Sveriges farligaste cykelfält

| 81 kommentarer

– Det är för få cyklister som frivilligt svänger ut framför bilar. Det måste vi göra något åt.

Så tänkte de när de beslutade om det unika, hoppas jag verkligen, cykelfältet på Vasagatan. Det ser ut så här:

2014-01-14 10.52.57

Det kan ta några tittar innan man förstår precis hur det fungerar. Ja, det är cykelfilen som plötsligt på mindre än två meter svänger tvärt över mittfilen och fortsätter till vänster. Det är filen som byter fil om man så vill. Som cyklist kör man alltså hela tiden i samma fil. Man behöver inte göra ett filbyte överhuvudtaget, filen svänger åt dig. För att vara jättetydlig, så här är det tänkt att man ska cykla:

Vasagatan

Jag är ledsen om jag är övertydlig. När jag såg den här lösningen förra veckan var min första instinkt att ringa någon så att de kunde komma och sätta upp varningstrianglar eftersom något hade gått väldigt fel när måleriarbetet utförts. Men sedan insåg jag att japp, det är så är det är tänkt att det ska vara. Cyklisterna ska, på en 50-väg, plötsligt svänga upp framför bilar som kommer i kanske tre gånger så hög hastighet bakifrån. Det är gjort så.

Fundera lite på det. Om vi precis som de som planerade det här fältet bortser från verkligheten en stund. Vad betyder det här juridiskt?

  • Cykelfältet räknas som vilket körfält som helst.
  • Som cyklist byter man här inte körfält, man fortsätter i samma.
  • Som bilist däremot korsar man plötsligt ett körfält. Som motormännen skriver: ” Man får byta körfält endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter.”

Det här regleras i Trafikförordningens 3:e kapitel, paragraf 43:

43 § En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Detsamma gäller när en förare stannar eller hastigt minskar farten.
En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas.

Sista meningen skulle kunna vara tillämpbar på cyklister i det här fältet, men eftersom hela skiftet är över på några meter och trafiken är upphinnande bakifrån så är chansen att hinna upptäcka eventuell (ha!) inkörare i tid minimal.

Så i den teoretiska låtsasvärlden skulle alltså biltrafiken endast få korsa cykelkörfältet ”om det kan ske utan fara”. Eller vänta. Jag vet fan inte hur det här körfältet förhåller sig juridiskt till någonting överhuvudtaget. Lagarna skrevs inte för att hantera körfält som byter fil själva. Det finns inga bilvägar där en högerfil plötsligt korsar mittenfilen och sedan fortsätter till vänster. Utan någon skyltning whatsoever.

Förmodligen finns det skäl till det.

Collage

Om vi återvänder från teorins förlovade land och ger oss åter in i den verklighet som Stockholms cyklister har att förhålla sig till, annars dö, så är det juridiska såklart helt ointressant. Man kör inte ut framför bilar, lastbilar och bussar som färdas i 50+ om man gillar att leva. Inga bilister kommer stanna och släppa fram cyklister här. De kommer att köra rakt fram eftersom de inte har någon chans överhuvudtaget att förstå att de just ska till att korsa ett annat körfält. Kanske finns det till och med någon lagtext som talar om att förflyttning i sidled på en vägbana aldrig får ske om det inte är helt klart bakåt, oavsett hur körfälten går, vad vet jag.

Det är bara att stanna och hoppas på en eventuell lucka, hoppas att man bedömer hastigheten på bilarna rätt och hinner över. Störst går först. Bilderna ovan är tagna på dagen, fundera över hur det är att cykla samma väg i vintermörker och tvingas avgöra hastighet bara utifrån bländande strålkastare.

Vasagatan har haft det där cykelfältet mitt i vägen länge, ett av Cyklistbloggens första inlägg handlade faktiskt om det redan 2010. Jag tycker fortfarande biltexten är rätt fyndig.

Inkommande cyklar, landa på bana två.

Inkommande cyklar, landa på bana två.

