Det är skillnad på ”fort” och ”fort”

| 73 kommentarer

I somras hade Södermalmspolisen hastighetskontroller på Götgatans gågatedel, något bland andra tidningen Expressen tog som intäkt för att skriva en arg text om fartgalna memils som cyklar på dyra cyklar (för ”dyra” cyklar är av någon anledning värre än billiga cyklar) . Något som är i det närmaste ett samhällsproblem:

Alla som stoppades erkände utan omsvep sitt brott och fick böta 1 000 kronor.

– En del är väldigt dåliga på att följa trafikreglerna för de tycker inte att det ska gälla cyklister och andra är jätteduktiga. Sen är det väldigt höga hastigheter många gånger på cyklarna när man kör om och så vidare, säger Sandra Piedrahita, inspektör på Citypolisens trafikenhet i Stockholm.

Vi vill här passa på och vara tydliga med att Cyklistbloggen tycker att alla fordon ska köras hänsynsfullt och enligt gällande hastighetsbegränsning.

gångfartsområde

I går skrev Expressen igen om fordon som kör för fort på gågator. Men då var tonen annorlunda. Fordonet var inte längre cykel, utan bil.

– Jag nästan grät och den kvinnliga polisen såg ut att be om ursäkt, säger Eva. Fortfarande har jag svårt att förstå polisens agerande.

Det handlar om en bilist som körde 18 km/h på en gångfartsgata. Polisens tolkning av gångfart är max 7 km/h.

– Jag körde i 18 kilometer i timmen, det var så sakta att hastigheten knappt syntes på hastighetsmätaren, säger Eva själv.

Jag gissar att cyklisterna på Götgatan snittar max 15 km/h, kanske lägre. Men på cykel är det jääättesnabbt. Med bil däremot, knappt styrfart.

Eva uppger att hon verkligen tog alla hänsyn vid den speciella korsningen och hade saktat ned farten i god tid så mycket det gick.

Igen. När cyklister kör är det racerfart, inga cyklister får chansen att ”uppge att de verkligen tog alla hänsyn” (särskilt inte om cykeln kostar mer än 10 000). Men gäller det en bilist så köper Expressen helt tolkningen att 18 km/h är att ha saktat ner farten ”så mycket det gick”. Och skriver följaktligen det.

Joråsatt. Hastighet är något relativt. Och en cykel är alltid mycket farligare än en bil.

Tipstack till Anna Mogren Östlund.

EDIT: I dag följer Expressen/Kvällsposten upp polisens trakasserier av hederliga bilister med att hitta en till som kört för fort på gångfartsgator:

– Jag överlever ändå, men jag kan fortfarande inte acceptera det. Det är omöjligt att köra så sakta. Jag har provat, men då hackar min bil. Sju kilometer, det är ju löjligt!

Det är mycket som är löjligt i det här, men att kunna krypköra är det inte.

EDIT igen: Det här är tydligen viktigt för Expressen. Så viktigt att det är värt en tredje artikel, nu får Motormännen säga sitt också:

– Men ska polisen mäta upp bilister som kört 17-18 kilometer i timmen, då är det bättre att förbjuda biltrafik helt. Den som kört så sakta har ändå kört väldigt försiktigt tycker jag.

Jag utgår från att det nu blir en kampanj från Expressen/Kvällspostens sida: ”Skriv på för att stoppa vansinnet att man inte får köra 30 på gågator! Förutom för cyklister. Särskilt på dyra cyklar”.

EDIT igen: Dagens Industri skriver också. Eller plankar av Expressen snarare.

Och sista EDIT: Expressen ger Cyklistbloggen rätt.

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • The Eternally Confused

    En evig fråga tycks det – och inte endast på gångfartsområden. Den utanför gångfartsområden betraktar somliga 15, 20 km/h som hög fart för en cyklist och 30 km/h som rena Tour de France samtidigt som 30 km/h är en föredömligt låg fart för en bilist. Varför? En par kollegor hävdade att bilar har kortare stoppsträcka, därför denna diskrepans, men stämmer det? Hur är cyklars bromssträcka jämfört med bilars? Mycket lär bero på vilken typ av cykel en bromslös fixie eller en cykel med endast bakbroms torde ha längre bromssträcka en en cykel med frambroms, och t.ex. en trike med två framhjul som inte riskerar att slå runt över framhjulet ännu kortare.

    (Och hur är det med joggandes och folks som sprintar till bussen ”bromssträckor”?)

    Och är det den mest relevanta jämförelsen?

  • helyllesvensk

    Visserligen gammalt men ar det någon av cyklisterna som bötfälldes som ens var i närheten av 17km/tim?
    Jävla tramsblogg. Ta ansvar för fartdårar på cykel istället för att alltid jämföra med nåt annat.
    Skäms alla lättkränkta cyklister som inte förstår problemet med linjelopp på cyckelbanor

  • Pingback: Recension: Tomtom Multisport GPS-klocka, del 2 | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Viljan att förstå trafikbrott är stor. Ibland. | Cyklistbloggen()

  • Pingback: MSB håller med Cyklistbloggen | Cyklistbloggen()