idé är förstås att göra det som ett delägarskap där cyklisterna själva är delägare.

                      Det är en tillräckligt innovativ idé för att både Vinnova, Energimyndigheten, Trafikverket och kanske t.o.m. kommunen ska nappa. Fixar du kalkylerna och 1500 cyklister som är beredda att bidra med 50-60 % av investeringen (mot gratis parkering i 3,5 – 20 år – beroende på kalkylen) så ska det nog att gå att hitta resten av finansieringen. Andelarna ska naturligtvis gå att sälja, så man är inte bunden till att parkera cykeln där i 20 år…

            • Erik Johansson

              Nja. cykelgarage vid centrala tågstationer är väl till för folk som vill kombinera tåg+cykel. Det går då att optimera användandet av all infrastruktur i stan, så att inte alla behöver ta den ganska överbelastade tunnelbanan.

              Fast du har rätt i att det behövs många garage utspridda för att det ska kunna användas på ett bra sätt. Dom har tre stora i Malmö nu, så man kan ju tänka sig att det fungerar för Malmö har du några uppgifter om att de står helt tomma?

              Jag upplever absolut cykelparkering som ett problem i city.

        • Malmöpågen

          Tack gode gud att vi slipper den borgerliga ”friheten” här i Malmö.

          Den innebär alltså – för er som inte känner till den – något i den här stilen: ”vi ger dig friheten att inte kunna ta dig till jobbet på annat sätt än med bil”.

          • Richard

            Jag tror majoriteten åker kommunalt till jobbet i Stockholm, sedan kommer bilen och sist cykeln (räknar inte med de få som går till jobbet).

            Har ingen källa på detta eftersom jag ”tror” det.

            Om detta stämmer är det konstigt att politikerna inte gör mer för att öka cyklismen. Det som tar mest plats i trafiken är bilarna och om Ulla anser att vi har bara ett begränsat utrymme där det inte går att såga ner träd eller riva hus så måste bilismen minska.

            En långsiktig minskning kan bara göras med morötter – alltså att göra cyklism mer attraktivt.

            Cyklism kostar minst att planera, bygga och sköta (slitaget är ju minimalt). Ändå läggs det minst pengar på cyklismens utveckling. Det är, jag har sagt det förut, för mig en gåta.

  • Bengt Persson

    Så fint kan ni i Stockholm säkert få det också, men då får ni nog först rösta bort er motsvarighet till John Roslund, och då menar jag alltså Ulla Hamilton, ifrån makten.

  • Richard

    Wow! Jag är imponerad och så glad avundsjuk på Malmöiterna som har fått en sådant fint garage.

    När jag pluggade i Lund på 90-talet bodde jag i Malmö och cyklade i princip alla vardagar till Malmö C.

    Den cykelparkeringen var alltid full och jag förstår att Malmö till slut har byggt ett garage.

    Jag tror dock inte Stockholm kommer bygga förrän det finns ett behov. Och eftersom det inte parkeras några cyklar vid Stockholms C i någon omfattning blir det inget.

    Mina erfarenheter är dock att Stockholmare lägger ner mer pengar på sina cyklar och vågar inte lämna den utan uppsikt så länge vid en tågstation som i Malmö.

    Så tyvärr kommer vi i Stockholm aldrig att få se ett liknande garage vid Vasagatan.

    • Erik Johansson

      Jag parkerar vid centralen och det är ofta så fullt att man måste ta och låsa den i ett staket ner mot den nya ”järnvägsparken”, men jag förstår inte vem som vill parkera vid Hamiltons cykelparking, allt som står där är cykelskelett.

      2 år med lådcykel i Stockholms cykelfält har förflutit utan problem (förutom Taxibilarna).

  • Älskar jämförelsen med Stockholms ”bike&ride” lol. Skulle jag inte bo här så skulle jag skratta. Nu gråter jag lite istället.

  • Palle Lilja

    Härligt.
    Bra att det cykling underlättas.
    Hoppas det blir fler garage…