Redan då var det en usel lösning, men då kunde man som cyklist åtminstone, i den teoretiska låtsasverkligheten, först köra i blandtrafik, alltså i bilkörfältet, och sedan komma in i cykelfältet. Vilket är precis så alla vana cyklister kommer köra idag. Ovana cyklister kommer överhuvudtaget inte cykla på Vasagatan eftersom det är en rätt skrämmande upplevelse att försöka följa den väg som trafikplanerarna tycker att cyklisterna ska följa, samtidigt som det i hög fart passerar motortrafik.

Under tiden funderar jag på om man kan polisanmäla någon.

IMG_2975-MOTION

Korsa här du cyklistjävel.

Dela!Share on Facebook155Tweet about this on TwitterShare on Google+2Email this to someone
christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: Stockholm har ett problem med vardagscyklister | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Motion: Enhetliga korsningar | Trafik i stan()

  • Pingback: Nollvisionen – och varför den är viktig att känna till för cyklister | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Fler olyckor när trafik tvingas korsa annan trafik | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Nollvisionen, inget för cyklister | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Inga förändringar vid Centralen | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Svårare att cykelfältsparkera vid Centralen | Cyklistbloggen()

  • Jag cyklar dagligen hem via Vasagatan, i mörker, vilket också är en ganska bra benämning på dragningen av det där cykelfältet. Det spelar liksom ingen roll hur mycket du vinkar och, pga all hinder i höger körfält försöker, slänga bak huvudet innan du följer fältet likt en soldat på väg ut i krig. Det är bara att hoppas på att överleva, eller att, som många påtalat, lägga dig i mitten redan i förväg. Eftersom jag kommer ned från Mäster Samuelsgatan svänger jag direkt in mot rödljuset vid viadukten och lägger mig rätt redan från början. Det är dessutom oftast rött där när du kommer varifrån jag kommer.

  • Fredrik

    När jag passerar Vasagatan söderut få placerar jag mig i vänster fil redan vid Max för att byta när farten på bilarna inte är så hög. Sen försöker jag ju hålla jämn fart med bilarna för att inte vara ivägen mer än nödvändigt.
    Där cykelfältet gör en chikan är det ju nästan alltid parkerade bilar och om man ska kolla bakåt där så är det dessutom fullt med fotgängare att hålla koll på.

  • taliz

    Samma problem finns på flera ställen i stan. Tex vid norra bantorget.

    • Ja jäklar. Där är man i och för sig en bit ute i vägbanan redan så man kommer inte från vägrenen som vid Vasagatan och den ser ut att inte svänga lika snabbt. Men annars är det samma usla lösning.

      • taliz

        Njae. Vid rödljuset kommer man från en cykelbana som går ”på trottaren”.
        Bilden visar inte riktigt hur illa det är.

  • Hej gott folk!

    Jag mailade om just detta till Trafikkontoret för några månader sedan och undrade varför inte cykelfältet ligger mitt i vägen redan från föregående korsning, där man kan t.ex byta fil i lugn och ro med hjälp av rött ljus och cykelbox. Inte optimalt, men bättre än det som finns idag.

    Först, låt oss konstatera att detta är nymålat under hösten 2013.

    Och här kommer trafikkontorets svar:

    ”Vi valde att lägga cykelbanan längs kanten för att inte skapa en ficka där taxibilar kan stå.

    Det kommer att sättas upp ett räcke på trottoaren för att göra det svårare för eventuella passagerare att ta sig fram till taxibilarna. Förhoppningsvis gör det platsen så oattraktiv för taxiförarna att de inte kommer att stå där i fortsättningen.”

    För att inte skapa en ficka där taxibilar kan stå….

    Alltså var man orolig över att taxiförarna skulle blockera det högra körfältet för övriga bilister, så man la cykelfältet där istället så att taxiförarna kan blockera densamma.

    Samtidig säger man att ett räcke kommer sättas upp, något som i teorin skulle lösa problemet med att taxibilar skulle stanna där, men så långt tänkte man inte.

    Bil bil bil bil bil.

    • Misstänkte att det var nytt, jag blev lite överraskad när jag såg det. Men jag har letat efter genomförandebeslutet men fan inte hittat något om Vasagatan.

      • Har inte heller sett något, det gjordes nog utan politisk inblandning, årsentreprenad säkert.

