Tack för ett fantastiskt 2013!

| 18 kommentarer

Det var ett händelserikt år för Stockholms cyklister. Mest uppmärksammat blev väl kanske presidentbesöket på sensommaren, men vi gladdes också åt att cyklingen i stan av allt att döma fortfarande ökar, och det gjorde också Cyklistbloggen, som aldrig haft så många besökare. Härligt och tack till alla er som besöker oss, som läser och som kommenterar!

Dags att titta tillbaks på året på bloggen och med regn, mulet och motvind utanför kan det vara svårt att minnas en vinter med annat än grått slask. Annat var det förra året…

Snö

Bisarrt mycket snö i början av året

Januari 2013

För ett år sedan var det tjockt med snö. Det började med en plötslig snöstorm i mitten på december, sedan var vintern 2012/13 en av de snöigaste på decennier och det märktes också på Cyklistbloggen.

Det blev mycket om plogning, eller avsaknaden därav, och när Stockholms kommun berättade att de skulle börja testa en ny sorts plogmaskin, ”sopsaltaren”, så sa vi bara ”bring it on”.

Den nya snöröjaren. Bring it! Foto: Iréne Skogvold

Den nya snöröjaren. Bring it! Foto: Iréne Skogvold

De få som redan 2013 fick uppleva sopsaltaren var mer än nöjda, men det skulle dröja ett helt år innan maskinen på allvar skulle sättas in. Och hittills har det ju i princip bara varit regn (men den enstaka gång den testades i slutet på året var Jeroen mer än nöjd).

Januari var också månaden vi tröttnade, igen, på att buntas ihop som grupp och få egenskaper tillskrivna oss. Under rubriken ”Sluta generalisera i trafiken”, försökte vi peka på att när bilister kör så är det vägens fel, naturens fel eller bara slumpens fel att det sker olyckor, men när det är cyklister så är det alltid alla cyklisters fel. Och hade hen hjälm på sig? Vet inte om så särskilt mycket har hänt på ett år tyvärr.

Februari 

Vi blev glada när Expressens ledarskribent Patrik Kronqvist kallade cyklisterna för ”trafikens hjältar” och skrattade lite åt att tidningen Vi Bilägare försökte få det till att trafikens miljöbovar är fotgängare och hundar(!). Fotgängarna har ju mage att få motorfordonsförarna att slösa på avgaserna helt i onödan:

Flera ton plåt ska alltså hejdas och sen sättas igång igen. Deciliter diesel och bensin går åt och luften fylls med avgaser från accelererande motorer. Detta bara för att 75 kilo människa inte kan vänta några sekunder på att vi ska passera innan han/hon går över gatan.

Ett argument som ständigt och med tröttsam regelbundenhet dyker upp är att cyklister inte betalar vägskatt och därför så har de ingen rätt att köra runt på vägarna. Vi grävde därför ner oss i fakta och svarade ett rungande ”Cyklister betalar också skatt”.

Mars

Mars började bjuda på töväder så vi lämnade snöröjningen och blickade framåt. Och upptäckte att polisen som vi nog tidigare upplevt mest sett cyklister som blindstyren som envisas med att köra framför lastbilar, plötsligt började bli försiktig cyklistpositiva. Heja!

Vi passade också på att starta Cyklistbubblan på Facebook för att få en plats där vardagscyklister kunde diskutera. Idag har den över 700 medlemmar och bevisar dagligen att cyklister inte är en grupp där alla tycker samma sak…

Cykelfält vid Slottet med turistbuss

Det finns mycket att prata om…

April

I april fortsatte polisen att överraska genom att rikta sig direkt till de bilister som fulparkerar i cykelfälten och dessutom börja bötfälla dem.

Samtidigt blev vi åter ihopklumpade i en mytisk ”cyklistlobby” som sabbar jämställdheten när Aftonbladets krönikör Natalia Kazmierska slog fast att kvinnor ska ge fan i cyklar och istället köra bil. Framåt slutet av månaden stod det också klart att Malmö hamnat på plats 7 i Copehagenizens index över världens mest cykelvänliga städer. Stockholm är som vanligt inte med.

Maj

Maj är månaden då vinterns grus ska vara bortsopat, men det var lite si och så med det när vi frågade er. I början av månaden blev det också livlig diskussion om det kanske var så att cyklisterna var överdrivet gnälliga. I maj passade polisen på att informera cyklister om vad som gäller i trafiken. Så här valde de att illustrera foldern:

Polisen informerar cyklister i korsningen Kvarnbacksvägen/Ulvsundavägen.

Hör upp blindstyre!

