Vajrar och stolpar över cykelbanor i Stockholm

| 20 kommentarer

En bilist kör ner en vägstolpe som hamnar på gatan. Polisen och räddningstjänsten lägger den…. på cykelbanan. Ingen bryr sig om att ta bort den eller märka upp den så att den syns i mörker (läs mer hos Cykelpendla Hässelby).

Och igår på Riddarholmen i centrala Stockholm:

vajer

Om någon hade kört på stolpen, eller fällts av de uppspända vajrarna och hamnat på sjukhus, så hade det registrerats som ”singelolycka”. Ungefär det som Vi Bilägare och tidningen Ny Teknik använder som avstamp för att dra slutsatsen att cyklister kör som tokar och det är därför cyklister är med om olyckor.

Två saker som inte har något med varandra att göra överhuvudtaget skedde nämligen i år: Myndigheten för samhällsskydd och beredskap släppte en undersökning och Södermalmspolisen gjorde en poliskontroll på Götgatsbackens gågatsdel. Undersökningen visade att det sker fler cykelolyckor än man tidigare trott och att de flesta är singelolyckor. Poliskontrollen visade att det finns cyklister som cyklar fort på en gågata i Stockholm. I övrigt har de inget med varandra att göra annat än att bägge handlar om cyklister. Men det räckte för den TT-skribent som stod för originaltexten, som publicerades i massor av tidningar

Om några cyklister kör för fort på en gågata i Stockholm, så måste alla cykelolyckor vara cyklisternas eget fel. Duh. 

Jan Schyllander, som är utredaren bakom rapporten, menar att höga farter och kraftiga inbromsningar är en vanlig orsak till cykelolyckor.

Det är klart att det kan bli en del kraftiga inbromsningar när det spänns vajrar över cykelbanan. Eller för all del läggs vägstolpar där. Utredningen kommer bland annat fram till att underhållet av cykelinfrastrukturen måste förbättras, men i Ny Teknikartikeln framstår det som att utredaren Jan Schyllanders enda lösning är hårdare hastighetsregler för cyklister:

Dagens regelverk kring cyklisters fortkörning är i princip samma som för bilar. Det kan behöva ses över, enligt honom.

– Det är väl frågan om inte det behöver skärpas, säger han.

Eller hur.

När man framför ett fordon i undermålig infrastruktur så måste man hålla nere hastigheterna och ha goda säkerhetsmarginaler, det är glasklart. Men hur cyklar man med tillräckliga säkerhetsmarginaler i en miljö där det plötsligt kan dyka upp en uppspänd vajer? Vi har skrivit spaltmeter här på bloggen om hur underhållet av cykelvägarna behandlas som någon form av bonus och hur utformningen bidrar till en extremt oförlåtande miljö. Där cyklister skadas eftersom minsta misstag straffas hårt.

Som jag sa till SvD i somras, det krävs mycket av cyklisterna. När det gäller cykelvägar talas det aldrig om ”Dödens väg”.

Och nu börjar det bli mörkt ute. Se upp för hinderbana.

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: Fiskelina i halshöjd på cykelbana | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Farliga farthinder och trafikmätningar | Johnny Rönnberg()

  • Jon Jogensjö

    Håller självklart med om att alla farliga och felmärkta avspärrningar/hinder på cykelbanor är ett betydande problem som måste åtgärdas direkt. Förutom de risker det fysiskt utsätter trafikanterna för visar de på ett systemfel i hur myndigheter och verk prioriterar kring cykelinfrastruktur.

    En helt annan sak men som ändå berörs i bloggposten ovan, är de undersökningar som visar att trafikanter i alla trafikslag ofta medvetet väljer otillräckliga säkerhetsmarginaler, och att det är den vanligaste orsaken till olyckor/trafikbrott. Det är givetvis viktigt även för cyklande trafikanter att inse fördelarna att verka för tillräckliga säkerhetsmarginaler oavsett trafikslag.