    • Richard

      Så cyklisterna ska riskera sina liv för att polis / lapplisor / politiker inte kan göra sitt jobb (bötfälla fultaxi eller planera bättre var de ska stå)?

      Jag skulle vilja se en bilfil som korsar en annan bilfil så snabbt. Nej, bilfiler som försvinner har flera skyltar, målade pilar och lång förberedelsesträcka.

      Vem är ansvarig för denna lösning? Den personen kommer få blod på sina händer i vår när första olyckan sker här.

  • Oscar

    Jo, visst är det riskfyllt men det där har jag lärt mig hantera för länge sedan. Rätt teknik är att lägga sig mitt i körbanan redan under Klarabergviadukten. Du kan vara tryggt förvissad om att det står någon fultaxi (eller polisbil) parkerad på cykelbanan så det finns goda skäl att blockera bilarna. Som sagt; undvik cykelfältet och planera körningen.

    • Yes, och så gör alla erfarna cyklister. Vilket innebär att för dem är cykelfältet helt oväsentligt.

      Men amatörcyklisterna, nybörjarna, de som ska stå för tillväxten, hur ska de förhålla sig? Som rookie är det inte självklart att ge sig in bland bilar som kör 50+.

  • J a

    Ytterligare exempel på en vårdslös och livsfarlig trafiklösning. Stockholms stad verkar vilja maximera antalet organdonatorer, som vanligt.

    Trafiklösningen borde vara i strid med 26 § väglagen och kan kanske leda till rätt till skadestånd för den stackare som råkar illa ut på grund av kommunens vårdslöshet vid planeringen.

    Polisanmälan… brott? ”allmänfarlig vårdslöshet” Ansvarig? Om ingen klar delegationsordning finns bör det vara den högsta beslutsfattaren.

    Fråga Stockholms stad vem som bär ansvaret för trafiklösningen och om det finns delegationsordning och om vem som bär yttersta ansvaret för de beslut som fattas.

  • Fredrik Jönsson

    Ja, den där är skön. Kröken på fältet är tvär nog för att det ska vara svårt att följa fältet utan att halka utanför vid lite fart.

    • Ms_Xx

      Ja, och även tillräckligt tvär för att man ska poppa upp som gubben i lådan framför bilarna om man nu inte har halkat omkull på väg dit…

  • J

    I göteborg fanns faktiskt en sådan filbytande fil ett tag (i somras tror jag).

    Jag försöker mig på en beskrivning, hittar ingen bra bild nu:
    Om man kom på Allén mot järntorget så precis efter korsningen Allén-Södra vägen försvann den vänstraste av de tre filerna, och mitten och högerfilen flyttades ett snäpp vardera åt vänster i något som påminde om en chikan (precis som cykelbanan i inlägget) medan högerfilen försågs med en pil som påbjöd högersväng i korsningen med Avenyn femtio meter bort.

    Det fanns det en stor kryptisk vägskyllt som visade hur filerna gick, men eftersom inget annat ändrats än linjer på vägen så körde en del av bilisterna som det hade varit innan och andra som de uppfattade att det nya var tänkt. Ingen kul korsning att köra bil i kan jag säga. Det fanns heller inget fysiskt hinder som hindrade trafiken i högerfilen att köra rakt fram i korsningen med Avenyn, så där fortsatte de flesta rakt fram som om inget hade hänt. Någonstans i allt detta fanns (eller finns?) nyinsatta bussfält och filbytande bussar med varierande tolkningar av strecken på marken.

    Kort sagt, man prövade filbytande filer för biltrafiken, men övergav det när det inte visade sig fungera.

    Ber om ursäkt för den lite förvirrade beskrivningen

  • Det finns faktiskt en plats där körfält korsar varandra. På Stadsgården korsar bussfilen de övriga filerna. Där regleras det med ett rödljus.

    http://goo.gl/maps/p5mR2

  • Tomas Granditsky
  • Markus

    Det här platsen och torsgatan/st eriksgatan är riktigt otäck. Varför gör kommunen dessa skitlösningar??? För att det är enkelt o billigt.

  • Krister Isaksson

    Vad grundar du det på att det är Sveriges farligaste cykelfält?