Samtidigt följde Södermalmspolisen Söderortspolisens exempel och lappade bilar som parkerats i cykelfält.

Juni

I sommarens första skälvande månad fick vi se exempel på Trafikverkets planering för cyklister i arbetet med Norra Länken. Det var Marcus Wileen som tipsade om att de ställt lyktstolparna mitt i de splitternya cykelbanorna:

Foto: Marcus Wileen
Foto: Marcus Wileen

 De gjorde raskt en pudel och senare under hösten sågades stolparna ner. Vi funderar fortfarande över hur mycket det hela kostade extra.

Juni var också månaden då SVT och tidningen Expressen skrev om cyklisthatet i sociala medier och då TV4 valde att hitta på uttrycket ”Cykelkriget”. De utgick från en otäck händelse där en cyklist kört på en liten flicka, buntade raskt ihop alla cyklister och slog fast att det pågick ett krig. Innan programmet med ”Cykelkriget” var sänt hade också programledaren Jenny Strömstedt bloggat om händelsen med rubriken ”Cyklistjävlar”. Joråsatt.

Juli

Cyklistbloggen intervjuades i SvD om trafiksäkerhet för cyklister och Sveriges Radio gjorde cykelradio.

Augusti

En ny led såg dagens ljus i Stockholm: ”Arenaleden”. Vi visste inte riktigt om vi skulle skratta eller gråta, eftersom ”leden” bara var samma gamla cykelväg som hittills, varav delar märkt som gångbana (!).

September

President Obama kom på besök till huvudstaden. Av det såg väl genomsnitts-Stockholmaren väldigt lite, men oj, vad med plats det blev!

Så. Mycket. Plats.

Så. Mycket. Plats.

För några dagar så andades Stockholm och alla var glada utom DN’s Viktor Barth-Kron som tyckte att storstäder kräva biltrafik. Men efterspelet blev tråkigare när ingen plötsligt ville kännas vid den enorma mur som spärrade av hela Raul Wallenbergstorg:

2013-09-10 08.53.46

The Wall

Muren blev kvar någon vecka, som ett monument över hur ansvarsfördelningen fungerar i stan, tills dess att Trafikkontoret förbarmade sig över den. Trots att de menade att det var någon annans fel.

Oktober

Månaden när vi satte lyset på hur röriga Stockholms cykelbaneskyltar är, bland annat med en där cyklisterna leds ut i mötande biltrafik (!). Vi fascinerades också över Sveriges kommuners kreativa ådra när de hittade på helt egna sätt att markera cykelvägar.

Vi hittade en massa utrymme som det skulle gå att ta av för att ge mer plats åt cyklister och så avslutade Jeroen sitt långa test av lådcykel, något som var en allt igenom trevlig upplevelse.

bakfiets_kort_ff995_500

De Fietsfabriek Bakfiets Kort FF995

Vi kikade också närmare på de nya cykelbanorna längs Nynäsvägen, något som var långt ifrån en trevlig upplevelse tyvärr.

November

Vi tipsade om hur kommunen inte klarar av att följa sina egna handböcker när de gör nya cykelvägar och gästbloggaren Jocke von Scheele recenserade nya cykelfältet på Odengatan, ett fält som visade sig i själva verket vara en vägren. Jeroen passade på att testa icke-bländande cykellampor.

December

Som cyklist bearbetas man ständigt med säkerhetsinformation. De kommer från polisen, kommuner, NTF, slumpvis Twittrare och handlar om att ha reflexer, hjälm, kroppsskydd, inte glömma att stanna vid rött, inte glömma att ha lampa, inte glömma att… ja, det mesta. Efter en höst av reflextjat blev vi lite trötta och tyckte att det är dags att även andra trafikanter får lite påminnelser. Vi gav därför konstruktiva tips om att hålla hastighetsgränserna, dra ner farten när det är mörkt och halt på vägarna och att inte glömma att kolla döda vinkeln en extra gång.

Vi frågade också hur det egentligen står till med Stockholms kommuns stolta cykelplan och noterade att det mycket riktigt som trafikborgarådet Ulla Hamilton ofta säger, att det inte går  att ta bort träd för att öka säkerheten för cyklister.

December var också månaden då DN slog rekord i att fokusera på helt fel sak när de fick till den här rubriken till en nyhet där en bilist kör ihjäl en cyklist:

Smitningsolycka tragadei för föraren
Och därmed summerar vi 2013 – ett långt och händelserikt cykelår och blickar framåt inför nyss påbörjade 2014.
Vi har ett hyperintressant cykelår framför oss, bland annat med Södermalm som testbänk och fler heta debatter – särskilt med tanke på riksdagsvalet i september.

