Succé för sopsaltaren

| 35 kommentarer

En grej jag aldrig trodde att jag skulle skriva var en hyllningstext till en vägmaskin. Men hey, livet är fullt av överraskningar och om man är ivrig att klaga så bör man vara lika ivrig att hylla.

Sopsaltaren tomas

Jag är rätt van vid att vi cyklister diskuterar vägmiljö, men häromdagen postade en icke-cyklande kollega den här bilden, med frågan ”Någon som hittar något märkligt i den här bilden?”:

1487400_10151929243122404_1717914690_n

Foto: Ola Gäverth

Någon föreslog elslingor under cykelvägen. Men nej, det var alltså sopsaltaren som plogat, så bra att även icke-cyklister lägger märke till det alltså. För sopsaltaren plogar rent. Så bor vid en av de vägar där sopsaltaren kör så är det snö och isfritt på cykelvägen. Förra vintern testade kommunen med en maskin, i år har vagnparken utökats till fem sopsaltare som kör längs bestämda leder (klicka för större bild):

Sopsaltaren 1024

EDIT: Det verkar som om just innerstans prioriterade cykelbanor snöröjs på traditionellt sätt

Det blir som ni ser i princip asfaltsrent vilket betyder att cyklisterna gått från att cykla i ett snöupplag och ha trafikens sämsta snöröjning till att åtminstone på några vägar fått trafikens bästa snöröjning. Så bra faktiskt ett av få klagomål jag hört hittills har varit att fotgängarna gärna använder cykelbanan istället för gångbanan.

 

Som de sa i skolan när en elev hade tuggummi: jag hoppas du tog med dig så det räcker till hela klassen. Och även grannkommunerna vill ha:

Ett annat problem som någon lyfte fram var att påfarterna till de sopsaltade vägarna får iskanter och isbildning, samma sak i svängar, vilket kan vara farligt. Men det här är första året med metoden så det lär ge sig om det handlar om det handlar om plogteknik för att slippa vallar.

Läs en mer detaljerad recension hos Cykelpendla Hässelby.

Så. Nu har jag skrivit ett inlägg på internet som innehöll orden ”vägmaskin”, ”påfarter”, ”plogteknik” och ”vagnparken”. I did not see that coming.

Cykelmässan 2013-11-17 12.40.27

Föremålet för hyllningen själv

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: Välkomna, nyblivna vintercyklister! | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Sopsaltat och oplogat | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Poll: hur mycket grus är det på cykelvägarna? | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Den här cykelmiljarden nu då… | Live Slow, Ride Hard()

  • Pingback: Poll:hur mycket grus är det kvar i din cykelväg? | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Välkomna vintercyklister! | Cyklistbloggen()

  • Pingback: MSB håller med Cyklistbloggen | Cyklistbloggen()

  • Däremot är cykelfälten i innerstaden helt ofarbara (om man inte vill cykla i gångtakt och riskera vingla in i en omkörande buss dvs) plogning eller ej. Dålig investering när skiten inte går att använda på vintern. 🙁

  • Nik

    Var kan man hitta kartan?

  • Nils

    Varför prioriteras inte sydväst (Skärholmen m.m.) alls?

    • Ulrika

      E4 och närliggande vägar underhålls (eller inte) av vägverket, ( tror jag att det var, frågade på mässan, kommer inte ihåg) vägverket äger inga sopsaltare. Så om man bor vid störst väg med bäst bilförbindelser till stan, så får man inte vintercykla.

  • Det verkar som om just innerstan inte sopsaltas. Jag rättar i texten (kartan visar områden som ska vara extra prioriterade vid snöröjning, men verkar alltså inte vara bara sopsaltröjda)

  • Peter Holmberg

    Då har de glömt köra på Hornsgatan för så sent som i morse var det inte sopsaltat öht. På många ställen längs med Hornsgatan är det så snömoddigt i cykelbanan/fälten att man får köra i bilfilen istället.

    • Det visade sig att de inte använde sopsaltaren på alla ”prioriterade cykelstråk”. I innerstan använder de något slags gummiskrapa:

      http://mitti.se/?p=58342

      • Gummiskrapan används i liten utsträckning bara på några utvalda ställen på Östermalm och på Kungsholmen. Jag har iaf inte märkt av den på Karlavägen, modd och slask, använd bilfilen om man inte vill vingla.

  • Fredrik Jönsson

    Kartan undrar jag lite över. Jag ser inga tecken på sopsaltning vare sig längs Götgatan eller Skeppsbron iaf. Det känns som om de bara körs på sträckor man inte riskerar att ”sopa på någonting”, vilket kanske inte nödvändigtvis är de sträckor där det är viktigast. Långa, raka sträckor längs trafikleder som på bilden ovan känns t.ex för mig lite konstiga att prioritera, men det är väl enklare och sträckorna utökas kanske efter utvärdering.

    • Jag vet faktiskt inte exakt hur urvalet har gått till, men kartan är den kommunen presenterade på mässan.

      • Ulrika

        Innerstan sopsaltad inte eftersom det finns bilar där och sopsaltaren skvätter och kan skada dem.

        • Fredrik Jönsson

          Jo, det är väl det jag har gissat också. Stackars, stackars bilarna kan få märken i lacken, så kan vi inte ha det. Då är det bättre att de som cyklar skadar sig eller tvingas ut bland bilisterna, som är jättesura för att man inte använder det oanvändbara cykelfältet. Cykelstad? Inte mycket.

          Igen utgör inte små fungerande snuttar här och var sammantaget en infrastruktur.

          • Ulrika

            Ingen gissning, stadens representanter sa det när jag frågade på mässan.

            • Fredrik Jönsson

              Nej, det var bara jag som gissade menade jag :-).