…och Danvikstull får också bredare cykelväg

| 9 kommentarer

Danvikstull är huvudvägen för Nackaborna när de ska in till stan, men också en viktig cykelväg för hela de östra förorterna och Hammarby Sjöstad.

Sträckan har visserligen en hyggligt bred cykelbana, men gångvägen som ligger precis bredvid är på smalaste stället så smal att man faktiskt inte riktigt får plats som fotgängare så man kliver ändå in i cykelbanan (vid bropelaren ungefär på bilden nedan).

Och på vintern är ju frågan teoretisk, när mittlinjen är översnöad är allt både gång- och cykelväg. Dessutom går hela banan i slalom och man ser inte särskilt bra eftersom både berg och bropelare ligger i vägen. En klassisk ”vi målade där det fanns plats”-väg alltså.

Danviksklippan skyltad

 

Det har kommunen lagom till valåret insett och nu har första beslutet tagits för att göra något åt det. Tyvärr inte hela sträckan, eftersom det anses för dyrt. Att flytta bropelarna kom inte på tal, därför ska de såga bort delar av berget. Men det är så dyrt att de bara kommer kosta på en sträcka på mellan 30 och 40 meter. Ytterligare ett alternativ vore att ta av bilvägbanan, men hey, det går ju inte.

I stället hoppas man helt luddigt på att tekniken att såga i berg blir kostar mindre i framtiden och att då kunna göra det möjligt att såga hela vägen. Under tiden får vi cyklister nöja oss med

att bredden på gång- och cykelbanan fortfarande kommer att bli undermålig i förhållande till gång- och cykelflödena. En önskad bredd skulle vara närmare 6 meter vilket finns längre bort vid Danviksbron.

Läs mer på sidan 34 här.

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

9 Kommentarer på "…och Danvikstull får också bredare cykelväg"

Avisera mig när
avatar
trackback

[…] komma med den Nationella cykelstrategin senare i vår. Vi har skrivit om löften att under 2015 bredda pendlingstråket vid Danvikstull, vi minns Cykeldirektoratet och Cykeljouren och vad händer egentligen med pilotprojektet med […]

trackback

[…] ett och ett halvt år sedan, i januari 2014 skrev vi att kommunen beslutat sig för att äntligen bredda den löjligt smala gång- och cykelväg… över […]

Johan Tingsvall
Gäst

For the record: ”Danviksklippan (…) Genomförande 2015”
Källa: http://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1770943

kallecyklar
Gäst

.@Cyklistbloggen skillnad i hur mycket utrymme trafikslagen får: http://t.co/r77ZYahkVQ. Ett körfält borde iaf kunna göras reversibelt.

SiWeSe
Gäst

”@Cyklistbloggen: …och Danvikstull får också bredare cykelväg: http://t.co/QUf5YnQx0U #cykla #08pol” alltid nåt i alla fall. ..

cykelbloggar
Gäst

Cyklistbloggen: …och Danvikstull får också bredare cykelväg http://t.co/hL8cNoWMHS @Cyklistbloggen

ekstromenator
Gäst

@Cyklistbloggen Med tanke på att gångbanan inte rymmer bredden av en barnvagn och de knappa metern smala cykelfälten saknar fri sikt så…

Eorlingur
Gäst

Intressant. Såga i berg + ny bergförstärkning är ju lätt en mille. Men vad gör man inte för att sätta sprätt på en miljard.

jwolfers
Gäst

RT @Cyklistbloggen: …och Danvikstull får också bredare cykelväg: http://t.co/lFyMd6ZlTn #cykla #08pol

wpDiscuz