Sveriges farligaste cykelfält

| 81 kommentarer

– Det är för få cyklister som frivilligt svänger ut framför bilar. Det måste vi göra något åt.

Så tänkte de när de beslutade om det unika, hoppas jag verkligen, cykelfältet på Vasagatan. Det ser ut så här:

2014-01-14 10.52.57

Det kan ta några tittar innan man förstår precis hur det fungerar. Ja, det är cykelfilen som plötsligt på mindre än två meter svänger tvärt över mittfilen och fortsätter till vänster. Det är filen som byter fil om man så vill. Som cyklist kör man alltså hela tiden i samma fil. Man behöver inte göra ett filbyte överhuvudtaget, filen svänger åt dig. För att vara jättetydlig, så här är det tänkt att man ska cykla:

Vasagatan

Jag är ledsen om jag är övertydlig. När jag såg den här lösningen förra veckan var min första instinkt att ringa någon så att de kunde komma och sätta upp varningstrianglar eftersom något hade gått väldigt fel när måleriarbetet utförts. Men sedan insåg jag att japp, det är så är det är tänkt att det ska vara. Cyklisterna ska, på en 50-väg, plötsligt svänga upp framför bilar som kommer i kanske tre gånger så hög hastighet bakifrån. Det är gjort så.

Fundera lite på det. Om vi precis som de som planerade det här fältet bortser från verkligheten en stund. Vad betyder det här juridiskt?

  • Cykelfältet räknas som vilket körfält som helst.
  • Som cyklist byter man här inte körfält, man fortsätter i samma.
  • Som bilist däremot korsar man plötsligt ett körfält. Som motormännen skriver: ” Man får byta körfält endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter.”

Det här regleras i Trafikförordningens 3:e kapitel, paragraf 43:

43 § En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Detsamma gäller när en förare stannar eller hastigt minskar farten.
En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas.

Sista meningen skulle kunna vara tillämpbar på cyklister i det här fältet, men eftersom hela skiftet är över på några meter och trafiken är upphinnande bakifrån så är chansen att hinna upptäcka eventuell (ha!) inkörare i tid minimal.

Så i den teoretiska låtsasvärlden skulle alltså biltrafiken endast få korsa cykelkörfältet ”om det kan ske utan fara”. Eller vänta. Jag vet fan inte hur det här körfältet förhåller sig juridiskt till någonting överhuvudtaget. Lagarna skrevs inte för att hantera körfält som byter fil själva. Det finns inga bilvägar där en högerfil plötsligt korsar mittenfilen och sedan fortsätter till vänster. Utan någon skyltning whatsoever.

Förmodligen finns det skäl till det.

Collage

Om vi återvänder från teorins förlovade land och ger oss åter in i den verklighet som Stockholms cyklister har att förhålla sig till, annars dö, så är det juridiska såklart helt ointressant. Man kör inte ut framför bilar, lastbilar och bussar som färdas i 50+ om man gillar att leva. Inga bilister kommer stanna och släppa fram cyklister här. De kommer att köra rakt fram eftersom de inte har någon chans överhuvudtaget att förstå att de just ska till att korsa ett annat körfält. Kanske finns det till och med någon lagtext som talar om att förflyttning i sidled på en vägbana aldrig får ske om det inte är helt klart bakåt, oavsett hur körfälten går, vad vet jag.

Det är bara att stanna och hoppas på en eventuell lucka, hoppas att man bedömer hastigheten på bilarna rätt och hinner över. Störst går först. Bilderna ovan är tagna på dagen, fundera över hur det är att cykla samma väg i vintermörker och tvingas avgöra hastighet bara utifrån bländande strålkastare.

Vasagatan har haft det där cykelfältet mitt i vägen länge, ett av Cyklistbloggens första inlägg handlade faktiskt om det redan 2010. Jag tycker fortfarande biltexten är rätt fyndig.

Inkommande cyklar, landa på bana två.

Inkommande cyklar, landa på bana två.

Redan då var det en usel lösning, men då kunde man som cyklist åtminstone, i den teoretiska låtsasverkligheten, först köra i blandtrafik, alltså i bilkörfältet, och sedan komma in i cykelfältet. Vilket är precis så alla vana cyklister kommer köra idag. Ovana cyklister kommer överhuvudtaget inte cykla på Vasagatan eftersom det är en rätt skrämmande upplevelse att försöka följa den väg som trafikplanerarna tycker att cyklisterna ska följa, samtidigt som det i hög fart passerar motortrafik.

Under tiden funderar jag på om man kan polisanmäla någon.

IMG_2975-MOTION

Korsa här du cyklistjävel.

