Stockholm har dålig koll på sina skyltar

| 38 kommentarer

Så här ser det ut längs Gamla Tyresövägen i Stockholm:

Som genom magi byter cykel- och gångbana plötsligt plats. Vem bryr sig. Bara man visar hänsyn så går allt toppen.

Det här är Arsenalsgatan mitt i Stockholms city. Det är gatan som har vackra kopparinläggningar för att markera cykelbanan, en plats där utseende har gått mil framför funktion eftersom de visserligen är fina, men också oerhört diskreta:

IMG_5973 minskad

 

Så här ser det ut när man cyklar från Raoul Wallenbergs torg (det med muren, ni minns) upp mot Kungsträdgården:

IMG_5974 minskad

Titta på skylten. Den heter ”Påbjuden cykelbana” och betyder att här ska cyklar (och mopeder klass 2) ta sig fram i två riktningar. Det är inte en trottoar, den ligger på bägge sidor om cykelbanan och är rätt stor.

Men kommer man från andra hållet så hepp, då är exakt samma väg plötsligt inte längre en cykelbana:

IMG_5971 liten

 

Då är det plötsligt en gång– och cykelbana. I båda riktningar. Kom ihåg cyklister, ni är fordon. Eller fotgängare. Eller, spela roll, vi hade slut på skyltar. Cyklister ska inte köra så fort ändå, så om de bara anpassar sig så går det jättebra alltid.

Och jag tänker att när vi nu ska satsa på ”Promenadstaden” är det här något man kan göra mer, lära sig av hur cykelinfrastrukturen så framgångsrikt planerats.

Till exempel är det rätt trångt för gående på Skeppsbron. Man skulle ju kunna skylta gågata i ena riktningen av 50-vägen. Götgatan också, kunde vara gågata från ena hållet och 50-väg från andra. Om bara alla trafikanter visar lite hänsyn så kommer det lösa sig alldeles utmärkt. Och så billigt det blir.

Sen är frågan hur man gör här (Tipstack till @velonoir): Det här är Arenaleden som invigdes med måttlig pompa och ståt av trafikborgarrådet Ulla Hamilton för några veckor sedan. Den går mellan Tele2Arena hela vägen till Medborgarplatsen. Hela vägen? Nej, en liten bit mellan Skanstullsbron och Ringvägen är….. påbjuden gångbana. Alltså inte ”Påbjuden gång- och cykelbana” som på Arsenalsgatan. På gångbana får man inte cykla alls. Men, hey! Sträckan heter inte ”led” för inte. Led cykeln.

Skanstullsbron liten

 

Joråsatt. Cykla lugnt.

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

38 Kommentarer på "Stockholm har dålig koll på sina skyltar"

Avisera mig när
avatar
Uffe
Gäst

Och märkligt nog tar Stockholm bort fungerande märkning i västerort!?

https://twitter.com/erikssou/status/636446308094619648
Svaret:
Stockholms stad ‏@StockholmsStad Aug 26View translation
@erikssou Hej! Tidigare har cykelsymboler legat väldigt tätt. Nya symboler ska inte målas lika tätt och under sommaren har flera symboler tagits bort, främst i västerort. Flera metoder har testats, både för att ta bort markeringar men också för att nya inte ska ”stansa” lika högt.

trackback

[…] Det här är alltså en väg många cyklister undviker – istället kör vi över korsningen mot Kungsträdgården och tar Arsenalsgatan – den som är cykelbana i ena riktningen och delad gång- och cykelbana i andra riktningen. Och som har osynliga vägmarkeringar (läs mer: Stockholm har dålig koll på sina skyltar). […]

Aliide
Gäst

Folk verkar anse att folk kör för fort, men vad är för fort? Vilken hastighet ska man hålla för att gångtrafikanter, hundar, andra cyklister att man ska hålla?
Lite skönt att jag pendlar på en rätt lågtrafikerad väg och kan hålla valfri hastighet. Största problemet är den därav är lågt prioriterad vad gäller underlaget, såväl barmark som snöröjning. Barmark riskerar man potthål och breda sprickor, vintertid, ja vad ska man säga?

trackback

[…] ska fortsätta rakt fram. Men där är det enkelriktat och alltså förbjudet att cykla. Lite klassisk Stockholmsskyltning alltså. What […]

trackback

[…] skyltkaos på cykelvägarna. Dels eftersom varje kommun hittar på egna skyltar och dels för att Stockholm inte har så bra koll på sin skyltning. Nu läser jag under rubriken ”Nya vägvisarna i västerort luras” i tidningen Mitt i […]

trackback

[…] skratta eller gråta, eftersom ”leden” bara var samma gamla cykelväg som hittills, varav delar märkt som gångbana […]

trackback

[…] Läs också: Stockholm har dålig koll på sina skyltar. […]

trackback

[…] händer det. Skylten som förut kunggjorde ”Gångväg” är […]

trackback

[…] att vägmärken och skyltning för cyklister kan se ut lite hur som helst och dessutom också används lite hur som helst gör att det blir a) tryggare för cyklister och lättare att visa hänsyn, ta sig fram säkert och […]

sprakmonstret
Gäst

RT @CLW_Everett: Därför hatar andra trafikanter cyklister… http://t.co/9yyuzpr9ho #cykla

CLW_Everett
Gäst

Därför hatar andra trafikanter cyklister… http://t.co/9yyuzpr9ho #cykla

Ms_Xx
Gäst

Börjar förstå var alla trottoarcyklare cyklar. På cykelbanor. Skyltade som gångbanor från andra hållet.
Men vi får väl helt enkelt lära oss att följa reglerna bättre och visa mer hänsyn så är alla problem lösta, eller?
Trött…

Pär N
Gäst

Det slarvas med skyltar och målning även i Göteborg. Ett aktuellt exempel: http://gbgcyklaren.com/2013/october/bilder-kanaltorgsgatan-del-6-stolpen-mitt-i-cykelbanan.html

Markus
Gäst

Färögatan, Kista. Gubbarna på gatukontoret fick väl med sig två likadana skyltar när de skulle montera. Sen sket de i att det blev fel från ena hållet.