    • En känsla av att det förhoppningsvis inte kan bli värre än att med flit leda in cyklister framför tung trafik i hög hastighet.

      • Krister Isaksson

        Jag har för mig att den ursprungliga utformningen som du visar på bilden gjordes 2004. På Vasagatan cyklar ca 7 000 cyklister/dygn (färre denna årstid), biltrafiken är väl mellan 15-20 000/dygn. Mellan 2004 och 2014 har det enligt STRADA skett 19 olyckor med cyklister inblandade, 3 blev allvarligt skadade, 16 lindrigt skadade. Ingen av olyckorna går genom STRADA att härleda till just denna utformning.
        Är det fortfarande att anse som Sveriges farligaste cykelfält?

        • Är det inte samma resonemang som Ulla Hamilton & Co använder för att måla cykelfält istället för att bygga segregerade cykelbanor?

          Det finns en studie som pekar på att cykelfält utanför parkerade bilar har färre olyckor än i cykelbana, men något som just den studien visar och politiker gärna ”glömmer” är att på cykelbanan ökade antalet cyklister med 20%, medan cykelfältet såg en ökning på bara 5% 😉

          Den typen av studier har ju Ulla H (och resten av Tk antagligen) klistrat fast sig vid och nu är målarburken framme över hela stan istället för verkliga lösningar.

          Den här kan mycket väl upplevas som Sveriges (Stockholms?) farligaste, trots att det kanske sker fler olyckor på andra platser där kanske fler cyklar 😉

          Dessutom känner jag att platser som upplevs som farliga ökar ens koncentration och därför kan leda till färre olyckor (åsikt baserad på egen empiri). Men leder det till fler cyklister? Det är ett nej.

          • Krister Isaksson

            Frågan återstår: är detta Sveriges farligaste cykelfält?

            • Motfrågan är: upplevs detta av någon som Sveriges farligaste cykelfält? 😉

              Själv upplever jag att 40cm brett cykelfält vid tjärhovsplan där man blir omkörd och prejad av ledbussar som farligare, men det beror väl också på från vems perspektiv man tittar på det hela.

              • Erik Johansson

                Lösningen skapar mycket osäkerhet när man är ute och cyklar iaf, jag kör e.g. bara på cykelfältet. Alla jag känner reagerar starkt på hur cykelfältet ser ut här.

        • Det beror på vad man menar med ”farligast” och hur man tänker kring orsak och verkan.

          Om farlig= antal olyckor per tidsperiod så är den förmodligen inte det. En anledning kan vara att nybörjare inte gärna cyklar där överhuvudtaget, det vill säga att fältet i sig har en avskräckande effekt.

          Men om man tänker farlig=oförlåtande, ja, då tycker jag nog fortfarande den känns som en av de farligaste. Gör man en miss så kan man få en lastbil i 70 bakifrån.

        • knight22

          Med risk för att vara off topic men stradastatistiken är nog väldigt underdriven. Väldigt många som cyklar är barn o ungdomar som säkert inte polisanmäler, om det inte är allvarliga olyckor. Den senaste olyckan jag bevittnande var en vuxen som körde på ett cyklande barn. Barnet blev inte skadat men väldigt skrämt, jag tror det sker massor av sådana olyckor där den vuxne utnyttjar sitt överläge på olika sätt för att förmå barnet att inte anmäla, om det ens behöver påpeka det.

        • Tomas Granditsky

          Den röda dragningen som går på högersida efter rödljuset är nytt, så även den idiotiska sammankopplingen med original cykelbanan som började mitt i vägen.

          Som man ser på sista bilden ( innan den rörliga bilden )

        • Ms_Xx

          Det är alltså bara 3ggr så mycket motorfordon där som cyklister trots att den upplevs som en av Stockholms läskigaste platser att cykla på.
          Man kan ju tycka att cyklisterna kunde få ett större fält än en meter av vägen då, en rejäl cykelzon skulle kunna öka tryggheten avsevärt.
          Att en cykel tar mindre plats än en bil får i princip helt styra den yta vi får ta i anspråk i planeringen nu, jag tycker att det borde vara mycket större skyddszon kring cyklisten än motorfordonen = större yta, relativt sett.
          Alltså: fram för ett 2-3m brett cykelfält på Vasagatan. Då kanske det skulle gå att cykla där utan att känna sig som en mus i en ormgrop.