Dela!Share on Facebook155Tweet about this on TwitterShare on Google+0Email this to someone

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

81 Comments on "Sveriges farligaste cykelfält"

Notify of
avatar
trackback

[…] först i januari förra året som jag för första gången hamnade på Vasagatan (läs om det här: Stockholms farligaste cykelfält). Det var inte särskilt inbjudande kan jag […]

trackback

[…] leds över körbanan på ett oväntat sätt. Cyklistbloggen visar ett skräckexempel på det i Sveriges farligaste cykelfält. Se och […]

trackback

[…] (Läs mer: Sveriges farligaste cykelfält) […]

trackback

[…] Filen byter plats på Vasagatan […]

trackback

[…] i vintras skrev vi om vad vi tyckte var kanske Sveriges farligaste cykelfält, det […]

trackback

[…] Så, det är förmodligen bara att vänja sig vid att det kommer se likadant ut de närmaste fyra-fem åren. Utredning börjar 2015. När planering och genomförande sker, tja, den som lever får se (och det betyder också att tvärsvängen blir kvar också) […]

trackback

[…] har ju skrivit om platsen tidigare, det är precis där som cykelfältet svänger tvärs vänster över hela körfältet. Det ska bli intressant att se om det här betyder att cykelfältet förblir fritt, eller om det […]

Brian Askrud
Guest

Jag cyklar dagligen hem via Vasagatan, i mörker, vilket också är en ganska bra benämning på dragningen av det där cykelfältet. Det spelar liksom ingen roll hur mycket du vinkar och, pga all hinder i höger körfält försöker, slänga bak huvudet innan du följer fältet likt en soldat på väg ut i krig. Det är bara att hoppas på att överleva, eller att, som många påtalat, lägga dig i mitten redan i förväg. Eftersom jag kommer ned från Mäster Samuelsgatan svänger jag direkt in mot rödljuset vid viadukten och lägger mig rätt redan från början. Det är dessutom oftast rött där när du kommer varifrån jag kommer.

disalagg
Guest

Sveriges farligaste cykelfält http://t.co/bYekjXCpH0

Fredrik
Guest

När jag passerar Vasagatan söderut få placerar jag mig i vänster fil redan vid Max för att byta när farten på bilarna inte är så hög. Sen försöker jag ju hålla jämn fart med bilarna för att inte vara ivägen mer än nödvändigt.
Där cykelfältet gör en chikan är det ju nästan alltid parkerade bilar och om man ska kolla bakåt där så är det dessutom fullt med fotgängare att hålla koll på.

taliz
Guest

Samma problem finns på flera ställen i stan. Tex vid norra bantorget.

johank76
Guest

”Det finns inga bilvägar där en högerfil plötsligt korsar mittenfilen och sedan fortsätter till vänster.” http://t.co/MXku7t2Lug

JKHJonsson
Guest

RT @Cyklistbloggen: Sveriges farligaste cykelfält: http://t.co/dhA83Biq7f #cykla

Cykelpendlare
Guest

RT @Cyklistbloggen: Sveriges farligaste cykelfält: http://t.co/dhA83Biq7f #cykla

AgnetaBF
Guest

#Stockholmsstad mot #cyklister. Sveriges farligaste cykelfält http://t.co/1q86lT5aid

uteocyklar
Guest

RT @Cyklistbloggen: Sveriges farligaste cykelfält: http://t.co/dhA83Biq7f #cykla

Dmitri F.
Guest

Hej gott folk!

Jag mailade om just detta till Trafikkontoret för några månader sedan och undrade varför inte cykelfältet ligger mitt i vägen redan från föregående korsning, där man kan t.ex byta fil i lugn och ro med hjälp av rött ljus och cykelbox. Inte optimalt, men bättre än det som finns idag.

Först, låt oss konstatera att detta är nymålat under hösten 2013.

Och här kommer trafikkontorets svar:

”Vi valde att lägga cykelbanan längs kanten för att inte skapa en ficka där taxibilar kan stå.

Det kommer att sättas upp ett räcke på trottoaren för att göra det svårare för eventuella passagerare att ta sig fram till taxibilarna. Förhoppningsvis gör det platsen så oattraktiv för taxiförarna att de inte kommer att stå där i fortsättningen.”

För att inte skapa en ficka där taxibilar kan stå….

Alltså var man orolig över att taxiförarna skulle blockera det högra körfältet för övriga bilister, så man la cykelfältet där istället så att taxiförarna kan blockera densamma.

Samtidig säger man att ett räcke kommer sättas upp, något som i teorin skulle lösa problemet med att taxibilar skulle stanna där, men så långt tänkte man inte.

