Fler cyklar på Skanstullsbron än kör bil

| 44 kommentarer

Fler cyklar på Götgatan än kör bil under rusningstrafik något vi skrev om igår. Men det är inte bara på Götgatan cyklarna är fler. Jag läser i Södermalmsnytt att det också är fler cyklister på Skanstullsbron i högtrafiken under vår, sommar och höst. Det får nu konsekvenser:

Ett bilkörfält i varje riktning ska tas bort och omvandlas till bredare gång- och cykelytor. Anledningen är att gående och cyklister idag får dela på ett mycket litet utrymme. Och då biltrafikflödet över bron som mest är 900 fordon i timmen bedöms totalt ett bilkörfält per riktning vara tillräckligt. (Södermalmsnytt)

skanstullsbron_3

Snart betydligt bredare

För er som inte bor i Stockholm, så hänger den här vägen alltså ihop med Götgatan och utgör det som i höstas döptes till ”Arenaleden”. Det betyder att kapaciteten hela vägen mellan Gullmarsplan och Medborgarplatsen ökas väsentligt för cyklisterna.

Så här ser bilvägen ut (Streetview bild, fungerar inte alltid i mobilen):

Visa större karta

Läs mer hos Södersmalmsnytt.

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: Jättefå cyklister i Stockholm | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Bredare cykelbanor på Skeppsbron och Strömbron | Cyklistbloggen()

  • Bahar

    Och de kör mest på gångsidan . fotgängare i Stockholm är skitvärda . Varför???? Är ni själva rädda för varandra???

    • Jag förmodar att det är du Violet?

    • Richard

      Om detta stämmer att majoriteten av cyklisterna cyklar i fel fält så borde detta ha uppmärksammats av media för länge sedan.

      Givetvis kan enstaka cyklister som cyklar för första gången över bron göra misstag och lägga sig automatiskt i högerfilen och missa både skyltning och de målade symbolerna på asfalten men trots att jag aldrig cyklar på bron under högtrafik vägrar jag att tro på det du skriver.

      Jag cyklar över bron 2-3 gånger i veckan men då alltid på sena kvällar. Jag har aldrig sett en annan cyklist cykla i fel fält, däremot kan fotgängare gå i bredd där den ena är i cykeldelen.

      Att överdriva och svartmåla cyklister på en cyklistblogg är fruktlöst.

      • Erik Johansson

        Nåja det tullas lite på gångbanan, speciellt i högtrafik när många kör om. Betyder verkligen strecket på G/C banor något, förutom att man ska visa respekt och helst hålla sig på sin sida?

        • Even

          Inte så lite i högtrafik, södergående! Jag tycker varken det är oförståeligt eller beklagligt med tanke på hur smalt det är, hur få som brukar gå där och vilken flaskhals detta skulle utgöra annars. Omkörningar bör ske på höger sida och cykelfältet räcker helt enkelt inte till för säkra omkörningar (knappt osäkra), så gångbanan nyttjas. De luttrade men långsamma kan lägga sig där per automatik om de ser att det inte finns några/många fotgängare. Till de passerat bron under sommar och rusningstid kommer de ha passerats av kanske tio cyklister. Det är bra att det breddas! Speciellt södergående som är smalast och uppför.

        • Richard

          Hur då tullas? Cyklar jag i cykelfilen håller jag mig alltid nära mittlinjen så snabbare cyklister kan cykla om mig på vänster sida (jag cyklar för att det är roligt, smidigt, hälsosamt, avstressande och billigt, jag tävlar inte med mig själv eller andra via Strava). Man cyklar aldrig om på höger sida och definitivt inte genom att tulla på gångbanan! Är jag bara gammalmodig nu på standardcykel nu eller vad?

          • E

            Menade naturligtvis omkörning på vänster sida. Sorry.

          • E

            Tullas det inte på gångbanan (antingen att hjul eller styre korsar linjen) skulle jag vilja hävda att det inte går att göra säkra omkörningar södergående på skanstullsbron – och det bör därmed inte göras några alls isåfall! Av det argument att döma kanske du förstår att jag inte är ett ego som absolut måste förbi. Jag cyklar av precis samma orsaker som du, men alla cyklar inte bekvämt i samma hastighet. Har man en mer lättrampad cykel blir den bekväma hastighet högre, speciellt i tungtrampade backar.

            • Richardoch

              Norrgående är det möjligt att mitt högerstyre tullar lite över linjen för att snabbare cyklister kan med lätthet cykla om mig på vänster sida. Men ja, södergående är smalare och då får snabbare cyklister cykla om på höger sida eftersom cykelfältet är för smalt – om det inte finns gående i närheten.

              Jag kan förstå tjusningen i att attackera backar med lätta cyklar med många växlar men blir det cykelkö på smala cykelbanor så är det bara att acceptera det som bilister får göra när det är bilkö. Ingen uppskattar bilister som kör om på vägrenen. Ingen uppskattar cyklister som cyklar om på höger sida.

