Strömbron: Ta med flytväst (felanmält)

| 29 kommentarer

I över två år har de fixat med kajen vid Strömbrons fäste och i våras blev det äntligen klart. Bara ett problem: det verkar som att de glömde avloppet. Så här såg det ut i tisdags:

Notera knappen som man måste trycka på för att få grönt – inget grönt utan att ha passerat pölen. Och så här såg det ut i morse, två dagar senare:

 

Strömbron

Kanske ta med en kanot?

 

Det här är ju en plats som samlar stora mängder cyklister, och fotgängare, så jag felanmälde. Återkommer när jag hör något.

EDIT: Det finns faktiskt två dagvattenbrunnar. De ligger på högsta stället, där det är torrt:

dagvatten Strömbron

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Uppdatering:
    Cyklade precis förbi simbassängen, nu har man tagit ett helt körfält på Strömbron och spärrat av till förmån för cykeltrafik, i svängen vid själva bassängen har man gjort en ”betongkorridor” och även där har ett helt körfält tagits i anspråk.

    Imponerande!? eller drömde jag bara det hela?

    • De verkar hålla på med något arbete där just nu. Vet inte vad det är dock.

  • Hur felanmäler ni? via hemsidan?

    Om ni vill att det ska ta skruv så skicka in ett mail till registrator och begär diarienummer med vändande post. Då blir det ett ärende som registreras i diariet och måste besvaras (eller möjligen läggas ad acta). Om många anmäler om samma geografiska plats så registreras detta också på samma objekt och på detta sätt har ärendet större chans att bli uppmärksammat vid den årliga JK-granskningen av myndigheter. Undviker tjänstemannen att göra något i ärendet hamnar han på JK-listan och får sträng upptuktan och föreläggs att omedelbart åtgärda – vilket iofs kan betyda svara den klagande – men fint det…

    Felanmälan via hemsidan är ett sätt att slippa diarieföra – vilket kan vara smart om allt funkar som det ska, då slipper vi skattebetalare att betala för en massa administration. Men om inget händer och vi inte får återkoppling på varför – ta den formella vägen!

    • Thomas Egrelius

      Men nu får man ju iaf ett ärendenummer tillbaka man kan följa upp. Kanske inte samma sak men iaf bättre än tidigare när felanmälan gick in i ett svart hål.

      • Det märkliga är att jag hela tiden får olika sorters svar. Ibland är de manuellt skrivna, ibland verkar de skapta automatiskt. Ibland får jag en kopia på vad jag anmälde, ibland inte. Jättemärkligt

  • Fredrik Jönsson

    Det finns åtminstone en dagvattenbrunn, den borde synas längst till höger på cykelbanan på den nedre bilden (men jag lyckas inte zooma på telefonen). Den ligger på det högsta stället…

  • Jens

    Och eftersom oceanen även drabbar brukare av övergångstället så går och cyklar alla huller om buller. Byggdes det inte om här nyss? Asfalten är ju ny iaf.

  • Följdfråga: Finns det ingen sensor där???

    • Vet faktiskt inte. Det är knappar åt både cyklister och fotgängare, möjligen är de autoanmälande på dagtid.

  • Jag har felanmält platsen flera gånger under flera månader.

    Min plan är att felanmäla varje gång det ser ut att vara pöl (ska dra iväg och felanmäla nu faktiskt).

    Intressant bit av fakta från Trafikkontoret:
    ”Strömbron är den plats där flest cykelpassager uppmäts, totalt 220 005 cykelpassager under maj månad.”

    http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/moderaterna-stockholms-stad-lan/pressrelease/view/ulla-hamilton-m-naestan-1-miljon-cykelpassager-och-1-mil-nya-cykelstraak-visar-vaarens-cykelbokslut-882148

    • Jag felanmälde häromdagen också. Det funkar ju inte att det blir en insjö så fort det duggar lite.

      • Det är verkligen sjukt hur det ser ut där, och att det har fått göra det så länge!

        • Så här har det sett ut i botten på dalen där cykelvägen korsar tvärbanan – dvs man får upp bra fart i nedförsbacken – hamnar i detta hie (om det inte är helt tydligt: allt detta är fruset till stenhård is – inte längre slask), faller och blir liggande precis på spåret. Felanmält första gången vintern 2000-2001, därefter ett par gånger årligen – men endast via webben. Återkommer när jag fått erfarenhet av hur bra riktig anmälan funkar…

          • Erik Johansson

            Jag såg att Marievik spårvägskorsningen var anmält på cykelrapporten också, men då för det där alldeles för för mycket glapp när man kör över rälsen. Riktigt hårda dunkar kan det bli.

            http://cykelrapporten.se/melding/615/storningar-i-cykelbanan

            Det där ser snarare ut som ett snöröjningsproblem, jag antar att bättre avrinning skulle kunna förhindra detta, eller cykelbro(!) så slipper man övergångsställen också.

            • Det är ett avrinningsproblem.

              Det samlas 1 dm vatten i en 2 m bred pöl tvärsöver hela cykelvägen – som blir till is under kalla nätter – livsfarligt halt – som blir till issörja under dagen – som sen blir spårig issörja – som sen fryser. Går naturligtvis att snöröja under vissa timmar under dagen – men det rinner till nytt vatten från backen ovanför – som fryser – som blir till issörja etc

              • Erik Johansson

                Eftersom man ser sådant där rätt ofta så undrar jag om regn pölar är problem där (jag har nämligen aldrig sett något sådant).

                Det jag menar är att man lägger snö på ett ställe avsides som sedan smälter och sprider sig till parkvägen man cykelpendlar på. Alltså även om det finns avrinning så skiter det sig för att det blir för att hantera med snömodd och is som stoppar den naturliga avrinningen.

                Jag är mest intresserad över varför detta händer eftersom jag såg minst 3 sådana här ställen i Västerort förra vintern. Min teori då var att om man planerar snöröjning och snöhögs placeringen lite bättre så kanske man kunde slippa bygga om. (Vilket väl kan bli dyrt antar jag).

                • Just där är det absolut ett problem – varje gång det regnat står det 1 dm vatten där – tills det avdunstar. Det har inget med snöröjning att göra just där.

  • Jocke von Scheele

    Haha! Humor!

    • X

      Tycker mest det är tragiskt att staden anlitar långsamma och usla aktörer för att rita och bygga våra vägar. Det är hur många arbeten som helst i staden just nu – samtliga långsamma, många dåligt designade och/eller utförda. De måste tjäna multum och antagligen tar/får de fler jobb än de kan klara av inom rimlig tid. Staden suger uppenbarligen på att skriva avtal och det skulle inte förvåna om de är så dåligt skrivna att skattebetalarna tom får stå för korrigeringarna också.