Vi vill slutligen bara säga att vi är själaglada och tacksamma för att ni läser det vi skriver. Ni som kommenterar och diskuterar här, på Twitter, Google+ och i vår Facebook-grupp gör både oss och läsarna långt mycket klokare och mer insatta i cykling. Tack!

Så, nu åker vi. Vad hoppas du mest av allt att få se i cykelväg under året som kommer?

Författare: Cyklistbloggen

Vi som bloggar här är Christian Gillinger och Jeroen Wolfers. Vi är två Stockholmscyklister som huvudsakligen använder cykeln för att komma till och från våra respektive jobb. Vi cyklar istället för att köra bil eller åka kommunalt och vi vill att cykling ska kännas lika säkert och få samma villkor som alla andra trafikslag. Vi hoppas att vi drar vårt strå till stacken för att se till att göra Stockholm till en vettig cykelstad. Kommentera gärna!

  • JosephTR

    Tack för allt ert arbete. Äntligen en plats där jag kan gnälla…..

  • Cyklist66

    Bästa bloggen 🙂

  • eriksandblom

    Så roligt att ni har många besökare på bloggen!

    Och mycket stort tack för Cyklistbubblan. Det bästa som hänt cykelsverige på mycket länge!

  • Jocke von Scheele

    Tack för en jättebra och välskriven blogg! Ser fram emot mer intressant läsning under 2014.

  • Richard

    Jag hoppas att trafikreglerna för cyklisterna ändras och att infrastrukturen förtydligas:

    1. Cykel upphöjs till ”bilstatus”. Kommer en cyklist från höger ska bilister ge företräde på samma sätt som om cyklisten hade varit en bil.

    2. Färga alla högtrafikerade cykelbanor röda hela vägen och inte bara i korsningar. Gångtrafikanter blir medvetna när de går i cykelbanan och att det inte är cyklister som cyklar på trottoaren = the war is over.

    3. Polis inför nolltolerans mot alla motorfordon som stannar / parkerar i cykelbana och lappar konsekvent alla hela tiden och inte bara ibland. Taxi och åkerier lär sig snabbare än Svensson att det kostar

    • Bike sporter

      >>Cykel upphöjs till ”bilstatus”. Kommer en cyklist från höger ska bilister ge företräde på samma sätt som om cyklisten hade varit en bil.<>Den här diskussionen är ju löjlig, bara en massa trams…

      Nr.1
      Det är inga som cyklar 3-4 i bredd, till 99% är det två i bredd och det är av en anledning

      Nr.2
      Att vi cyklister lägger oss två i bredd med vilje bara för att det är krokiga vägar för att irritera bilister, skärp er för fan! Vi är ute för att träna inte för att reta andra, vi cyklar två i bredd av säkerhetsskäl. Cyklar man direkt efter varandra så kommer varenda bil att försöka pressa sig förbi oavsett om de har möte och därav så kommer det ske olyckor.

      Nr.3
      Ska vi ta upp alla fel bilister gör som jag dagligen märker av när jag kör bil?

      – Använder ej blinkers
      – Bryr sig ej om högerregeln
      – Stannar ej vid stopplikt
      – Kör för fort
      – Pratar i telefon/leker med radio
      – Vårdslösa omkörningar
      – Stannar ej vid övergångsställe

      Listan kan göras lång…. Städa era egna skrivbord innan ni städar andras…<<

      • Richard

        Jag tänker på andra korsningar där bilister idag inte behöver ge företräde för cyklister som kommer från höger – you know, cykelbanor.

        Samma sak innan rondell, där behöver inte bilister ge företräde heller.

        Kort sagt: vid alla korsningar what so ever ska högerregel gälla även om det kommer en cykel.

        • Bike sporter

          Nu förstår jag vad du menar. Jag tog upp körkortsboken och där står följande:
          -Korsar du en cykelbana, har du väjningsplikt mot trafikanterna på cykelbanan.
          -Korsar du en bevakad eller obevakad cykelöverfart i samband med en sväng, ska du köra med låg fart och släppa fram cyklisterna och mopedisterna. Detta gäller även när du kör ut ur en cirkulationsplats.
          -När du i övrigt närmar dig en cykelöverfart ska du anpassa farten, så att det inte uppstår någon fara för dem som är ute på cykelöverfarten. Cyklisterna har väjningsplikt. Här skiljer sig trafikreglerna väsentligt mot de regler som gäller vid ett övergångsställe. Mycket större ansvar har lagts på cyklisterna än på de gående.