Bil bil bil bil bil.

Richard
Guest

Så cyklisterna ska riskera sina liv för att polis / lapplisor / politiker inte kan göra sitt jobb (bötfälla fultaxi eller planera bättre var de ska stå)?

Jag skulle vilja se en bilfil som korsar en annan bilfil så snabbt. Nej, bilfiler som försvinner har flera skyltar, målade pilar och lång förberedelsesträcka.

Vem är ansvarig för denna lösning? Den personen kommer få blod på sina händer i vår när första olyckan sker här.

Oscar
Guest

Jo, visst är det riskfyllt men det där har jag lärt mig hantera för länge sedan. Rätt teknik är att lägga sig mitt i körbanan redan under Klarabergviadukten. Du kan vara tryggt förvissad om att det står någon fultaxi (eller polisbil) parkerad på cykelbanan så det finns goda skäl att blockera bilarna. Som sagt; undvik cykelfältet och planera körningen.

J a
Guest

Ytterligare exempel på en vårdslös och livsfarlig trafiklösning. Stockholms stad verkar vilja maximera antalet organdonatorer, som vanligt.

Trafiklösningen borde vara i strid med 26 § väglagen och kan kanske leda till rätt till skadestånd för den stackare som råkar illa ut på grund av kommunens vårdslöshet vid planeringen.

Polisanmälan… brott? ”allmänfarlig vårdslöshet” Ansvarig? Om ingen klar delegationsordning finns bör det vara den högsta beslutsfattaren.

Fråga Stockholms stad vem som bär ansvaret för trafiklösningen och om det finns delegationsordning och om vem som bär yttersta ansvaret för de beslut som fattas.

Fredrik Jönsson
Guest

Ja, den där är skön. Kröken på fältet är tvär nog för att det ska vara svårt att följa fältet utan att halka utanför vid lite fart.

Ms_Xx
Guest

Ja, och även tillräckligt tvär för att man ska poppa upp som gubben i lådan framför bilarna om man nu inte har halkat omkull på väg dit…

marithaSandLoof
Guest

RT @Cyklistbloggen: Sveriges farligaste cykelfält: http://t.co/dhA83Biq7f #cykla

J
Guest
I göteborg fanns faktiskt en sådan filbytande fil ett tag (i somras tror jag). Jag försöker mig på en beskrivning, hittar ingen bra bild nu: Om man kom på Allén mot järntorget så precis efter korsningen Allén-Södra vägen försvann den vänstraste av de tre filerna, och mitten och högerfilen flyttades ett snäpp vardera åt vänster i något som påminde om en chikan (precis som cykelbanan i inlägget) medan högerfilen försågs med en pil som påbjöd högersväng i korsningen med Avenyn femtio meter bort. Det fanns det en stor kryptisk vägskyllt som visade hur filerna gick, men eftersom inget annat ändrats än linjer på vägen så körde en del av bilisterna som det hade varit innan och andra som de uppfattade att det nya var tänkt. Ingen kul korsning att köra bil i kan jag säga. Det fanns heller inget fysiskt hinder som hindrade trafiken i högerfilen att köra rakt fram i korsningen med Avenyn, så där fortsatte de flesta rakt fram som om inget hade hänt. Någonstans i allt detta fanns (eller finns?) nyinsatta bussfält och filbytande bussar med varierande tolkningar av strecken på marken. Kort sagt, man prövade filbytande filer för biltrafiken, men övergav det när det inte visade… Read more »
jimmysjolund
Guest

RT @Cyklistbloggen: Srsly, @StockholmsStad, Hur tänkte ni här? http://t.co/L7D0ekGu7i @UllaHamilton

Tomas Granditsky
Guest
Markus
Guest

Det här platsen och torsgatan/st eriksgatan är riktigt otäck. Varför gör kommunen dessa skitlösningar??? För att det är enkelt o billigt.

mikaelordenius
Guest

@Cyklistbloggen någon har alltså varit på plats, tillverkat och satt upp en skylt, och lösningen blev inte bättre än innan? #cykelmiljarden?

elfstr0m
Guest

@Cyklistbloggen Jämför med motsvarande manöver på stadsgårdskajen, bussfält korsar två bilkörfält. Där sker det med hjälp av trafikljus.

Krister Isaksson
Guest

Vad grundar du det på att det är Sveriges farligaste cykelfält?

