Södermalm testbänk för bättre cykelinfrastruktur 2014

| 34 kommentarer

Enligt tidningen Södermalmsnytt kommer just Södermalm i Stockholm att bli en smältdegel eller testbänk för infrastruktur riktad mot cyklister och gångtrafikanter under 2014. Bland experimenten nämns framför allt borttagandet av två filer på Götgatan till förmån för cyklister och gångtrafikanter samt införandet av cykelgata på St: Paulsgatan.

Mer plats åt cyklisterna. Mellan Ringvägen och Folkungagatan ska Götgatan förändras.

Mer plats åt cyklisterna. Mellan Ringvägen och Folkungagatan ska Götgatan förändras.

Projektet, som enligt tidningen kallas ”Testplats cykel” ska dra igång under våren 2014 och det är Centerpartiet som vart pådrivande i processen. Stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö säger att det börjar som ett försök som förhoppningsvis permanentas. Projektet kommer att genomföras i samarbete med forskare på Vinnova.

För en illustration på nedanstående förslag, klicka här.

Det här händer på Götgatan

Under våren ska gatuutrymmet på Götgatan omfördelas genom att två bilkörfält, ett i vardera riktningen, försvinner mellan Ringvägen och Folkungagatan. Gatuparkeringen flyttas ut och cykel- och gångvägen breddas.
I korsningen Ringvägen/Götgatan ska man också undersöka hur trafiksituationen ska kunna göra säkrare för högersvängande cyklister.

Experimentera mera. Korsningen Götgatan/Ringvägen ska bli textbänk för säkrare högersvängar.

Korsningen Götgatan/Ringvägen ska bli testbänk för säkrare högersvängar.

Det här händer på S:t Paulsgatan

En annan del i projektet är att göra S:t Paulsgatan till Cykelfartsgata, det vill säga att farten anpassas efter cyklisterna. Tydligen har försök med cykelfartsgator redan gjorts i Linköping och Göteborg med gott resultat.
Det blir inget förbud mot biltrafik men all trafik anpassas till cyklingen. Cyklister får företräde. Som en Götgatspuckel, fast där bilarna får anpassa sig efter cyklisterna.

Ett stort ”OBS” i frågan är att beslut ska tas innan årsskiftet, så mycket kan fortfarande hända. När vi frågade Per Ankersjö ifall detta var klubbat svarade han:

Kostnaden för ”Testplats cykel” är budgeterad till 3 miljoner kronor, vilket i sammanhanget får beskrivas som billigt.

Christian och jag är förstås positiva, vi har efterlyst mer experimenterande tidigare. Även utländska gäster har tipsat om att göra billiga försök.

Håll tummar och tår för att vi får se Söder som yta för cykelexperiment. Vi har verkligen allt att vinna.

Och säg inte att det saknas plats.

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

  • Jens

    Var precis inne och kollade på Pilotplats cykels wordpress-sida, men den verkar HA TAGITS BORT. Nån som vet nåt om när de kommer igång med själva projektet? Skulle ju dras igång nu i juni. Eller så har några politiker med makt fått kalla fötter och tror att de tappar röster från privatbilisterna. Tänk om de förstod hur många fler vi andra är som faktiskt vill minska privatbilismen i stan och ge tillbaka utrymme till oss som skapar en levande stad. Vilket inte bullrande, platskrävande, ohälsosamma och farliga plåtlådor inte gör. Den politiker som faktiskt vågade stå upp för detta och börja gå från snack till handling i stan skulle vinna många röster oavsett partifärg tror jag.

  • Pingback: Naturskyddsföreningen: Så blir den cyklifierade Götgatan | Cyklistbloggen()

  • Fredrik

    3 miljoner är lite pengar. Om ”Förbifart Stockholm” byggs för 61 miljarder så motsvarar det en meter förbifart!