          Dessutom har cyklisterna väjningsplikt där cykelbanan tar slut och det inte finns någon cykelöverfart. Så står det vidare i körkortsboken: >>På ställen där en cykelbana tar slut och inte övergår i en cykelöverfart, är det cyklisterna och mopedisterna på cykelbanan som ska väja för trafikanterna på körbanan.<<

          Sen får cyklister och mopedister svänga vänster i en korsning på två sätt. De kan före svängen hålla sig antingen intill mittlinjen, eller intill körbanans högra kant. Detta kan innebära en risk för missförstånd. Bilisten måste räkna med att cyklisten tänker svänga vänster, även när denne cyklar rakt utmed högerkanten. Skulle det i en sådan situation finnas två körfält, ett som är avsett för att köra rakt fram eller svänga vänster på och ett som är avsett för att köra rakt fram eller svänga höger på så skulle jag att rekommendera att cyklisten byter till det vänstra körfältet vilket man inte behöver göra i Sverige men vilket man måste göra om man cyklar i Polen där man dessutom har krav på cykelkort för att få cykla på landsvägar vilket då kräver att man kan reglerna.

          I Sverige finns det inget man kan ta som gäller för cykel vilket jag tycker är bra enbart för cyklister som kan trafikreglerna, men rätt dåligt att man inte ska behöva ta cykelkort för dem som inte kan reglerna. Innan jag fick ge mig ut på cykel och färdas så långt som 40-45 kilometer fick jag läsa på vad som gäller för cyklister. Som åttaåring var jag intresserad av trafikmärken och reglerna. För att få ta ett cykelkort i Polen måste man vara minst 10 år.

          I en korsning med ett körfält avsett enbart för högersvängande får cyklisten inte använda det körfältet för färd rakt fram eller till vänster. Om cyklisterna ska till eller från ett kollektivkörfält i anslutning till korsningen är det dock tillåtet.

          Apropå det där som personen jag skrev om som skrev den där kommentaren med alla möjliga fel, i Polen var det förbjudet att använda mobilen förrän det började gälla i Sverige och den regeln är mer sträng än här i Sverige. Och jag har aldrig sett en bilist använda mobilen samtidigt som denne körde där, men många kör alldeles för fort där. På polska motorvägar får man inte köra fortare än 130 eller ibland även 140 kilometer i timmen men polska motorfordonsförare ignorerar dessa hastighetsbegränsningar och kör fortare. Jag har en gång pratat med min pappa och han sa att jag aldrig skulle våga ta mig ut på motorcykel på polska motorvägar där jag som nästintill den ende som skulle följa reglerna bland så många motorcyklister som kör sina motorcyklar i 230 kilometer i timmen eller mer. Själv mötte jag många fortkörare i Polen och jag skulle aldrig sätta mig på cykel eller ens i bil på polska vägar, hellre åker jag tåg därborta och isolerar mig från alla trafikgalningar. Polska tåg är dessutom billiga för dem som bor i Sverige. Om man från den 5 januari 2014 betalar 201 kronor och får färdas mellan Jönköping och Göteborg så kostar en enkelbiljett för ungefär samma sträcka bara 26 zloty, över 50 kronor. Svenska motorfordonsförare är betydligt försiktigare än de polska så det är inget konstigt att jag vågar ta mig ut på cykel och ut i svenska landsvägar. Övningskörande bilister är dessutom försiktigare än även vanliga svenska bilister. Jag körde elcykel från Öxabäck till Överlida en gång och hade bilen över 700 meter bakom mig. Bilisten bakom mig verkade inte vilja köra om mig trots att den mötande trafiken redan har passerat oss, men vi befann oss mellan kurvor där det egentligen är förbjudet att köra om, en vanlig bilist hade gjort det men denne höll sig bakom mig. Efter att jag har passerat alla kurvor och körde in i backkrönet vinkade jag ett tecken som betyder "Kör om mig." och bilisten körde om mig i backkrönet. Instruktören tackade mig och jag fick reda på att det var en övningskörande bilist. En annan gång har jag kört elcykel från Mårdaklev till Överlida och eftersom det inte kom någon bil till vänster om mig i huvudleden körde jag ut i den. Efter någon minut kom mötande trafik och några bilister bakom mig. Den mötande trafiken var så långt bort framför mig att två eller tre bilister hade hunnit köra om mig men ingen gjorde det. Den som körde direkt efter mig var övningskörande och jag visste inte det förrän denne körde om mig efter att all mötande trafik har passerat oss.

  • Bitte

    Stort tack för en fantastisk blogg som är så informativ, objektiv och saklig. Keep up your good work!