  • Waldemar

    Helt unik lösning är det tyvärr inte. Även om det inte riktigt är samma sak så finns någon liknande lösning där Trosgatan korsar Sankt Eriksgatan. Det syns kanske inte så bra på google maps-bilderna p.g.a. alla bilar, ställningar, osv. parkerade där. Numera är ställningarna borta men det brukar stå några bilar parkerade där så man får överraska högersvängande bilister och plötsligt dyka upp på deras fil. Inte roligt.

    • Franz

      Jag riktigt hatar de där usla cykelfältslösningarna. Det som är riktigt illa med just ovan nämnda platser är att man kommer man ut från cykelbanan bakom parkerade bilar och trottoarkanter, på vintern snövallar, och har bara några få meter på sig att hitta en lucka och göra ett filbyte. Om man väntar tillräckligt länge behöver man som sagt inte göra nåt filbyte, bara följa filen, men då finns istället risken att inte kunna göra sidoförflyttningen alls. Säkraste lösningen borde vara att göra filbyte redan vid trafikljuset innan.

    • Ja, jäklar. Frågan är om inte den är värre – där kommer man som cyklist från en vägren, inte från ett cykelfält, och därmed ska man lämna företräde.

      http://goo.gl/maps/QGAn6

      • JosephTR

        Pendlar Torsgatan dagligen.

        Under vintertid byggs det upp ett fält av snömodd precis där cykelbanan korsar rakt över högersvängande trafiks vägbana norrut resp söderut. Dessutom står det oftast felparkerade bilar precis innan eller i cykelfältet.

        Verkligheten för en vintercyklist är att altmedan du i mörkret skall trycka cykeln genom en vall av modd och blankis, så kall du också vända huvudet bakåt samt släppa vänsterhanden från styret för att indikera att du ämnar svänga ut framför bilarna. Bilarna i sin tur försöker smita förbi ljuset innan det slår om till rött och eftersom svängradien är liten kan de hålla upp till 70km/h just i det ögonblicket du som cyklist vinglar till för att följa din cykelbana. Den smutsiga vägbanan gör dessutom att markeringarna inte syns.

        Inte roligt även för en erfaren cyklist.

      • Tycker vasagatan är värre. På torsgatan är det åtminstone precis innan en korsning så hastigheten är oftast lägre. Dessutom blir det ofta lite bilkö före svängen.. men jag cyklar inte så ofta på någon av de två platserna faktiskt.

        Båda suger.

    • taliz

      Även vid Norrra Bantorget finns samma ”lösning”. Har själv varit nära att bli påkörd där ett flertal gånger, trots att jag sett mig om innan jag följt fältet in mot mitten. Det finns nämligen gott om bilister som trampar gasen i botten från någon tidigareliggande korsning, och de hinner man inte se.

  • Lars

    Jag blir så ledsen och uppgiven när jag ser sådant här. Och jag blir rädd. Jag tänker på alla de incidenter och eventuella olyckor som kommer att inträffa här. Jag tänker på det där korta ögonblicket precis innan olyckan. Ögonblicket då man inser vad som kommer att hända. Tvärniten som kommer för sent. Skriket som fastnar i halsen. Känslan av att plötsligt slungas upp i luften och i bästa fall landa på en motorhuv. Den mentala chocken och smärtan i kroppen efteråt. Och jag tänker på de kommuntjänstemän som gör det hela möjligt.

  • felix reychman

    Ja, teorin är ju rolig på en akademisk nivå, men praktiken är mycket enklare än du anar.
    Det är nämligen så att den del av cykelfältet som går närmast trottoaren, innan det svänger ut, där, där det är stoppförbud, är permanent uppställningsplats för Taxi. Det betyder att du som cyklist ändå är ungefär där cykelfältet mitt i gatan börjar, när du kommer fram dit, och allt blir enkelt.

    Det är nästan som om någon tänkt det från början.

    Cynismen växer. The force is strong with this one!

    (och mina bilder på roliga cykelställ kommer. ledsen att det dröjt.)

