Stolpen i Lund flyttad

| 14 kommentarer

Nu är stolpen som en cyklist knäckte käken mot för några veckor sedan flyttad. Så här blev det:

stolpen i lund

Foto: Erik Nilsson

Och såg här såg det alltså ut innan:

541386_624843067537581_1400012140_n

Foto: Erik Nilsson

Det var ju rätt mycket bättre än tidigare och rätt snabbt fixat. Bra där Lund och tipstack till Erik Nilsson.

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: Utbilda trafikarbetarna! | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Recension: cykelbanorna längs väg 73/Nynäsvägen | Cyklistbloggen()

  • Kolle

    Till Lunds kommuns försvar så är min erfarenhet från studietiden där att det fungerar riktigt bra med cykling. Bra och tydlig skyltning, bra med utrymme för cykelbanorna och konsekvent planering som inte tvingar cyklisterna att vara på helspänn hela tiden. Till och med stora köpcentrum utanför stan har bra cykelinfrastruktur trots att bilen brukar vara norm i dessa fall.
    Detta sagt med stolpen i gott mminedock.

    • knight22

      Med risk för att alltid vara kärringen mot strömmen, men Lunds central är ju en trafikinfarkt av klass. Och när man ska cykla bort från stationen mot universitetet på gatan som går framför biblioteket skall man möta alla bussar på väg mot stationen. inte sällan lägger de sig bredvid varandra och tvingar upp en från cykelbanan upp på den 1 meter breda trottoaren. Lund är en cykelstad i den meningen att många cyklar, men inte i den meningen att infrastrukturen är nåt vidare.

  • Tänk vad man hade sparat i kostnader och lidande om man tänkt till innan och satt stolpen på rätt plats från början.

    • Anders Norén

      Problemet fanns inte innan hållplatskuren kom dit. Då cyklade man rakt fram och passerade på behörigt avstånd vänster om stolpen.

      Felet är den svenska trafikplaneringens ovilja att betrakta cyklar som fordon (som de ju är, i lagens mening) och inte som ett specialfall av fotgängare (”oskyddade trafikanter”, som det ju heter i trafikplaneringen). Hade cykeln varit ett fordon även i trafikplaneringen så hade lösningen vid busshållplats sett ut så här: http://goo.gl/maps/KZ1ki (Vanlöse station, Köpenhamn)
      Då hade TrF 3 kap. 58 § (ständigt dessa paragrafer 58 och 59!), sista meningen, trätt in, en trafikregel som vi alla fick lära oss i körkortsutbildningen men som jag inte begrep förrän jag körde bil i Dresden och insåg att min färdväg gick mellan spårvagnen (som ju stannade till vänster, mitt i gatan) och hållplatsen (som låg till höger, på trottoaren). Självklart måste man stanna och släppa fram de på- och avstigande!

      I den svenska trafikplaneringen ser det snarare ut så här:
      1. Säkra biltrafikens fria framfart genom att lägga busshållplatsen i en ficka till höger.
      2. Led gångtrafikanterna (inklusive de gångtrafikanter som envisas med att förflytta sig med hjälp av en pedal- och hjulförsedd mekanisk konstruktion) bakom hållplatsen så att de inte ska behöva komma i konflikt med de på- och avstigande.

      Men om man gör så här, då? http://goo.gl/maps/oBHDx (Dalbyvägen, Lund)
      Cyklisterna kör förvisso förbi till höger om bussen, men är detta en ”hållplats utan refug” i lagens mening? Räknas de fyra plattraderna där stolpen står som en refug? Är cyklisterna skyldiga att släppa fram bussresenärerna?

      Just vid den här hållplatsen uppstår dock aldrig problemet, för den har ytterst få på- och avstigande.

      (Någon som vet, förresten, hur motsvarande regler – och cyklisternas efterlevnad av dem! – ser ut i Danmark?)

  • Nils Calmsund

    Lysande (!). Men det kanske det även hade varit intressant att jämföra med hur det såg ut innan väderskyddet ställdes dit?

  • knight22

    Kommer tänka på uttrycket ”stolpe ut”. Kan ju appliceras både på hur det går när Håkan Lockby tänker och flytten av stolpen.