  • Pingback: Tack för ett fantastiskt 2013! | Cyklistbloggen()

  • POVelo

    Visst, det är positivt med förbättringar men det är några hundratals meter som skall testas. K Isaksson dömde ju ut ca 98% av Stockholms cykel infrastruktur. Sen har väl Köpenhamn, Amsterdam, Groningen redan ”experimenterat”, forskat, utvärderat m.m. och fått en väldigt hög andel cykeltransporter. I dem städerna finns det utbildade erfarna cykelplanerare. I Stockholm anlitar vi en myndighet för innovationssystem!?? som sorterar under Näringsdepartementet (wiki). Antar att det skall äskas pengar därifrån och Stockholm Stad själv skall slippa betala, eller??Varför!? Det finns lösningar idag. Exempelvis bort med alla tryckknappar, bygg om de flesta busshållplatserna så cykelbanan inte går rätt igenom busskön, prioritera ”gröna vågen” för cyklister osv. Är det inte ett sista desperat försök nu när det börjar närma sig val. Det har gått snart 8 år och titta så lite vi fick gjort!? Eller nu löser vi klimatproblemet och …. sopsorterar!?

    • Det är givet att man måste testa på hemmaplan innan man investerar sin cykelmiljard.

      Framför allt eftersom det finns delade meningar både bland trafikplanerarna, bland politikerna och bland stockholmarna, så måste man visa att det funkar och ger de fördelar man tänkt innan man blåser på. Jämför med cykelbanorna som Stella Fare rullade ut över hela stan på kort tid – de var ju ingen initial succé precis – fast idén hämtades från andra städer. De motarbetades ju tom av cykelföreningarna.

      Så sluta gnäll och uppmuntra istället de goda krafter som finns så att de kan övervinna det interna motståndet. det är en betydligt bättre taktik – om man vill ha ändring. Om man bara vill bli av med sin frustration så kan man fortsätta gnälla.

  • En annan sak som inte nämns i tidningen är denna:

    ”Enkelriktade gator av betydelse för cyklisterna ska förses med undantag för
    cykel, i likhet med vad som skett i andra stora Europeiska städer.”

  • Chris

    ”Tydligen har försök med cykelfartsgator redan gjorts i Linköping och Göteborg med gott resultat.”

    Jag vet inte om resultaten från Linköping är så mycket att gå på. Så vitt jag vet gäller det två gator som båda var ganska ”små” och lågtrafikerade redan innan. För bilar så är avstånden korta mellan korsningarna, så de hann inte upp i särskilt mycket mer än cykelfart i alla fall. Typiska sidogator som inte många bilister valde om de inte behövde innan heller.

    • Intressant! Jag hänvisar mest till Södermalmsnytt här, men tack för mer info. S:t Paulsgatan är en rätt måttligt trafikerad gata, men hastigheterna är i låga redan från början även här. Typisk sidogata. Men det är väl bara att testa och se vad som händer med trafiken på gatan. Min misstanke är att det inte kommer att hända jättemycket.

      • Det beror ju på hur man implementerar cykelfarts-delen. Om man bara skyltar om så blir det nog ringa effekt.

        Men om man gör rätt, t.ex genom att måla hela gatan röd, ser till att också förbjuda genomfart och kraftigt begränsar parkeringen, då kanske vi kan se intressanta resultat… Även farthinder som endast påverkar bilar skulle behövas.
        Det ska ju kännas som att bilen är ”gästen” på gatan…

  • Ms_Xx

    Mycket positivt! Man måste våga testa nytt om världen ska röra sig framåt, så stort tack till Per Ankersjö som verkar vara engagerad i frågan på riktigt och inte bara för röstfiskespropaganda. Dessutom är bara cykelprio på St Paulsgatan värt att fira, så idag var en bra dag, jag blev glad!

    • Richard

      Men hur ska man cykla den lilla biten från Götgatan till Repslagargatan?

      Ska jag hålla mig nära de parkerade bilarna eller ska jag hålla längst ut till höger?

