Hur många får man skjutsa på en lådcykel?

| 25 kommentarer

I går dök frågan upp hur många man egentligen får skjutsa på en lådcykel?

Förr i världen i Sverige såg alla cyklar nästan likadana ut: två hjul och plats för en förare. Idag är det inte så, antalet lådcyklar, eller passagerarcyklar kanske är ett bättre namn, har exploderat och fler och fler ser fördelen med att kunna ta med barn och packning  på hoj istället för i bil när man ska på utflykter eller ta sig till dagis.

Något som kan bidra till att trafiksituationen runt landets förskolor blir betydligt säkrare för barnen (läs till exempel hos DN: ”Föräldrarna största trafikfaran vid skolor”).

10396705713_2c832e64ba_z

Ok i Sverige? Foto: News Oresund/Flickr CC-BY 2.0, ”Cargo bike central Copenhagen”

Men får man det?I Trafikförordningens sjätte kapitel står det visserligen:

3 § På en cykel eller en moped får inte samtidigt färdas flera personer än cykeln eller mopeden är byggd för.

och en passagerarcykel är ju byggd för att ha med passagerare, oftast till och med med bälten till alla passagerare. Men paragrafen fortsätter:

När en cykel eller moped klass II har lämpliga säten och effektivt skydd mot hjulekrarna får dock på fordonet färdas ytterligare
1. ett barn under tio år, om den som styr fordonet har fyllt femton år, eller
2. två barn under sex år, om den som styr fordonet har fyllt arton år.

vilket skulle kunna tolkas som att lagstiftaren menar att cykeln är ”byggd för” fler personer om det finns lämpliga säten och ekerskydd. Och att i sådana fall så får man ha med max ett barn över tio år, eller två barn under sex år.

Det skulle innebära att man inte kan ta med en tioåring och en sexåring till exempel. Eller för all del två kompisar.

Hela konceptet ”passagerarcykel” blir meningslöst eftersom lagstiftningen i så fall fortfarande utgår från en värld där en cykel har två hjul och bara en sadel.

Jag skrev till Transportstyrelsen, i går kväll, och fick svar nu på morgonen. Eloge till rekordsnabbt svar alltså.

Så här skriver de:

Om du tänker utifrån en vanlig cykel är väl reglerna lättare att förstå: Cykeln är byggd för en person. Utöver denna person är det tillåtet att ta med ett barn som inte fyllt 10 år om cykelföraren fyllt 15 år alternativt två barn som inte fyllt 6 år om cykelföraren fyllt 18 år. Man kan alltså färdas upp till 3 personer på cykeln som är byggd för en person under förutsättning att det finns lämpliga säten och effektivt skydd mot hjulekrarna.

So far glasklart. Vanlig cykel, maximalt tre personer.

Tänk dig nu en tandemcykel, inrättad för två personer, med en 18-årig förare och lämpliga barnsäten skulle alltså en fyra personers familj kunna färdas på tandemcykeln.

Då stämmer alltså tolkningen att om cykeln har flera sadlar så är den byggd för flera och då får man ta med så många. PLUS eventuella barn om man har lämpliga barnsäten. Vilket på en passagerarcykel skulle innebära att man får ta med sig så många passagerare som det finns platser för. PLUS eventuella barn i barnstolar.

Men Transportstyrelsen fortsätter:

Om en lådcykel verkligen är inrättad för transport av fler än en person är väldigt tveksamt, även om det finns spännband som nåt slags bälten för barn,  men bedömer man att den verkligen är verkligen inrättad för persontransport skulle man kunna ha avsett antal passagerare i lådan plus ytterligare barn i lämpliga barnstolar enligt ovanstående regel om att medföra ytterligare passagerare som är små barn. Dock finns en generell regel som säger att passagerare får inte tas med i sådant antal eller placeras på sådant sätt att fara uppstår. Förarens ansvar gentemot den trafikreglen skulle kunna prövas om polisen bedömer färden som farlig eller efter inträffad olycka.

bakfiets_kort_ff995

Jag är rätt övertygad om att de familjelådscyklar jag sett och testat lätt skulle bedömas vara inrättade för transport av fler än en person. De är betydligt stabilare och säkrare för barn än en tandemcykel till exempel. Och ”spännbanden” brukar vara samma typ av bälten som man också hittar i bilbarnstolar. Rejäla grejor alltså.

Transportstyrelsen konstaterar också att:

När det gäller användning av den här typen av lådcyklar med utrymme för barn gäller det, (oavsett vad som teoretiskt i extremfallet skulle kunna vara tillåtet) att den vuxne inte utsätter barnen för onödiga risker. Regelverket är inte anpassat till den här typen av cyklar, här gäller ju inte ens kravet på cykelhjälm för barnen då cykeln inte är tvåhjulig. Hoppas barnen har goda föräldrar som månar om deras säkerhet.

Det man kan konstatera är att företeelsen med passagerarcyklar är nya för Sverige och därför möts med viss skepsis hos dem som inte sett dem och testat dem i verkligheten. Inga konstigheter med det, jag var väldigt skeptisk innan jag fick testa cykeln Jeroen lånade i somras (läs mer nedan).