Cyklistbloggen
Gäst

@GunHedvall För inte ens den del som är uppmärkt som cykelbana, är uppmärkt som cykelbana… http://t.co/SmBz4v9tPF @StockholmsStad

Nils Calmsund
Gäst

Äsch, ska du hålla på att fota å blogga om sånt här har du jobb för resten av livet… 😉

Jonatan
Gäst

Här i Farsta är man åtminstone konsekvent när man skyltar. Skyltar för påbjudna gång- och cykelbanor från båda hållen. Man är också konsekvent med att inte måla ut några linjer som delar upp banan 🙂

https://maps.google.se/maps?hl=sv&ll=59.244903,18.107354&spn=0.002206,0.016512&t=m&z=17&layer=c&cbll=59.244903,18.107354&panoid=8JRjk6h6ODduRbZv_aUTqw&cbp=11,109.27,,0,5.87

https://maps.google.se/maps?hl=sv&ll=59.247178,18.104492&spn=0.002205,0.016512&t=m&z=17&layer=c&cbll=59.247178,18.104489&panoid=3cw0mFyvM8_mrnPAZtMunw&cbp=11,153.47,,1,4.74

ekstromenator
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Stockholm har dålig koll på sina skyltar #cykla ping @stockholmsstad
http://t.co/7maxweOgo9

erikssou
Gäst

RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: Stockholm har dålig koll på sina skyltar http://t.co/ddcUqP8rJ5 @Cyklistbloggen

cykelbloggar
Gäst

Cyklistbloggen: Stockholm har dålig koll på sina skyltar http://t.co/ddcUqP8rJ5 @Cyklistbloggen

Greijus
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Stockholm har dålig koll på sina skyltar #cykla ping @stockholmsstad
http://t.co/7maxweOgo9

Nils Weinander
Gäst

På Arsenalsgatan får man dessutom nästan alltid trängas med bilar som kör i cykelbanan (taxi och transporter till auktionsfirmorna).

Dmitri F.
Gäst

Frågan är om det verkligen är en cykelbana, den delen av gatan är ju markerad som gågata (alltså inte påbjuden gångväg eller cykelväg, utan just, gågata som Götgatan) 😉
Kan man juridiskt dra en ”äkta” cykelbana på en gågata? Det är frågan!

Nils Weinander
Gäst

Bilarnas frekventa närvaro känns ju inte direkt bättre om dt är gångbana…

Dmitri F.
Gäst

haha, den sista var ju klockren.

Vad gäller Arsenalgatan så är väl skyltningen dess minsta problem. Snarare måste man hela tiden vara orolig att fastna med däcket i groparna mellan plattorna eller de idiotiska stenarna som ligger mellan de två plattbelagda banorna…

Dessutom är ju sträckan mellan Raoul Wallenbergstorg och skylten ”påbjuden cykelbana”, den på bild 2, en Gågata (men det finns ändå cykelmyror på marken…eh?)…

Visa lite hänsyn vetja, ändå är ingen någonsin imponerad, vi kanske borde riva lite hus…

Jonatan
Gäst

Just de cykelmyrorna har jag jag också undrat över. Extra roligt blir det om man läser vad trafikverket skriver på

http://www.trafikverket.se/TrvSeFiler/Foretag/Bygga_och_underhalla/Vag/Vagutformning/Dokument_vag_och_gatuutformning/Vagar_och_gators_utformning/Vagmarken/14_utmarkning_av_fartdampandea_atgarder.pdf

Särskilt stycket ”Vägmarkeringar ska vara vita eller gula med vissa geometriska former och placeringar för att vara juridiskt giltiga enligt VMF. Detta innebär att vägmarkeringar inte juridiskt kan ersättas med skilda ytmaterial…”

Jens
Gäst

Och vid 0:27 blir allting plötsligt cykelbana. Hela rasket slutar sen i mötande biltrafik.comment image

Dmitri F.
Gäst

Usch för den.

jwolfers
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Stockholm har dålig koll på sina skyltar #cykla ping @stockholmsstad
http://t.co/7maxweOgo9

Guest
Gäst

Nu tycker jag inte att du ska vara så där kinkig. I filmen längst upp syns det tydligt två små luckor i l injen (0:09 och 0:22) där du som cyklist bara kan svänga över. 😉

CyklaHasselby
Gäst

@Cyklistbloggen Finns samma exempel mot Västerort också. Tex motorleden har cykelförbjudet i bara ena färdriktningen här och där.

jon
Medlem

Finns många exempel mot Västerort. Bilvägen är här och där förbjuden för cykling, men bara i ena färdriktningen.

wpDiscuz