      Hur jag än gör möter jag bilister som tutar eftersom det inte är målat på gatan. Denna enkla och kreativa lösning skapar bara mer cyklisthat.

      • Ms_Xx

        Har inte testat åt det hållet, jag kommer efter rusningstid på morgnarna. Men det låter som om det finns rum för utveckling där alltså! De kan ju börja med att ta bort p-platserna, de får uppenbarligen inte plats där. In med lite slimmade cykelställ i stället, de behövs, räcket på andra sidan vägen är ofta fullt med cyklar. Liksom cykelställen på Götgatan.
        Fast då kanske cyklisthatet också ökar…
        Har hört att det först är när saker börjar vända som det bildas hat mot grupper. Så länge som en grupp är i verkligt underläge är det ingen som ids att hata dem, när de börjar få ta plats/få makt blir de ett hot och blir hatade. Nu börjar vi som cyklar att få ta lite mer plats än de senaste 50 åren, hatet är nog tyvärr en naturlig följd av det.

        Men det är såklart viktigt att det är tydligt att vi får vara där vi får vara. Som i den snutten av St Paulsgatan….

        • Parkeringsplatserna på S:t Paulsgatan mellan Repslagargatan och Götgatan har redan tagits bort. Det är numera P-förbud på den sträckan. Men vanans makt är stor och det är fortfarande få som har förstått att man inte får parkera.

          Ett annat problem är att man ännu inte har satt upp skylten som visar att det är dubbelriktat för cykel. Man har ändrat ”förbjuden infart” till ”förbud för motortrafik” men från andra hållet är det inte utmärkt på något sätt att det kan komma cyklar. Jag har felanmält – stor miss.

          Det är ju högertrafik i Sverige, alltså: När man cyklar på en gata ska man självklart hålla sig till höger, det gäller även på en enkelriktad gata som är dubbelriktad för cykel. Håller man på experimenterar med ”vänstertrafik” så är det inte så konstigt att bilister tutar.
          Tänk inte på att gatan är enkelriktad, för att den är inte enkelriktad längre. Det är en helt vanlig dubbelriktad gata för dig på cykel, bara enkelriktad för motorfordon.

          Kommer det en bil så ser man ju det på långt håll eftersom det är en lång rakt gata, då kan man vänta ut den om man känner att man inte får plats, eller så får den vänta ut dig – beror på vem kommer först. Kommer ni i konflikt är det bara att stanna och förklara för vederbörande att hen borde visa hänsyn 😉

          Sen tycker jag att det är mycket tjafs om S:t Paulsgatan. Det är många smala gator i stan som är dubbelriktade som är inte bredare än S:t Paulsgatan, och det funkar alldeles utmärkt. Den här typen av lösningar fungerar dessutom i många Europeiska städer helt utan några målade sträck på gatan. Bilisterna kommer vänja sig. Vill man inte använda moderna lösningar kan man alltid ta sig an folkmassorna på Götgatan.

          Här är en helt vanlig lokalgata från Amsterdam som är dubbelriktad för cykeltrafik – den är lång och har dessutom parkering på båda sidorna: http://i.imgur.com/pdXSN2X.png

          • Erik Johansson

            Håller med om att finns plats på S:t Paulsgatan, den känns smal eftersom man inte är särskilt välkommen som cyklist, och blir lite rädd att en bil ska komma i högfart bakom i backen.

            Det finns inte många enkelriktade gator där dubbelriktad cykeltrafik är omöjlig. Ringvägen är väl det längsta exemplet.

