Effekten av ett höstlov

| 16 kommentarer

I veckan var det höstlov i Stockholm. Stans föräldrar tog ledig och var någon annanstans. Det innebar såklart mindre köer. Mycket mindre köer:

Höstlov bilfritt 500

Skeppsbron 31 oktober 2013 Höstlov

 

Inte en bil så långt ögat nådde. De som ändå körde omkring var nästan uteslutande yrkestrafik. Så här såg det ut precis en vecka innan:

24 ok ej höstlov 2 500px

Skeppsbron 24 oktober 2013

 

Då stod trafiken stilla hela vägen från Slussen ner till Kungsträdgården (för er som inte bor i Stockholm kan ni få en hygglig bild av det i den här videon). Det var Obamakänsla, fast utan betongsuggor överallt.

Det är såklart intressant att trafiken påverkas så mycket när några privatbilister låter bilen stå och jag kan tänka mig att förare av lastbilar, budbilar och taxi stortrivdes. Bullret minskade också, det var till och med cyklingsbart längs Stadsgårdsleden, annars en plats man helst kör med hörselkåpor på. Men det som överraskade mig var att tempot plötsligt blev så oerhört mycket lugnare.

När jag kör iväg från rödljuset på Götgatan förbi Hotell Malmen brukar det stå och varvas med motorerna för att sedan ges full gas den korta biten ner i tunneln. Stockholmstrafiken är ju känd som rätt aggressiv och hätsk. Icke så den gångna veckan. Det var lugnt, det kändes plötsligt som att alla fick plats, även de som inte körde 70. Det stod visserligen som vanligt en taxi i cykelfältet utanför just Hotell Malmen, men det var inga problem att runda den ute i bilvägen eftersom tempot var så mycket lugnare ute i bilvägen.

Det finns en läxa att lära här någonstans känns det som.

 

 

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • totalavstängt

    Ska även tilläggas att kopplingen Götgatan/Hornsgatan/Slussen stängdes samma vecka för motorfordon…

    • Yes, men trots det så är köerna tillbaks den här veckan. Where there is a way, there is a queue.

  • Ms_Xx

    Såg ni det här? http://www.dn.se/sthlm/bara-10-av-130-korde-lagligt-pa-bron/

    Västerbron. Apropå hur folk (motorfordonsförare) reagerar på överdimensionerade trafikytor inne i stan (de kör för fort).

    På samma bro (som uppenbarligen har mkt överdimensionerade motorfordonskörfält) trängs fotgängare och cyklister på sidorna med ständiga konflikter och ibland olyckor.

    Snacket om att det inte finns plats för bättre cykel-fotgängarinfrastruktur inne i stan stämmer ju uppenbarligen inte där i alla fall.

    • Anders Norén

      Jag mäter lite hastigt i Google Earth och det verkar som att man skulle kunna ta två meter från vardera körbanan utan att försämra framkomligheten för busstrafiken. Men vilken skillnad det skulle bli för cyklisterna och fotgängarna!

    • Bike sporter

      Det där var otroligt att en bilförare kunde köra där i 113 kilometer i timmen. Vanligtvis är det ju förbjudet att färdas på motorvägarna med en högre hastighet än 110 kilometer i timmen men på vissa svenska motorvägar är det till och med tillåtet att färdas i 120 kilometer i timmen. Ett exempel på sådana snabba motorvägar är den mellan Varberg och Halmstad (E6 och E20). Hade han ingen annan väg att färdas så snabbt på så borde han ta motorvägen mellan Varberg och Halmstad för att få köra så snabbt utan att det är olagligt.

    • intressant att ingenstans i artikeln står något om att brons utformning med extremt breda körfält än största anledningen till problemet.
      jag körde över västerbron häromdagen och det är verkligen enorma körfält! inte konstigt att man håller hög hastighet.
      samtidigt är det trångt som fan på cykelbanorna och fotgängare kan knappt gå två i bredd… idioti.

    • Richard

      Men ska man inte bygga om Västerbron – alltså göra filerna mer normala och göra GC bredare? Har för mig jag har läst det någonstans. Eller var det bara ett förslag?

  • Ms_Xx

    Intressant med tanke på att ett starkt argument mot att öka på fotgängar- och cykel-ytor i stan på bekostnad av motortrafikytor (vilket verkligen behövs på många ställen) är att det mest är yrkestrafik inne i stan och att den MÅSTE FÅ TA PLATS. Verkar inte alls stämma. Massor av plats i förra veckan.

    Jag har en känsla att motortrafikkramandet är lite som få-röka-på-krogen-kramandet. Om man ändrar på saker skulle alla inse att det visst gick jättebra. Ingen saknar väl inrökta restauranger nu? Domedagsprofeterna hade fel. Tror att de har det angående trafiken i stan också.

    Vi kan väl börja med att införa 30 km/h i alla tätorter och tillåta cyklister att cykla mot enkelriktat på alla lugna gator (och skylta om så att det syns var, förstås). Vilket lär vara de flesta om man inför max 30km/h.

    • det hände ju när obama var här, folk insåg hur bra det var och opinionen visade att folk vill ha bilfri stad… politikerna (läs Ulla H) valde att ta upp att leveranstrafiken och bussar ju måste fram så bilfritt är inte ett alternativ.
      så var det med det.