Vi gillar ju regler och säkerhet i Sverige så kanske vore det bra att förtydliga Trafikförordningen och varför inte låta lådcykelbranschen bemöta frågan gemensamt, till exempel genom egen certifiering? Det vill säga göra det tydligt vilka last/låd-cyklar som de bygger för passagerare, hur de gör det, och hitta någon form av standardsätt att göra det på.

Jag tror det skulle göra mycket till för att minska skepsisen i samhället, samtidigt som det skulle vara ett rätt bra sätt att göra hela idén känd i Sverige. Och på så sätt kanske bidra till en bättre trafiksituation runt landets skolor och förskolor.

Så, sammanfattningsvis: Ja, det är okej att skjutsa med passagerarcyklar som är byggda för det och man ska tillämpa samma försiktighet som man gör annars när man cyklar med barn. Le och vinka.

Läs också: Recension, en månad med lådcykel.

 

 

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Ingrid

    Tänkte på lådcyklar häromdagen … Var ute och gick utmed Tinnerbäcken på en av de stora lederna i Linköping för GC-trafik. Precis vid en av broarna håller någon på med kabelarbete och har satt upp avspärrningar tvärs över vägen, med en öppning smalare än en normal dörr i för gående och cyklande att passera igenom. Jaha. Det kanske är samma idé som används på bilarnas vägar där man sätter upp en hög och smal portal för att få dem att sänka farten och ta hänsyn till vägarbetarna. Gäller att få alla cyklister och joggare att hålla ner farten … Men framförallt funderade jag på om man kom igenom med en cykelkärra efter, eller om man nu hade en lådcykel.

  • Varför inte reglera barnbärande också?

    §666.1 Du får inte bära barn över 6 år om inte du har ett certifierat sele. Du ska kunna bänkpressa minst 50kg minst 10 gånger.

    §666.2 Barn över 10 år får inte barn bäras om inte barnet bär hjälm och fallskärm.

    Certifieringskrav!? Nej tack!

    Cykel är inte bil. Att cykla är inte farligt. I synnerhet är lådcykel mycket säkrare än en vanlig cykel eftersom bilister är rädda för plåtskador och det får man av lådcykel.

    Hastigheterna är dessutom lägre på lådcyklar.

    Hela finessen med en lådcykel är att den är mångsidig.

    En låda monterad på en cykel. Simpelt.

    Vill du ha barn i den? Sure, ta med en kudde för rumpan.
    Vill du ha en golvslipare? Ta med spännrem!

    Köra dina 30åriga polare som inte har en egen cykel till krogen? Varför inte! Glöm inte flaskan.

    Nej tack till fler lagar kring cykling.

    Om staten fick bestämma så skulle vi alla sitta i våra lägenheter och ta hissen ner till garaget för att köra bil till nästa garage. Mer reglering behövs absolut inte. Tvärt om.

    Ekerskydd för att skjutsa barn? Say what? Det kan man väl själv avgöra! 6år? 10år? Vad är det för arbiträra gränser? När jag var 8 år så cyklade jag själv flera km till stranden på landsvägar, barfota i badbyxor. Om staten själv fick välja skulle mina päron sitta inlåsta.

    Nej tack vi behöver inga fler idiotiska lagar som begränsar en så enkel aktivitet som cykling eller målar upp den som någon slags farlig aktivitet som behöver regleras i lag.

    Nederländerna, Köpenhamn – platser där det dagligen transpoteras tusentals barn i lådcyklar helt utan hjälmar och säkerhetsbälten. Och gissa vad? Apokalypsen har inte inträffat.

    • Richard

      Håller med dig fullständigt. Certifieringssjukan hindrar kreativa lösningar och hindrar utvecklingen (även om just elrelaterade prylar kan kännas tryggare).

      Glöm inte heller att man inte får skjutsa på pakethållaren! Det är ju ren kärlek – att skjutsa en kompis med ren benkraft!

      Sverige, bror duktig och alltid bäst i EU-klassen, behöver färre lagar, inte fler.

    • Erik Johansson

      Fast det vore lite intressant att veta vilka slags olyckor som sker med lådcykel i Danmark och Nederländerna.

    • eriksandblom

      ”Om staten fick bestämma så skulle vi alla sitta i våra lägenheter och ta hissen ner till garaget för att köra bil till nästa garage.”

      Haha träffande!

  • johan_erlandsson

    Bra jobbat!

  • Fredrik Jönsson

    Att alla cyklar såg likadana ut förr är en sanning med modifikation. Innan man körde bort cyklarna ifrån vägnätet fanns det gott om lastcyklar i Sverige.

  • Erik Johansson

    ”Regelverket är inte anpassat till den här typen av cyklar, här gäller ju inte ens kravet på cykelhjälm för barnen då cykeln inte är tvåhjulig.”

    Är det samma sak om man byter ut tvåhjulig mot ”då cykeln är en lådcykel”. Om man har bälte på sig i en lådcykel så finns det ingen orsak till att ha hjälm. Ja förutom att folk tycker att barn ska ha hjälm av någon anledning. ”Tänk på barnen” mentaliteten kommer alltid att vinna till slut iofs..

    • AlvinLindstam

      Nej, det är inte samma sak. Det avgörande när det gäller kravet på hjälm är antal hjul: https://lagen.nu/1998:1276#K6P4aS1

      • Erik Johansson

        Tack Alvin! Det verkar som flera aspekter av den cykel relaterade lager behöver ändras, men som sagt det är väl otroligt att få mindre regler.