Waldemar
Guest

Helt unik lösning är det tyvärr inte. Även om det inte riktigt är samma sak så finns någon liknande lösning där Trosgatan korsar Sankt Eriksgatan. Det syns kanske inte så bra på google maps-bilderna p.g.a. alla bilar, ställningar, osv. parkerade där. Numera är ställningarna borta men det brukar stå några bilar parkerade där så man får överraska högersvängande bilister och plötsligt dyka upp på deras fil. Inte roligt.

Franz
Guest

Jag riktigt hatar de där usla cykelfältslösningarna. Det som är riktigt illa med just ovan nämnda platser är att man kommer man ut från cykelbanan bakom parkerade bilar och trottoarkanter, på vintern snövallar, och har bara några få meter på sig att hitta en lucka och göra ett filbyte. Om man väntar tillräckligt länge behöver man som sagt inte göra nåt filbyte, bara följa filen, men då finns istället risken att inte kunna göra sidoförflyttningen alls. Säkraste lösningen borde vara att göra filbyte redan vid trafikljuset innan.

taliz
Guest

Även vid Norrra Bantorget finns samma ”lösning”. Har själv varit nära att bli påkörd där ett flertal gånger, trots att jag sett mig om innan jag följt fältet in mot mitten. Det finns nämligen gott om bilister som trampar gasen i botten från någon tidigareliggande korsning, och de hinner man inte se.

serlu
Guest

RT @Cyklistbloggen: Sveriges farligaste cykelfält: http://t.co/dhA83Biq7f #cykla

erikssou
Guest

RT @Cyklistbloggen: Srsly, @StockholmsStad, Hur tänkte ni här? http://t.co/L7D0ekGu7i @UllaHamilton

Lars
Guest

Jag blir så ledsen och uppgiven när jag ser sådant här. Och jag blir rädd. Jag tänker på alla de incidenter och eventuella olyckor som kommer att inträffa här. Jag tänker på det där korta ögonblicket precis innan olyckan. Ögonblicket då man inser vad som kommer att hända. Tvärniten som kommer för sent. Skriket som fastnar i halsen. Känslan av att plötsligt slungas upp i luften och i bästa fall landa på en motorhuv. Den mentala chocken och smärtan i kroppen efteråt. Och jag tänker på de kommuntjänstemän som gör det hela möjligt.

lernmark
Guest

RT @Cyklistbloggen: Sveriges farligaste cykelfält: http://t.co/dhA83Biq7f #cykla

jwolfers
Guest

RT @Cyklistbloggen: Srsly, @StockholmsStad, Hur tänkte ni här? http://t.co/L7D0ekGu7i @UllaHamilton

CLW_Everett
Guest

@Cyklistbloggen @StockholmsStad @UllaHamilton På bilden står det ju inga taxibilar i cykelfältet det var ju positivt

kallecyklar
Guest

RT @Cyklistbloggen: Sveriges farligaste cykelfält: http://t.co/dhA83Biq7f #cykla

FredrickTurfare
Guest

RT @Cyklistbloggen: Srsly, @StockholmsStad, Hur tänkte ni här? http://t.co/L7D0ekGu7i @UllaHamilton

Cyklistbloggen
Guest

Srsly, @StockholmsStad, Hur tänkte ni här? http://t.co/L7D0ekGu7i @UllaHamilton

Grave_Dohl
Guest

@Cyklistbloggen Lägg till fulparkerande taxichaufförer som slåss om du bara kommer nära så har vi en drömväg:/

barncyklist
Guest

Och tänkvärt: även barn kommer cykla här. Dags för kriskomission, @UllaHamilton? @Cyklistbloggen

bergensykkel
Guest

@Cyklistbloggen Hjelp!

Prokke
Guest

RT @Cyklistbloggen: Sveriges farligaste cykelfält: http://t.co/dhA83Biq7f #cykla

felix reychman
Guest

Ja, teorin är ju rolig på en akademisk nivå, men praktiken är mycket enklare än du anar.
Det är nämligen så att den del av cykelfältet som går närmast trottoaren, innan det svänger ut, där, där det är stoppförbud, är permanent uppställningsplats för Taxi. Det betyder att du som cyklist ändå är ungefär där cykelfältet mitt i gatan börjar, när du kommer fram dit, och allt blir enkelt.

Det är nästan som om någon tänkt det från början.

Cynismen växer. The force is strong with this one!

(och mina bilder på roliga cykelställ kommer. ledsen att det dröjt.)