  • André

    Det här stärker min huvudtes vad gäller problemen för cyklingen. Problemet är inte brist på pengar eller att det är svårt att bygga cykelinfrastruktur. Problemet är att myndigheter inte bryr sig. Polisen ser cykelbanor som en plats att dumpa skräp på, lastbilar ser dem som lastkajer, trafikplanerare ser dem som en bra plats att sätta skyltar, gångtrafikanter ser dem som en plats att flanera på. Ingen bryr sig om den nya cykelbanan har en 180 graders sväng i en nerförsbacke eller om ljusen är programmerade så man får rött i varje korsning. Skyltarna och målningen får gärna vara lite fel. Med tur så kanske man kan döda en trädkramande kommunist vegan som utmanar vårt sätt att leva med sin cykel.

  • Kolle

    Jodå, singelolyckorna ökar, men bara vi alla ser till att respektera trafikreglerna så ska det nog lösas av sig själv… Följande artikel bekräftar det usla läget när det gäller hur cyklisternas infrastruktur behandlas, att cykla är något som man gör för rekreation och nöje och inte för transport. Alltså är ingen ute och cyklar när det blir mörkt eller kallt. Alltså behöver man inte tänka på reglering kring hur man märker ut byggen, avspärrningar och hinder på cykelbanor. Hade cykeln inte varit ett trafikslag på undantag hade denna cyklist inte behövt möta döden i ett vattenfyllt dike. Mina tankar är med familjen.

    http://www.expressen.se/gt/vannen-stortade-mot-doden-i-bygg-gropen/

    • Magnus H

      Cyklisten ifråga cyklade in på (bristfälligt) avspärrat område där man höll på att bygga en väg som ännu inte var öppnad. Låt oss inte överdriva.

      • Det var ingen cykelväg, men vad jag förstår var vägen färdig och hade *därefter* grävts upp. Så frågan är om cyklisten uppfattat att den inte var öppnad, om det nu stämmer att avspärrningarna var bristfälliga.

      • Kolle

        Jaha, dåså, klart att man inte ska förvänta sig att behöva spärra av för annat än bilar? Naturligtvis måste man ta med i beräkningarna att det finns trafikanter som färdas på cykel och agera därefter. Trafikmiljön kan och ska anpassas för alla som färdas där och avspärrningar ska naturligtvis göra det klart även för cyklister att man inte kan färdas där. Ingen hade accepterat bristfälliga avspärningar för bilar, varför ska cyklister göra det? Vägen fanns där och var i princip färdig, men hade grävts upp för tillägsarbeten. Det ligger minst sagt i farans riktning att en trafikant, i detta fall på cykel, skulle använda vägen. Då ska den också spärras av ordentligt. Att skuldbelägga cyklisten för att han ‘borde’ förstått att det fanns ett 2,5 meter djupt dike tvärs över vägen när han cyklade hjälper ingen.

  • AndreasD

    Åhhhhhh, så rätt. Infran är tyvärr ett skämt men vad som man ytterligare kan gapflabba (primalskri) åt är just det som händer på C-banorna av kommunernas och företagens representanter varje dag – och ingen bryr sig. Senast idag undrade jag varför Sthlms Stad har ställt upp varningsskyltar för ett vägarbete som berör bilvägen – i cykelbanan (Norr Mälarstrand). Cykelbanan skall förutom vara dubbelriktad också tjäna som uppställningsplats för diverse skyltar som inte berör cykelbanan. Något svar får man naturligtvis inte. Detta är otillständigt och bidrar till alla olyckor som cyklister råkar utför.

    Deppigt är bara förnamnet!

    • felix reychman

      Gå med i gerillakampanjen och flytta ut skyltarna i gatan!

      • AndreasD

        UPDATE: Felanmälde i morse och när jag cyklade hem i eftermiddags så var de utflyttade på själva bilvägen. Kanske gerillafighters men förhoppningsvis kommunen. Bad också om svar på varför sånt händer hela tiden men ännu inte fått svar. Hoppet lever(?).