            • Ms_Xx

              Jag brukar faktiskt cykla åt fel håll på St Paulsgatan ibland. Det funkar bra. Men då har jag förstås tokkoll på mötande trafik och kliver direkt åt sidan när det kommer mötande bilar, så jag är inte i vägen. Tror ändå att det skulle gå att mötas, det krävs bara att båda parter saktar ner. Vilket ju inte är så svårt 🙂

              • Det finns flera dubbelriktade gator i Stockholm där två bilar inte kan mötas, det är inte rocket science. En får vänta lite eller köra åt sidan 🙂

        • Kort och gott:
          Det här är en stor vinst för cykeltrafiken i Stockholm och ska ses som detta.
          Och precis som Ms_Xx säger så måste vi se till att cyklisthatarna inte får överskugga eller förstöra denna moderna åtgärd som kan bana vägen för att fler enkelriktade lokalgator dubbelriktas för cykel.

      • Dubbelriktade lokalgator har sällan mittlinjer, det behövs inte heller för enkelriktade gator som är dubbelriktade för cykel 😉

        • Richard

          Har jag missat något? Är ALLA enkelriktade gator dubbelriktade för cyklister numera?

          • Nej, du skrev att då det är inte målat på gatan så blir det problem med bilisthat. Vad jag menar är att det är onödigt att ha mittlinjer på lokalgator eftersom trafiken ska flyta något långsammare ändå. Och ett målat ”motriktat” cykelfält blir ungefär som att ha en mittlinje, där endast cyklar får cykla åt ena hållet.

            Jag har egentligen ingenting emot att man målar saker på gatan eller bygger riktig infrastruktur, men pengar och tid är en begränsad resurs och det går fortare att byta ut några skyltar än att hålla på måla i gatan och bygga refuger.

            När det gäller lokalgator tycker jag att alla enkelriktade lokalgator bör göras dubbelriktade för cykel utan några fysiska åtgärder. Sen kan man gå in och rita och bygga där det verkligen behövs.

  • Richard

    Jag är kluven eftersom jag föredrar permanenta lösningar i stor skala. Det är inte ofta jag kan köra Götgatan med bil i högra filen mellan Skanstull och Medis då dubbelparkerade bilar är vanligt. Vi cyklister måste då ut i Götgatans vänstra fil. Nej tack.

    Ta bort alla parkerade bilar, bredda och räta ut cykelbanan. Den högra filen får bli parkeringsplatser och lastzoner. Bilarna får bara EN fil i sin körriktning. Fungerar utmärkt överallt annars i innerstan med EN fil. Då är det dessutom lättare att sänka hastighet från 50 till 30.

    • Den här test-lösningen flyttar parkeringen ut till dagens högra fil och cykelbanan blir alltså placerad där parkeringen ligger idag – mellan trottoar och parkering. Alltså kommer inte dubbelparkerade bilar inte bli ett problem.

      • Ja, nu läste jag Södermalmsnytt-artikeln igen. Det står ju som du skriver Dmitri. Det kommer bli riktigt intressant det här!

        • Ja!!! Det är ju det som gör det hela så bra! Hade det bara varit cykelfält utanför parkeringen, hade jag blivit arg å ledsen 😉

      • Petter_P

        Det här låter ju helt fantastiskt! Bara att hålla tummarna nu då.

        Jag tror att det egentligen är många fler som vill ta cykeln till jobbet men som drar sig pga bl.a. undermåliga och osäkra cykelbanor i stan.

        Om vi kan fylla även dessa nya bredare cykelbanor så bör vi kunna se liknande lösningar på fler ställen om några år. Det blir ju åtminstone pinsamt tydligt hur många fler personer som kan transportera sig på cykel i en ”bil-fil” än de som tar bilen i filen bredvid.

        • Misstänker också att det är så. Förutom min mor som är lat, har de flesta av mina kompisar angett rädsla för biltrafik som anledning att de inte alls cyklar i stan. Vissa cyklar inte för att förbindelserna utanför stan (t.ex city-kista) är usla också.

    • Det tråkiga med den här ”Testplats cykel”, är att man bara hinner med en gata på hela året. Det hade varit koolt om man samtidigt passade på och testade på Folkungagatan, Skeppsbron m.fl.
      Särskilt Folkungagatan har ju ringa trafik idag och är som gjord för att bantas.