Kära bilister, nu när det är mörkt…

| 26 kommentarer

Hej bilister!

Nu när det blir beckmörkt tidigt på dagen och inte ljust förrän en bit in på förmiddagen skulle vi cyklister vilja be er att snälla hålla hastighetsgränserna! Varje gång vi tar oss över cykelöverfarter, kör framför er i korsningar och cyklar i samma vägbana så försöker vi göra en bedömning av hur fort ni kör. Vi vill såklart också komma hem till våra familjer och vänner hela.

Ni kanske upplever att ni har god sikt med era strålkastare och ser oss tack vare våra reflexer och lysen, men era lampor är så starka att vi bländas. Och då ser vi inte fordonet ni kör i utan bara ett vitt sken. Flera bilar i kö blir som att titta in i solen, det blir bara ett sudd. Det gör det oerhört svårt att avgöra hur fort ni kör och hur långt bort ni är.

Är det då 40 och ni kommer i 70 är risken stor att vi gör en felbedömning. Det gör det också svårt för er att stanna i tid när vi väl är ute på överfarten, eller i korsningen.

Bländad av bilister

Svarta bilar är svåra att se

På köpet som ni sänker farten ökar ni chansen att hinna stanna i tid, trots is, snö och halka. Winwin!

Vi ses i trafiken!

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: Sveriges farligaste cykelfält | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Tack för ett fantastiskt 2013! | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Now you see them, now you dont | Cyklistbloggen()

  • Jon Jogensjö

    Bra

  • Sedan så är det ju populärt att köra med dimljustrålskastare, som väldigt sällan är rätt justerade, Ljusen används ibland tillsammans med positionsljus, vilka är en lampa som enbart är till för att ses på nära håll. Några stänger verkar även glömma att starta dimljuset, så att de enbart kör med positionsljuset. De är till för att användas vid parkering, ej för färd.

    Nyare bilar har ju annars den inställningen i standard att om man väljer automatisk daglyse. Då är varselljus tända fram. Lysen för att synas, oftast rad med dioder på nya bilar. Samtidigt så lyser det ej bak. Detta går ju bra under dagtid, men många glömmer att vrida över på halvljus/helljus när det blir mörkt. Och då har de sämre belysning av vägen framför, och inget lyse bakom.

    Alltid spännande när man kommer ikapp en sådan på länsvägen i natten. Man tycker ju att de måste märka att de har sämre belysning framåt. Men icke.

    Hörde dock att det skulle bli bättre med det. Bilarna som byggs i år, ska tydligen ha en funktion som känner av att belysningen är felaktig. Och bilen ska tända rätt belysning när det blir mörkt.

    Annars så tycker jag att belysning är något man bör kolla upp i instruktionsboken när man ska köra en bil. Då slipper man köra på fel inställning.

    Samt enbart använda dimljus när det är dimma och dåligt väder. För det är det de ljusen är till för.

  • Fredrik Jönsson

    Man har inte alls bra sikt i mörker för att man har ”starka lampor”. Sanningen är att de flesta kör i blindo och chansar på att det inte finns något annat i vägen, i synnerhet något annat som inte har egna starka lampor.

    • Det tror jag inte heller. Men jag tror många som färdas i bil upplever det så, och att om bara fotgängare och cyklister tar på sig tillräckligt med reflexer så är allt lugnt.