    • Peter Holmberg

      Precis så, vasagatan har uppställningsplats för taxi från mäster samuelsgatan och framåt (tom i lastplats utanför radisson). Så man har cyklat i bilfilen sedan länge när man kommer fram till den där dödsfällan. Jag skrattade till lite när jag såg den här för första gången.

      • felix reychman

        Peter, du blandar ihop sakerna. 🙂
        Jag pratar om EFTER Radisson. Där är det stoppförbud, men medan de byggt om framför centralen, har det stått taxi rakt utanför centralens huvudentre, på stoppförbudet, på cykelfältet. Det är precis innan cykelfältet bokstavligen dödsföraktande sticker rakt ut i gatan.

        • Ja, hela platsen är skit.Men taxibolagen bryter mot lagen. Frågan är vad kommunen gör. Med våra skattepengar kan man tillägga.

          • felix reychman

            Word på den.
            Att enstaka taxibilar stannar där de inte får, kan betraktas som enskilda individer som bryter mot lag. Precis som cyklister som cyklar mot rött, eller andra bilister som kör för fort.
            Just utanför centralen har dock taxiuppställandet blivit systematiskt, på ett sätt som oroar. Man skulle önska att ett par tre polisbilar snabbt och lätt parkerade in alla taxibilarna, och sedan bötfällde dem rejält.

            Som det är nu, är faktiskt, bokstavligen, den del av cykelfältet som går längs trottoaren bara en hypotetisk detalj i en, i övrigt, ännu sämre lösning, och hela den delen av vasagatan fullständigt livsfarlig.

            Lägg till det alla som tycker att de ”bara ska stanna till”, och väljer att göra det i cykelfältet precis efter Radisson, och slänger upp dörrar utan att se sig för, och du har totalhaveri.

            Ja, det är i första hand ett misslyckande av trafikplanering. Jag håller med. Det misslyckandet har sedan dessutom följts av ytterligare ett, i form av bristande krav på regelefterlevnad för de regler som faktiskt finns.

            En konstapel som lappade folk där, skulle vara en ren pluspost i budgeten för polisen.

            • Anders M

              Det är fultaxi som står i det där cykelfältet, eftersom de inte är välkomna i taxistationen, eftersom de utnyttjar den idiotiska lagen som låter dem skörta upp oanande passagerare. Men fultaxi kan man inte bötfälla, för då blir det kravaller.

              Samtidigt på andra sidan gatan kan man få tampas med långfärdsbussar som släpper ut sina trötta/virriga passagerare samt börjar lasta ur bagageutrymmet. Var? På cykelbanan! Detta förutsätter förstås att man har vågat ta sig upp på sagda cykelbana genom att ta sig över gatan och genom en refug nere vid Tegelbacken på ett sätt som känns halvinformellt och som jag aldrig riktigt lyckats förlika mig med.

              Hela Vasagatan borde K-märkas som historiskt usel cykelgata.

              • felix reychman

                dubbelword på den, Anders.
                Fast…
                Om polisen hade valt att göra något åt fultaxin, hade det gått. Men ingen bryr sig. Det är ju bara ett cykelfält.
                Fem poliser, i tre bilar, som dubbelparkerar utanför taxibilarna, så de inte bara kan köra därifrån, och sedan bötfäller. Kravaller, ja då får det väl bli det, men bötfällda blir de, och kanske de då nästa gång passar sig för att stå där.

                • Joakim Bjerhem

                  Detta är det otäckaste cykelfält jag upplevt i Stockholm det lilla jag ändå cyklar i innerstaden. Jag har kört här med min 1-åring och 3-åring efter mig i cykelvagn efter att vi kommit med tåget en kväll och det är fruktansvärt obehagligt. Jag var tvungen att köra in rakt framför en lastbil långt innan fältet svängde för att komma rätt. Han såg mig och bromsade. Så lätt med lite bristande uppmärksamhet från en busschaufför att krossa mina ungar i vagnen… Varför byggs detta?

                • Magnus Ström

                  Fem poliser på cykel som bötfäller ?

          • De kommer sätta upp staket mellan trottoar och cykelfält, så att det inte går att lasta passagerare där….