Peter Holmberg
Guest

Precis så, vasagatan har uppställningsplats för taxi från mäster samuelsgatan och framåt (tom i lastplats utanför radisson). Så man har cyklat i bilfilen sedan länge när man kommer fram till den där dödsfällan. Jag skrattade till lite när jag såg den här för första gången.

felix reychman
Guest

Peter, du blandar ihop sakerna. 🙂
Jag pratar om EFTER Radisson. Där är det stoppförbud, men medan de byggt om framför centralen, har det stått taxi rakt utanför centralens huvudentre, på stoppförbudet, på cykelfältet. Det är precis innan cykelfältet bokstavligen dödsföraktande sticker rakt ut i gatan.

felix reychman
Guest

Word på den.
Att enstaka taxibilar stannar där de inte får, kan betraktas som enskilda individer som bryter mot lag. Precis som cyklister som cyklar mot rött, eller andra bilister som kör för fort.
Just utanför centralen har dock taxiuppställandet blivit systematiskt, på ett sätt som oroar. Man skulle önska att ett par tre polisbilar snabbt och lätt parkerade in alla taxibilarna, och sedan bötfällde dem rejält.

Som det är nu, är faktiskt, bokstavligen, den del av cykelfältet som går längs trottoaren bara en hypotetisk detalj i en, i övrigt, ännu sämre lösning, och hela den delen av vasagatan fullständigt livsfarlig.

Lägg till det alla som tycker att de ”bara ska stanna till”, och väljer att göra det i cykelfältet precis efter Radisson, och slänger upp dörrar utan att se sig för, och du har totalhaveri.

Ja, det är i första hand ett misslyckande av trafikplanering. Jag håller med. Det misslyckandet har sedan dessutom följts av ytterligare ett, i form av bristande krav på regelefterlevnad för de regler som faktiskt finns.

En konstapel som lappade folk där, skulle vara en ren pluspost i budgeten för polisen.

Anders M
Guest

Det är fultaxi som står i det där cykelfältet, eftersom de inte är välkomna i taxistationen, eftersom de utnyttjar den idiotiska lagen som låter dem skörta upp oanande passagerare. Men fultaxi kan man inte bötfälla, för då blir det kravaller.

Samtidigt på andra sidan gatan kan man få tampas med långfärdsbussar som släpper ut sina trötta/virriga passagerare samt börjar lasta ur bagageutrymmet. Var? På cykelbanan! Detta förutsätter förstås att man har vågat ta sig upp på sagda cykelbana genom att ta sig över gatan och genom en refug nere vid Tegelbacken på ett sätt som känns halvinformellt och som jag aldrig riktigt lyckats förlika mig med.

Hela Vasagatan borde K-märkas som historiskt usel cykelgata.

felix reychman
Guest

dubbelword på den, Anders.
Fast…
Om polisen hade valt att göra något åt fultaxin, hade det gått. Men ingen bryr sig. Det är ju bara ett cykelfält.
Fem poliser, i tre bilar, som dubbelparkerar utanför taxibilarna, så de inte bara kan köra därifrån, och sedan bötfäller. Kravaller, ja då får det väl bli det, men bötfällda blir de, och kanske de då nästa gång passar sig för att stå där.

Joakim Bjerhem
Guest

Detta är det otäckaste cykelfält jag upplevt i Stockholm det lilla jag ändå cyklar i innerstaden. Jag har kört här med min 1-åring och 3-åring efter mig i cykelvagn efter att vi kommit med tåget en kväll och det är fruktansvärt obehagligt. Jag var tvungen att köra in rakt framför en lastbil långt innan fältet svängde för att komma rätt. Han såg mig och bromsade. Så lätt med lite bristande uppmärksamhet från en busschaufför att krossa mina ungar i vagnen… Varför byggs detta?

Magnus Ström
Guest

Fem poliser på cykel som bötfäller ?

Dmitri F.
Guest

De kommer sätta upp staket mellan trottoar och cykelfält, så att det inte går att lasta passagerare där….

cykelbloggar
Guest

Cyklistbloggen: Sveriges farligaste cykelfält http://t.co/ByhpvFPEIE @Cyklistbloggen

jwolfers
Guest

RT @Cyklistbloggen: Sveriges farligaste cykelfält: http://t.co/dhA83Biq7f #cykla

cykelliberalen
Guest

@Cyklistbloggen cyklar där ofta. Märkligt nog tar dock bilister större hänsyn till mig där än på många andra ställen. För att vi blandas?

peppelorum
Guest

RT @Cyklistbloggen: Sveriges farligaste cykelfält: http://t.co/dhA83Biq7f #cykla

karolinaekull
Guest

@Cyklistbloggen sånt här gör att jag faktiskt inte vågar cykla i stan. Är glad att jag bor, jobbar och cyklar i västerort. Finns cykelbanor.

calmsund
Guest

RT @Cyklistbloggen: Sveriges farligaste cykelfält: http://t.co/dhA83Biq7f #cykla