              • Erik Johansson

                Jag tycker det är ok att cykla någon decimeter in i gångbanan speciellt när det inte är någon som går där, känns som grundbulten som gör att G/C banor funkar. Jag misstänker att det inte ger böter iaf, men att det kanske är lite nervöst som gående att se cyklar komma rakt mot en (visserligen 100m bort). Om det verkligen är helt fel att cykla över det heldragna strecket så får jag väl ändra på mig.

                Jag blir omkörd ~2-10 ggr på bron söderut, när jag kommer upp i backen så är de som körde om långt borta. Alltså tjänar man ohemult mycket på att köra om mig i Skanstullsbrons första backe, så nog ska de köra om.

      • Jag brukar cykla i gångbanan där, om jag inte orkar hålla hög takt eller cyklar bredvid någon. Men kommer det någon gående så är det bara att dyka in i cykel-delen igen. Det är varken ett problem eller någon slags skandal.
        På många linjeseparerade GC-banor finns det inte plats för möte eller att cykla bredvid någon, så då ger gångbanan extra utrymme när det inte finns gående i den.

        På stora delar av drottningholmsvägen så behandlar många cyklister GC-linjen som en ”mittlinje” och cyklar på varsin sida om den. De värsta där är faktiskt de cyklister som envisas med att behandla linjen som just en kantsten och vägrar att köra in till gångbanan vid möte. Blir lätt trångt och farligt. Det är knappt några gående där ändå.

        Om det byggs skit så används det som skit också.

  • Jan Wiklund

    Äntligen! Cyklar utför Skanstullsbron varje vardag mellan maj och november, varje gång med hjärtat i halsgropen. S.k. ”gång- och cykelbanor” borde inte få finnas, det borde åtminstone vara en kantsten mellan.

  • Richard

    Kommer parkering- och lastzon att försvinna innan Ringvägen? Tufft i så fall för Återvinnarna som säljer skänkta möbler.

    • Troligtvis flyttar allting in mot mitten av gatan, dvs man minskar mängden körfält och lämnar parkeringen intakt.

      • Richard

        Cykelfält alltså. Skanstullsbron och Skeppsbron måste väl ändå räknas som Sveriges mest trafikerade cykelstråk? Cyklisternas E4:an. Det borde vara självklart med en bred rak cykelbana med höjdskillnad från säg Gullmarsplan till Kungsträdgården.

        • Nej inte cykelfält! 🙂
          Det kommer bli körfält, parkering, cykelbana, trottar.
          Precis som idag fast färre körfält och mer cykelbana. Man flyttar parkeringen till där dagens högra körfält är, cykelbanan får dagens parkerings-fält och trottoaren expanderar till dagens cykelbana.

          Jag vet dock inte hur det kommer bli på sträckan mellan ringvägen och skanstullsbron, men misstänker att det blir något liknande där.

          • Richard

            Aha, då förstår jag 🙂 Bra att de breddar trottoaren och därmed cykelbanan. Sista snutten för bilarna har stoppförbud vilket gör det till en perfekt smitväg för egobilister som kan köra förbi bilkön när det är långa köer och en del tappar tålamodet. Det blir lätt följa John och vips är det två filer som ska svänga höger = trafikfara.

            • Eftersom det här kommer bli ett slags pilotprojekt så får vi hoppas att de provar lite nymodigheter som kantsten och nivåskillnad.

              Hela korsningen där på ringvägen kommer göras om enligt nederländsk modell, förhoppningsvis görs det rätt också.

  • Anders E

    Dags att fundera på hur Slussen ska byggas om med avseende på cyklisterna. Även vidare genom stan!

  • Hoppas de asvalterar om på samma gång och inte gör en till Lilla Västerbron…

    • Och att de inte bygger oseparerade g/c-banor. Men det är nog att hoppas för mycket.

      • Ms_Xx

        I t.ex. Solnas gestaltningsprogram för gator står det uttryckligen att cykelbana och gångbana ska förläggas i samma nivå, utan kansten emellan. Suck på den…
        Inte säker på vad det står i cykelhandboken för Stockholm, det har ni nog bättre koll på.

        • Göran

          Det förklara en del om varför Solnabron och Solnavägen förbi KI/KS har blivit som det blivit efter de har byggt om där.

          • JosephTR

            De har iaf börjat använda sopsaltaren på bron. I alla år har ingen av kommunerna tagit på sig att sopa snöröja bron. Solnas sopare stannade vid sitt brofästa och Stockhols vid sitt.

            Och nu har Solna tom en sopsaltare som används där den behövs… i motsats till Stockholm

        • RRichardrichard

          Trots att Götgatans cykelbana är allt annat än rak njuter jag ändå när jag cyklar på ett så fredat cykelstråk med höjdskillnad.

          Ingen fotgängare kan missa att detta är en cykelbana och bilister kan inte fulparkera lika lätt som på ett cykelfält.

          Att Solna väljer så tydligt att inte tänka på cyklisternas (och gångtrafikanternas) säkerhet är oroväckande. Låter som om politikerna där är en homogen grupp som inte kan föreställa sig en värld utanför sina egna erfarenheter.

          • Ms_Xx

            Nivåskillnader is a bliss. Jag propagerar alltid för det. Tyvärr svårt att få igenom när gestaltningsprogrammen säger annat…